Hajdú-Bihari Napló, 1960. január (17. évfolyam, 1-26. szám)

1960-01-31 / 26. szám

Fiatal zeneszerzők hangversenye A zenebarátok körének III. bérleti hangversenyén figyelemre méltó módon szó­lalt meg hét fiatal zeneszer­ző. Mező Imre kivételével, aki a főiskolát megelőzően Békét­tarhoson tanult, vala­mennyien a­­ debreceni Zene­­művészeti Szakiskolában foly­tatták zeneszerzési tanulmá­nyaikat, s innen jutottak fel a Zeneművészeti Főiskolára. Hangversenyük több érde­kes kérdésre adott választ, mindenekelőtt arra, milyen is a zenei szemlélete­­és mon­danivalója a legifjabb — most végzett vagy még ta­nulmányait folytató — zene­szerző nemzedékinek. Az, hogy még hatások alatt álla­nak, természetes. De örven­detes, hogy ezek a hatások korunk legnagyobb meste­reitől származnak. Schumann egy hozzá forduló fiatal ze­neszerzőnek ez­t írta : „Az ön ifjú éveiben a produkció még többé-kevésbé mindig reprodukció, a kívülről ka­pott nagy benyomások vissz­hangja”. A mostani hangver­seny arról győzött meg, hogy reprodukcióról alig lehet szó, s ha gyakran csendült is fel visszhang, mindig hozzáve­gyült az eredeti, egyéni ki­fejezésre irányuló törekvés is. A bemutatott művek szerzőinek szinte közös vo­nása, hogy a kifejezésben jellegzetesen tartózkodnak­­a bőbeszédűségtől. Mondaniva­lójuk koncentrált, legtöbbször forma11'' is csiszolt, érzés­­világuk gazdag, de ugyanak­kor minden érzelmességtől mentes. Útkeresésük során nem egyszer az impresszio­nizmusból indulnak el, hogy azután érzékenyen — ha nem is mindig kielensúlyozot­­tan — reagáljanak az utána következő zenei áramlatok­ra is. . A fejlődés során Szabó László az ízléses kifejezőesz­közökkel formált Népdal­szvittől a Négy kis zongora­­darabig (melynek egyik té­telében mér a dodekafon elv érvényesül) " ugyanúgy nagy és érdekes útszakaszt tett meg, akárcsak Ary Ti­bor a szépen hangzó Komló­tól a zongoraszonatina erő­teljes hangvételéig. Tarnóczy László formás Rondójában az egyéni színek felvillaná­sát élveztük. Papp Lajos markáns és merész karakte­rű hangja a komoly felké­szültség mellett egészséges erjedésre vall. Kocsár Mik­lós biztos formálású hegedű— zongoraszonátájának I—II. té­telében a­­hegedűhang kanta­­bilis jellegének érett kibon­takozása különösen tetszett. Megérdemelt nagy sikere volt Mező Imre gordonka—zongo­raszonátájának, melyben­­ a költői mondanivaló szép hangzási egyensúllyal, vilá­gosan tagolt formában raj­zolódott ki. Temessy Tamás ötlete gazdag fuvola—zongora darabjaiból a II. szám szé­les ívelésű dallamfor­málását emeljük ki, zongoraszonátá­jában is figyelemre méltó kva­litások bontakoznak ki. A tehetséges­­fiatal elő­adók valamennyien főiskolá­sok, köztük többen a deb­receni Zeneművészeti Szak­iskola neveltjei. Bod Jolán, Hambalkó Edit, Králik Já­nos, Sirokay Zsuzsánna, Szűcs Loránd (zongora),­­ Mező László (gordonka), Szabó An­tal (fuvola), Vass Tamás (he­gedű), tudásuk legjavát ad­va, s emellett lelkesülten és szeretettel oldották meg fel­adatukat s vitték sikerre a bemutatott műveket. A két alkalommal is meg­ismételt hangverseny közön­ségének meleg fogadtatása nyomán bizonyára megérez­ték a szerzők és előadók egyaránt, hogy hazajöttek, s hogy jó bármilyen rövid időt is otthon tölteni, mert ez az otthon megérti törekvé­seiket, s féltő szeretettel kí­séri őket további életútju­­kon. SZABÓ ERNŐ A miskolci filharmonikusok nagyzenekari hangversenye Lassan gyülekező, de vc-­ produkció bizonyos mértékű gill is háromnegyed házat esését éreztette. kitevő közönség előtt tartotta még a miskolci Liszt Fe­renc Filha­rmonikus Zenekar hétfői hangversenyét a Kos­suth Lajos Tudományegye­tem aulájában, az Országos Filharmónia V. bérleti estjé­nek keretében. Vezényelt Ru­bányi Vilmos, közremű­ködött Bodonyi Anikó zongo­raművésznő. A miskolci ze­nekar tagj­ai — közöttük nagy számban fiatalok — nagy munkát végeznek akkor, amikor más munkaterületen való lekötöttségük mellett városuk zenei életeiben is szerepet vállalnak a zenekar­ban való működéssel. Mű­soruk igényességüket és nagy­városi zenekarhoz méltó színvonalra törekvésüket bi­zonyította. A zenekar jelen­legi vezetője a Csokonai Színháztól is ismert Sulyok Tamás. Úgy véljük, hogy Észak-Magyarország nagy ipari központja rás­zolgálna már teljesen függetlenített szimfonikus zenekarra is, Debrecen ezen a téren jóval előnyösebb helyzetnek ör­vendhet. Első számiként Szabó Fe­renc egyik legnépszerűbb művét, a „Ludas Matyi” szvitet hallottuk, amelyet a szerző a nagy sikerű film kí­sérőzenéjéből állított össze. A héttételes műben válasz­tékos, korszerű zenei nyel­ven és mégis közérthetően rajzolja meg a szolgasorába bele nem nyugvó Ludas Ma­tyi bátor és rokonszenves emberi alakját. Észrevételez­­zük az ötödik tétel (A tudós orvos) elmaradását már csak a teljesség kedvéért is. Leg­meggyőzőbbnek az „Útban Döbrög felé” és a „Menüett" hatott. Az utolsó tétel nem annyira a „legyőzhetetlenség" kifejezését, mint inká­bb a Bodonyi Anikó Grieg: A-moll zongora versen­yének elmélyült és magával ragadó előadásával ma­gasszertű ze­nei élmény részeseivé tette a hallgatóságot. Kifejező ere­jének gazdagsága, őszintesé­ge, imponáló és megnyerő volt. A gyors tételekben len­dületével magával ragadta a zenekart, de a lassú tételben a "kelleténél jobban aláren­delte magát a vezetésnek. A hálás tapsokra egy Debussy művél tetézte sikerét. A hangverseny befejező száma Brahms IV., úgyneve­zett elégikus szimfóniája volt. Az élete delén túljutott, az elmúlással és csüggedéssel szembeszegülő magános fér­fi dacos, hősi hangja szól a nagyszerű szimfónia hang­jaiból. Különösen a negye­dik tétel színes, változatos variációi, de általában az egész szimfónia a zenekar jó képességeiről tett bizony­ságot. Érzésünk szerint ez a mű teljesítőképességeiknek egyben felső határát is kép­viselte. Az egészben jó be­nyomást keltő zenekarnál helyenként előadódó ritmi­kai egyenetlenségek, belépés­ben bizonytalanságok az utazás okozta fáradtságnak tulajdoníthatók. A tuttiknál a fúvós részleg fölénye vollt érezhető. Ki kell emelnünk a rézfúvókat, kiváló kürt- és fuvolaszólistákat (a harma­dik kürt viszont néha pon­tatlan, a fogott hellyel-köz­­zel hamis volt). Az első és második hegedű kissé sápadt színével szemben a gordon­kák pompás tónusa dicsér­hető. A zongoraverseny kí­séretét úgyszólván hiányta­lanul oldották meg. Rubin­ifi Vilmos karmeste­ri munkáját csak elismerő­leg méltathatjuk. Az első számnál még kissé indiszpo­­náltnak tűnt (szokatlannak hatott pálca nélkül való ve­zénylése). Kiváló karmesteri erényei különösen a zongo­raverseny kíséretében, a ze­nekar energikus, mintaszerű összefogásában és a szimfó­nia nagyvonalú felépítésében mutatkoztak meg A műsor egyes számait a leglényegesebb tudnivalókat magában foglaló rövid ismer­tető előzte meg. Ez igen hasz­nos, a közönség nagyobb ré­sze bizonyára szívesen fo­gadná ezeket a hátralevő bér­leti hangversenyeken is. ZSADON ANTAL Hangversenynaptár Február 6 (szombat) A var­sói Chopin verseny magyar részvevőinek hangversenye, Chopin-művek. Közreműköd­nek : Bella Klára, Králik Já­nos, Zalán Krisztina. (Zene­­művészeti Szakiskola, este 7). Február 13 (szombat) Bállal egybekötött éjféli hangver­seny. Közreműködik: a Debre­ceni Kodály Kórus, a Zene­­művészeti Szakiskola zeneka­ra. Belépés csak meghívóval, meghívók igényelhetők a szakiskola irodájában (tele­fon: 32-40). A tánc kezdete este 9-kor (Zeneművészeti Szakiskola). ÓNAPLÓ 1960. JAN. 31. VASÁRNAP i s­zázötven éve halt meg i­s Csokonai, s néha szomo­rú vagyok, ha rágondolok.­­ Nemcsak azért, mert egy­­ másik kor vissza is világító­­ fényénél nagyon is meg tu­dom érteni emberi és költői­­ tragédiáját, hanem azért is­­— és legtöbbször azért —, mert Csokonai életében Deb­­­­recen sok és nagy keserűsé­­­­gek forrása volt, a közöny­­ és az érdektelenség barbár őrtornyaiból nemegyszer­ű géppuskasorozat érte. A Hat­­­­van utcán végig ballagva , mindig eszembe jut, hogy ő­­volt honjában a legbujdosóbb­­ magyar, s hiába volt a sza­­­­vak leghozzáértőbb Phőbusa,­­ városa és Magyarország ér­­­­zéktelen maradt költészeté­­­­vel szemben.­­ Igaz, az emlékezés már­­ vajmi kevéssé teszi jóvá a­­ kor csordultig tetézett hibáit.­­ Sőt még az elismerés sem­­változtat azokon a tényeken,­­ amelyek szigorú és kérlelhe-­­­tetlen valóságu­kk­al szinte­­ elképesztik és megrendítik az­­ utókort. Az idézés azonban­­mégsem haszontalan — s­­ különösen nem Csokonainál­­— akinek tudatos vallomása­­ és egyetlen vigasza a XX. 7 vagy XX. század elismerése­­ volt. / Ady szavaival imé itt a­­ kor, mely bizonyságot is tesz , és elégtételt is szolgál. És / ennek a kornak külön örö­­­­me, hogy hazai méretekben kis a szocializmus véglegessé­­tételének a korszaka, a ha­­­­gyományok és örökségek őr­zését nemcsak kegyeletből, de kötelességből is vállalja. És Csokonaival szemben ez a kötelesség megint csak az­zal az igényességgel merül fel, hogy Debrecen poétájá­nak­­ erre joga is van. Cso­konai ugyanis — és ez ma már talán kopottan is hang­zik — a maga álmainak ma­kacs védelmezése közben már azt a társadalmat is sejtette, amelyik emberséges, igaz a tehetségekkel szem­ben. Az emlékezés alkalmából nem hangozhat dicsekvés­ként, ha néhány momentu­mot idézek bizonyításképpen. Néhány évvel ezelőtt Deb­recen­i K­amaraszínházában nagy siker és közönségérdek­lődés kísérte Csokonainak azt a darabját, amely életé­ben talán még nyomtatást sem látott. A mai néző nemcsak Cso­­■fo­­konai zsenijét érzékel­hette ebben a remek szín­padi bírálatban, de ízelítőt kapott abból a már is meg­lepő modernségből, amely Csokonai szemléletének any­­nyira sajátja. És, hogy to­vábbra is hazai példánál ma­radjak, egyetemi éveimre­­kell hivatkoznom, amikor napok­at töltöttünk a Csoko­nai fakszimilék böngészése közepette. A varázst Juhász Géza professzor gyújtotta bennünk, aki azóta is rendít­hetetlen szorgalommal szede­geti össze a legapróbbnyi morzsákat is, amelyek Cso­konai gyémánt szívéből le­töredeztek. És hivatkozzam az új és új kiadásokra, az érdeklődés növekvő méreteire ? Ma már mindannyian természetesnek találjuk, hogy az örökség­ként felhalmozódott értékek közkinccsé is nemesedjenek, s talán eszünkbe sem jut, hogy ez a gyakorlattá és ál­talánossá vált magatartás va­lamikor nem is hangzott ilyen egyszerűen. Sőt, tragé­diákat is eredményezett, mint Csokonai élete, vagy vesze­delmes hasonlóságban alig két évtizednyi távolságból József Attila öngyilkossága. - A szocializmus természe­tességén éppen egy-egy év­forduló aktualitásában jó olykor-olykor elgondolkoz­nunk. S elsősorban a korsza­kok összehasonlításának meg­hökkentő tanulságáért. Jóért ennek az összehasonlításnak olyan egyértelmű konzek­venciái vannak, amelyek előtt még a legelfogultabbak is kénytelenek fejet hajtani. emrégiben olvastam egy ■L ’ cikket és éppen a Napló hasábjain Csokonai költésze­tének hatásáról. Halápon, Debrecen szélső tanyavilá­gában szólaltak meg hibát­lanul a Csikóbőrös kulacs verssorai, olyan emberek szí­vében válván otthonossá, akik a költő életéről talán nem is sokat tudnak. De ver­seit ismerik, tovább adják, és ez itt a lényeg. És akik­nek a versei szétszivárogtun­k a nép szeretetének hajszál­csövein, az már nagy költő, igazi költő, egészen biztosan halhatatlan. Csokonai halhatatlanságá­hoz a mai utóerők ítélkezése szerint már nem fér semmi kétség. Nemcsak az iroda­lomtörténet állásfoglalása bi­zonyít emellett, de az előbb említett példához sok más hasonló. Verseit hallottam már szétsugározódni a rádió éterhullámain, de hallottam felhangzani kiskocsmák jó­kedvű örömében is. És ez már annak a kornak a vi­gasza, amelyikhez Csokonai fellebbezett, és annak a kor­nak az ítélkezése, amely tár­sadalmi lényegében cáfolat az osztálytársadalmak ellent­mondásaira. Halálának évfordulója al­kalmából, e néhány sor be­fejezéseként éppen Debre­cenből szólván, hadd szóljál a debreceni utódokhoz. Mi legfőbb feladatunk Csokonai költői hagyatékának gondo­zása mellett, Csokonai szere­­tete. Szeressük még jobban még mélyebben Debrecen legnagyobb poétáját, s le­gyünk utánzói Petőfi és Ady rajongásának. Örökségét pe­dig osszuk szét minél bő­kezűbben, telik belőle, hiszen hire ma már fényküllőzi az egész magyar eget. . (b. i., Csokonai emlékezete A romantika nyomában Nemrégiben egy családnál voltam látogatóban. Arról folyt a szó, hogy századunk­ban nincsen romantika. Ezt az irányzatot főleg egy kö­zépkorú asszony képviselte. — Amit én szeretek — mondotta — az ott maradt a múlt században. Én meg valahogy „­kilógok” ebből az egész korszakból. Nagyon szeretem Victor Hugót, Byront, Keats-t, Chopint__ szeretem a vak, végzetes, a misztikus és az emberfeletti hősiességeket. Mit ad nekem ez a kor? Az ábrándokat is elvették tőlem ... azzal­ — tette hozzá halkan —, hogy megvalósították... Parázs vita fejlődött le. Mindenki hozzászólt a társa­ságból. Egyesek szerint ez a fizika, a matematika, az atom százada, s nincsen he­lye benne a romantikának... Egy férfi azonban állhatato­san hajtogatta, hogy a mi korunk az igazi, a hősi ro­mantika korszaka. A XX. század valóban olyat adott az emberiségnek, amit egyetlen előtte levő korszak nem adott, nem ad­hatott. Ebben a században a szocialista­­ forradalmak századában valósult meg az új társadalmi rend: a szo­cializmus. A leghaladóbb, leghumánusabb társadalmi viszonyokat teremtették meg a Föld egyhatodán. A társa­dalmi változás egy részről óriási technikai és tudomá­nyos felfedezéseket és válto­zásokat hozott­­ létre, más részről az emberek gondol­kodását, látását, egymáshoz való viszonyát változtatta meg. A nagy tudományos felfedezések kihatással van­nak az ember sorsára, jele­nére és jövőjére. A techni­kai felfedezéseket, az atomot, az űrrakétát, a bolygókat, a természet átalakítását va­lóban fizikusok, matemati­kusok, biológusok, kémiku­sok valósítják meg. De a költők, az írók azok is közel­ben vannak, álmodnak, s az álmokat, még a legmerészeb­beket is, valóra váltja az alkotó ember. Az elmúlt századok ered­ményeit, technikai vagy mű­vészeti értékeit elismerjük. Az elmúlt századok találmá­nyait, technikai újításait most is sikerrel felhasznál­juk és fejlesztjük tovább. Ezek nélkül nem juthattunk volna ilyen magasra. A múlt századok nagy műveket hoz­tak létre, művészi értékeket teremtettek és nagy embere­ket adtak a világnak. Alko­tásaikat korunk kincsként őrzi. Romantikus és nagy századok vannak mögöttünk, de az elgondolások, a tervek még akkor is, ha tudomá­nyos alapokon álltak, nem bontakozhattak ki. Jókai Mór A jövő század regénye című művében, Verne Gyula könyveiben a fantisztikus el­gondolások akkor még csak a csapongó nagy képzelet szülöttének hatottak. Nem támaszkodhattak a­­megvaló­sítás reális talajára. Regé­nyes elképzeléseiket ma már túlhaladta a mi korunk. H. G. Wells, a nagy regény­író fantasztikusnak ható gon­dolatai a tudomány akkori alapján álltak ugyan, de megvalósításuk még lehetet­len volt. Ugyanakkor Alekszej Tolsztoj Aelita című bizarr­­nak ható regénye már a szovjet valóság talaján áll, hiszen a mesterséges boly­gók köréban valószínű már a Mars felfedezése is. A számok, a látszólag hi­deg tények világában meny­nyi romantika van, mennyi megvalósult képzelet és mennyi lehetőség. Szinte a „csodákig” vagy még azon túl is mehet a képzelet — a valóság erre is igennel vála­szol. Gondoljunk csak arra a természetátalakításra, amely a Szovjetunióban folyik. Fo­­lyóknak térítették el az útját, újabbakat létesítettek — fi­zikai, matematikai törvények­re támaszkodtak az igaz, de sok szívre is. — Gondoljunk azokra az óriási, szinte be­láthatatlan területekre, ame­lyeket termővé tett az embe­ri akarat. A hatalmas, új, csodálatos, sokat „tudó” gé­pekre gondoljunk és a su­­nyikokra. Micsoda „regényes­­ség” és micsoda fantázia kell ahhoz, hogy az égre, amely­nek rendje sok millió év óta nem változott, most az embe­ri akarat újabb bolygót röpí­tett. Az emberi tudás, hősies­ség, erő és akarat — az a bizonyos hősiesség, melyet emberfelettinek neveznek — bizonyára ebben bőségesen megmutatkozik. Az ember az egekre tör és alkotó kezével félrehúzza az ismeretlenség függönyét. A romantikus, hő­si képzeletek megvalósulását, a „meség világának” kapu­ját nyitja meg. Nagyszerű él­mény ezt mind végigélni, s ebben a korban élni. A szo­cialista forradalom nyitotta meg az elvarázsolt palackot és engedte ki a „szellemet” az emberi alkotóerőt, hősies­séget és bátorságot, hogy megküzdjön akár az „istenek­kel” is. A szocialista forra­dalom, amely a tiszta ész, a reális életjelenségek figye­lembevétele mellett a meleg szív rejtett kamráit és isme­retlen kincseit is az emberi­ség elé tárta. Ábrándozzunk — mondta Lenin — és az ember hozzákezdett az ábrán­dok megvalósításához. Nin­csen mindebben romantika és regényesség? Nemcsak a természet ala­kult át — az ember is. Nem egyszerre és nem könnyen». Mindezt, amiről eddig szó volt, az ember valósította meg. Az az ember, akinek keze és gondolata szabadon mozi­ Nemcsak elszigetelt hősei vannak korunknak, ko­runk hőse maga az alkotó tö­meg. Az embert évszázado­kon át hajtotta volna előre a fausti végtelenbe vágyó nyugtalansága, de keze kötve volt. Kötve volt nemcsak lánccal, hanem előítélettel, szokással, feje megtömve né­zetekkel, melyek visszarántot­ták. Legyőzésük, eltávolításuk nehéz dolog. De­­mennyi pá­tosz, szép és tiszta pátosz van benne és romantika. Gondol­junk az egészen közeli do­logra: a mezőgazdaság szo­cialista átszervezésének nagy munkájára. Ha leírjuk, úgy hangzik, mint egy politikai gazdaságtam tétel, kicsrt szá­raznak hat. De csak így, le­írva. Amikor arra gondolunk, hogy a régi, „használt” és akadályt jelentő gondolkodást kell átváltoztatni — emberek lelkében, szívében micsoda szép, hősi feladat —, méltó a nagy írók és költők, mű­vészek tollára. Embert meg­változtatni — emberi ter­mészetet — talán még nehe­zebb, mint egy bolygót az égre bocsátani, vagy folyók útját megfordítani. Az ember­re hosszú évszázadok óta ra­kódtak rá a feleslegessé vált terhek — az individualizmus — a „hideg magány”. Mily nehéz ezt lehántani, kibonta­ni, hogy a szív és lélek meg­tisztuljon a sok évszázad óta rárakódott salaktól. Mennyi romantika, mennyi „regényes­ség” van ebben, jó értelem­ben vett regényesség. Ez az egyik leghősiesebb, legro­­mantikusabb feladat: érvek­kel, okos szóval megváltoz­tatni az emberek gondolko­dásmódját az országban, a faluban, minden házban ... Ehhez nagy ész, meleg szív kell és sok-sok emberszere­tet A romantika, a hősök, a regényes fordulatok tehát itt vannak körülöttünk, a köze­lünkben, csak éppen nem vesszük észre. Mert a mező­­gazdaság szocialista átszerve­zésében, a munka termelé­kenységének emelésében, új gépek beállításában a techni­ka, a tudomány állandó fejlő­désében gyakran csak politi­kai gazdaságtani, közgazdaság­tani száraz és szürke tételt lá­tunk. Pedig ezek mögött al­kotó emberek élnek, dolgoz­nak, szeretnek. A művészet és a tudomány sem halad külön világon. Victor Hugo mond­ja : „A tudomány állandóan előrehalad és megsemmisíti önmagát... a tudomány lép­cső ...a költészet szárnycsat­­togtatás ... Amikor a tudomá­nyos teljesítmény a csúcsra ér, szintén szárnycsattogtatás­­­­sá válik... A művész és a zsidós tehát találkoznak ab­­­­ban, hogy mindketten — kü­­­­lönböző formában — a szépet­­ és a boldogságot teremtik­­ meg ...” Ha a tudomány és a mű­vé­­­szet, az irodalom és az élet ef­­­­fajta találkozása megvalósul, , születnek a csodálatos iro­­­­dalmi, művészi alkotások, a­­ korszak romantikáját, szépsé­gét, életét bemutató művek,­­mint Solohov, Csendes Don­ija. Mennyire tükrözik a kor­­életét, hősiességét, regényessé­­­gét és igen, a romantikáját ? A mi korunkban tehát nem­­­hogy kihalt, megsemmisült­­ volna, hanem újjáéledt a ro­­­­mantika, csak tartalmában­­változott. Nem a megvalósu­­­­latlan álmok világa már ez,­­nem álmodozás az álmodozá­­­­sért hanem a megvalósuló­­ábrándok világa. Régen a­­ „klasszikus romantika” az ész­szerű világból az érzelmek­­­­hez való visszatérést jelentet­­­­te, mert tehetetlen volt, mert­­ez jelentette az egyetlen le­­­­hetőséget „... minden ember­­pókként megszőheti a saját ^belsejéből saját légies felleg­várát...“ — mondja Keats. [Ez volt a régi romantika, a­­regényesség menedéke... Ma la romantika a megvalósult­­ álmokban tükröződik, s mi­­­nél fantasztikusabb álmokkal­­ foglalkozik az ember, azok ^megvalósulhatnak a mi ko­runkban : a hősi nagy tettek, 'nagy hősi századában. ' (KE)

Next