Néplap, 1955. június (12. évfolyam, 127-152. szám)

1955-06-01 / 127. szám

2 A MÁSODIK HEGYEBM­­ TERV TÚLTETTESÍTÉSÉÉRT Ruhagyár 1750 különféle ruha terven felül A Ruhagyár dolgozói szívós harcot folytatnak azért, hogy a második negyedévben is megtart­sák a büszke élüzem címet. Az is jobb munkára sarkalja a dol­gozókat, hogy a megyében első­nek csatlakoztak a húsz buda­pesti üzem felhívásához és úgy érzik, nekik kell a legjobb pél­dát mutatni a Hajdú-Bihar me­gyei üzemek közül a terv túltel­jesítésében. Igyekezetüket siker koronázza. Május 27-ig például már 1750 da­rab különféle női és gyermek­ruhát gyártottak terven felül: 222 000 forntos május havi fel­ajánlásukból már 191 000 forintot teljesítettek. A hónap folyamán egyenletesen nőtt a termelés: az első dekádban 101,1, a második dekádban 103,8 százalékot ér­tek el. A szalagok közül eddig a 3-as nagy szekciós szalag dolgozói ér­ték el a legjobb teljesítményt: 231 darab különféle ruhát gyár­tottak terven felül, az első de­kádban 99,5, a második dekádban pedig 100 százalékban elsőosztá­lyú áru került ki kezük alól. Igen szép eredményt értek el a 18-as szalag dolgozói is, akik május 27-ig 267 ruhával gyártottak töb­bet a tervezettnél.­A dolgozók közül egyénileg Alföldi Erzsébet, a szakma ki­váló dolgozója érte el eddig a legjobb eredményt: kifogástalan minőségű munkával 200,3 száza­lékot teljesített. Kiss Katalin gé­pész 157,7, Fántics Gáborné gé­pész 147,7, Czeglédi Jánosné va­­salós 178,6 százalékos teljesítmé­nyével járult hozzá a terv túl­teljesítéséhez. Mindhárman 100 százalékos elsőosztályú árut gyártottak. Orvosi Műszert­yár Befejezte májusi tervét a csövhúzó üzemrész Ez évben igen szép eredmé­nyeket értek el az Orvosi Mű­­szergyár csőhúzó üzemrészének dolgozói. Május hónapban is igyekeznek továbbfokozni telje­sítményeiket. Megfogadták, hogy e hónapban 2000 méterrel több rozsdamentes csövet húznak, mint amennyit tervük előír. Egyre fokozódó lendülettel lát­tak már a hónap elején munká­hoz. Illés Gyula méretre húzó elérte már a 232 százalékot. Kretz József savazó előhúzó is jócskán maga mögött ha­­yta a 100 százalékot , 237 százalékos átlagteljesítménnyel dolgozik. Klein Hermanne előlhúzó 220, Diószegi József hengerész 193 százalékos átlagteljesítménynél tart. Az üzemrész többi dolgozói is jól „rávertek“ a munkára. En­nek köszönhető,­­hogy május 28-án reggelre befejezték a má­jus havi tervet. Délelőtt 11 óra­kor örömmel jelentették, hogy már közel 400 méter rozsdamen­tes csövet húztak le terven fe­lül. r Mm­m­mmmm ! AZ ÉVSZAKOK Az Országos Filharmónia ren­dezésében hangzott fel Az év­szakok című klasszikus orató­rium a Központi Kultúrotthon nagytermében. Haydn, ki életé­nek javarészét Kismartonban töl­tötte karmesterként, 1800-ban, azaz 68 éves korában jut el arra a művészi magaslatra, melynek eredménye: Az évszakok című mű alkotása. Ez az oratórium nagymértékben eltávolodik Schütz, Bach, Händel vallásos tárgyú, biblikus tartalmú orató­riumaitól. Haydn tárgyválasztása más. A természet szépségeit zen­gi. A négy évszakot ábrázolja festőién. A tavasz ébredését, a nyári hajnal pirkadását, a nyári fullasztó hőségben enyhülést ho­zó zivatart, vidám szüreti mu­latságot, a téli fonómunkát into­­nálja jellegzetesen. Haydn mű­vészetére jellemző: a remek han­gulatfestést mindig a klasszikus zárt formákon belül oldja meg. Az évszakok első előadása Bécsben volt 1801. április 24-én. A magyar zenekultúra kedvező fényt áraszt, hogy a bécsi ősbe­mutatót már egy esztendőre rá nyomon követi a budai előadás. Haydn derűs, népies hangvételű, optimizmustól átitatott muzsiká­ja egyszeri hallás után is bevé­sődik a hallgató figyelmébe. Ha korábbi művének, így a híres Üstdob szimfónia lassú tételének témája felhangzik az oratórium­ban, a szántó-vető áriájában, az csak üdítőleg hat. A Debreceni Népi Együttes, a MÁV Szimfonikus Zenekar s a szólisták együttese általában ní­vós előadásban szólaltatta meg Haydn remekét. Az énekkar tel­jesítménye megkapó. Pompás ki­dolgozásban intonálta a kényes kórusrészeket. A zenekar is jó. Azonban a rézfúvók domináló szerepe nem lenne oly feltűnő, ha a vonósok taglétszámát bőví­teni lehetne. Lágyabb, melegebb lenne akkor az Orchester hang­­színe. Ritmikus, mindig plaszti­kus zenekari előadásmód így is maradéktalan tetszést keltett. Simon, a bérlő szerepét Faragó András alakította. Hangja fejlő­dőképes. Leányát, Hannát Han­­kiss Ilona személyesítette meg finom hangvétellel. Lukács, a parasztlegény tenorszerepét a ki­tűnő Remsey Győző énekelte igen jó szövegkiejtéssel, érces tónus­sal. Blum Tamás vezénylete ru­tinos, lendületes. — Sonkoly — Amikor a gorkiji állomásról a városba hajtattam, a taxisoffőr a következőket mondotta el ne­kem: A „Pobjectcs" személyautó atomenergiával fog működni. Természetesen nem lesz motor­ja és benzin sem kell majd hoz­zá. A „Pobjecát“ az atomtöltő­állomáson megtöltik épp úgy, mint most a benzinkútnál. Nyolc gramm után elegendő lesz ah­hoz, hogy 100 000 kilométert megtegyen a kocsi anélkül, hogy üzemanyagra lenne gondunk. Nincs ebben a történetben semmi rendkívüli. A szovjet nép nagy érdeklődéssel fogad min­den hírt, amely az atomenergia békés felhasználásáról szól. De miért beszél a taxisoffőr csupán a „Pobjedáról“? — Nem elavult-e már az a modell, amelynek gyártását a gorkiji autógyár még 1946-ban kezdte meg? Bizonyára új autó­kat fogna­k gyártani, amelyek atomerővel működnek majd! Ezzel a kérdéssel fordultam Ivan Ivanovics Kiszeljovhoz, a Molotov autógyár főmérnöké­hez, miután előbb elmondtam neki azt, amit a taxisoffőrtől hallottam. — Gyönyörű ábránd. A szov­jet nép, amely az atomfegyver betiltását kezdeményezte és pél­dát mutatott az atomenergia bé­kés felhasználására, meg fogja teremteni a „csoda-autót“ is. Nincs már messze az az idő. En­nek az ábrándnak reális alapja van. — Mi a legújabb vívmánya a világ autógyártásának? — A gázturbinás autó. A gázturbina hazája a Szov­jetunió. A gázturbiirával műkö­dő motornak nagy jövője van. A szokásos motortól eltérően a gázturbinának nincs kapcsolása, sebességváltószekrénye, hűtője. Ez a motor kevesebb alkatrész­ből áll, mint a szokásos. Ennek súlya 90 kilogrammal könnyebb az eddigieknél. Villamossági be­rendezése csupán akkumulátor­ból, áramszaggatóból és indító­gyertyából áll. A gázturbina előnyei: könnyű, kisméretű, szerkezete egyszerű, léghűtéses, jóformán alig rezeg, könnyű az indítás, kevés kenőanyag kell hozzá, bár­milyen fűtőanyaggal működik — nehézolajtól a benzinig — és gazdaságos. A gázturbinás autók nagy se­bességgel, óránként 500—600 ki­lométerrel haladnak majd. Az újtípusú motor rendkívül nagy fordulatszámmal dolgozik: üres­járat esetén 20 000, menetköz­ben 50 000 fordulattal percen­­ként. Ilyenek lesznek a jövő autói. — Milyen újdonságot készít most a gyár? Felelet helyett Kiszeljov elv­társ azt ajánlotta, hogy látogas­suk meg a kísérleti osztályt. Itt állnak az új autók kísérleti pél­dányai. Először két szép „Volga“ autó­­modell gyönyörű külsejével von­ja magára figyelmünket. Na­gyon hasonlítanak a kényelmes „ZIM“ kocsikra. Még a gyár emblémája — futó szarvas a ko­csi hűtőjén — is rajta van. Igaz, hogy ennek a kocsinak megvan a saját jele is — a víz felett le­begő sirály. A „Volgá”nak sok előnye van a „Pobjedá“-vel szemben. Mindenekelőtt sokk­al szebb a kivitelezése. Belső kiképzése és berendezése is felülmúlja a Pob­­jedáét. Az új kocsi 5 személyes. Különleges rugók, a kerekek felfüggesztése, a rezgéscsillapí­­tók és a különleges gumiabron­csok csökkentik a kocsi rázását. A motor nagyobb teljesítőképes­ségű és 20 kilométerrel nagyobb sebességet lehet vele elérni, mint a „Pobjeda“ motorjával, s amellett 15 százalékkal keve­sebb benzint fogyaszt. A „Vol­­gá“-n alkalmazzák először az automatikus sebességváltó-szek­rényt. Ez lehetővé teszi, hogy már indulásikor a szükséges se­bességre kapcsoljanak és zök­kenés nélkül váltsanak át nagy sebességről kisebbre. A „Volga”1 gyártását 1956-ban kezdik meg. A „Volga“ mellett két „Pob­jeda“ áll. — Ezek a kocsik miért van­­na­k az újak között? — Az egyik a „Pobjeda“ új modellje, az „M-20-A“, nézze csak meg közelebbről. Valóban, megváltoztatták a sárhány­ók alakját, amelyek ez­által stabilabbak lettek. Az an­tennát a szélvédő felett helyez­ték el, az új „Pobjeda" homlok­része sokkal szebb. Különösen sokat változtattak a kocsi bel­sején. A motor szerkezetét is m­egváltoztatták. Ez a kocsi fő­leg személyes használatra ké­szült, s az idén júniusban hoz­zák forgalomba. A második új „Pobjeda“-mo­­dell, az „M-72“ magas kiképzé­sű. Elől vannak a hajtott­ kere­­kek, épp úgy, mint a „GAZ-6S“ terepjárónál, ez növeli a kocsi terepjáróképességét. Az „M- 72“-es „Pobjeda“ falusi funk­cionáriusok számára készül. A gyártást 1955 második felében kezdik meg. A Molotov-gyár nemrég kezdte meg a „GAZ-69“-es pony­­vatetős autók gyártását is, ame­lyeket a falvakban használnak. A „GAZ-69“-es kocsinak elöl­­hátul hajtott kerekei vannak, pótkocsi vontatására is alkal­mas. Itt ugyanezt a kocsit látjuk csukott kocsiszekrénnyel. Ez a változat posta- és áruszállításra szolgál. Itr. Pavlov­­ ce JÖVŐ AUTÓJA NÉPLAP A pü­spökladányi rizstelepek Hozzászólás a Néplap cikkéhez A Néplap 1955. május 26-án cikket írt a püspökladányi egyéni rizstermelő szakcsopor­tok vízzel való ellátásának­ problémáiról. Megállapította, hogy hibák voltak a tervezés­sel, és hibák vannak a vízellá­tással is. Az illetékes vállalatok elismerik ugyan a­­hibákat­, de intézkedést nem­­ tesznek és n­em is igyekeznek megvizsgál­ni gyökerében, honnan ered­nek a hibák, ami miatt nem kapnak vizet a püspökladányi szakcsoportok. Nézzük meg gyökerében a felmerülő hiányosságok okait. Mi nem vagyunk mérnökök, ennek ellenére is megállapít­hatjuk, hogy a makkodó telepet rosszul tervezték. Gravitációs öntözésre tervezték, de azt nem vették figyelembe, hogy a K 8-as, 10-es csatorna vízszintje 50—55 centiméterrel alacso­nyabban fel­szik, mint az öntö­zött terület nagyobb része, így a víz gravitációs úton nem jut el a telep nagy részére, amit az bizonyít, hogy a szakcsoport tagjai már kipróbálták, de nem tudták a­ vizet a magasabban fekvő területekre felnyomatni. A K 8-as, 10-es csatorna gát­ját rosszul építették. Körülbe­lül 200 méter hosszan lazán tömték meg a gát földjét, az lesüllyedt, a víz átszivárgóit. Ezért a felelősség a Nádudvari Mélyépítő Vállalat kubikusait és a műszaki dolgozókat ter­heli, akik felelőtlen munkát végeztek. Sürgős segítség he­lyett az egyes vállalatok kibúj­ni igyekeznek a felelősség alól. A Debreceni Öntözési és Talaj­javítási Vállalat püspökladányi kirendeltsége kimagyarázni próbálja magát, és azzal akarja megoldani a vízellátás problé­máit, hogy kényszeríti a szak­csoportokat, béreljenek szi­vattyút, fizessék annak a költ­ségét és a motorkezelőket. Azonfelül külön fizessen a szakcsoport 2000 forintot annak a szakcsoportnak, amelynek a csatornájából a vizet szívatja, mert a Keleti Főcsatorna és a rizsföld közötti összekötő csa­tornát a vállalatok nem haj­landók megépíteni. Vajon miért fizettek akkor a szakcsoportok a tervező munkáért, ha a vé­gén , részükre semmit sem jelent? A vállalatok azzal a ki­fogással élnek, hogy a szakcso­port tagjai hibásak azért, hogy a kb. 35 hold rizsterület még egyáltalán nem volt elárasztva és szárazon fekszik a mag­a földiben közel egy hónapja, ami ha nem kel ki , 625 má­zsa rizzsel károsodik az ország. Hogy a fáradságos munkáról ne is beszéljünk. A Debreceni Vízügyi Igazga­tóság részéről sem mentség az, hogy a tervezésnél elkövetett hibákat jegyzőkönyvezte. Ezzel még nem segítette elő, hogy a rizs­telepek vizet kapjanak. Vizsgálja meg részletesebben a telepekkel kapcsolatos mun­kálatokat a Debreceni Vízügyi Igazgatóság és vonja felelős­ségre sürgősen az illetékes sze­mélyeket. Gondoskodjék az Öntöző és Talajjavító Vállalat­tal együtt, hogy a szakcsopor­tok rizstelepei haladéktalanul vizet kapjanak. A Központi Vezetőség már­ciusi határozata a Vízügyi Igaz­gatóságra is vonatkozik, és igyekezzen elősegíteni a dolgo­zó parasztság egyéni társulá­sait. Fábián Jenő osztályvezető, Szántó Vince előadó, MÉSZÖV. Az Országos Nyugdíjintézet felhívása Az Országos Nyugdíjint''^at fel­hívja a munkáltatók figyelmét ar­ra, hogy 1955. június 15-ig minden olyan nyugdíjast (járadékost, nyugbérest, özvegyi nyugdíjast, özvegyi járadékost stb.) be keéll jelenteni, aki június 1-én munkál­tatónál munkaviszonyban áll. Tekintettel ar­r­a, hogy a jog­alap nélkül történő esetleges kifi­zetésekért anyagilag a munkáltató is felelős, a munkáltató akkor jár el helyesen, ha a nála 1955. június 1-én munkaviszonyban álló dol­gozóktól a gyakorlatilag legköny­­nyebb­en megvalósítható formában nyilatkozatot kér arról, nyugdíjas (járulékos stb.) vagy sem és beje­lentését ezen az alapon teszi meg. A bejelentést nem nyomtatványon, hanem az említett rendelet mellék­leteként közölt mintának megfele­lően kell megtenni. 1955. JÚNIUS 1. SZERDA KÖN­YSP­OLG VERY TIBOR: A ló encftf us öregUHssony Mesék, elbeszélések és no­vellák sorakoznak Déry Ti­bor új könyvében, melynek minden egyes részlete a ma- á­ga külön mondanivalójával mozaikként kapcsolódik a többihez, és így végered­ményben teljes, önmagában érthető képet ad. E kötet novelláinak szerep­lői természetes jóságukkal, jellemességük­kel, vidámsá­gukkal mutatják meg, hogy jól érzik magukat, s ottho­nosan mozognak új hazájuk­ban. „A ló meg az öregasz­­szony­ meséi, elbeszélései változatos anyagot tartalmaz­nak, mégis egységesnek érez­zük az egész kötetet, mert összekovácsolja az író igaz­ság­keresése és szemlélete. Alapgondolata, hogy az igaz­ság, szépség és jóság iránti természetes vágyaink az el­múlt és letűnt világban nem valósulhattak meg. Válasz a Néplap címkére „Nem volna jó ...“ címmel cikket írt a Néplap a Pálma cuk­rászda és a Vigadóban észlelt hibákról. A bírálatot elfogadom a következőket­, közlöm: A vizsgálat során nem sike­rült megállapítani, hogy ki lehe­tett az a férfi és nő, akik olyan hangot használtak, amelyről a cikkíró ír. Ellenben intézkedtem: a kis létszám mellett a Pálma cukrászda vasárnaponként 10 órakor nyisson, hogy a közönság rendelkezésére állhasso­n. Ami a Vigadót illeti, annyi széket és asztalt a vállalat biz­tosítani nem tud, hogy egy me­leg szombati, vagy vasárnapi na­pon az igényeket teljes mérték­ben kielégíthesse. Az, hogy tél, sőt háromnegyed órát kellett várni egy pohár sörre, ez így is volt s éppen ezért, hogy ilyen a jövőben n­e forduljon elő," gon­doskodunk arról, hogy vasárna­pokon megfelelő számú felszol­gáló álljon a fogyasztók rendel­kezésére. Oláh József igazgató.

Next