Haditechnika 44. (2010)

2010 / 4. szám - FÓKUSZBAN - Hadfi Örs Tamás: Adalékok a Wehrmacht kétéltű páncélosainak fejlesztéséhez I. rész

rejlő lehetőségeket, mely adott eset­ben az első generációs „amtrac”, vagyis az amerikai tengerészgyalog­ság második világháborús partra szál­lásainak egyik fő eszközének német megfelelőjévé válhatott volna.­ Ezzel szemben a fegyverzet nélküli LWS-t az OKH (a szárazföldi hadsereg főpa­rancsnoksága) a hidászfeladatokon túl csak vontatásra találta alkalmasnak, bevetési lehetőségét motoros vontató­hajóként (Motorschleppboot) partra szállásoknál adódó különféle vízi és a parti vontatási feladatokban jelölte ki, s nem adott jelentősebb megrendelést a típusra. Talán azért sem, mert az LWS-t nem úgy tervezték, mint egy vízen is úszó szárazföldi járművet, hanem mint egy úton is mozgó hajót.­ A páncélozáson, hajószerű LWS-en kívül más, harci körülmények között is bevethető eszköz, különösen egy kétéltű rohamjármű létrehozása tehát elmaradt, s Németország 1939-ben úgy kezdte meg a háborút, hogy nem álltak rendelkezésére úszóképes harc­­járművek. Ennek oka az ipari kapaci­tás teljes lekötöttsége mellett főleg abban keresendő, hogy a német stra­tégák partra szállási műveletekkel tehát nem számoltak, az erőszakos folyami átkelések megvalósítására pedig teljesen új receptet kívántak alkalmazni. Az új harcászati elgondo­lás a folyami hidak deszanterőkkel tör­ténő meglepetésszerű elfoglalását­­ igazodva a hadműveletek tervezett gyors és mindent elsöprő általános alapkoncepciójához, vagyis a moz­gáscentrikus német hadikultúrához - jelentette, ahol pedig ilyen mestersé­ges tereptárgyak nincsenek, vagy gyors elfoglalásuk valamilyen okból nem sikerült (és a hidak megsemmi­sültek), ott a hagyományos, motoros csónakokkal felszerelt rohamcsapa­tok, illetve pontonhidak alkalmazását tervezték. Előbbire a kiváló német ejtőernyős-, utóbbira a jól kiképzett utász- és hidászcsapatok álltak ren­delkezésre. A háború első hadjáratai a fenti elgondolás jegyében teltek, sőt bizo­nyosságot nyert a kialakított módszer életképessége, melyet a hollandiai, belga és franciaországi hidak ejtőer­nyős deszantegységekkel történt vil­lámgyors elfoglalása és a mintaszerű­en végrehajtott folyami átkelések fém­jeleztek.10 KÉNYSZER SZÜLTE MEGOLDÁSOK Az amfíbikus harcjármű szükségessé­ge, így az addig jól működő „deszant­­hidász alapelv” fogyatékossága elő­ször 1940 nyarán, a franciaországi hadjárat befejezését követően bizo­nyosodott be. Anglia elfoglalásának terve (Seelöwe-hadművelet) ugyanis, melyet a La Manche-csatornán keresztül kellett megvalósítani, nem nélkülözhette úszó vagy merülőképes páncélozott jármű bevetését. Ezért 1940 során egy kísérleti teszteléssel megbízott alegységet (Waffenprüfamt 6) állítottak fel a Balti-tenger partján található Patlosban.11 A Waprüf. 6-ot önkéntesekkel töltötték fel, feladata a várható angliai invázióra készülő had­erő számára megfelelő jármű­vek) lét­rehozása volt. Az alakulat által folyta­tott kísérletek arra irányultak, hogy a rendszerben álló harckocsik közül a súlyuk alapján számításba vehető Panzerkampfwagen (a továbbiakban Panzer­ ll-es és lll-as típusokat hogyan lehet(ne) nagyobb átalakítá­sok nélkül viszonylag könnyen és gyorsan úszóképessé tenni. A fejlesztők figyelme főleg a Panzer ll-es (Sd. Kfz. 121) felé irányult, mely­nek 10 t-t nem meghaladó tömege még alkalmasnak tűnt az úszóképes­ség megteremtéséhez. Ezt egy olyan úszótest (tartály) felszerelésével kívánták elérni, amely a páncélost a víz felszínén tartja, és segítségével képes megtenni a partra szállító hajók és a part közötti legfeljebb néhány száz méteres távolságot. A kialakítás elve egyébként megegyezett a Stra­­ussler Miklós által az 1930-as évek közepén létrehozott magyar V-3-as könnyű harckocsi úszóképes változa­tával, melyet itthon sikeresen tesztel­tek a Dunán.12 Minthogy a németek az úszóképes Panzer II-est (Schwimm­panzer II) elsődlegesen nem folyami átkelésre, hanem tengeri partra szál­lásra szánták, az általuk egy német cégtől megrendelt úszótesteknek el kell viselniük hármas és négyes erős­ségű hullámzást. Az e kritériumnak megfelelően legyártott szerkezetekből 52 darabot szállítottak tesztelésre Put­ 5. ábra. Az LWS járművek éles bevetésére 1941-ben a Balti-tenger szigeteinek megszállásakor került sor. Bár a kép nem ekkor készült, jól érzékelhető, hogy az LWS-eket miként alkalmazták volna egy invázió során l­­ábra. A hátulról készült felvételen jól látszanak a jármű vízi mozgásáért felelős hajócsavarok és kormánylapátok. A kipufogóberendezést a hajóknál megszokott módon alakították ki

Next