Haditechnika 22. (1988)

1988 / 3. szám - NEMZETKÖZI HADITECHNIKAI SZEMLE

A második változat az egy vagy két hídszakaszból álló, tolóelv szerint le­rakható hídszerkezet. A két hídszakaszból álló konstrukció szállításkor egymásra tolt helyzetben van. Telepítéskor a két híd­­szakaszt egymáshoz kapcsolják, s egy tagként rakja le a hídrakó harckocsi. Ilyen kialakítású az NSZK gyártmányú Biber típusú hídrakó harckocsi (2. sz. ábra). Mindkét kialakítás esetén a nagy fesz­táv (20 m) és a teherbírásból adódó híd­szerkezet-tömegek miatt lehetőség nyílik a hídrakó harckocsik „homlokon" történő kitámasztására, valamint az első és má­sodik torziós tengelyek belülről működ­tethető torziózárral való védelmére. Az ol­láselv ellen az szól, hogy telepítéskor igen nagy célfelületet mutat, viszont általában nagyobb az akadályáthidaló képessége, mint a tolóelven működő hídkonstrukciók­­nak. Az Egyesült Államokban befejezték egy új típusú hídrakó harckocsi fejlesz­tését, amellyel leváltják a jelenleg rend­szerben lévő AW.1-típusokat. Az új tí­pusú hídrakó harckocsit a páncélos- és gépesített hadosztályok részére tervezték. A 32,3 m hosszú hídszerkezet teher­bírása 70 t. A hídszerkezetet háromtagú és az olláserv szerint alakították ki. Szállítási helyzetben a három tag egy­máson fekszik. Az eszköz bázisjárműve­ként az M 1 Abrams típusú harckocsit választották. Menet­helyzetben a hidrakó harckocsi 11-12 m hosszú, terepen igen jó manőverezőképességű. A hídszerkezet gyorsan telepíthető és bontható. Jelenleg folyik a­­csapatpróbája egy könnyű hídrakó eszköznek (3. sz. ábra), melyet az Egyesült Államok gyorstámadó­­csapatainál kívánnak rendszeresíteni, megfelelő tapasztalatok esetében. A híd­szerkezet 25 m széles akadályok át­hidalására alkalmas 30 t teherbírással. A hídszerkezet egy erre a célra készített speciális pótkocsira (Hunged) van mál­­házva, mely a telepítés és bontás végre­hajtásához saját erőforrással rendelkezik. A pótkocsi a rendszeresített Pioneer­­technika és SÁVV-típusú vontatókkal von­tatható. Olyan változaton is dolgoznak, amelynél a vontató erőforrását használják fel a telepítéshez és bontáshoz. Hasonló elven működik az Izraelben gyártott 77.S-típusú vontatott hídrakó, mellyel 24 m széles akadály küzdhető le, 70 t teherbírással. Francia szakemberek kifejlesztettek egy, a keskeny akadályok áthidalására szol­gáló hídrakó harckocsit, amely 10 m hosszú hídszerkezetet szállít és telepít. Ugyanilyen elemekből, 2 vagy 3 elem egymáshoz csatlakoztatásával 20-30 m hosszú híd is építhető. Az NSZK szakemberei véleménye sze­rint a nagy fesztávolságú (40-50 m) mobil hídszerkezetek kialakítása jelenleg műszaki problémák miatt nem megold­ható. Militärtechnik, 1987/2. szám nyomán Volszky Géza mérnök százados Katonai repülőgépek és helikopterek Szentesi György A Zrínyi Katonai Könyv- és Lapkiadó a katonai repülőgépeket és helikoptereket bemutató típuskönyv megjelentetésével a repülés, a repülőeszközök iránt érdeklődők jogos igényének tett eleget. Hiányt pótol a mű ugyanis a napjainkban üzemelő korszerű katonai repülőgépekről és a mind nagyobb típusválasztékban alkalmazott katonai helikopterekről összefoglaló jellegű magyar kiadvány nincs. A mű túllép a repülőeszközök egyszerű bemutatásán. A re­pülőgépek és a helikopterek történetét - amely rész a neves szakíró Nagy István György tollából származik - repülőgépek és a helikopterek működésének megértéséhez szükséges alap­vető tudnivalók követik. Ezek sorában a repülőgép törzsének szárnyának, a vezérsíkoknak, a kormányzásnak, a futóműnek, a hajtómű beépítésének az ismertetése éppúgy megtalálható, mint a rövid és a függőleges fel- és leszállás, valamint a légi utántöltés végrehajtásának módszerei. Annak érdekében, hogy a típusismertetésnél leírtak minden érdeklődő számára érthetők legyenek, a könyvből a légi harc fedélzeti fegyverei - a csöves fegyverek, az irányított rakéták a légibombák, a torpedók és a robotrepülőgépek sem marad­hattak ki. A könyv közel kétszáz repülőgép- és helikoptertípust mu­tat be. A típusok kiválasztásánál a szerző arra törekedett, hogy a műben mindazok a katonai repülőeszközök megtalálhatók le­gyenek, amelyek a napi kül- és katonapolitikai eseményekben szerepet játszanak, amelyek napjainkban szolgálatban állnak, illetve amelyeket a közeljövőben rendszeresítenek. A bemutatott típusok gazdag választékot nyújtanak a va­dász- és vadászbombázó­, a tengeralattjáró elleni és part­védelmi, a szállító, a légi utántöltő, a felderítő, a légtérellenőrző és harcálláspont­, az oktató és gyakorló repülőgépekből, vala­mint a harci helikopterekből. A típusok jó megismerését az teszi lehetővé, hogy a szerző minden repülőgépnél és helikopternél a jellegzetességük, a szerkezeti sajátosságaik és a fegyverzetük leírásán kívül a mé­reteiket, a tömeg- és teljesítményadataikat, a hajtóművek jellemzőit tartalmazó táblázatot is közreadja. A típusok bemutatása fényképük és háromnézeti rajzuk segítségével válik teljessé. A repülőgépek és a helikopterek kisebb része - a nagyszámú változat miatt - típuscsaládként került a könyvbe. A könyvet nemcsak azoknak ajánljuk, akik a repülőeszközök, a haditechnikai érdekességek, újdonságok iránt érdeklődnek. Azok számára is hasznos, akik napjaink politikai eseményeivel kapcsolatos hírek jobb megértésére törekednek, és akik részt vesznek az ifjúság honvédelmi neve­lésében. B. L. 1988/3 HADITECHNIKA 25

Next