Hadtörténelmi Közlemények, 31. évfolyam, Hadtörténelmi Intézet (Budapest, 1984)

4. szám - Tanulmányok - Generál Tibor: Az oszmán-török haderő szervezete és vezetése a birodalom fénykorában. – Tanulmányok. 1984. 617. p.

akkor szaporodott meg jelentősen, amikor a tengerparti kalóz emirátusok (kü­lönösen Aidin és Mentese) oszmán fennhatóság alá kerültek. Először azonban I. Mehmed „tengeri hadait" vehetjük komolyan, melyet Csáli-bég hozott létre a világ elérhető összes tengervidékének vakmerő kalózaiból. E sereg egy ideig megkímélte az oszmánokat genu­ai és velencei hajók bérbevételének költségeitől, mert korábban főleg ezek vitték át őket Gallipolinál a tengerszoroson. 1416-ban a flottát a velenceiek léprecsalták és megsemmisítették. Legközelebb 1453-ból a bolgár Balta-oglu flottájáról értesülünk, amely Konstantinápoly ostromá­nál vasláncokkal zárta le az Aranyszarv-öblöt, majd Nándorfehérvárnál is sze­repet játszott. 1480-ban Hódító Mehmed flottája partra szállt Otrantónál, fel­dúlta Apuliát, eredménytelenül megostromolta Rhodoszt, a jénai szigeteket vi­szont birtokba vette. Legnagyobb fegyverténye a Dardanellák erődjeinek, to­vábbá a Boszporusznál két egymással szemben álló vár (Rumili- és Anadolu-Hisszár) kiépítése volt, valamint az oszmán uralom megszilárdítása a Fekete­tengeren. 1500-ban Daudakapudán a korinthoszi öbölben legyőzte a velenceieket, elfoglalta Modont, Koront és Na­varint. Az önálló és korszerű oszmán hajóépí­tés alapjait Kemál reisz vetette meg, aki a kalóztaktikát is „bevezette" II. Baje­zid flottájánál. Javúz Szelim szíriai és egyiptomi hódításai, továbbá Rhodosz 1522-i bevétele után az 1526-i magyarországi hadjárat előtt Ibrahim nagy­vezír már három ka­pudánnak (Galata, Galipolli, Alexandria) küldött firmánt arról, hogy cirkálja­nak, nehogy a frenkek támadást intézhessenek. Az oszmán földközi-tengeri uralmat azonban egy mitalénéi fazekas, kiszolgált szipáhi fia, Hajreddin Barba­rossa szervezte meg. A jeles kalózvezér még 1520 előtt felajánlotta szolgálatait Javúz Szelimnek, aki hűbéresül fogadta és némi segítséget küldött neki, de vég­leg csak akkor állt oszmán szolgálatba, amikor ráébredt, hogy szedett-vedett ka­lózflottájával nem boldogul V. Károly híres admirálisa, Andrea Doria ellen. I. Szulejmán kinevezte kapudán pasának és egyben Dzsezáir-Garb vilajetének (Algír) begler-bégjévé. Hajreddin, újra és újra 80—100 hajóra kiegészített flot­tájával, váltakozó szerencsével küzdött Doria ellen, akit Prevezárnál meg is vert. Végül sikerült Algírt szilárdan meghódítania, Itáliát állandó rettegésben tarta­nia, Nizzát megostromolnia, sőt I. Szulejmánt is megzsarolnia. Tunisz visszahó­dítása haláláig legfőbb vágya volt. E vasakaratú kalózvezér halála után (1546) Tugut Reisz és a magyar származású Piále vezírpasa hajóhadai biztosították a rőtszakállú Hajreddin örökségének megtartását. Közben, 1538-ban, Hadim (He­rélt) Szulejmán kairói begler­bég (később nagyvezír) a Vörös-tengert is oszmán fennhatóság alá helyezte. 1571-ben, a lepantói tengeri csatában, a Müezzinzáde Ali kapudán által vezérelt 200 oszmán hajót a Szent­ Liga — Don Juan , Austria főparancsnoksága alatt álló — hajóhada elsüllyesztette. A következő évben azon­ban már megint 250 hadiegység manőverezett az ügyes Uludzs Ali kalóz kapu­dán zöld lobogói alatt.120 Az oszmán-török hadiflotta a XVI. században a következő hajókontingensek­ből tevődött össze: 1. A gályák (dzsekdíri), amelyeket — a rajtuk levő evezőpadok számának megfelelően — a következők szerint neveztek el: a) legkisebb volt a firkája, amelyben 10—17 evezőpadon padonként 3—4 evezős (küredzsi) működött; b) a perkende 17—19; c) a kal­etta 19—24; d) a kadriga 24—26 evezőpados hajó volt. Azokat a nagyobb gályákat, amelyek padjain 5—7 küredzsi húzta az evezőt e­­bestardá-nak és fa­maoná-nak nevezték, mindkét típus 26—36 evezőpaddal rendelkezett. A gályákra az volt a jellemző, hogy nem volt fedélzetük. Rossz 120 Az oszmán hadiflotta történetét a XVI. századig 1. Hammer: OESS II. 296—336. o.

Next