Haditechnika 44. (2010)

2010 / 3. szám - FÓKUSZBAN - Haris Lajos - Haris Ottó: A 17.M Titan típusú tüzérségi vontató: Goliath

Haris Lajos Haris Ottó A Magyar Waggon és Gépgyár Rt. 1904-1906 között folytatta a Traskal rendszerű ágyúvontató jármű kísérleteit és megépítését. Eb­ben a Skoda és a bécsújhelyi Austro- Daimler AG működött közre, mivel az MWG nem gyártott mindent. A típusból végül 6 db épült Győrben, 16 db a Skodánál 26 db pótkocsival a Monar­chia közös hadserege részére. A Skoda, az MWG és az Austro- Daimler közös műszaki tevékenysége kooperáció volt az egyes járművek és speciális vontatók esetében. Az ösz­­szes motort az Austro-Daimler cég gyártotta, a Skoda a meghajtóművet és a sebességváltót állította elő, az MWG végezte az alváz- és lemezmun­kát és a végszerelést. A korabeli rajzokon a három cég fel­iratai és jelzései láthatók. A bécsi sza­badalmi hivatalban őrzött adatok is e három gyártóműre utalnak, és a betű­jeles, számos jelzéseik egyformán a közös hadsereg átvételeit igazolják (Privil-archívum, Wien nyomán). A közös hadügyminisztérium gépe­sítési osztályvezetője (felelőse) nagysitkei Kiss Árpád altábornagy volt (­ 1921. VI. 3., Budapest). Ő még 1904-ben vette fel a kapcsolatot a Skoda-gyár vezetőivel, amikor a közös hadsereg nehézmozsarainak tervezé­se megkezdődött. A Győri MWG gépkocsigyártó üze­mének vezetője, Bartholomeides Gusz­táv mérnök volt (1875-1960), aki 1903-1914 között folytatta a katonaijár­­mű-kísérleteket. Fia, Bartholomeidesz Sándor hmtk ezredes (1901-1985), aki 1935 után a M. Kir. Honvéd Haditechni­kai Intézet (HTI) gépkocsiátvevője, majd a gépjárműszakosztály vezetője volt. Az összes katonai járművet az ő felügyeletével vették át. Az Austro-Daimler AG cég 1902-1914 között fejlesztette ki első 35 LE-s páncél­autóját és 60 LE-s országúti vontatóját. Egyiket sem gyártották sorozatban. 1910-ben Ferdinand Porsche megter­vezte a T-Zug benzinmotoros közúti A 17.M Goliath típusú tüzérségi vontató 1. ábra. A 14.M Goliath tüzérségi vontató nézeti képe az eredeti kerekekkel

Next