HELIKON - IRODALOM- ÉS KULTÚRATUDOMÁNYI SZEMLE 66. ÉVFOLYAM (2020)

2020 / 2. szám - KÖNYVEK - Bartha Judit: Mark Fisher: The Weird and the Eerie

290 KÖNYVEK­ ben különbözik a weirdtől és az eerie-től. Freud ugyanis amikor az unheimlich fogalmat annak el­lentéte, a heimlich (ismerős, bizalmas, otthonos) felől magyarázta, az unheimlichban rejlő különöst a külsőből a belsőbe helyezte. Ennek komoly tétje volt számára: bizonyítani akarta, hogy borzonga­tó élményeink végső soron mind olyan elfojtott (egykor a heimlich területéhez tartozó) infantilis komplexusokra vezethetők vissza, amelyek vala­milyen trauma hatására aktivizálódtak, s ezáltal lehetőséget adnak a pszichoanalitikus vizsgálat­ra. Ezzel szemben Fisher azt állítja, hogy igenis létezik a különös (akár borzongató) élményeknek egy olyan spektruma, amely a külsőre vonatkoz­va nem találkozik a meghittséggel. Vagyis míg Freud unheimlichja feltételezi, hogy a külsőt a bel­ső felől szemléljük, addig Fishernél a weird és az eerie azon alapul, hogy a belsőt a külső perspektí­vájából látjuk. Ezzel együtt a weird és az eerie nagyon kü­lönbözőek is, miként azt a könyv e fogalmakkal jelzett két nagy fejezete irodalmi, filmes és zenei alkotások hosszú során át igazolja. Fisher definí­ciója szerint a weirdet annak jelenléte idézi elő, amit sehová nem tudunk elhelyezni. Mivel azonban olyasmit hoz az ismerősbe/otthonosba, ami azon túl van, jelenléte valamiféle rendelle­nességnek tűnik. „A weird az, ami nem tartozik sehová." (10) „A weird entitás vagy tartalom olyan különös, hogy azt az érzést kelti, hogy nem kellene léteznie, vagy legalábbis nem itt kellene léteznie." (15) Ilyen módon megkérdője­lezi mindazon kategóriáink érvényességét, ame­lyeket mostanáig a világ értelmezésére használ­tunk. Fisher itt hangsúlyozza, hogy a weird meg­jelenése nem hiba, sokkal inkább a mi hiányos ismeretünk az, ami elégtelennek bizonyul a megragadásához és leírásához. Fisher hatalmas weird példatárának fontos szereplői Howard Phillips Lovecraft, a The Fall együttes és David Lynch. A lovecrafti mitikus weird az ősi múltból érkező istenekkel való talál­kozások során, az időstruktúrában végbemenő bizarr csavarokban vagy módosult tudatállapo­tokban jelenik meg. De a belsőnek a külsővel való szembesítése nem a rémület, hanem a pszi­­chotikus elragadtatottság érzését váltja ki, amely azonban a hősöket az idegösszeomlás, a degene­­rálódás vagy a teljes pusztulás felé viszi. Ezt az elragadtatottságot Fisher a Jacques Lacan által leírt rouissance egyik formájának tekinti, amely­ben az extrém, felfoghatatlan és kifejezhetetlen élvezet az öröm és a fájdalom elválaszthatatlan­­ságában mutatkozik meg. A The Fall 1980-as évekbeli számaiban, például a Grotesque (After the Gramme) (1980) című albumán a szerző, a nar­rátor és a hősök kibogozhatatlanul összekuszált nézőpontja és ontológiai státusa, a felvétel folya­matának átszűrődő zaja, a Lovecraftot és más szépírókat idéző töredékes palimpszesztek a posztpunk hangzásvilág erőszakos jellegével társítva egy lehetetlen kompozítumban mutatják fel a groteszk weirdet mint alapvető létállapotot. Lynch 2000-es évek elején készült misztikus thrillerjeiben, a Mulholland Dűve-ban (2001) és az Inland Empire-ben (2006) az ontológiai furcsa hurkok (például a sokszorosan egymásba ágya­zódó és állandó széteséssel fenyegető valóságos, álombéli és fiktív világok, a kibogozhatatlan la­birintusokat nyitó küszöbök, vagy a saját illuzó­rikus tükröződéseikként megmutatkozó szub­jektumok) szembesítenek minket a világba betö­rő ismeretlen külső erők idegenségével. A Lynch és a The Fall által kínált példák itt egyszersmind Fisher azon elképzelését is alátámasztják, hogy a weirdnek leginkább megfelelő művészi formák egyike a szürrealista/experimentalista montázs és kompresszió, amelyek több, egymással össze nem tartozó dolog akár rendellenesnek tűnő ösz­­szekapcsolásával, illetve sűrítésével jelzik, hogy meglévő konvencionális formáink idejétmúlttá váltak. Az eerie Fisher meghatározása szerint ezzel szemben az, amit a jelenlét hiánya vagy a távol­lét hiánya hoz létre. „Az eerie érzete vagy akkor keletkezik, ha valami jelen van ott, ahol semmi­nek sem kellene lennie, vagy akkor, ha semmi sincs jelen, amikor valaminek lennie kellene." (61.) Az eem­e ezáltal a létezéssel és a nemlétezés­sel kapcsolatos legalapvetőbb metafizikai kér­déseket érinti, amelyek egy ismeretlen termé­szetű, mögöttes hatóerő létére engednek követ­keztetni: „Miért van itt valami, amikor semmi­nek sem kellene lennie? Miért nincs itt semmi, amikor valaminek lennie kellene?" (12). Ez az érzés a távollét hiányaként gyakran szokatlan állathangokhoz (például madarak rikoltása), míg a jelenlét hiányaként elnéptelenedett tájak­hoz és romokhoz társul (például kietlen skót tengerpart, Stonehenge).

Next