HELIKON - IRODALOM- ÉS KULTÚRATUDOMÁNYI SZEMLE 66. ÉVFOLYAM (2020)

2020 / 2. szám - TANULMÁNYOK - Nemes Z. Márió - Wirágh András: A halottak globálisan lovagolnak. Bevezetés a kortárs gótikus diskurzusokba

164 TANULMÁNYOK Burroughs. De ezen a ponton érdemes megemlíteni olyan lokális brit kontextuso­kat is, mint például a telefantasy, mely az angol televíziózás keretein belül terem­tett heterogén műfajkonstellációkat. Itt mindenekelőtt a klasszikus Doctor Who (1963-1989) szériára kell gondolni, mely játszi könnyedséggel használta fel és ke­verte az ökológiai horror, murder mystery, űropera, planetary romance és a steampunk stb. kódjait. A new weird (melyhez többek között China Miéville, Jeff VanderMeer, K. J. Bishop, Steph Swainston sorolható) a horroresztétika integrálása mentén külön­böztette meg magát a brit sci-fi boom fővonalától, de az urban fantasyvel és az urban gothic-kal is mutat rokonságot, hiszen a történetek legtöbbször a reali­tás-fantasztikum kettős logikája mentén strukturálódó városi környezetben ját­szódnak. A mozgalom teoretikusaiként is működő VanderMeer és Miéville elmé­leti írásaiban egyaránt megfigyelhető az a törekvés, hogy a spekulatív fikció kano­nikus hagyományvonalától egy alternatív kánont („haute weird parakánon") különböztessenek el. Ez többek közt azzal jár, hogy sok tekintetben Lovecraftra hagyatkozva megpróbálják elhatárolni - „emancipálni"­­ a weird-irodalmat a gó­tikán belül, például a weird (különös, titokzatos, bizarr stb.) és a kísérteties (illet­ve a hantológia) közti különbségtétellel. A gótikus hantológia Miéville szerint a már ismert nem kívánt visszatérésen alapszik, míg a weird egy radikális alteritást, egy, a maga teljességében felderíthetetlen és formátlan opacitást képvisel, mely a kísértetiesnek és az otthonosnak egyaránt antitézise („abr-canny").69 A radikális al­­teritás gondolata a kozmikus horror koncepcióját mozgósítja és annak ontológiai destabilizáló erejét hangsúlyozza ki, ezért is állíthatjuk, hogy a horror fenomeno­lógiai értelmezéseivel szemben a weird esztétikája rendelkezik egy (poszt)metafi­­zikus vetülettel, mely különösen a spekulatív realista filozófia számára jelent fon­tos vonatkoztatási pontot. A weird körüli viták összefoglalására nincs most lehe­tőség, ezért Mark Fisher definíciójára utalnánk csak, mely lehetőséget ad a weird és a gótikus hibriditás közti összefüggések jelzésére. Fisher szerint „a weird az, ami nem tartozik sehová. [...] A weird entitás vagy tartalom olyan különös, hogy azt az érzést kelti, hogy nem kellene léteznie, vagy legalábbis nem itt kellene lé­teznie."70 Az összeilleszthetetlennek vélt elemek összeillesztéséből adódó sokkha­tás tehát épp azokat a mentális-kulturális konstrukciókat kezdi ki, melyek az ösz­­szeilleszthetőség lehetőségmezejét preformálják a szubjektum számára. A „sehová nem tartozás" effektusa épp abból áll elő, hogy a szimbolikus rendszer konstruk­ciós elvei nem képesek „letisztázni", vagyis olyan együttállásokra felbontani a weirdet, mely együttállások már szervesíthetőek a konszenzuális-társadalmi rea­litásba (az „itt"-be). A weirdnek „nem kellene léteznie", de létezik, vagyis nem lehet puszta fikcióként se domesztikálni, nem lehet átutalni egy másik ontológiai rend­ 69 China Miéville, „On Monsters: Or, Nine or More (Monstrous) Not Cannies", Journal of the Fan­tastic in the Arts 23, no. 3. (2012): 377-392, 380-382. 70 Mark Fisher, The Weird and the Eerie (London: Repeater, 2017), 10-15. Az idézetek Bartha Judit fordításai.

Next