Hadtörténelmi Közlemények, 124. évfolyam, Hadtörténeti Intézet (Budapest, 2011)

2011 / 2. szám - TANULMÁNYOK - Czirók Zoltán: Az első légi háború Magyarország felett - 1919

1919. június 16-án a Hadügyi Népbiztosság elrendelte, hogy „az 1. számú tábori pót­ütegtől azonnal 30 tüzért a csepeli légjármű elhárító ütegek csoportparancsnokságához indítson útba. (...) Ezek külön kísérleti szakaszt és tanfolyamot képeznek. A kirendelt embereknek más célokra való felhasználását - kísérleti és tanulmányozási munkálatokat kivéve - szigorúan megtiltom.” A Forbáth-féle készülék használatára valóban ki is ké­peztek egy „mérő és vezénylő osztagot”, és a műszerekkel fel is szerelték az egyik cse­peli légvédelmi üteget. Bár Forbáth Ernő további kísérleteinek folytatásához minden anyagi és technikai segítséget megkapott, és javaslatainak kivitelezéséhez elegendő szá­mú technikai személyzet is rendelkezésre állt, a további, tökéletesített példányok előállítá­sára a szükséges optikai alkatrészek és az idő hiánya miatt nem kerülhetett sor.16 A Vörös Repülőcsapatok vadászrepülő-századai A repülőcsapatok szervezetrendszerének 1919. április-májusi kiépülésével - az 1. re­pülőosztály utódjaként - a mátyásföldi 8. (harci) repülőszázad lett az egyetlen vadászre­­pülő-egység. A harci cselekmények változásával párhuzamosan természetesen az alaku­lat feladatai is jelentős mértékben változtak, hiszen a hadsereg elsődleges rendeltetése már az ország területének védelme volt, és nem a korábbi karhatalmi tevékenységben merült ki. A Háry László parancsnoksága alatt működő századhoz, az ún. „Háry­­cirkusz”-hoz osztották be a legtöbb, világháborút túlélt vadászpilótát, aki vállalta a har­cot az új kormány alatt.17 Emellett a győri 4. repülőszázad kötelékében is repült néhány vadászgép a város fontos ipari jellegére tekintettel, ezek száma általában a század gépál­lományának kb. felét tette ki.18 A századok vadászrepülőgép-igényének kielégítéséről már az első rendeletek is tartalmaztak előírásokat a repülőgépgyárak irányába, de az üzemek közvetlenül is megkapták a részletes utasításokat. Március 27-én sürgöny érke­zett az albertfalvai Magyar Repülőgépgyárhoz, hogy „...addig, míg a kisebb munkákra vonatkozó általános megrendelés a gyárhoz megérkezik, az 1. sz. védőszázad együléses gépeinek belövését és a fegyverek beépítését elősegíteni szíveskedjenek. Említett gépek 16 Gazsi, i. m. 6. o. 17 Tróján Gyula leírása szerint a század „a cirkusz nevet pedig azért kapta, mert rendelkezésünkre bocsátot­tak - személy és teherkocsikból álló - teljes vonatszerelvényt, amivel az üzemképtelen repülőgépeket, üzem­anyagot, műhelyeket, sátrakat és személyzetet szállították egyik telephelyről a másikra. És ez a szerelvény fel­pakolva mindennel, bizony nagyon hasonlított egy vonuló cirkuszhoz.” Közlekedési Múzeum Archívuma (a továbbiakban: KMA) Kézirattár. 303/966. Tróján Gyula visszaemlékezései. Volt ennek az elnevezésnek azon­ban egy régebbi, a világháború utolsó éveire visszanyúló eredeztetése is. A Háry parancsnoksága alatt harcoló 42. vadászrepülő-század (Flik 42/1) ugyanis a Monarchia egyik legeredményesebb ilyen jellegű alakulata volt, rengeteg kitűnő műrepülővel, és a nagyrészt magyar pilótákból álló század a híres német ász, Richthofen ha­sonló „Repülő Cirkusz”-a után kapta a nevét. A Flik 42/1 magyarjai pedig a Tanácsköztársaság idején a 8. re­pülőszázadban szolgáltak. Az 1919. május 28-i rendelet névjegyzéke alapján a következő pilóták voltak a szá­zadhoz beosztva: Háry László parancsnok, Gergye József parancsnok helyettes, Berényi Sándor, Blass Rudolf, Dózsa Adorján, Ezer Gyula, Fejes István, Hefty Frigyes, Horváth Ágoston, Hölczl Károly, Jirasek Henrik, Ka­sza Sándor, Reisz Géza, Kirják István, Kis-Zentai László, Klein Béla, Maier Béla, Mustos Géza, Riesz Jenő, Risztics János, Storer Viktor, Szolári István, Takács Nándor, Tróján Gyula, Udvardy Nándor, Újvári László, Weldin Ferenc. HL MTK iratai. 10756/eln. 37. o. 27. d. 18 A századok megnevezésénél szándékosan nem került használatra a „vörös repülőszázad” elnevezés. Bár a fenti két rendeletben előfordul a kifejezés, a későbbi hadműveletek során keletkezett iratok szinte kivétel nél­kül mellőzik ezt a jelzőt. A repülőcsapatok szervezetrendszerének változásaihoz lásd Czirók Zoltán: A magyar repülőcsapatok 1918-1919. évi történetéhez. Hadtörténelmi Közlemények, 2009. 3. sz. 603-632. o. 340 .

Next