Haemus, 2023 (32. évfolyam, 1-2. szám)

2023 / 2. szám

Elena és III. Jóannész Dukász Vatatzész niceai császár fia, II. Theodórosz Dukász Laszkarisz (1254-1258) között. Az Athosz-hegy a klokotnicai csata után szintén a bolgár cár jogara alá kerül. II. Iván Aszén több Szveta Gora-i kolostort részesít adománylevélben. A cár lelki veze­tője az első bolgár tarnovói pátriárka, I. Szent Joakim Balgarszki. A Prologban (Szentek élete) található rövid életírása szerint az Athosz-hegyről a Ruszenszki Lom folyónál található festői kanyon sziklái közé költözött. Ott, a Lom mentén, Ivanovo falu mel­lett található a Zatrupana Carkva sziklakomplexum, mely Szent Mihály arkangyal ne­vét viseli. Joakim lelki érdemeiről hallván a bolgár cár elment hozzá, hogy fejet hajtson előtte, és lelki gyógyulást és áldást kapott a szerzetestől. Lelki testvérek lettek, és együtt emelték fel Bulgáriát testben és lélekben. Az 1235-ben Lampszakoszban és Gallipoliban tartott zsinaton, melyet a bolgár uralkodó parancsára hívtak össze, bolgár részről há­romezer Athosz-hegyi szerzetes vett részt. Ott megegyezés született, miszerint Szveta Gora - „a Szent Szűzanya Kertje” - speciális autonóm státuszt kap, mellyel a mai na­pig rendelkezik. Érdekes, szintén Athoszhoz kapcsolódó tény, hogy a „Dosztojno jeszty” („Valóban méltó”) kezdetű népszerű Szűz Mária-himnusz és ikonográfiai kánon a ha­sonnevű kilijában (egy adott kolostor alá tartozó kis külön lakóépületben - a ford.) élő bolgár szerzetesek műve 982-ből. Létezik egy másik hagyomány is, amely szerint a csatában megsebesült kato­nák a mai Haszkovo megyei Mineralni Báni falu vizeiben kerestek gyógyulást a sebe­ikre az egykori Toplicosz/Toplika városában, melynek lakossága a 11. század közepéig, amikor a besenyők elpusztították, a 12 ezer főt is elérte. A Szentlélek ünnepét megelőző 17 Banszko oduse (valószínűleg a Banszka 12/Klokotniska, Dobricska folyó, a Marica mel­lékfolyója nevéből) napján, népszerű nevén cseresznyés halottak napján régi szokás sze­rint istentiszteletet tartanak az ütközetben elesett harcosok emlékére. Mineralni Báni búcsúja éppen pünkösdkor, Szentháromság ünnepén van, a közeli vár pedig a Szentlélek nevet viseli. Az erőd a közelében található kora keresztény Szentlélek-kápolnáról kap­ta a nevét. Iván Aszen harcosai pontosan itt találtak gyógyulást a csatában szerzett se­beikre. A néphit szerint a bolgár sereg menekülésből ment át támadásba, és a Banszka folyónál, átkelés közben szorította meg a bizánciakat. Ez a Klokotnicával szomszédos mai Dobrics falu területén történt. A terület földrajzi adottságainak és jól kigondolt stratégiájuknak köszönhetően a bolgárok fölénybe kerültek az ellenséggel szemben, és sikeresen bekerítették, fogságba ejtve az egész epiruszi hadsereget. Itt, Ivan Szevov me­zőgazdasági birtokán, valamint a Mala Réka folyó völgyében és a Kajrjak déli lejtőin, Klokotnicánál valóban rengeteg emberi csontot, bizánci pénzérmét, nyíl-, lándzsa-, bu­zogány és lószerszámmaradványt stb. találtak a csata idejéből.13 A hagyomány szerint a cár egy bizonyos Dobrosint vagy Dobroticát küldött el, hogy felügyelje ezeket a földe­ket. Később ő és társai engedélyt kaptak, hogy családjukkal együtt letelepedjenek a ma Dobrosineca/Dobrocsineca, Kara­bülük (Fekete-erdő) és Grobenceto néven ismert helyeken. 12 - a „banszka” név valószínűleg a régi Banya - Ladzsa településnévből ered (törökül Ilica - meleg vizű forrás vagy gyógyforrás), de nem tudtam megállapítani, hogy egy már nem létező települést neveztek így, vagy a létezők egyikét, például magát Klokotnicát vagy Kasznakovót. 13 - РАЛОВ, ал. д. Сборник от спомени... Ра [UNK]бойников, Ат. Село Клокотни [UNK]а, Цит. с [UNK] [UNK]., 236.0. BUDAI TAMÁS| KLOKOTNICA ELDOBOTT KO HÄMUS 2/2023

Next