Haditechnika 16. (1982)

1982 / 4. szám - Nagy István György: A szovjet űrhajózás úttörői

ősének tekinthető. A Pereljoti na drugije planjeti (Repülés más boly­gókra) című, 1924-ben megjelent tanulmányában egy olyan repülő­gép-rakéta hibrid szerkezet alap­­gondolatát fejtette ki, amelyen a földi légkör elhagyása után a rakéta tüzelőanyagául a repülőgép fém­­szerkezetének az anyagát használ­nák fel. Ez az ötlet egyébként elő­ször egy 1909-ből származó kéz­iratában fordul elő. Az első mérnök-tervező Cangyer­­rel jelent meg az asztronautika történetében. Emellett kitűnő szer­­vező isvott: terveinek végrehajtásá­hoz kutatói munkaközösséget ho­zott létre, melynek munkájába több fiatal szakembert vont be. 1930- 31 -ben megépítette és fékpadi kísérletekben kipróbálta az OR-1 jelű sugárhajtóművét, mely benzin és sűrített levegő hajtókeverékkel működött. Nevéhez fűződik a ben­zin-cseppfolyós oxigén hajtókeve­rékű Orf-2 rakéta és a 10 jelű hajtómű megalkotása. Ez utóbbit Cangyer halála után a Koroljov tervezte GIRD-X rakétába építet­ték be. Elméleti kutatásai az űrrepülés és a rakétatechnika különféle problé­máival, egyebek között a sugárhaj­tás termodinamikai elemzésével, to­vábbá egyes fémek és ötvözeteik oxigénben és fluorban lejátszódó égési reakcióival foglakoztak. Ered­ményeit az 1932-ben megjelent Probléma poljota pri pomoscsi reaktyivnih priborov (A sugárhajtá­sú eszközökkel végzett repülés kér­dése) című könyvében foglalta össze. Nagyobb részben máig ki­adatlan sok ezer lapra terjedő iro­dalmi hagyatéka, mely vegyesen német és orosz nyelvű gyorsírásos feljegyzéseket tartalmaz. Ritkán esik szó az űrhajózás egy másik nagy úttörőjéről, aki Ciolkovszkijhoz hasonlóan ugyan­csak autodidakta és magányos ku­tató volt. Jurij Vasziljevics Kond­ratyuk (1897-1942) munkássága az első világháború idejéig nyúlik visz­­sza. Alapvető műve, a Zavojevanyije mezspalnyetnih prosztransztv (A bélyogközi tér meghódítása) 1929- ben került ki a nyomdából. Kutatásait mások-mindenekelőtt Ciolkovszkij — eredményeinek is­merete nélkül, teljesen függetlenül, önállóan végezte. A rakétadinamika több problémáját eredeti módszer­rel oldotta meg. Az űrhajózás szá­mos kérdésével foglalkozott: az energetikailag leginkább kedvező pályák megválasztásával, a hővé­delemmel, az űrhajók pálya menti műveleteivel, a bolygóközi hajtó­anyag-utánpótlással, különleges hajtóanyagok felhasználási lehető­ségeivel. Cangyertől függetlenül ő is felvetette az eredeti célra már alkalmatlanná vált hajtómű szerke­zeti elemek hajtóanyagként való felhasználását. Több kérdésben messze megelőz­te korát. Az űrhajók leszálló műve­leteivel foglalkozva Kondratyuk fej­tette ki legelőször, hogy a Földre visszatérő űreszköz leszálló manő­verében ejtőernyős rendszert kell alkalmazni. Négy évtizeddel az első holdexpedíció előtt már arra gon­dolt, hogy a holdutazásban hárman vesznek majd részt, közülük ketten szállnak le, s egy űrpilóta a holdi parkolópályán marad. Az úttörők második nemzedéké­ből még két nevet kell kiemelni. Az egyik Vlagyimir Petrovics Vetcsin­­kin akadémikus (1888-1950), az aerodinamika világhírű tudósa, aki nem kevésbé számottevő munkás­ságot fejtett ki a rakétadinamika területén is. A másik Nyikolaj Alekszejevics Rinyin professzor (1877-1942), ő végezte az első űrbiológiai kísérleteket, vizsgálta a gyorsulások élő szervzetekre gya­korolt hatását. A leningrádi közle­kedési főiskolán 1928-ban űrha­józási egyesületet alapított. Több könyvet írt; a legfontosabb közülük az 1928-1932 között kilenc rész­ben kiadott Mezsplanyetni­e szvobs­­csenyija (Bolygóközi közlekedés), az első nagy összefoglaló asztro­nautikai enciklopédia. A szovjet rakétafejlesztés kezdete A rendszeres rakétafejlesztés a Szovjetunióban nem sokkal a pol­gárháború befejezése után indult meg. 1921-ben Moszkvában kato­nai rakétalaboratórium létesült a neves pirotechnikus, Nyikolaj Iva­­novics Tyihomirov (1860-1930) találmányainak a kidolgozására. A laboratóriumban szilárd hajtóanya­gú rakéták lőportölteteinek a kísér­leteivel foglalkoztak. A fejlesztési program bővülésével az intézményt 1927-ben Leningrádba helyezték át, ekkor kapta a Gazodinamicsesz­­kaja Laboratorija (Gázdinamikai La­boratórium), rövidítve a GDL nevet. 1929 ben a GDL vezetését Borisz Szergejevics Petropavlovszkij (1898-1933) vette át. A GDZ­-ben ez idő tájt számos olyan rakétát alakítottak ki, amelyek később, a Nagy Honvédő Háború­ban fényesen vizsgáztak: szilárd hajtóanyagú repülőgép-startraké­­tákat és különféle repülőgép-fedél­zeti rakétalövedékeket. 1929-től - elsőként a világon - elektroter­mikus (plazma-) rakétákkal foglal­koztak. Ezt a munkát az ekkor mind­össze 21 éves Valentyin Petrovics Glusko (ma akadémikus) irányí­totta. 1930-ban ugyancsak Glusko vezetésével megkezdték az ORM- sorozatú, folyékony hajtóanyagú rakéták fejlesztését. De nemcsak a GOL-ben foglal­koztak rakétákkal. Ugyanebben az időben társadalmi szervezetek is alakultak, amelyek az űrhajózás lehetőségeinek a tanulmányozásán kívül a rakétaépítést is programba állították. Ilyen volt a világ legelső űrhajózási egyesülete, az Obscseszt­­vo Szucsenyija Mezsp­anyelnih Szoobscsenyij (Bolygóközi Köz­lekedést Tanulmányozó Társaság), amely kétszáz taggal 1924-ben alakult meg, de mindössze egy évig működött. Munkájában Ciolkovsz­kij, Cangyer és Vetcsinkin is részt vett. Hasonlóképpen rövid életű volt az említett, Rinyin alapította egyesület is. A GIRD Jóval nagyobb arányokban in­dult meg a társadalmi munka 1931 - től a Szovjetunió akkori honvédelmi tömegszervezete, az Oszoaviahim keretében. Itt számos helyi alap­szervezetben: Moszkvában, Lenin­­grádban, Arhangelszkben, Baku­ban, Tbilisziben és sok más város­ban rakétakísérleti csoportok kezd­tek működni, majd 1932-ben Moszkvában az Oszoaviahim köz­ponti rakétakutató és -fejlesztő szervet hozott létre. A helyi cso­portokat és a központi szervet GIRD-nek nevezték: ez a betűszó a Gruppa izucsenyija Reaktyivnovo Dvizsenyija (Rakétamozgást Ta­nulmányozó Csoport) rövidítéséből formálódott. A GIRD-ben működött tovább Cangyer kutatói munka­­közössége, s ehhez az intézmény­hez fűződik Koroljov rakétaépítői tevékenységének az első szakasza is.

Next