Haditechnika 51. (2017)

2017 / 4. szám

délvidéki bevonulás első hősi halottja volt - társai a páncél­gépkocsijukon szállították Szentlászló községbe. Az ezred­­nyi hadifogolyra a felderítő-zászlóalj önként jelentkező ka­tonái vigyáztak, amíg az erre kijelölt alegység át nem vette, hogy hátrakísérje őket.167 A jugoszláv egység fogságba ejtése után az 1. felderítő­zászlóalj folytatta előrevonását és 16 órakor, mint az első magyar egység, beérkezett Újvidékre. A dandár zöme (1. és 3. gépkocsizó zászlóalj, 1. gépvontatású könnyű tüzér­osztály, 1. gépkocsizó légvédelmi gépágyús üteg, dandár­vonat) Zombor- Kerény - Kula - Bácskereszttúr - Liliomos - Pinczéd - Csóvé - Petrőcz - Dunagálos - Újfutak menet­vonalon este fél 8-kor érkezett be a városba. Az ünnepé­lyes fogadtatás után a seregtest Újvidéken elszállásolt. A 2. gépkocsizó zászlóalj a IV. kerékpáros zászlóaljjal együtt gyorsbürün átkelt a Ferenc-csatornán és este 7 órakor érte el Dernyét, ahol az éjszakát töltötte. A dandár 10. kerékpáros zászlóalja hajnali 5 órakor indult Garáról, majd Zomborban, egy háromórás pihenő megtar­tása után, tovább folytatta menetét Kerény - Kula - Újverbász útvonalon Újvidékre, de oda csak másnap dél­után 2-kor érkezett meg, mivel Újverbásznál ellenséges erőkbe ütközött.168 A gyorshadtest­ parancsnoksága a 2. gépkocsizó dan­dárról szóló első információkat - a már a módosított utasí­tásának kiadása után - 10 óra 50 perckor kapta meg, mie­lőtt áttelepült volna Újverbászra. A jelentés szerint reggel 4 órakor a dandár zöme Szabadkától keletre, csak a Kőrös patakig jutott.169 Újabb összekötő tisztek kiküldése után, a 14.40-kor, a 2. gépkocsizó dandár elővédje szerepét betöl­tő Sándor-csoporttól kapott jelentés tisztázta az „eltűnt” két dandár helyzetét. Kiderült, hogy mindkét dandár - a 2. lovasdandár Topolyáról, a 2. gépkocsizó dandár, illetve annak elővédje - egy és ugyanazon cél, a szenttamási híd felé törekszik, hogy azon keresztül érjen be Újvidékre.170 A kirendelt összekötő tisztek közül az egyik menet köz­ben érte utol a hadtestet, s pontosította a 2. lovas- és 2. gépkocsizó dandár helyzetét: mindkét seregtest Topolyá­ról, illetve Szabadkáról Topolyán át, a szenttamási hídon át Újvidék felé tart. Mialatt a szenttamási hídnál a két dandár előretolt erői harcban álltak, a dandárok többi alakulata folytatta előrenyomulását a részükre meghatározott irány­ba.171 A szenttamási híd birtoklásáért folytatott harc a délvidéki hadműveletek egyetlen olyan harci eseménye volt, ahol a magyar csapatok az ellenség szervezett védelme ellen vették fel a harcot. A szenttamási hidat két támadó csoportosítás külön-kü­­lön kívánta megszerezni. Ez abból a furcsa helyzetből adódott, hogy a két seregtesttel - amelyekből e csoporto­sítások alakultak - nem volt összeköttetés a hadműveletek második napján. Az egyik támadó csoportosítás a 2. lovasdandár állomá­nyából 12-én 23 órakor megalakult Kozocsa-csoport (Kozocsa József ezredes, páncélos zászlóaljparancsnok vezetése alatt). Állományába a 2. páncélos zászlóalj meg­erősítésére megkapott egy fél lovas gépkocsizó utászszá­zadot, a 4. gépvontatású könnyű tüzérosztály egy ütegét, és a 15. kerékpáros zászlóaljtól egy fél kerékpáros száza­dot. Feladatul kapta, hogy Topolyára felzárkóztatva a le­maradt alosztályait, még az éjszaka folyamán törjön előre Szenttamásra, azonnal keljen át a Ferenc-csatornán, és a túlparton képezzen szűkebb hídfőt. A másik támadó csoportosítás 12-én 16 órakor a 2. gép­kocsizó dandár által létrehozott Sándor-csoport (parancs­noka a 4. gépkocsizó zászlóalj parancsnoka, Sándor István alezredes) volt. A zászlóaljat megerősítették a 2. felderítő-zászlóaljjal (a könnyű harckocsiszázad nélkül), a 12. kerék­páros üteggel, két légvédelmi gépágyús fél­ szakasszal és egy utászszakasszal. Feladatul kapta, hogy törjön előre Kisszállás - Tompa - Szabadka - Topolyán át Új-Verbász - Szenttamás területére, itt létesítsen hídfőt és derítsen fel Újvidék irányában. A Sándor-csoportnak - mivel a 2. gép­kocsizó dandár Szabadka előtt visszafordult és Szegeden keresztül próbálta elérni menetcélját -, csak a 4. zászlóalj (egy puskás század nélkül), a 2. felderítő-zászlóalj egy könnyű harckocsi- és páncélgépkocsi-századával, vala­mint egy légvédelmi gépágyús fél­szakasz állt rendelkezé­sére. Szabadka dél területén csatlakozott a csoporthoz a korábban említett ejtőernyős század. A Kozocsa-csoport csak 13-án 0 órától kezdte meg a gyülekezést Topolyán. Sándor ezredes csoportja ekkor érkezett Nagyfény észak területére, ahol felzárkóztatta csoportját. A csoport felderítő járőre és az elővédje­­ állo­mányában a 4. gépkocsizó zászlóalj 1. százada, egy gép­puskás szakasz, egy páncélgépkocsi-szakasz, egy árkász­­szakasz és egy páncéltörő ágyús szakasz) ekkor már To­polyán volt. Velük vette fel Kozocsa ezredes az összeköt­tetést. Topolyáról 03.30-kor indult meg a Kozocsa-csoport az addig beérkezett páncélgépkocsi-századdal, a 4. gépvon­ 97. ábra. Jelentős akadályozó tényező volt az inkább csak gyalogosan járható terep (Fortepan 107533) 98. ábra. Az 1. felderítő zászlóalj 39 M Csaba páncélgépkocsi­ja a Délvidéken L. évf. 2017/4 HADITECHNIKA €- 39

Next