Hadtörténelmi Közlemények, 120. évfolyam, Hadtörténeti Intézet (Budapest, 2007)

2. szám - Vita - R. Várkonyi Ágnes: Történetírás, kritika és emlékezet 623-648

ország legnagyobb veszélyét. A XX. század Ady „Nekünk Mohács kell" kétértelmű Kasszandra jóslatával indul, az első világháború után az iskola a határon kadettjai a győztes nagyhatalmak elmúlása s a vereséget túlélők megünneplésére hajóznak le a Du­nán, majd a Donnál, a 2. hadsereg helyzettérképe fölött elhangzik: „kérem ez egy máso­dik Mohács." 69 Hogy a folyamatos emlékezet csak néhány típusát említsem. Mennyiben köthető Mohács emlékezetének ez a még sok példával kiegészíthető, de mégis laza, viszont évszázadokon áthúzódó láncolata a történetíráshoz és az iskolai tör­ténelemtanításhoz? Mennyiben táplálta a korszakonként változó műfajával a szépiroda­lom? Az emlékezet felszínén nyilván erősen. Mint traumatikus közösségi élmény, mint ki nem beszélt, meg nem értett, mert feldolgozatlan esemény az emlékezet más szférái­ban élt nemzedékeken át. Kerülhetett volna a felejtés temetőjébe is. Az emlékezet műkö­déséről ma még keveset tudunk. „Hogy van az, hogy az ember agya bizonyos dolgokra emlékezik, és bizonyos dolgokra nem ... Ha újra kezdeném kutatói pályámat, akkor mai eszemmel agykutató lennék" - jelentette ki nemrég Keszthelyi Lajos biofizikus. 70 Ho­gyan alakulnak ki az emlékezet változatai? Ha a kultúra tapasztalatokat halmoz fel, rak­tároz el, akkor az emlékezetet a kultúra kettős közege köti meg, hordozza és kelti életre. Sőt hat a történeti tudat világában. Az 1950-es hidegháborús években a mohácsi síkon tankcsapdákat és lövészárkokat ástak, hogy itt vívják meg a fenyegető harmadik világháború döntő csatáját az akkori Ju­goszláviával. Felszínre hányt csontok. A helybeliek felébredt emlékezettel elérték, 1959-1960-ban megkezdődhettek végre a régészeti ásatások, és feltárult összesen öt tömegsír mintegy hatszáz-hétszáz elesett forró csontjaival. 71 1976-ban létrejött a Mohácsi Törté­nelmi Emlékhely sírkertje. 72 Erről egy virtuális emlékeztetőt építettek fel azon a nagy­szabású nemzetközi kiállításon, amelyet 1993-ban Magyarországi Máriának nevezett ki­rályné, I. Lajos özvegyének emlékére Utrechtben rendeztek. 73 A világ minden tájáról összesereglett látogatók áradata itt a virtuális emlékhely körül összetorlódott és hosszan állt. Nyilván semmit vagy alig valamit tudhattak Magyarország történetéről. A látvány asszociációs ereje foghatta meg őket. Az installáció. Meztelen kardokkal határolt térség közepén magas fekete obeliszken a mohácsi tömegsírok fotója: fehér csontok, lábszárak, bordák, csigolyák, koponyák, karok és az eget ostromló kezek látványa lenyűgözően ha­tott. Mohács emlékezetének ez a metamorfózisa a búcsúzó XX. század közös világélmé­nyét fejezhette ki, a különböző nyelvű, kultúrájú és eltérő múltat megélt látogatók szá­mára: soha többet erőszakot, pusztulást, háborút, és soha többet tömegsírokat! " Horn Ildikó: Rákóczi László pályája (1633-1664). Doktori disszertáció, Budapest, 1989. 95. o.­­ Ke­mény Zsigmond: A mohácsi veszedelem okairól. (Az előszót és a jegyzeteket írta Szigethy Gábor.) Budapest, 1983. Hol vannak a katonák? Szemelvények Sára Sándor doni dokumnetumfilmjeiből és korabeli hadiokmá­nyokból. Új Horizont, 2005. 142. o. Ahol a maximum volt a minimum. Emlékezés a régi Eötvös Collégiumra. (Szerk. Kelevéz Ágnes. A ri­porter Ruttkay Zsófia.) Budapest, 2007. 251-252. o. 71 B. Szabó, 2006. 174-175. o. 72 " Gyáni Gábor: Kollektív emlékezet és nemzeti identitás. In: Uő: Emlékezés, emlékezet és a történelem elbeszélése. Budapest, 2000. 90-91. o. 73 Bob van den Boogert, Jacqueline Kerkhoff (Red.): Maria Koningin tussen keizers en kunstenaars van Hongarije 1505-1558. Rijksmuseum Het Catharijneconvent Utercht ,Noordbrabants Museum, 's- Herogen­bosch. 1993.

Next