Haditechnikai Szemle 5. (1971)

1971 / 2. szám - Nagy István György: A szovjet űrrepülés első évtizede

egy ezerszer kerülték meg a Földet és útjaik összegezve körülbelül két hónapot vettek igénybe. Az űrhajók befutotta út nagyjából akkora, mint földközelség ide­jén a Venus tőlünk mért távolsága. Az űrrepülések adatait összefoglaló táblázat tanul­mányozásakor úgy tűnik, mintha a fejlődés egyenlőt­len lett volna. Hiszen az egyre növekvő időtartamú Fosztok-űrrepüléseket rövidebb vállalkozások követ­ték, s ráadásul a Voszhod-2 után több mint két évig, a Szojuz-1 után pedig másfél évig szüneteltek az űr­hajóindítások. Hiba volna azonban a fejlődés menetére egyes ki­ragadott adatok alapján következtetni. A pilóta ve­zette űrhajók számukat tekintve a sok száz mesterséges égitestnek csak egy csekély hányadrészét teszik ki, s fej­lesztésük sem választható külön az automatikus űr­kutató eszközökétől. A teljes űrkutatási programot egységes egésznek kell tekinteni, amelyben az űrrepü­lések kiemelkedő helyet foglalnak el ugyan, de prog­ramjuk szervesen kapcsolódik a többi mesterséges égitestéhez. Nyilvánvaló, hogy az újabb űrhajótípusok üzem­szerű kipróbálását hosszabb szünetnek kellett meg­előznie, s a Szojuz-1 leszállásakor bekövetkezett sze­rencsétlenség is indokolt bizonyos műszaki változta­tásokat. Mindez a fejlesztés ütemét lényegében nem befolyásolta, legfeljebb a kísérletek menetrendje mó­dosult. A szovjet űrhajók három típusát dolgozták ki. Idő­rendben elsőként a Vosztok-űrhajók jelentek meg, s ezek szolgáltak az űrrepülés metodikájának kialakí­tására. A Voszhod-típus velejében a Vosztok többsze­mélyes változatának tekinthető. A Szojuz-kísérletek Az újabb Szojuz-típusú űrhajók elődeiknél sokolda­lúbban használhatók. Mint az eddigi kísérletek bizo­nyítják, ezek az űrhajók alkalmasak arra, hogy össze­kapcsolás révén belőlük nagyobb egységeket, űrállo­másokat építsenek fel, s arra is, hogy velük hosszan­tartó űrrepüléseket hajtsanak végre. Sikeresen végez­tek ezekkel az űrhajókkal az asztronautika történeté­ben eddig páratlanul álló hármas kötelékrepülést is. Akár az űrállomások összeállítására, akár a kötelék­repülésekre gondolunk, ezeket a Szojuz-űrhajók ki­váló manőverképessége teszi lehetővé. Ez másképpen szólva azt jelenti, hogy ezeken a mai űrhajókon jelen­tős mértékben megnőtt az űrpilóta szerepe, bár az­előtt sem volt egyszerű statiszta, de most már valóban ura a járművének. Az űrpilóta munkáját tovább fej­lesztett kézi irányítású kormányberendezések, helyzet­beállító és stabilizáló rendszerek segítik. A manőver­képesség fontos feltétele, hogy az űrhajón viszonylag nagy segédrakéta legyen, lehetőleg minél nagyobb hajtóanyag készlettel. Ez a feltétel különösen akkor esett nagy súllyal latba, amikor - mint a Szojuz-síne­­pülésekben gyakran előfordult - a pályát több alka­lommal, nagyobb mértékben kellett módosítani. Az utóbbi időkben sokszor hasonlították össze az amerikai és a szovjet űrprogramot. A Szojuz-kísérle­tek is azt bizonyítják, hogy ezek a programok nem­csak részleteikben, ütemezésükben és módszereikben, hanem koncepcióik egészében is gyökeresen külön­böznek egymástól. Az amerikai tervekben az emberes holdkutatás kapott elsőbbséget. A szovjet űrkutatás erőfeszítéseit mindenekelőtt a Föld körüli térség vizi­ A Szojuz-9 hordozórakétája felállítás előtt

Next