HELIKON - IRODALOM- ÉS KULTÚRATUDOMÁNYI SZEMLE 66. ÉVFOLYAM (2020)

2020 / 2. szám - TANULMÁNYOK - Nemes Z. Márió - Wirágh András: A halottak globálisan lovagolnak. Bevezetés a kortárs gótikus diskurzusokba

152 TANULMÁNYOK Lovecraftnál ellenben nincsen teológiai és/vagy antropológiai korrekció, hi­szen az ő szövegvilága nem az ember jelentésadó instanciája körül rendeződik el. Ennek a szemléletnek az episztemológiai vetülete arra a felismerésre épül, hogy az ember igencsak korlátozott megismerési lehetőségekkel bír az univerzum va­lódi lényegét illetően. Ez a „lényeg" valami radikálisan idegen és nem „ember­arcú" igazság, amit a „Chtulhu-mítosz"20 töredékes narratívái jelenítenek meg. A Chtulhu-mítosz alapján a kozmosz valódi urai különböző nem antropomorf létezők, olyan ősi entitások, amelyek egymással átláthatatlan viszonyrendszerben állva hozták létre - és máig befolyásolják - az emberi fajt, illetve civilizációt, mely­nek ebben az értelemben nincsen szuverén célja és/vagy rendeltetetése. Ez a nem-antropocentrikus világnézet, melyet csak az egyes elbeszélések utalásaiból (illetve Lovecraft egyéb megnyilvánulásaiból) lehet mesterségesen rekonstruálni filozófiai-ideológiai szempontból kozmicizmusként vagy indifferentizmusként ismert a szakirodalomban.21 Mindebből az emberi történelem és kultúra teljes de­­centralizálódása következik, mivel az „eredet" és a „középpont" humanisztiku­san felfogott ideái érvényüket vesztik. Ezen a ponton válik különösen fontossá Kisantal Tamás felismerése, aki a Lovecraft-szövegek hatásmechanizmusát a „kul­túra horrorjaként" írja le. A jól felépített, megdönthetetlennek hitt világba hirtelen betörnek olyan erők, melyek a kultúra koherens jelrendszerét megbontják, legitimitását meg­kérdőjelezik. Lassan kiderül, hogy az eddig teljes autoritásúnak tekintett me­­tanarratíva csupán egy másik, nagyobb elbeszélés olyan kis szekvenciáját ké­pezi, mely értelmét veszti az egész (ami teljességében nem rakható össze, léte­zésére csak a fragmentált történetdarabkákból lehet következtetni) fényében.22 A fantasztikum és a horror tehát nem valami izolált dimenzióból hatol be az érzékelés területére, hanem már mindig is jelen volt/van az ismertnek tételezett poétikák és Lovecraft tentabuláris nóvuma között. Vö. Nemes Z. Márió, „Az élet nem gyűlöli a fákat", Korunk 31, 6. sz. (2020): 10-14. 20 A Cthulhu-mítosz szókapcsolat nem Lovecrafthoz, hanem a hagyatékát kezelő, egyes szöveg­töredékeit „befejező" August Derleth-hez köthető. Derleth tevékenységét a lovecrafti örökség (re)ra­­cionalizálásának, illetve „brandesítésének" is lehet tekinteni, ezzel összefüggésben a Cthulhu-mítosz az életmű tematikus-diszkurzív vonatkozásait mint „hagyománycsomagot" foglalja össze. A mítosz olyan írók tevékenysége által, mint Clark Ashton Smith, Robert E. Howard, August Derleth, Robert Bloch vagy Henry Kuttner, egy „szerzőközi" és intertextuális irodalmi univerzummá változott. 21 S. T. Joshi, A Dreamer and a Visionary: H. P. Lovecraft in his Time (Liverpool: Liverpool University Press, 2001), 125-142; Gavin Callaghan, H. P. Lovecraft's Dark Arcadia: The Satire, Symbology and Cont­radiction (Jefferson-London: McFarland & Company, Inc., Publishers, 2013), 1-10. A levelezés kapcsán lásd: Vidra Gyula, H. P. Lovecraft és a kozmicista életszemlélet, hozzáférés: 2020.09.08, https://www.theb­­lackaether.com/2017/08/26/h-p-lovecraft-es-kozmicista-eletszemlelet/. 22 Kisantal Tamás, „Fantasztikum, horror és töredékesség H. P. Lovecraft műveiben", Prae, 1. sz. (2003), 14-22, 18.

Next