Haditechnika 56. (2022)

2022 / 3. szám

­Haditechnika-történet) dalmat, s azokat saját kutatásaival és tapasztalataival ös­­­szevetve készítette el cikkeit és könyveit­. Éppen ezért nagy megbecsülésnek örvendett külföldön is, ahol szintén kiadták a repülésről készített publikációit. Mindössze 26 évesen ő alkotta meg az első Magyarországon megjelent repülési szakkönyvet, A repülőgéptechnika alapelvei cím­mel. A könyv 1909-ben jelent meg és három kiadást is meg­ért, sőt még Németországban is kiadták. (4. ábra) Zsélyi alkalmazta először a klasszikus áramlástan törvényeit a légellenállás és a súrlódás törvényszerűségeinek és hatá­sainak megismeréséhez. Felismerte, hogy az elméleti szá­mításokhoz elengedhetetlenül szükségesek a kísérleti úton nyert tapasztalatok is, így e kombinált módszerrel először sikerült jó néhány olyan aerodinamikai törvényszerűségre helyes formulákat találnia, amelyek korábban ismeretlenek voltak a szakirodalomban. 1913-ban került ki a nyomdából A gázturbina - Kísérletek az új hőerőgép megalkotására című könyve, amelyben nemcsak a gép létrehozásának problémáit ismertette, hanem saját kísérleteinek eredmé­nyeiről is beszámolt. (Folytatjuk) Hivatkozott irodalom [1] Nagy István György: Zsélyi Aladár szócikk in Magyar tudóslexikon A-tól Zs-ig, Főszerk. Nagy Ferenc. (Budapest: MTESZ; OMIKK, 1997), p. 898.; [2] Brodszky Dezső, „A gázturbina magyar úttörői”, Járművek, mezőgazdasági gépek folyóirat 2. évf., no. 6 (1955); [3] Kúti István, Akire büszkék lehetünk: a magyar Ikarosz 100 éve halt meg Zsélyi Aladár, a magyar repülés úttörője Honismeret XLII. évf. 2014/4. sz. ISSN 0324-7627 pp. 12-14.; [4] Földesi László, Zsélyi Aladár http://www.aeronews.hu/index.php/aerohistory/ repuelo-magyarok/172-zselyi-aladar-1883-1914 (Letöltve: 2021.6.30.). [5] Forrás: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ commons/4/44/Zselyi_ll_aircraft_mockup.jpg (Letöltés: 2022.3.14.). [6] Forrás: https://www.ujsagmuzeum.hu/wp-content/ uploads/2022/01/zselyi1.jpg (Letöltve:2022.3.14.); [7] A Zsélyi I. repülőgép 1910-ben https://inno-anno.biog.hu/2013/10/29/magyarok_az_ egen (Letöltve: 2020.5.12.); [8] https://www.antikvarium.hu/konyv/zselyi-aladar-a­­repulogeptechnika­ alapelvei-708351 (Letöltés: 2020.5.12.); [9] „Petrik Ottó. „Modellek a műszaki múzeumokban” pp. 225-240. In Technikatörténeti Szemle V. 1-2 sz. 1968-1970. (szerk. Szilágyi István). Budapest, Népművelési Propaganda Iroda, 1971. https://library.hungaricana.hu/hu/view/ORSZ_KOZL_ TechnTortSzle_05/?pg=238&layout=s (Letöltés: 2022.04.20.).. 4. ábra. A Zsélyi által írt és 1909-ben megjelent tankönyv címlapja, valamint egy illusztrációja [8] 5. ábra. Az 1910 júniusában összetört Zsélyi II repülőgép a budapesti Közlekedési Múzeum tulajdonába került, de 1944-ben megsemmisült. Az eredeti motort sikerült a roncsok közül kimenteni, majd a később rekonstruált repülőgéppel együtt kiállítani [9] Jegyzetek 1 Louis, Blériot (Cambrai, 1872. július 1. - Párizs, 1936. augusztus 2.) francia mérnök, konstruktőr, pilóta. 2 Bánki Donát (Bakonybánk, 1859. június 6. - Budapest, 1922. augusztus 1.) gépészmérnök, feltaláló és műegyetemi tanár. Korának egyik legnagyobb gépészmérnöke, a hidrogépek, kompresszorok és gőzturbinák szerkezettanának professzora. 3 Az explóziós (izochor hőközlésű) gázturbinák munkafolyamata nem teszi szükségessé kompresszor alkalmazását, hiszen a tüzelőanyag elégése nem állandó nyomáson, hanem állandó térfogaton történik, ami az égési folyamattal létrehozza a szükséges nyomásnövekedést is. A keletkező égésgázoknak a turbinába áramlása és expanziója által keletkezett munka ennek megfelelően már teljes mértékben hasznos munka. 4 Székely Mihály (Szarvas, 1885. január 11.- Budapest, 1959. április 3.) magyar gépészmérnök, repülőgép-szerkesztő, pilóta. 5 Melczer Tibor (Békéscsaba, 1879. május 5. - Budapest, 1936. július 2.) magyar gépészmérnök, repülőgép-szerkesztő, egyetemi tanár. 6 Zsélyi Aladár művei, megjelenésük sorrendjében: A repüléstechnika alapelvei (ifj. Nágel Ottó Bizománya Budapest, 1909); Prinzipien der Flugtechnik (Rostock, 1910); Mechanika (Budapest, 1911); A nagy aeroplánok kérdése (Melczer Tiborral; Különlenyomat a „Magyar Automobil és Aviatikai Szemle” 1912. június 30-ai számából. Budapest, 1912); A gázturbina. Kísérletek az új hőerőgép megalkotására (Budapest, 1913 Pátria Irodalmi Vállalat és Nyomdai R.T., Berlin, 1913). LVI. évf.­­ 2022/3 HADITECHNIKA 1- 75

Next