HELIKON - IRODALOM- ÉS KULTÚRATUDOMÁNYI SZEMLE 65. ÉVFOLYAM (2019)

2019 / 4. szám - TANULMÁNYOK - Genette, Gérard: Fikcionális elbeszélés, faktuális elbeszélés

Gérard Genette Fikcionális elbeszélés,­aktuális elbeszélés Ha a szavaiknak van jelentésük (még ha több is), úgy a narratológiának min­denfajta elbeszéléssel (akár fikcionális, akár nem) foglalkoznia kellene, legyen szó a narratológia tematikus megközelítéséről, amely a narratív diskurzus tanulmá­nyozásával foglalkozik, vagy tematikus megközelítéséről, amely az e diskurzus által elbeszélt esemény- és cselekvéssorok elemzésével. Márpedig a narratológia két ága mindeddig csupán a fikciós elbeszélés módozatainak (allure) és tárgyai­nak szentelte szinte kizárólagos figyelmét;­ mindez pedig nem egyszerű empiri­kus választásból fakad, mely előítéletek nélkül, szándékosan és időlegesen hagy­na figyelmen kívül bizonyos aspektusokat, hanem a fikciós elbeszélés implicit kiemeléséből, par excellence elbeszélésként, minden elbeszélés ideáljaként való hi­­posztazálásából. Az a néhány kutató - mint például Paul Ricœur, Hayden White, Paul Weyne - aki érdeklődéssel fordult a történelmi elbeszélés alakzatai és cselek­ményei felé, más-más tudományág perspektívájából tette: az időbeliség filozófiá­ja, a retorika, az episztemológia felől; amikor pedig Jean-François Lyotard egy aktivista halálának zsurnalisztikai elbeszélését vizsgálta Az elbeszélő diszkurzus kategóriáival,­­s akkor inkább a fikció határait igyekezett felszámolni. Márpedig kétséges - akármilyenek legyenek is jelenlegi fázisunkban a fikcionális narratoló­gia érdemei és hiányosságai -, hogy mellőzhetnénk a faktuális­ elbeszélés specifi­kus tanulmányozását. Az mindenesetre bizonyos, hogy a narratológia nem men­tesülhet a végtelenségig az alól, hogy eredményeinek, sőt módszereinek alkal­mazhatóságát egy mind ez idáig valójában fel nem tárt területen vizsgálja, ame­lyet korábban bármiféle tanulmányozás és indoklás nélkül csendesen bekebele­zett. Ezzel az állítással értelemszerűen saját vétkemet is belátom, hiszen egykor 1 Ezt már Paul Ricœur is megállapította: Paul Ricœur, Temps et Récit, 3 t. (Paris: Éd. du Seuil, 1984), 2:13. Ezt a helyzetet fényesen szemlélteti két, nagyjából egyidejű Roland Barthes-szöveg: Ro­land Barthes, „Bevezetés a történetek strukturális elemzésébe" [1966], ford. Lőrincz Judit, in Szó­­­művészet - társadalom: Válogatott tanulmányok, műelemzések, szerk. Lőrincz Judit, 21-26 (Budapest: Múzsák Könyvkiadó, 1993) és Roland Barthes, „Le discours de l'histoire" (1967), in Roland Barthes, Le bruissement de la langue: Essais critiques IV, 163-177 (Paris, Ed. du Seuil, 1984). Az első, kimondottan általános címe ellenére kizárólag fikciós elbeszéléseket vesz figyelembe, míg a második a „történelmi elbeszélés" és „fiktív elbeszélés" kezdeti antitézise ellenére teljes mértékben figyelmen kívül hagyja a történelmi elbeszélés narratív aspektusait, amelyek in fine a 19. századra jellemző devianciaként vetendők el (Augustin Thierry), és amelyeket annak a francia iskolának az esemény-ellenes (anti-„é­­vénementiel") elvei nevében becsültek le - ami azóta... 2 Jean-François Lyotard, „Petite économie libidinale d'un dispositif narratif" (1973), in Jean-François Lyotard, Des dispositifs, pulsionnels, 179-224 (Paris: Bourgeois, 1980). 3 E korántsem kifogástalan melléknevet jobb híján használom (hiszen a fikció is tények láncolata­iból áll), a tagadó (nem-fikció, nem-fikcionális) szókapcsolatok szisztematikus használatát elkerülen­dő, e szókapcsolatok ugyanis pontosan azt a kiváltságot tükrözik és tartják fenn, amelyet tanulmá­nyozni szeretnék.

Next