Hajdú-Bihari Napló, 1966. október (23. évfolyam, 232-257. szám)
1966-10-23 / 251. szám
HAJDÚ-BIHARI Vilafy ftlaleiaX^aa, xxii. évf., 251. szám KjvRgók Ára: SO fillér grEjgg piM jgpis^ ɧ «iS 1B IMS. október 23. ffllw IÉÍIb rJÉlftsisi Örvendetesen csökken a tbc-s betegek száma A hajdan legtömegesebben jelentkező népbetegség, a tbc elleni küzdelem még napjainkban is az egészségügyi munka egyik legfontosabb területe. Az ■ '■'tynevezett tbc-törvény életbelépése óta a tüdőgondozók,észségügyi szervek jelentős anyagi támogatást is kapnak az államtól, hogy ez a munka még eredményesebb lehessen. Hajdú-Bihar megyében is ebben az évben állt munkába a negyedik mozgó ernyőképszolgálat, a községekben már jól ismert röntgenes autóbusz. Ennek segítségével megvalósítható az a régebben is meglevő terv, hogy Debrecen városhoz hasonlóan, a megye valamennyi községében évenként elvégezzék a tíz éven felüli lakosság tüdőszűrését. A négy mozgó ernyőképszolgálat a megyében meghatározott elosztás szerint dolgozik, ettől az évtől kezdve már minden községben évenként ugyanabban a hónapban végzik el a tüdőszűrést. A tüdőszűrésen való részvételt a törvény kötelezővé tette, mindenekelőtt az érintett emberek saját érdeke, hogy igénybe vegyék ezt a lehetőséget. Sokak véleményével ellentétben rendkívül fontos, hogy az idősebbek hatvan éven felüliek is megjelenjenek a szűrésen, hiszen még az utóbbi években is nagyon jelentős volt a felfedezett betegek között az idősebbek aránya. Feltétlenül a rendszeres szűrővizsgálatoknak is nagy szerepük van abban, hogy az utolsó néhány évben már csökkent az új megbetegedések száma. 1966 első félévében 12,1 százalékkal alacsonyabb volt az újonnan nyilvántartásba vett betegek száma, mint 1965 azonos időszakában. Ami pedig talán a legnagyobb örömre adhat okot, a két félév öszszehasonlításával kitűnik, hogy 1966-ban 34,4 százalékkal kevesebb tbc-s gyermeket kellett nyilvántartásba venni, mint 1965 első félévében. A tbc elleni küzdelem azonban nemcsak az egészségügyi szervek feladata. Főként a szűrővizsgálatok előkészítésében vár sok tennivaló a községi tannácsokra, hogy a szűrések az " ütemezésnek megfelelően, zökkenőmentesen és lehetőleg száz százalékos eredménnyel folyhassanak. Ebben a munkában a tanácsok — ahogy eddig is tették — igen nagymértékben támaszkodhatnak a vöröskeresztes alapszervezetek szervező, felvilágosító tevékenységére. A debreceni Vörös Hadsereg útján folyó út- és villamospálya-építés október 26-ra új szakaszához érkezik. A Debrecen Városi Tanács V. B. Építési és Közlekedési Osztályától kapott értesülés szerint október 25-én végeznek a Kossuth, a Széchenyi utca és a Vörös Hadsereg útja kereszteződésében az ütés villamospálya-építéssel. Ez lehetővé teszi, hogy október 26-án 0 órától ezt a kereszteződést megnyissák a forgalom előtt. A Széchenyi utcából érkező járművek csak jobbra hajthatnak ki továbbra is a Vörös Hadsereg útjára, illetve áthajthatnak egyenes irányban a kereszteződésen a Kossuth utcára. A Kossuth utcából érkező járművek a Vörös Hadsereg útjára csak balra hajthatnak ki, illetve egyenes irányban mehetnek át a Széchenyi utcára. A Vörös Hadsereg útja nyugati, páratlan számozású oldala tehát továbbra is a pályaudvar felé egyirányú utca marad. Az említett kereszteződés átadása azt is lehetővé teszi, hogy a 4. számú főútvonal debreceni városi átkelési szakasza ismét az eredeti nyomvonalon, tehát a Széchenyi és Kossuth utcákon haladhasson át. Október 26-án 0 órára a 4. számú főútvonal ideiglenesen eltérő szakaszáról — az Erzsébet, Teleki, Bánk, Wesselényi utcákról, illetve a Hajnal utcának az Április 4 útjáig terjedő szakaszáról — eltávolítják az ideiglenesen kihelyezett jelzőtáblákat. Ezek az utcák tehát nem tartják meg az ideiglenesen viselt főútvonal jellegüket. Rajtuk a közlekedést ismét az eredeti forgalomszervezési rend határozza meg. Ugyancsak október 26-án 0 órakor kerül sor a Petőfi téren, az Erzsébet utca torkolatával szemben, a Teleki utca felé vezető út lezárására, hogy ott beköthessék a villamospályát a hurokvágányba. Az Erzsébet utcából érkező járművek a nagyállomás előtti úton juthatnak el a Teleki utcára és viszont. A nagyállomás előtti úton a várakozás mindkét oldalon korlátozott lesz, a járművek tehát csak a kibeszállás és a rakodás idejére állhatnak meg. A Vörös Hadsereg útja felől érkező járművek jobbra bekanyarodhatnak az Erzsébet utcába, illetve a pályaudvar előtti úton áthajthatnak a Teleki utcára. Október 26-án az ÉM Közmű- és Mélyépítő Vállalat debreceni főépítésvezetősége megkezdi egy új gyűjtőcsatorna-szakasz építését, amely az Új Élet park nyugati oldalán levő új lakóházak szennyvizét hivatott elvezetni. A csatornaépítés miatt átmenetileg lezárják a Honvéd és a Csemete utca kereszteződését, ugyancsak október 26-án 0 órakor. Emiatt zsákutca lesz a Honvéd utcának a Mester és Csemete, valamint a Görbe és Csemete utcák közötti szakasza, s a Csemete utcának a Görbe és Honvéd, valamint a Honvéd és Dózsa György utcák közötti szakasza. Az útlezárással egyidőben megnyitják a forgalom előtt a Tanácsköztársaság útja, Honvéd és Bethlen utca kereszteződését. Az útkereszteződések megnyitása, illetve újabb útlezárások miatt a 6. számú AKÖV a következő debreceni, helyi autóbuszjáratok vonalát módosítja október 26-án üzemkezdettől: 10. számú — Pályaudvar— Klinikák — autóbuszjárat új útvonala: Nagyállomás—Teleki utca—Varga utca—Batthyány utca—Kossuth utca— Sas utca—Csapó utca—Vár utca—Kálvin tér—Péterfia utca—Honvéd utca—Tanácsköztársaság útja—Hámán Kató utca—Végh Dezső utca—Gyöngyösi utca—Március 21 tér— Tanácsköztársaság útja— Nagyerdei körút. Visszafelé az útvonal a Kálvin térig azonos, onnan a Vörös Hadsereg útján haladnak a 10. számú autóbuszok a pályaudvarig, illetve a Petőfi tér 17. számú ház előtti új végállomásig. Megszűnt megállóhelyek: Kálvin tér 17. szám, Füvészkert utca 15. szám, Csemete utca 17. szám, Dózsa György utca 22. szám. Új megállóhelyek: Petőfi tér 17. szám, Tanácsköztársaság útja 3. szám, Tanácsköztársaság útja 27. szám, Végh Dezső utca 2. szám, és visszaútban a Kálvin téren. 20. számú — Sas utca—Hámán Kató útja — járat útvonala azonos a 10. számú járat útvonalával a Végh Dezső utca sarkáig, onnan a Hámán Kató utcán halad végig. Megszűnt megállóhelyei: azonosak a 10. számú járat megszűnt megállóhelyeivel. Új megállóhely a Hámán Kató és Végh Dezső utca sarkán. 13. számú — Széchenyi utca —József Attila telep — járat a belvárosból a Széchenyi utca 8. szám—Vörös Hadsereg útja—Petőfi tér 17. szám—Beloiannisz utca—Varga utca— Teleki utca—Bánk utca— Wesselényi utca—Vágóhíd utca—Galamb utca—Szabó Kálmán út—Mikepércsi út—Monostorpályi út útvonalon közlekedik. Visszafelé az útvonal a Bánk utcáig azonos, onnan a Teleki utca—Petőfi tér —Erzsébet utca—Külső vásártér útvonalon jutnak el az autóbuszok a Széchenyi utca 8. szám alatti megállóhoz. A nagyállomás előtti megállóhely megszűnt. Új megállóhelyek: Petőfi tér 17. szám és Teleki utca 79. szám. Azok a távolsági autóbuszok, amelyek eddig érintették a nagyállomást, október 26-án üzemkezdettől a városból távozóban a Petőfi tér 17. számú, a városba érkezéskor a Teleki utca 79. számú ház előtti új autóbuszmegállóban állnak meg. OKTÓBER 20: Megnyitják a Kossuth, a Széchenyi utca és a Vörös Hadsereg útja kereszteződését .Útlezárás két helyen ALMATÁROLÓ ÉPÜL Új almatároló épül a konyári Alkotmány Termelőszövetkezetben BALESETI JEGYZŐKÖNYV Kivlágítatlan szekér, ittas motoros... Változatlanul a motorosok okozzák a legtöbb közúti balesetet Az elmúlt héten átlagosan mindennap majdnem négy közúti közlekedési baleset történt Hajdú-Bihar megyében, összesen 26 esetben karamboloztak a különféle járművek figyelmetlen, gondatlan vezetői. Már a balesetek számának ilyen nagyarányú emelkedése is figyelmeztető. De még inkább intő és elgondolkoztató az a tény, hogy a balesetek zömét motorosok okozták, vagy motorkerékpárosok voltak a balesetek sérültjei. Bár a nyárias ősz kedvez a motorosoknak — jók az út- és látási viszonyok —, arról az alapvető tényről sohasem szabad megfeledkezni, hogy a motorkerékpár a legveszélyesebb gépjármű, amelynek vezetése nagy figyelmet és gondosságot igényel. Ennek ellenére sokan megfeledkeznek a legelemibb óvatosságról is. Az ittas motoros Tőkés János Debrecen, Basahalom utca 48. szám alatti lakos volt, aki október 17-én a kora esti órákban Debrecenben a Szoboszlói út és a Déli sor kereszteződésében haladt. Figyelmen kívül hagyta, hogy előtte megy gyalogosan Dorogi Mihály Nyírmártonfalva, Kossuth utca 19. szám alatti lakos. A motoros — ittassága miatt — nem tudta kikerülni a gyalogost, s hátulról elütötte. Dorogi Mihály súlyos, Tőkés János könnyebb sérüléseket szenvedett. A rendőrségi vizsgálat tart A gyalogjárdán ütött el egy gyereket a motoros Október 18-án, a déli órákban Nyíradonyban az Ady Endre utcai gyalogjárdán motorozott Gyéresi Mihály Nyíradony, Ady Endre utca 62. szám alatti lakos. Nagy sebességgel és figyelmetlenül haladt. Az Ady Endre utca 42. számú ház kapuja közelébe érve vette észre, hogy a ház kapuján kilépett M. G. 8 éves kisfiú. A motoros már sem megállni, sem a kisfiút kikerülni nem tudta. Elütötte a gyereket és ezzel könnyebb sérüléseket okozott. M. G.-t kórházba kellett szállítani. A rendőrségi vizsgálat tart. Október 18-án, a kora esti órákban Hajdúböszörményben, a Bocskai téren haladt motorkerékpárján Papp Gábor Hajdúböszörmény, Temető utca 13. szám alatti lakos. Bár kellő távolságból észrevette, hogy gyalogosan megy át előtte Balogh Imre Hajdúböszörmény, Makarenko utca 1. szám alatti lakos — a motor sebességét nem csökkentette kellő mértékben. Így elütötte a gyalogost, aki könnyebb sérüléseket szenvedett. A rendőrségi vizsgálat tart, nem tudott biztonságos távolságra elhaladni mellette. Lába beleütközött a szekér bal oldali hátsó tengelyébe, a motor felborult, és mintegy 24 métert csúszott. Harangi Magdolna súlyos sérüléseket szenvedett. A rendőrség megindította a vizsgálatot. Ittasan az árokba vezette a teherautót Szeszes Hari fogyasztott gépjárművezetés előtt Vincze Mihály Dunakeszi, Szegfű utcai lakos, a Geodéziai Intézet teherautójának vezetője. Nyíradony belterületén, a Széchenyi utcai kanyarba nagy sebességgel hajtott be, elvesztette uralmát a jármű felett, s a tehergépkocsival az árokba borult. A rendőrségi vizsgálat tart. Súlyos balesetet okozott a szabálytalan kanyarodás Október 19-én, a reggeli órákban Sóvágó Gábor Hajdúböszörmény, Újvárosi út 55. szám alatti lakos pótkocsis vontatóval úgy kezdte meg a bekanyarodást a 35. számú útról a balmazújvárosi útra, hogy nem biztosított áthaladási elsőbbséget a vele szembe menő motorosnak. Fekete Gyula Debrecen, Március 21. tér 2. szám alatt lakó motoros észrevette a hirtelen eléje kanyarodó vontatót, de a rövid távolság miatt már nem tudott megállni, s nekiütközött a pótkocsi jobb első kerekének. Fekete Gyula súlyos sérüléseket szenvedett. A rendőrségi vizsgálat tart Elmulasztotta a kötelező elsőbbségadást Hanesch Antal Debrecen, Bíbic utca 1. szám alatti lakos segédmotoros kerékpárján haladt Debrecenben az Április 4 útján, a Kossuth utca felől a Hajnal utca felé. A Hajnal utca, Április 4 útja kereszteződése előtt csökkentette ugyan járműve sebességét, de behajtott az útkereszteződésbe, anélkül, hogy áthaladási elsőbbséget biztosított volna a Hajnal utcán (tehát a 4. számú főútvonal városi átkelési szakaszán, azaz védett főútvonalon) motoron haladó Korász Sándor Hajdúsámson, Petőfi utca 2. szám alatti lakosnak. Hanesch Antalt jelzőtábla is figyelmeztette a kötelező elsőbbség megadására. A két jármű összeütközött és Hanesch Antal könnyebb sérüléseket szenvedett. A rendőrségi vizsgálat tart. A MIKROHULLÁMÚ ANUMANAL A Távközlési Kutatóintézet komoly szerepet játszik a magyar híradástechnika fejlesztésében. Egyik legfontosabb kutatási témája a költséges kábeleket helyettesítő mikrohullámú berendezések kidolgozása és az elektronikus telefonközpont új elvek alapján történő felépítése. A képen: Csáki Judit technikus, az intézet tetején a mikrohullámú antennánál. A mikrohullámú berendezések segítségével egyidejűleg több száz telefonbeszélgetés átvitele lehetséges (MTI Fotó : Fényes Tamás felvétele) Kivilágításon tehénszekér a figyelmetlen motoros A korai sötétedés miatt nagyon fontos, hogy a lovasfogatok, ökrösszekerek kivilágításáról kellő időben gondoskodjanak. A kivilágítatlan fogatok számos, igen súlyos baleset előidézői. A napokban például kivilágítatlanul haladt ökrösszekerével Kálmán Imre Hajdúhadház, Széchenyi utca 39. szám alatti lakos Hajdúhadház felől Debrecen irányába, a 4. számú főútvonalon. Mögötte motoron közlekedett Fejes Imre Hajdúhadház, Mester utca 8. szám alatti lakos és pótutasa, Harangi Magdolna Bocskaikert, Süvöltős tanyai lakos. Annak ellenére, hogy a szekérrel és a motorral szemben egy teherautó közeledett, Fejes Imre nem csökkentette a motor sebességét, s így fordult elő, hogy későn vette észre: előtte egy kivilágítatlan szekér halad. A motoros megkezdte a fogat előzését, de