Néplap, 1950. november (7. évfolyam, 255-278. szám)
1950-11-26 / 275. szám
5950 NOVEMBER' 56, VASAKNAK Járási és városi pártbizottságaink oktatási munkája Hajdú-Bihar megyében novemberi 7-én megindult az elméleti oktatás. Már az első órák is megmutatták, hol készítették jól elő az oktatási évadot, hol válogatták ki jól az előadókat és a hallgatókat.Járási és városi pártbizottságaink a tavalyi hibákból okulva, sokkal nagyobb gondot fordítottak az oktatási évad előkészítésére. Súlypontként a propagandista szemináriumokat kezelték s elsősorban a propagandisták kiválogatását tartották legfontosabb feladatuknak. Már az első tapasztalatok is azt mutatják, hogy a járási és városi, pártbizottságok általában jól választották ki a politikai iskolák vezetőit és jól szervezték meg a politikai iskolákat. Pártbizottságaink tudják, hogy ahhoz, hogy a marxizmus-leninizmus nagy eszméit meg-értessék a párttagsággal, lelkismeretes, jó elméleti tudással rendelkező előadóra van szükség, aki állandó tanulással, napós felkészüléssel oldja meg feladatát. Csakis ilyen előadó képes arra, hogy ne csak száraz adatokat adjon elő, hanem ezeken az adatokon keresztül feltár!. a marxizmus-leninizmus elméletet s megmutassa gyakorlati alkalmazását. ..Megtanulni a marxizmust és leninizmust mindenki, képes — mondotta Kalinyin elvtárs. —, nehezebb a lényegébe behatolni és megtanulni az alkalmazását." Tehát nem mint elvont tudományt kell a halgatók előtt ismertetni, szára-zon felsorolni az eseményeket, ha-nem szorosan a gyakorlati munkával összekötve, megtöltve élettel kell átadni a hallgatóknak. Úgy kell előadni, hogy a hallgatók szakadatlanul lássák és tapasztalják az elmélet és a gyakorlat összefonódását, elválaszthatatlanságát. Lássák a tanulók azt, hogy a marxizmus-leninizmus kulcs, — ahogy Kalinyin elvtárs nevezte, — amely megnyitja a lehetőséget, hogyan oldjuk meg ezt, vagy amazt a kérdést. A november 7.-i politikai iskolákra az előadók általában jól készültek fel, ezt is mutatja, hogy az előadók kiválasztása jó volt. Szűcs elvtárs, a’ nagy’,csatjárás propagandatája a gyakorlattal összekötve szélősen és jól tartotta meg az előadását. S ez nem elszigetelt jelenéért. De kerültek olyan propagand-ák is, ilyen a bödönháti állami gazdaság politikai iskolájának ve- , 7... ő:e aki nem jelent meg a pro- pigarri'sta szemináriumon, mert — mint ahogy ő mondta, — van egyéb fontosdolga. Pedig tanítani csak úgy tudhat mindenki, ha maga is tanú'. F'lz az elvtárs mélyen lebecsüli az noeV.et, ped’g ez mindig megb' •-z:i'ta masát. • (' -'ondonif e'vtari és Vida elvtárs 1 p' 'ji'l nem készült az előadására, 1 ml- t-o’yen olyan elvtársat küldtek ki,ki nem népszerű a tagság előtt. A Debrecenifúrásban pedig o'yat jp'Volt, akinek nem volt oktatási elől önzettsége, ezenfelül öreg és i beugr. Van a helyeken mechanikusan , válogatták ki az előadókat s ha az el! során nem ismerik fel ezt a hő'mvc.-'ságot, az a minőségi ok- : la ő-' rovására ment volna. Azonban ezeket ez elvtársakat menetközben levál'r'fák. A tavalyi, oktatási évad egyik lesznagyobb hiányossága a fluktuáció volt, az, hogy gyakran 5—6 szenti- - náriumvezető váltotta egymást, s Nykadnayban az egyik előadó elvtárs fel "kerte éleszteni ezt a rossz- emlékű fluktuáció, úgy, hogy a pót- 1 előadóval felváltva akarta megtartani a politikai iskolák előadásait. . Ez tel csah egyedülálló jelenség, amelyet a Debreceni Járás még ideie hé't m?«*ak adályozott. ■pokozoltabb ügyeimet kel! forditnia.’i; a járási és városi pártbir.ott«áPT-knak a propagandistákra. Bár álteMb-n'ak az előadók, de az ellnörzK ki'erjesztésével segíteni ke’! rmunká'uk még jobbal életét. Az ő munka :,!k e' néle'i tudásuk, az, hogyan adik át a hallgatóknak az anyagot, műven mélyen tárgyalják a kérdéseket, mi’"átkozik m-rd meg a hallgatók gyakor’"t; munkájában a elméleti íHefrény!;''-t. Azt mondta Katiny'n elvtárs; . Igazi iskola az lesz, am'kar m': örök vitatkoznak -- ember kl:e'. ••m'ko» majd a nepp-' len élnek ... „A cél az, hogy gyakorlatilag tudjuk alkalmazni a marxizmust.’’ Figyelemmel kell lenni arra is, hogy a propagandistákat ne terheljék tá'., mert csak úgy tudnak eredményes munkát végezni, ha van idejüik alaposan felkészülni a Politikai iskolákra. A politikai iskolák hallgatóit is a tavalyi hiányosságok kkerülésével állították össze a járási és városi pártbizottságok. A felvilágosító munka eredményeként oktatásra jelentkező párttagokkal egyéni beszélgetéseket folytattak, s ezek az egyéni beszélgetések döntötték el, hogy ki milyen fokú oktatásban vegyen részt. Az eddig eltelt idő már megmutatta, hogy hol készítették elő jól a hallgtók kiválogatását és hol rosszul. Ahol jó volt a felvilágosító munka, ott hatalmas tanulási kedv mutatkozott. Derecskén nagytömegű pártonkívüli dolgozó akart bekapcsolódni az oktatásba, s csak akkor nyugodtak meg, amikor megtudták, hogy részükre külön rádiószeminárium indít, ahol elméleti oktatást nyernek. Bakonszegen, Donosházán. Újhrázon sokkal többen jelentek meg a politikai iskolán, mint, ahányat jelöltek. A Hortobágyon még most is kérik a felvételüket. Ohajon több analfabéta arra kérte a pártszervezetet, hogy bár ők még nem tudnak írni és ovrulni, de legalább hallgatni szeretnék az előadásokat. S ez a tanulási vágy általánosnak mondható. Sokkal kevesebb azoknak a községeknek a száma, ahol ezt a kérdést reszortmunkaként kezelték, s közömbösen vitték a tagság elé az oktatás kérdését. Azonban volt ilyen hely is, például Nyírábrány és Görbeháza. Hiányosság járási és városibizottságainknál, hogy a szervezés túlteng a politikai munka rovására. Pedig a pártmunka abban is áll, hogy minden gyakorlati ügyet, legyen az bárrmilyen kicsiny is, fel kell emelni politikai színvonalra, eszmeiséget, politikai tartalmat kell belevonni. Ez vonatkozik a szervezés munkájára is. Ha gyakorlati munka nélkülözi a politikai meggondolást, akkor ez mindenképpen a párt munk rovására megy. Lazaság és hiányosság természetesen ott fordul leginkább elő, ahol a járási és vérósi bizottságok nem ellenezik kellően a politikai iskolákat. Darvason például a titkár elvtárs a legjobbat jelentette az oktatás menetéről- azonban gyakorlatban igen keveset végzett, s ugyanez volt az eset Nagyrábén is. November 14-én beszámolót tartottak a járási és városi bizottságok, amelyben kiértékelték az eddi,?? végzett munka eredményét. Ennek a beszámolónak legnagyobb hiányossága az, hogy a derecskei és püspökladányi járás kivételével, nem foglalkozik a politikai iskolákon felvetődött ideológiai problémákkal. A beszámoló feltárta a hibákat, azt is, hogy milyen fontosságú az illető pártbizottság számára az elmélet kérdése, megmutatta, hogyan viszonyulnak az oktatási munkához. A járási és városi bizottságok többsége, úgy foglalkozik az oktatással, mint döntő pártmunkával, így foglalkozik többek között a püspökladányi és berettyóújfalui járásbizottság is. Azonban a biharkeresztesi járásban a beszámoló után megmutatkozott, hogy a J. B. csak harmadrangú pártmunkának tekinti az oktatást Tárcsás elvtársnő ágit. prop. felelős beszámolója mindössze öt percig tartott, s ebben a beszámolóban mechanikusan mutatott rá egy két hángosságra. A J B. tagjai közül mindössze ketten szóltak hozzá, ami azt is bizonyítja, hogy reszortfeladatként kezelik az oktatást. De felszínre kerültek egyéb hiányosságok is. Arany elvtárs a polgári titkárhelyettes saját tanulását elhanyagolja, egyetlen sor jegyzete sem volt a múltheti ,középkáder tanulóköri foglalkozáson. Ugyanez a helyzet Fám elvtársnál is, a böszörményi Városi Bizottság titkáránál. A beszámolóban arról beszél, hogy mennyire helytelen ez a nézet, hogy a sok munkára való hivatkozással .. egyesek nem készülnek fel rendesen az oktatásra, s ő maga is ígéri" gyengén készült fel a káderképző tanulókörére. Természetesen csak ott lehet jó és eredményes oktatást elérni, ahol' ,mago A titkár jár elől jó példával a tanulásban. Ha a pártvezetőség tagjai saját oktatásukat lazán kezelik, akkor hogyan kívánhatják az elméletileg kevésbé képzett párttagoktól, hogy jól készüljenek fel a politikai iskolára. A javítás útja először a járási és városi bizottságok tagjain kezdődjék. Az első hetek általános tapasztalata az, hogy jól indult az oktatás a megyében és a pártbizottságok döntő többsége szívügyének tekinti. Hatalmas eredmény az is, hogy hiányosságaikat és hibáikat felismerik, s azt igyekeznek menet közben kijavítani.S ha ezeket, a hiányosságokat gyökeresen kiküszöbölik, további jelentős eredményeket érnek el minden egyes politikai iskolán és akkor az elméleti színvonal emelkedése kézzelfoghatóan jelentkezik majd a gyakorlati munkában. SZEMÉLY bérbevennénk Cím: « kiadóban «■ii ii tuti t—i T—rr Hazánk polgárainak követnök kell a Béke Hívei II. Világkongresszusa kiáltványának szavait Papok nyilatkozata a Béke Hívei II. Világkongresszusáról Pénteken reggel jelent meg a sajtóban a Béke Hívei 11. Világkongresszusának kiáltványa a világ népeihez. A kiáltvánnyal a megye demokratikusan gondolkozó papjai is teljes mértékben egyetértenek és lelkesedéssel fogadták. Dr. Véghseő Dániel hajdúböszörményi görög katolikus plébános, tiszteletbeli kanonok a következőket mondotta: — Mi, papok a béke hívei vagyunk, a békét óhajtjuk. Minekünk célunk, hogy békességben éljünk és békében építsük országunkat és hazánkat. Aki a békét biztosítja nekünk, mi annak a pártján vagyunk. Éppen ezért követelnünk kell a tömeggyilkos atomfegyver használatának megtiltását, az általános leszerelést és minden támadó fegyver megsemmisítését A hadikiadásokra fordított javakat használják fel az emberiség boldogulására. — Szilárd meggyőződésem, hogy aki ma háborút akar és aki a háborút ki akarja robbantani, az az emberiség gyilkosa. A II. Békevilágkongresszus példátlan erővel bizonyította be,, hogy a különféle országok emberei a köztük fennálló különbségek ellenére meg tudják érteni egymást, meg tudják akadályozni a háborút és fenn tudják tartani a békét. Mindenki kövesse a Béke Híveinek példáját és egyesült erővel meg fogjuk menteni a békét. — Hogyne volnék én a béke híve?! El lehet azt képzelni, hogy én háborút akarok?! Hiszen nyolc gyermekem és huszonnégy unokám van. Én békét akarok! Lovas Márton református lelkész kijelentette, hogy teljes mértékben egyetért a Béke Hívei II. Világkongresszusának kiáltványával. — Meglepő volt, ahogy a brit kormány eljárt és a többi visszautasított küldött között Péter János református püspököt sem engedte be. Ezzel szemben a lengyel nép egységes magatartásai a Békevilágkongreszszus előkészítésében őszintén csodálom. Nagy örömömre szolgált, hogy itt Péter János püspök úr is megjelenhetett. Figyelemmel kísérlem a II. Béke Világkongresszust a rádióban és a Szabad Népben. A felszólalások elolvasása után az a meggyőződés alakult ki bennem, hogy a világtörténelem leghatalmasabb mozgalmáról van szó, amelyet vallására, fajára, nemzetiségére való tekintet nélkül minden embernek egyformán magáévá kell tennie. Ma egy akarat kell, hogy érvényesüljön, a békeakarat, mert békére vágyik minden ember. Az atombombát, ezt a legirtózatosabb pusztító fegyvert meg kell semmisíteni, használatát meg kell tiltani, háborús bűnösnek kell nyilvánítani és nemzetközi ítélőszék elé kell állítani az atombomba felhasználóit. — A kiáltvánnyal teljes mértékben egyetértek. A népeknek és hazánk polgárainak követniük kell a kiáltvány szavait. ílettbb felháborító imperialista provokáció: Joliot-Curiet az amerikai hatóságok parancsára nem engedték Nyugat-Németországon keresztül hazautazni Joliot-Curie professzor, a Béke Világtanácsa elnöke pénteken éjszaka kénytelen volt visszatérni Prágába, mert a nyugatnémet rendőrség az amerikai hatóságok utasítására feltartóztatta a német határon és nem engedte, hogy hazatérjen Franciaországba. Prágába érkezése után a Csehszlovák Távirati Iroda tudósítójának elmondta, hogy nemcsak feltartóztatták, de le is szállították a vonatról, holott érvényes útlevele és érvényes amerikai engedélye volt, hogy átutazzon Nyugat-Németországon. Azt is elmondta Joliot- Curie, hogy a német rendőrség öt órán keresztül őrizetben tartotta. Közben kihallgatásnak vetették alá. Joliot-Curie kijelentette, hogy ez az eset hasonló provokáció volt azokhoz, amelyeknek a II. Világkongresszus többszáz küldötte esett áldozatául az angol határon. „Bár az én esetemben csupán egy emberről van szó, az eljárás ugyanolyan szemforgató jellegű, mert hiszen megengedték, hogy elmenjek Varsóba, de nem engedték meg hazatérésemet. Szemforgató az eljárás azért is, mert a provokáció értelmi szerzői mindkét esetben amerikaiak voltak, akik először az angol, azután most a német hatóságok útján intézkedtek.’’ , A felháborító gazság részleteiről Joliot Curie elmondotta: Amikor Schirnding német falunál átlépte a csehszlovák határt, a német rendőr, aki a többi utas útlevelét érdeklődés nélkül vizsgálta át, elvette a Béke Világtanács elnökének útlevelét és azzal együtt elhagyta a vonatot. Egy idő múlva a német rendőrség közölte a professzorral, hogy nem utazhat keresztül Nyugat-Németországon. Joliot-Curie hivatkozott arra, hogy érvényes amerikai átutazási engedéllyel rendelkezik, mire a német rendőr röviden azt felelte: „amerikai utasítás”, majd hozzátette, hogy ezt az utasítást aznap reggel adták ki, mert előbb nem tudtak arról, hogy Joiot-Carle tanár is az aznap átutazó utasok névjegyzékében szerepel. A német rendőrség felszólította, szálljon le a vonatról. Bekísérték egy rendőri őrszobára és kikérdezték. Szándékosan értelmetlen kérdéseket intéztek hozzá. Ilyen volt például az, hogy Varsóból jön-e és mit csinált ott ? Amikor a professzor telefonálni akart, megkérdezték, van-e német márkája ? Amikor közötte, hogy nincs, egy amerikai rendőr — szájában cigarettával és a sebredugott kézzel — arcátlanul kijelentette, hogy márkát csak dollárért kaphat. Ugyanez volt a válasz, amikor Joliot-Curie valami ennivalót szeretett volna vásárolni. Végül, amikor a kihallgatás során legalább egy pohár vizet kért, a német rendőr ismét ezt kérdezte: ,,Van-e márkája ?” — A kihallgatás során — mondotta Joliot-Curie — visszaemlékeztem arra, hogy hasonló német rendőrök — talán annyi volt a különbség hogy a korábbiak Gestapoemberek voltak — a náci megszállás idejének 12 óra hosszat hallgattak ki Párisban. — A német rendőr végül is telefonon felhívta feletteseit és ezek jóváhagyásával felszólított, kértek telefonon engedélyt utam folytatására attól az amerikai tiszttől, aki reggel utasítást adott feltartóztatásomra. Közölték velem, hogy írásbeli kérvényt is előterjeszthetek. Joliot-Curie nyilatkozata során elmondta még, hogy ezek után nem látta értelmét újabb engedély kérésének és a további megalázások és provokációk elkerülése céljából elhatározta, hogy viszszatér Prágába. Hozzáfűzte még nyilatkozatához, hogy vele utazó titkárának — kinek ugyanolyan érvényes útlevele és ugyanolyan átutazási engedélye volt, mint neki , megengedték, hogy Németországon keresztül térjen haza. ----------------— st SZOVJET MÉRNÖKÖK ÚJFAJTA GÉPSORT SZERKESZTETTEK ÚTÉPÍTÉSI MUNKÁHOZ Szovjet mérnökök újfajta gépsort szerkesztettek útépítési munkálatok céljára. Az „építő futószalag“, ahogy az új gépsort nevezik, egyidejűleg több, nehéz munkát igénylő munkaműveletet végez. A kőtörés, a teheremelés és a kocsiberakás munkáját egy ember irányítja. Az új gépsort, amely 100 munkást helyettesít, a bielorussziai útépítési munkálatok során már sikerrel alkalmazták. HAJÓS MAGDOLNA és PÁSKULY ZOLTÁN 16-án tartják eljegyzésüket.