Hadtörténelmi Közlemények, 120. évfolyam, Hadtörténeti Intézet (Budapest, 2007)

2. szám - Vita - Gyáni Gábor: A csatatörténettől a történelem terhéig 687-693

tét.". S éppily jogon jelentheti ki az irodalomtörténész, hogy: „A XVI. században a latin nyelvű történetírás által rögzített Mohács-kép, feltételezésem szerint, a XVII. század során kulturális emlékként az emlékező közösségek eltérő befogadásaiban némiképp szétkompo­nálódik. Mivel... a latin nyelvű történetírói diskurzus egyeduralma... véget ér, számomra érthető a Mohács-élmény »inflálódása«".­­ Hiszen a XVII. század erdélyi emlék­írói/történészei számára mintha már nem is létezne Mohács. 10 S végül még valami: úgy emel szót R. Várkonyi Ágnes Mohács hermeneutikai meg­közelítésmódja mellett, hogy eközben félreérti Gadamer és az általa egy bizonyos gon­dolati összefüggésben idézett Droysen hermeneutikai álláspontját. A hangsúly ez esetben ugyanis nem azon van, hogy a történésznek - a természettudóstól eltérően - nincs más eszköze, mint kutatni, „csakis kutatni", hiszen mi egyebet csinál a természettudós is. Gadamer valójában azt állítja: „Droysen formulája a történeti megismerés számára úgy hangzik, hogy »kutatva megérteni«". Majd így folytatja: „a történeti kutatás [Droysen szerint] csak úgy tud megismerni, hogy megkérdez másokat: a hagyományt, mindig újat, újból és újból. [...] A hagyományt szüntelenül kutatva sikerül végül újból és újból a megértés."" Megértés és magyarázat áll ily módon szemben egymással, legalábbis a hermeneutika idézett álláspontja értelmében. Fordítsuk végül figyelmünket a történelmi tanúságtétel, különösképpen Brodarics mint korabeli tanú kérdésére. R. Várkonyi Ágnes furcsállja, hogy Marc Bloch megállapí­tásait hívom segítségül a történelmi tanúságtételek viszonylagosságát bizonyítandó. Hi­szen, „ezzel akaratlanul téves látszatot kelt [a szerző]. Mintha az Annales egyik alapítója lenne a posztmodern szemlélet elődje." Megvallom, erre a hamis látszatkeltésre egyálta­lán nem gondoltam, hiszen magam is úgy tartom, hogy „a tény annyi, mint konstrukció" formulája nem a posztmodern találmánya. Ezt, úgy tűnik, vitapartnerem is hasonlókép­pen gondolja, hiszen egyetértően idézi Carr tényfogalmát vagy Lukianosz történelem­írást illető megfogalmazását. 12 Ami pedig magát Blochot illeti, így adtam hangot egy máshol megjelent írásomban ezzel kapcsolatos véleményemnek. „Marc Blochtól sem állt nagyon távol a megbízható történelmi tanúbizonyság fogalmával szembeni indokolt pesszimizmus. [...] Ugyanakkor fenntartotta, hogy a minden magyarázattól mentes té­nyek bizonyosságán túl elengedhetetlenül szükségesek további biztos tények is, mert a történelem különben csak hozzávetőleges megjegyzések sorozatából állna. Az Annales tradícióját tovább éltető mentalitástörténet azonban jócskán túllépett ezen az álláspon­ton." 13 Nem tekintem tehát Blochot a posztmodern előfutárának, sőt. Viszont: mindenki figyelmébe ajánlom azt a történészi óvatosságot, amely Blochot a múltbeli tanúbizony­ságok autenticitásával kapcsolatban mindig vezette. Sinkó Katalin: Elfeledett történeti képeink. In: Boros Géza (szerk.): Az emlékezésről... Kiállítás és szimpozion. Budapest, 2000. 83. o. Tóth Zsombor: The Making of... hogyan készül(t) Mohács? In: Uő: A történelmem terhe. Kolozsvár, 2006. 22. o. 10 .o. 37-41.o. " Hans-Georg Gadamer: Igazság és módszer. Egy filozófiai hermeneutika vázlata. Budapest, 1984. 160. és 161. o. 12 A történetírói megismerést korábban is övező szkepticizmus történeti bemutatásához vö. Beverley Southgate: History: What and Why? Ancient, Modern, and Postmodern Perspectives. London, 2001. 13 Gyáni Gábor: A megtapasztalt és elbeszélt múlt. In: Uő: Relatív történelem. Budapest, 2007. 192. o.

Next