Hadtörténelmi Közlemények, 27. évfolyam, Hadtörténelmi Intézet (Budapest, 1980)

3. szám - Szemle - R. R. Schofield: Der Sprung über den Kanal (Farkas Márton). – Szemle. 1980. 493. p.

A hadműveleti terv kialakításánál ala­pos mérlegelés után döntöttek a partra­szállás helyéről. A szövetségeseknek biz­tos információi voltak arról, hogy a né­metek az inváziós erőket Calais térségé­ben várják, így az ottani védelmi rend­szert különösen megerősítették. Morgan és Ramsay — egyéb okok miatt is — Normandiát javasolta, amelynek számí­tásba vett, mintegy 80 km szélességű partvidéke nem volt ugyan ideális a partraszállásra, viszont előnye abban mu­tatkozott, hogy a német védelem viszony­lag gyenge volt, s a La Manche csator­nába benyúló Cotentin félsziget felfogta, ill. mérsékelte az erős nyugati szelet, ami a csapatok partra tevésénél egyáltalán nem volt közömbös. Amellett a félszige­ten helyezkedett el Cherbourg város nagy befogadóképességű kikötője. A terv a normadiai partszakaszt keleti és nyugati szektorra osztotta. A keleti (brit-kanadai) szektor 3 alszektort (Gold, Iuno, Swoird) a nyugati (amerikai) 2 al­szektort (Utah, Omaha) foglalt magában. Később szükségessé vált az alszektorok strandokra való felbontása is, amelyeket betűkkel jelöltek: a keleti szektor H—R jelzéssel 11 standot, a nyugati Utah al­szektor P—W, az Omaha alszektor A—G jelzéssel összesen 14 strandot kapott. Eisenhower minden alszektorba 1 had­osztályt kívánt bevetni a támadás első hullámában, amelyeket 2—2 tengeri úton szállított tartalékhadosztály követett. Az említettekkel egyidőben ejtőernyős ala­kulatok szálltak le az ellenség hátában. Sok fejtörést okozott, hogy a strandok a magas fokú gépesített technikát elbír­ják-e. Különféle éjszakai vállalkozások­kal talajmintákat vettek s azokat az ang­liai főhadiszálláson tanulmányozták. Megnyugtató eredmény után újabb prob­lémák merültek fel, többek között az, hogy a hajókból a part menti vizekre szálló nehéz harckocsik nem süllyed­nek-e el, mielőtt még a partokat elérik. Egy magyar származású mérnök, Strauss­ler Miklós szellemes találmánya segítette a megoldást: minden páncélost felfújha­tó, vitorlaanyagból készült ballonnal vet­tek körül — amelyen 2 propeller is volt — s ezek, valamint a lánctalpak segítsé­gével a páncélos 4,3 mérföldes sebesség­gel úszott a vizén. A csapats­zállítás forintos feltétele, az ele­gendő hajótér, nemkülönben a kísérő hadiflotta (6 csatahajó, 2 monitor, 23 cirkáló, 73 torpedóromboló és 2 ágyúna­szád) a D-napra (az invázió kezdetére) a brit részen 97,6%-ig, az amerikaiaknál 99,3%-ig rendelkezésre állt. (Az előbbin 37, az utóbbin 33 hadihajó került beve­tésre.) Vele egyidőben történt meg a szükséges haditechnika és állomány ké­szenlétbe helyezése. A hatalmas konvoj (összesen 702 hajó) elindulása előtt (berakodásuk dél-angliai kikötőkben június első hetére tervszerű­en megtörtént) 255 kisebb-nagyobb akna­kereső hajónak kellett utat vágni, ill. a telepített német aknákat az útvonalból eltávolítani, majd az őket követő hajók­nak különleges robbantóosztagokat spe­ciális járművekkel és úszó harckocsik­kal partra tenni, amelyek nem csak a szá­razföldre telepített aknákat tették ártal­matlanná, hanem a strandokon a csapa­tok fogadásához szükséges technikai be­rendezéseket is felállították. E rendkívül bonyolult feladat megoldásánál égetően szükséges volt a partvédelem lekötése, amelyről a nyomasztó túlerőben levő lé­gierő, valamint a konvojt kísérő hajóhad gondoskodott. A partraszállás folyamatá­nak zavartalansága mindezeken túl meg­követelte, hogy 2 db vasbetonból készült, kikötőt is átvontassanak, mivel a csapat­szállító hajók zöme a partot az apály miatt nem tudta megközelíteni. Ezek le­horgonyozása a partok előtt csak úgy volt lehetséges, ha a víz hullámzását a mini­málisra csökkentik. E célból 70 kiszolgált hadihajót félkör alakban az invázió nap­ján a mesterséges kikötők számára kije­lölt részeken elsüllyesztettek. A kikötők egyben bázisául szolgáltak a tengerbe süllyesztett 4 olajvezetéknek, amelyek Dél-Angliából kiindulóan a csapatokat üzemanyaggal voltak hivatva ellátni. 1944. május 2. és 6. között, „Fabius" elnevezéssel a dél-angliai partoknál fő­próbát tartottak, amelynek eredményeit május 15-én VI. György angol király, W. Churchill, J. Smuts tábornagy és az in­váziós részerők parancsnokai előtt Eisen­hower és Montgomery értékelte. Május 25-én adták ki a hadműveletre vonatko­zó általános parancsokat s a partraszál­lás időpontját június 5-én állapították meg. Schofield közlése szerint ez utób­bi volt a legtöbb gondot okozó elhatá­rozás, amelyet a meteorológiai viszonyok alakulása miatt végül 1 nappal később­re kellett változtatni. A legutolsó éjsza­ka is gyötrődésekkel telt el, s, nem egy olyan pillanat akadt, amikor az invázió 2 héttel való eltolása került előtérbe. Vé­gül is Eisenhower június 6-ában dön­tött, s a hatalmas armada elindult az At­lanti Fal ellen. A gondosan kialakított menetrend sze­rinti átkelést a fokozódó aggodalom kí­sérte. Senki sem tudta megjósolni a né­met védelem várható ellenállását. Min­denki abban reménykedett, hogy a meg­tévesztő akciók és a hónapok óta tartó félrevezető propagandakampány megza­varta a németeket. Ez utóbbi három do­

Next