Hadtörténelmi Közlemények, 120. évfolyam, Hadtörténeti Intézet (Budapest, 2007)

2. szám - Vita - Gyáni Gábor: A csatatörténettől a történelem terhéig 687-693

a múlt tanúságtétele(i) fölé kerekedik, hogy elnyomja a tanúságtevő(k) források közvetíté­sével megnyilatkozó valamikori tapasztalatát.­­ Nem kívánom cikkem gondolatmenetét (és bizonyító anyagát) feleleveníteni, ezért pusztán csak jelzem: a mohácsi esettanulmány arra és nem többre szolgált, hogy kétsé­geket ébresszek a csataesemény tanúbizonyságokra alapozott hiteles elbeszélhetősége iránt. Fő érvem, hogy az ennyire kusza és drámai eseménysornak nincs, nem lehet olyan korabeli megfigyelője, akinek megfigyelőként (ilyen-olyan résztvevőként) szerzett ta­pasztalatai az egészre és minden egyes fontos részletre - mint „hiteles tanúnak" - egy­formán kiterjedhetne. Ennek történetírói belátását a John Keegan által meghonosított hadtörténetírói műfaj, „a csata arca" tovább erősítheti. (Mellékesen szólva: R. Várkonyi Ágnes pozitív példaként szól az általam is idézett Duby Bouvines-i csatatörténeti köny­véről, valamint három Keegan-epigon munkájáról. De hiszen ezek nem épp arra szolgál­nak megfelelő bizonyítékkal, hogy egy csata egyedül csak partikuláris nézőpontokból ír­ható le, nincs tehát egyetlen megírásra váró történet, legföljebb különbözőképpen elmondható történetek léteznek?). További következtetésként szűrtem le azt is, hogy a társadalomtudományos, tehát a modellalkotó történetírás csatatörténeti kamatoztathatósága viszonylag csekély, az ered­ményessége pedig erősen vitatható. Ez volt (lett volna) Perjés-kritikám fő hozadéka. Végül: egy csata „hiteles" sztorija nem választható el a csata résztvevőinek ama ta­pasztalatától, melyet az eseményt illető elbeszéléseik öntenek végső formába. Az, hogy mi mit jelent és minek mi a jelentősége, állítottam írásomban, az eseményről szóló (utó­lagos) elbeszélések és a befogadásuk során, kettőjük együttes eredményeként kristályo­sodik majd ki. Ezért is javasoltam, hogy ne Brodarics ellenében, hanem sokkal inkább Brodarics tapasztalatai tükrében láttassuk végre, mi történt 1526 késő nyarán a mohácsi síkon. R. Várkonyi Ágnes mérhetetlenül sok történelmi ismeretet birtokában szól hozzá sze­rény előadásomhoz: írásában sokat olvashatunk háborúkról, a hadtörténetírás történeté­ről, Tolsztoj történelemfelfogásáról, továbbá Mohács emlékezetéről és persze Bro­daricsról. Egyetlen szót sem szentel azonban a fent említett problémáknak, holott cikkem gondolatmenetének ezek alkották a fő gerincét. Ezért is értetlenkedem, hogy miként jut­hatott a szerző arra a következtetésre, miszerint nem szolgáltattam „elegendő bizonyíté­kot" állítólagos feltevéseimre. Az ezen állítását alátámasztó érvek hiányában azonban nincs mivel vitatkoznom. Megragadta viszont a figyelmemet írásának néhány apró mozzanata, melyek végig kí­sérik argumentációját. Az első Hayden White gyakori emlegetésével áll kapcsolatban. Némileg érthetetlen számomra az amerikai teoretikus gyakori szerepeltetése, mivel (1) cik­kemben egyetlen szó sem esik White-ról; (2) továbbá érvelésemben közvetlenül nem is támaszkodtam sem az általa kifejtett tropológiai elméletre, sem a történetírói beszéd és a múltbeli valóság közti diszkontinuitás általa vallott gondolatára. Hogy került tehát a csizma az asztalra? Mielőtt a kérdésre térnék, szóba szeretnék hozni egynémely filológiai apróságot. * Egy forrás történész általi „elnyomása" különösen az esetben fordul elő, amikor a forrás adatai ellentmonda­nak a historikus múltat illető elképzeléseinek. Ilyenkor hamisítást, hazugságot, tévedést vagy feledékenységet stb. varr a történész a tanú és írásos bizonyítéka nyakába. A problémát hosszan elemzi és értékeli: Richard J. Evans: Lying about Hitler: History, Holocaust, and the David Irving Trial. New York, 2002. 249. o. és passim.

Next