HELIKON - IRODALOM- ÉS KULTÚRATUDOMÁNYI SZEMLE 66. ÉVFOLYAM (2020)

2020 / 2. szám - TANULMÁNYOK - Nemes Z. Márió - Wirágh András: A halottak globálisan lovagolnak. Bevezetés a kortárs gótikus diskurzusokba

NEMES Z. MÁRIÓ - VIRÁGH ANDRÁS / A HALOTTAK GLOBÁLISAN LOVAGOLNAK 153 világban, sőt ennek a világnak a lehetőségfeltételét - folyamatosan elmozduló eredetét - alkotja. Ezen a ponton megint csak figyelmeztetnünk kell a (poszt)gótikus ponyvamo­­dernitás saját szubkulturális gettóján túli kapcsolathálójára, hiszen a kultúra hor­­rorizálása párhuzamos a modernités azon - Baudelaire-től kezdődő - tendenciá­jával, mely a természetet a művészet paradigmájára „cseréli" le. A természetután­zásnak kiszolgáltatott mimézist a természeti világot fantazmaként újraíró esztéti­kai stratégia váltja le, mely a századfordulótól kezdve egyre erőteljesebb abszt­rakciós vonásokat mutat.23 Ennek a tendenciának az egyik sajátos jelensége a francia szürrealisták természet- és világvonatkozásokat újrafogalmazó „modern mitológiája". A szürrealista fantasztikum megőrzött bizonyos természeti és figu­­ratív elemeket, de ezek a motívumok nem valamiféle autentikus természet része­iként jelentek meg, hanem egy heterogén és mesterséges kultúrafelfogás kereté­ben, már eleve konstrukcióként jöttek létre. Aragon és Breton modern mitológiá­jából hiányzik a természet és a szubjektum egymást kölcsönösen hitelesítő ro­mantikus totalitása, mivel mind az „Én" különböző képzetei, mind a „Természet/ Világ" jelei egyaránt beleomlanak a szürrealista képalkotás autonómiájába.24 Lovecraft mitológiája hasonló működést hoz létre, hiszen a dolgok mögött „vala­mi egészen más van", de ez a Másság mint referencia - a Mítosz képlékeny termé­szete miatt - sohasem azonosítható pontosan, ami azt eredményezi, hogy a törté­netek bázisvalósága fantazmák sorozatává oldódik fel.25 Ugyanakkor ezt a természet-kultúra viszonyt nem csak a modernista kultúra­­felfogás konstrukciós elvei felől lehet értelmezni, hiszen - és többek között ez te­szi vonzóvá Lovecraftot a kortárs poszthumanizmus és ökogótika 26 számára - a kozmikus horrort közvetítő természetkultúra hibriditása egy olyan, emberi befo­lyásolást levetkőző, egyszerre materiális és vitális xenoökológiaként nyilvánul meg, melynek ágend­ája antropomorfizálhatatlan marad. Itt egy olyan szemléleti átala­kulás megy végbe, mely az amerikai és európai gótikus hagyomány közti specifi­kus differencia újra­értelmezéseként is felfogható a történelem és természet köl­csönös megítélésének összefüggésében. Itt arra gondolunk, hogy az amerikai gó­tika és annak máig ható formaváltozatai, transzmutációi (southern gothic, rural 23 Vö. Michael Pauen, „Die Diskreditierung der Natur: Zur Entwicklung der Aesthetik der Ab­straktion", in Ästhetik und Naturerfahrung, Hg. Jörg Zimmermann, 369-384 (Stuttgart-Bad Cannstatt: frommann-hoLzboog, 1996). 24 Vö. Karl Heinz Böhler, „Naturgefühl ist kein Gefühl der Natur: Die sürrealistische Evokation der Natur mit Rücksicht auf das romantische Erhabene", in Zimmermann, Ästhetik und Naturerfahrung, 419-441,440. 25 Lovecraft és a modernités általános viszonyához lásd: Gerry Carlin-Nicola Allen, „Síimé and Western Man: H. P. Lovecraft in the Time of Modernism", in New Critical Essays on H. P. Lovecraft, ed. David Simmons (New York: y Palgrave Macmillan, 2013), 73-90. A szürrealizmushoz vö. Nemes, „A Pickman-paradoxon". 26 Az ökogótika kérdéséhez lásd Horváth Márk Az ökogótika és az antropocén gótikus értelmezései című tanulmányát a jelen számból.

Next