Hadtörténelmi Közlemények, 120. évfolyam, Hadtörténeti Intézet (Budapest, 2007)

2. szám - Vita - R. Várkonyi Ágnes: Történetírás, kritika és emlékezet 623-648

Mint hozzászólásra meghívott kutató elöljáróban illő hangsúlyoznom, hogy nem va­gyok a mohácsi csata korának szakértője, és hadtörténésznek sem nevezném magamat. Messze állok attól is, hogy otthonos legyek a posztmodern problematikában. Bár már csak a kutatótörténész létállapotával járó természetes kíváncsisága, kalandvágya ösztön­zésére is, nagy érdeklődéssel olvasom a posztmodern történetelméleti írásokat és a körü­lötte zajló hazai és külföldi irodalmat. Annál is inkább, mert rengeteg XVII-XVIII. szá­zadi­­ historiográfiai szöveg ment át és megy át rendszeresen a kezemen, következésként állandóan szembesülök szemléleti és módszertani kérdésekkel. Közismert, mégsem árt, ha utalok rá, hogy a posztmodern csak az egyike a történetírás megújításával foglalkozó irányzatoknak. Hayden White és követői, elveinek továbbfejlesztői sok, más modern tör­ténetszemléletben ugyancsak eleven kérdést is felvetnek, s vitáik is kölcsönösen hatnak egymásra. Végül: a XX. század történésznemzedékei folyamatosan élték meg, ahogy tör­ténelemmé váltak a tegnapok, térségünkben különösen gyorsított felvételben pergette elénk újabb és újabb arculatát a múlt, s alig követhető heves intenzitással rendeződtek át a szellemi csataterek. Amit Benedetto Croce valahogy úgy fogalmazott meg, hogy min­den történelem XX. századi történelem is. A forrásismeret bonyolult követelményével már egyetemista koromban, főleg Hajnal István előadásain találkozhattam, majd mint kezdő kutató szembesültem, amikor egy évvel megjelenése után, az akkori elzárt vilá­gunkban csodával határos módon, kezembe került E. H. Carr 1961-ben megjelent műve, és lelkes, de kevés sikert arató ismertetést írtam róla.­­ Ezek a körülmények eleve megha­tározzák, hogy a vitaindító előadás ismeretelméleti kérdését az általános történetkutatói gyakorlat szempontjából látom időszerűnek és továbbgondolásra érdemesnek. A történetírás A történetírás és a múlt viszonyát vizsgálva aligha mellőzhető az a kettős dinamiz­mus, amire újabban Paul Ricoeur is utalt, s amely a háborúk megismeréséről a legrégibb időktől kezdve szakadatlanul tárja elénk a tanúságtevők szövegeit. Egyrészt a történet­írás belső fejlődése, másrészt a történetírót alakító kor, felhalmozódott forrás- és emlék­anyagával és tapasztalataival. Indokolt, hogy Gyáni Gábor vizsgálati terepül „a csata eseményé"-t választotta. Annak ellenére, hogy a kora újkorban a csaták hosszabb vagy rövidebb távú folyamatokba, stratégiai és taktikai elgondolásokba illeszkednek. Viszont végigtekintve a csata­történetek hosszú láncolatán, némileg érthető, hogy a történetírás elméleti kérdéseivel foglalkozó szerzők miért vették példáikat gyakran a harcmezők vé­res eseményeiből. Valószínű, hogy a csaták történetének újabban tapasztalható tudomá­nyos reneszánsza nincs összefüggésben az elszaporodott számítógépes csatajátékokkal, viszont a töretlen társadalmi érdeklődés aligha mellőzhető. A kérdés, hogy elbeszélhető-e egy csata hiteles története, nem új. Lehet, hogy valóban a posztmodern nyomán „vált igazán tudatossá a szaktörténészek körében", de megfordítva is érvényesnek tűnhet. Bármely közösséget úgyszólván az idők kezdetétől foglalkoztatnak csatái, de aligha van történeti esemény, amely győztesnek és vesztesnek egyaránt ravasz . R. Várkonyi Ágnes: E. H.Carr: What is History? (London, 1961). Világtörténet, 1964. 2-3. sz. 113-116. o. Vö. Tóth Árpád: Mi a történelemelmélet? E. H.Carr: Mi a történelem. Aetas, 1995. 1-2. sz. 308. o., 3. jegyzet.

Next