Haditechnika 22. (1988)
1988 / 3. szám - NEMZETKÖZI HADITECHNIKAI SZEMLE
A második változat az egy vagy két hídszakaszból álló, tolóelv szerint lerakható hídszerkezet. A két hídszakaszból álló konstrukció szállításkor egymásra tolt helyzetben van. Telepítéskor a két hídszakaszt egymáshoz kapcsolják, s egy tagként rakja le a hídrakó harckocsi. Ilyen kialakítású az NSZK gyártmányú Biber típusú hídrakó harckocsi (2. sz. ábra). Mindkét kialakítás esetén a nagy fesztáv (20 m) és a teherbírásból adódó hídszerkezet-tömegek miatt lehetőség nyílik a hídrakó harckocsik „homlokon" történő kitámasztására, valamint az első és második torziós tengelyek belülről működtethető torziózárral való védelmére. Az olláselv ellen az szól, hogy telepítéskor igen nagy célfelületet mutat, viszont általában nagyobb az akadályáthidaló képessége, mint a tolóelven működő hídkonstrukcióknak. Az Egyesült Államokban befejezték egy új típusú hídrakó harckocsi fejlesztését, amellyel leváltják a jelenleg rendszerben lévő AW.1-típusokat. Az új típusú hídrakó harckocsit a páncélos- és gépesített hadosztályok részére tervezték. A 32,3 m hosszú hídszerkezet teherbírása 70 t. A hídszerkezetet háromtagú és az olláserv szerint alakították ki. Szállítási helyzetben a három tag egymáson fekszik. Az eszköz bázisjárműveként az M 1 Abrams típusú harckocsit választották. Menethelyzetben a hidrakó harckocsi 11-12 m hosszú, terepen igen jó manőverezőképességű. A hídszerkezet gyorsan telepíthető és bontható. Jelenleg folyik acsapatpróbája egy könnyű hídrakó eszköznek (3. sz. ábra), melyet az Egyesült Államok gyorstámadócsapatainál kívánnak rendszeresíteni, megfelelő tapasztalatok esetében. A hídszerkezet 25 m széles akadályok áthidalására alkalmas 30 t teherbírással. A hídszerkezet egy erre a célra készített speciális pótkocsira (Hunged) van málházva, mely a telepítés és bontás végrehajtásához saját erőforrással rendelkezik. A pótkocsi a rendszeresített Pioneertechnika és SÁVV-típusú vontatókkal vontatható. Olyan változaton is dolgoznak, amelynél a vontató erőforrását használják fel a telepítéshez és bontáshoz. Hasonló elven működik az Izraelben gyártott 77.S-típusú vontatott hídrakó, mellyel 24 m széles akadály küzdhető le, 70 t teherbírással. Francia szakemberek kifejlesztettek egy, a keskeny akadályok áthidalására szolgáló hídrakó harckocsit, amely 10 m hosszú hídszerkezetet szállít és telepít. Ugyanilyen elemekből, 2 vagy 3 elem egymáshoz csatlakoztatásával 20-30 m hosszú híd is építhető. Az NSZK szakemberei véleménye szerint a nagy fesztávolságú (40-50 m) mobil hídszerkezetek kialakítása jelenleg műszaki problémák miatt nem megoldható. Militärtechnik, 1987/2. szám nyomán Volszky Géza mérnök százados Katonai repülőgépek és helikopterek Szentesi György A Zrínyi Katonai Könyv- és Lapkiadó a katonai repülőgépeket és helikoptereket bemutató típuskönyv megjelentetésével a repülés, a repülőeszközök iránt érdeklődők jogos igényének tett eleget. Hiányt pótol a mű ugyanis a napjainkban üzemelő korszerű katonai repülőgépekről és a mind nagyobb típusválasztékban alkalmazott katonai helikopterekről összefoglaló jellegű magyar kiadvány nincs. A mű túllép a repülőeszközök egyszerű bemutatásán. A repülőgépek és a helikopterek történetét - amely rész a neves szakíró Nagy István György tollából származik - repülőgépek és a helikopterek működésének megértéséhez szükséges alapvető tudnivalók követik. Ezek sorában a repülőgép törzsének szárnyának, a vezérsíkoknak, a kormányzásnak, a futóműnek, a hajtómű beépítésének az ismertetése éppúgy megtalálható, mint a rövid és a függőleges fel- és leszállás, valamint a légi utántöltés végrehajtásának módszerei. Annak érdekében, hogy a típusismertetésnél leírtak minden érdeklődő számára érthetők legyenek, a könyvből a légi harc fedélzeti fegyverei - a csöves fegyverek, az irányított rakéták a légibombák, a torpedók és a robotrepülőgépek sem maradhattak ki. A könyv közel kétszáz repülőgép- és helikoptertípust mutat be. A típusok kiválasztásánál a szerző arra törekedett, hogy a műben mindazok a katonai repülőeszközök megtalálhatók legyenek, amelyek a napi kül- és katonapolitikai eseményekben szerepet játszanak, amelyek napjainkban szolgálatban állnak, illetve amelyeket a közeljövőben rendszeresítenek. A bemutatott típusok gazdag választékot nyújtanak a vadász- és vadászbombázó, a tengeralattjáró elleni és partvédelmi, a szállító, a légi utántöltő, a felderítő, a légtérellenőrző és harcálláspont, az oktató és gyakorló repülőgépekből, valamint a harci helikopterekből. A típusok jó megismerését az teszi lehetővé, hogy a szerző minden repülőgépnél és helikopternél a jellegzetességük, a szerkezeti sajátosságaik és a fegyverzetük leírásán kívül a méreteiket, a tömeg- és teljesítményadataikat, a hajtóművek jellemzőit tartalmazó táblázatot is közreadja. A típusok bemutatása fényképük és háromnézeti rajzuk segítségével válik teljessé. A repülőgépek és a helikopterek kisebb része - a nagyszámú változat miatt - típuscsaládként került a könyvbe. A könyvet nemcsak azoknak ajánljuk, akik a repülőeszközök, a haditechnikai érdekességek, újdonságok iránt érdeklődnek. Azok számára is hasznos, akik napjaink politikai eseményeivel kapcsolatos hírek jobb megértésére törekednek, és akik részt vesznek az ifjúság honvédelmi nevelésében. B. L. 1988/3 HADITECHNIKA 25