Haditechnika 42. (2008)

2008 / 3. szám - TANULMÁNYOK - Hadfi Örs Tamás: Partraszállás az SS RIVER CLYDE-ról I.

Tanulmányok Ez jó döntésnek bizonyult, mert a szoros áttörésére 1915. március 18-án támadásba lendült antantflottát megál­lította a török aknamező. Három hajó elsüllyedt (egy francia és egy brit csa­tahajó és egy brit csatacirkáló), továb­bi három súlyosan megsérült, s az el­bizonytalanodott de Robeck ellenten­gernagy lefújta az akciót.­ A britek úgy vélték: csak szárazföldi erők segítsé­gével lehet bevenni a Dardanellákat. A PARTRASZÁLLÁS ELŐKÉSZÍTÉSE A modern hadtörténet első nagysza­bású partraszállás-haditervének ki­dolgozói majdnem megoldhatatlan kihívás előtt álltak. A feladat nagyjá­ból úgy nézett ki, hogy a támadóknak egy hosszan elnyúló, 900 négyzetki­lométeres félszigetet kell a tenger felől rohammal elfoglalniuk, melyet nagyszámú ellenséges katonaság tart megszállva, s a legtöbb helyen kiépített állásokból vagy erődökből véd. Továbbá a félsziget terepadott­sága nem egyszerűen a védőknek kedvezett, hanem sokszor önmagá­ban is komoly nehézséget okozott meredek sziklás hegyoldalaival, ko­pár, kietlen, változatos tájaival, a for­rósággal és a vízforrások hiányával. Ráadásul az elfoglalandó félszigetet a támadók nem is ismerték, alig volt hírszerzési információ, s hiányoztak a katonai térképek is, melyeket ter­mészetesen nem pótolhattak a kairói bazárban vett (!) útikönyvek. Hiá­nyoztak a speciális eszközök, melyek egy amfíbikus akcióhoz kellenek. A logisztika kihívása önmagában nyo­masztó volt, s ehhez még nem szá­moltuk hozzá a kommunikáció és a vezetés nehézségeit. Már ennyi is elég annak bizonyításául, hogy a stratégák által felvázolt grandiózus terv, a háborút eldöntő hadjárat a va­lóságban milyen bonyolult volt már a tervezéskor is. Számos speciális problémát előre nem is láthattak. Ma­ga Churchill is említi emlékirataiban, hogy ezt megelőzően még soha sen­ki sem hajtott végre ilyen akciót, de még csak hasonlót sem. Az antanterők parancsnokául Sir Ian Hamilton tábornokot, Kitchener hadügyminiszter régi barátját nevez­ték ki. A vezetésével kidolgozott ha­diterv teoretikus (hiszen tapasztala­ton, lévén ilyen nem volt, nem ala­pulhatott) és kissé bonyolult lett. E szerint az antant invázióját több he­lyen elterelő manőver vezeti be, a fő támadást pedig két helyen tervez­ték. Az egyiket a félsziget déli végé­nél, a Hellész-foknál. Itt a partra­szállás során egy külön erre a célra átalakított hajónak szántak kulcs­szerepet. Ez volt az SS RIVER CLYDE. A Hellész-fokot, vagyis a Gallipoli­­félsziget „csücskét” azért választották a támadás egyik színteréül, mert a ha­ditengerészet három oldalról is támo­gatni tudta az akciót, viszont az el­érendő célpontoktól meglehetősen tá­vol esett, s a landolásra alkalmas part­szakaszok is túl kicsik voltak. Utóbbi miatt a partra szálló erők számára öt partszakaszt szemeltek ki, melyeket betűkkel jelöltek: S, V, W, X, Y. A RIVER CLYDE számára a „V” part lett kijelölve, melyet a támadás egyik fő partszakaszának szántak, de ez is csak mintegy 270 méter széles volt. Ez a Hellész-foktól kissé keletre egy kisebb öblöt jelentett, ahol egy kis falu, Sedd-el-Bahr feküdt egy 40 méter ma­gas domb oldalában. A „V” szektorban több megerősített pont is volt, ezek kö­zül a legerősebb a partszakasz jobb szélén egy XVII. századi vár (!), me­lyet a britek „3-as erődnek” neveztek. A várban eredetileg katonaság és part­védő tüzérség is volt, ám a többszöri haditengerészeti bombázás „kikap­csolta” ezeket, így - némileg elhamar­kodottan­­ törölték a veszélyforrások sorából. Az első napi cél meglehető­sen sok feladatot tartalmazott. Ugyan­is miután a kijelölt partszakaszt elfog­lalták, a csapatok fő célja a tíz kilomé­terre lévő Abhi Baba magaslata volt. Innen kiindulva kellett (volna) a szoro­sokat védő erődöket - hátulról - elfoglalni.6 (Folytatjuk) Jegyzetek 1 A teljes jelentés megtalálható: http://www.osborn.ws/river_clyde_land­­ing.htm 2 The Oxford Companion to Military History. Szerk.: Richard Holmes. Oxford, Oxf. Univ. Press, 2001.343. old. 3 Galántai József: Az első világháború törté­nete. Bp. Korona, 2000. 255-257. old. 4 A Gallipoli-hadjárat összefüggéseiről: A. J. R. Taylor: Az első világháború képes króni­kája. Bp., Akadémiai Kiadó, 1988. 49-78. old. 5 A tengeri akcióról részletesen: An Encyclo­pedia of Naval History. Szerk.: Anthony Bruce - William Cogar. Chicago-London, Fitzroy, 1998. 100-101. old. 6 A tervekről részletesen lásd: The Harper Encyclopedia of Military History: from 3500 B.C. to the present. Szerk.: R. Ernest Dupuy - Trevor N. Dupuy. New York: Harper Collins Publishers, 4. kiadás, 1993. 1044-1045. old. és http://www.exwar.org/Htm/8000PopC5.htm Roger Whiting: A SPANYOL ARMADA A könyv a spanyol „Győzhetetlen Armada” 1598-as Anglia elleni inváziós kísérletének alapos, minden részletre kiterjedő beszámolója. A több éven át folyt előkészületeket, a tengeri hadjárat lefolyását és utórezgéseit adatokkal, számokkal és táblázatokkal alátámasztva ad teljes képet az Angliát komolyan fenyegető, de végeredményben sikertelenségében a szigetország tengeri hatalmát megalapozó hatalmas inváziós kísérletről, melynek kudarcát hallva Erzsébet királynő így kiáltott fel: „Rájuk fújt az Isten, és szétszórattak!” Hajjá és Fiai Könyvkiadó, Debrecen, 2007. Terjedelem: 200 oldal. Ára postaköltséggel együtt 2100 Ft. Megrendelhető a kiadónál: Hajjá és Fiai Kft., 4017 Debrecen, Pf. 32. Telefonos rendelés: 06-30-419-3530; e-mail: rendel@hajja.hu 24 HADITECHNIKA 2008/3

Next