Haditechnika 27. (1993)

1993 / 1. szám - HADITECHNIKA-TÖRTÉNET

A japán haditengerészet repülőgép-hordozói I. A japán haditengerészeti repülés kezde­teit - a brit flottához hasonlóan - 1912-re tehetjük. A haditengerészet három had­nagya Franciaországban, kettő az Egye­sült Államokban, a Glenn L. Curtiss repü­lőiskolán kezdte meg repülőkiképzését. Egyikük az a Csikuhei Nakajima volt, aki később megalapította a nagy hírű, hadi­tengerészeti repülőgépeket gyártó Naka­jima céget. Időközben a haditengerészet megvásárolt két brit építésű Maurice Far­­man repülőcsónakot és egy amerikai Cur­tiss kétfedelű repülőcsónakot. 1912. november 2-án az újonnan vég­zett tengerészpilóták végrehajtották első repülésüket a Jokoszuka haditengeré­szeti bázis közelében. 1913-ban a repü­lők megkapták a 7600 ts VAKAMI JA­MARU haditengerészeti teherszállító ha­jót. Vízi repülőgépeket ellátó bázishajó­nak alakították át, nevéből elhagyták a „maru” szót, így a hajó igazi hadihajóvá vált, már nevében is. Felépítését és üzemeltetési rendszerét tekintve legin­kább az amerikai AV-osztályú vízi repülő­­gép-segédhajókhoz hasonlítható. Össze­sen négy vízi repülőgép (repülőcsónak) szállítására, illetve üzemeltetésére volt képes. A nyílt tengeri vízirepülőgép-kiképzés még 1913-ban megkezdődött. A VAKA­MI­JA és repülőgépei 1914. szeptember 1-jétől részt vettek a Német Császári Haditengerészet elleni hadműveletek­ben. Német repülőgépek hiányában a „totális” légi fölény a japánok birtokában volt. Egy német aknarakó hajót el is sül­lyesztettek a Csingtao körüli vizeken. A japán haditengerészet vezetői ismer­ték fel legkorábban a repülőgépek fontos­ságát a tengeri harcokban, ennek elle­nére a világon csak másodikként (a brit HMS HERMES után) kezdtek repülőgép­hordozó építésébe. A repülőgéphordozó­építési program mellett igen jelentős he­lyet foglalt el (brit mintára) a vízirepülő­­gép-anyahajók építési programja is, melynek révén a világ második legna­gyobb anyahajóflottáját hozták létre. I. Japán vízirepülőgép-anyahajók és -szállítók A már említett VAKAMIJA vízirepülőgép­­segédhajón kívül 1924-re szolgálatba ál­lították a NOTORO és a CUKUMI anya­hajókat; 1933-ban a KAAMOI, 1938-ban a CSIJODA és CSITOSZE testvérhajókat; 1939-ben a MIDZUHO, 1942-ben a NISSZHIN és AKICUSIMA anyahajókat. A második világháború idején, a repülő- 1993/1 HADITECHNIKA 47

Next