Haditechnika 44. (2010)
2010 / 3. szám - FÓKUSZBAN - Haris Lajos - Haris Ottó: A 17.M Titan típusú tüzérségi vontató: Goliath
Haris Lajos Haris Ottó A Magyar Waggon és Gépgyár Rt. 1904-1906 között folytatta a Traskal rendszerű ágyúvontató jármű kísérleteit és megépítését. Ebben a Skoda és a bécsújhelyi Austro- Daimler AG működött közre, mivel az MWG nem gyártott mindent. A típusból végül 6 db épült Győrben, 16 db a Skodánál 26 db pótkocsival a Monarchia közös hadserege részére. A Skoda, az MWG és az Austro- Daimler közös műszaki tevékenysége kooperáció volt az egyes járművek és speciális vontatók esetében. Az öszszes motort az Austro-Daimler cég gyártotta, a Skoda a meghajtóművet és a sebességváltót állította elő, az MWG végezte az alváz- és lemezmunkát és a végszerelést. A korabeli rajzokon a három cég feliratai és jelzései láthatók. A bécsi szabadalmi hivatalban őrzött adatok is e három gyártóműre utalnak, és a betűjeles, számos jelzéseik egyformán a közös hadsereg átvételeit igazolják (Privil-archívum, Wien nyomán). A közös hadügyminisztérium gépesítési osztályvezetője (felelőse) nagysitkei Kiss Árpád altábornagy volt ( 1921. VI. 3., Budapest). Ő még 1904-ben vette fel a kapcsolatot a Skoda-gyár vezetőivel, amikor a közös hadsereg nehézmozsarainak tervezése megkezdődött. A Győri MWG gépkocsigyártó üzemének vezetője, Bartholomeides Gusztáv mérnök volt (1875-1960), aki 1903-1914 között folytatta a katonaijármű-kísérleteket. Fia, Bartholomeidesz Sándor hmtk ezredes (1901-1985), aki 1935 után a M. Kir. Honvéd Haditechnikai Intézet (HTI) gépkocsiátvevője, majd a gépjárműszakosztály vezetője volt. Az összes katonai járművet az ő felügyeletével vették át. Az Austro-Daimler AG cég 1902-1914 között fejlesztette ki első 35 LE-s páncélautóját és 60 LE-s országúti vontatóját. Egyiket sem gyártották sorozatban. 1910-ben Ferdinand Porsche megtervezte a T-Zug benzinmotoros közúti A 17.M Goliath típusú tüzérségi vontató 1. ábra. A 14.M Goliath tüzérségi vontató nézeti képe az eredeti kerekekkel