Hajdú-Bihari Napló, 1966. október (23. évfolyam, 232-257. szám)

1966-10-23 / 251. szám

HAJDÚ-BIHARI Vilafy ftlaleiaX^aa, xxii. évf., 251. szám KjvRgók Ára: SO fillér grEjgg piM jgpis^ ɧ «iS 1B IMS. október 23. ffllw IÉÍIb rJÉlftsisi Örvendetesen csökken a tbc-s betegek száma A hajdan legtömegesebben jelentkező népbetegség, a tbc elleni küzdelem még napjaink­ban is az egészségügyi munka egyik legfontosabb területe. Az ■ '■'tynevezett tbc-törvény élet­belépése óta a tüdőgondozók,­észségügyi szervek jelentős anyagi támogatást is kapnak az államtól, hogy ez a munka még eredményesebb lehessen. Hajdú-Bihar megyében is eb­ben az évben állt munkába a negyedik mozgó ernyőkép­szolgálat, a községekben már jól ismert röntgenes autóbusz. Ennek segítségével megva­lósítható az a régebben is meglevő terv, hogy Debrecen városhoz hasonlóan, a megye valamennyi községében éven­ként elvégezzék a tíz éven fe­lüli lakosság tüdőszűrését. A négy mozgó ernyőképszolgálat a megyében meghatározott el­osztás szerint dolgozik, ettől az évtől kezdve már minden köz­ségben évenként ugyanabban a hónapban végzik el a tüdőszű­rést. A tüdőszűrésen való részvé­telt a törvény kötelezővé tet­te, mindenekelőtt az érintett emberek saját érdeke, hogy igénybe vegyék ezt a lehető­séget. Sokak véleményével el­lentétben rendkívül fontos, hogy az idősebbek­ hatvan éven felüliek is megjelenjenek a szűrésen, hiszen még az utóbbi években is nagyon je­lentős volt a felfedezett bete­gek között az idősebbek ará­nya. Feltétlenül a rendszeres szű­rővizsgálatoknak is nagy sze­repük van abban, hogy az utolsó néhány évben már csök­kent az új megbetegedések száma. 1966 első félévében 12,1 százalékkal alacsonyabb volt az újonnan nyilvántartásba vett betegek száma, mint 1965 azonos időszakában. Ami pe­dig talán a legnagyobb öröm­re adhat okot, a két félév ösz­­szehasonlításával kitűnik, hogy 1966-ban 34,4 százalékkal keve­sebb tbc-s gyermeket kellett nyilvántartásba venni, mint 1965 első félévében. A tbc elleni küzdelem azon­ban nemcsak az egészségügyi szervek feladata. Főként a szű­rővizsgálatok előkészítésében vár sok tennivaló a községi tan­­­nácsokra, hogy a szűrések az " ütemezésnek megfelelően, zök­­­kenőmentesen és lehetőleg száz százalékos eredménnyel foly­hassanak. Ebben a munkában a tanácsok — ahogy eddig is tették — igen nagymértékben támaszkodhatnak a vöröske­resztes alapszervezetek szerve­ző, felvilágosító tevékenységé­re. A debreceni Vörös Hadse­reg útján folyó út- és villa­­mospálya-építés október 26-ra új szakaszához érkezik. A Debrecen Városi Tanács V. B. Építési és Közlekedési Osztályától kapott értesülés szerint október 25-én végez­nek a Kossuth, a Széchenyi utca és a Vörös Hadsereg út­ja kereszteződésében az üt­és villamospálya-építéssel. Ez lehetővé teszi, hogy októ­ber 26-án 0 órától ezt a ke­reszteződést megnyissák a forgalom előtt. A Széchenyi utcából érkező járművek csak jobbra hajthatnak ki tovább­ra is a Vörös Hadsereg útjá­ra, illetve áthajthatnak egye­nes irányban a kereszteződé­sen a Kossuth utcára. A Kos­suth utcából érkező járművek a Vörös Hadsereg útjára csak balra hajthatnak ki, illetve egyenes irányban mehetnek át a Széchenyi utcára. A Vö­rös Hadsereg útja nyugati, páratlan számozású oldala te­hát továbbra is a pályaudvar felé egyirányú utca marad. Az említett kereszteződés átadása azt is lehetővé teszi, hogy a 4. számú főútvonal debreceni városi átkelési sza­kasza ismét az eredeti nyom­vonalon, tehát a Széchenyi és Kossuth utcákon haladhas­son át. Október 26-án 0 órá­ra a 4. számú főútvonal ideig­lenesen eltérő szakaszáról — az Erzsébet, Teleki, Bánk, Wesselényi utcákról, illetve a Hajnal utcának az Április 4 útjáig terjedő szakaszáról — eltávolítják az ideiglenesen kihelyezett jelzőtáblákat. Ezek az utcák tehát nem tart­ják meg az ideiglenesen vi­selt főútvonal jellegüket. Raj­tuk a közlekedést ismét az eredeti forgalomszervezési rend határozza meg. Ugyancsak október 26-án 0 órakor kerül sor a Petőfi té­ren, az Erzsébet utca torkola­tával szemben, a Teleki utca felé vezető út lezárására, hogy ott beköthessék a villamospá­­lyát a hurokvágányba. Az Er­zsébet utcából érkező jármű­vek a nagyállomás előtti úton juthatnak el a Teleki utcára és viszont. A nagyállomás előtti úton a várakozás mind­két oldalon korlátozott lesz, a járművek tehát csak a ki­beszállás és a rakodás idejére állhatnak meg. A Vörös Had­sereg útja felől érkező jár­művek jobbra bekanyarod­hatnak az Erzsébet utcába, il­letve a pályaudvar előtti úton áthajthatnak a Teleki utcára. Október 26-án az ÉM Köz­mű- és Mélyépítő Vállalat debreceni főépítésvezetősége megkezdi egy új gyűjtőcsator­na-szakasz építését, amely az Új Élet park nyugati olda­lán levő új lakóházak szenny­vizét hivatott elvezetni. A csatornaépítés miatt átmene­tileg lezárják a Honvéd és a Csemete utca kereszteződését, ugyancsak október 26-án 0 órakor. Emiatt zsákutca lesz a Honvéd utcának a Mester és Csemete, valamint a Görbe és Csemete utcák közötti sza­kasza, s a Csemete utcának a Görbe és Honvéd, valamint a Honvéd és Dózsa György ut­cák közötti szakasza. Az út­lezárással egyidőben megnyit­ják a forgalom előtt a Ta­nácsköztársaság útja, Honvéd és Bethlen utca kereszteződé­sét. Az útkereszteződések meg­nyitása, illetve újabb útlezá­rások miatt a 6. számú AKÖV a következő debreceni, helyi autóbuszjáratok vonalát mó­dosítja október 26-án üzem­kezdettől: 10. számú — Pályaudvar— Klinikák — autóbuszjárat új útvonala: Nagyállomás—Tele­ki utca—Varga utca—Bat­thyány utca—Kossuth utca— Sas utca—Csapó utca—Vár utca—Kálvin tér—Péterfia ut­ca—Honvéd utca—Tanácsköz­társaság útja—Hámán Kató utca—Végh Dezső utca—Gyön­gyösi utca—Március 21 tér— Tanácsköztársaság útja— Nagyerdei körút. Visszafelé az útvonal a Kálvin térig azo­nos, onnan a Vörös Hadsereg útján haladnak a 10. számú autóbuszok a pályaudvarig, illetve a Petőfi tér 17. számú ház előtti új végállomásig. Megszűnt megállóhelyek: Kál­vin tér 17. szám, Füvészkert utca 15. szám, Csemete utca 17. szám­, Dózsa György utca 22. szám. Új megállóhelyek: Petőfi tér 17. szám, Tanács­­köztársaság útja 3. szám, Ta­nácsköztársaság útja 27. szám, Végh Dezső utca 2. szám, és visszaútban a Kálvin téren. 20. számú — Sas utca—Há­mán Kató útja — járat útvo­nala azonos a 10. számú járat útvonalával a Végh Dezső ut­ca sarkáig, onnan a Hámán Kató utcán halad végig. Meg­szűnt megállóhelyei: azonosak a 10. számú járat megszűnt megállóhelyeivel. Új megál­lóhely a Hámán Kató és Végh Dezső utca sarkán. 13. számú — Széchenyi utca —József Attila telep — járat a belvárosból a Széchenyi ut­ca 8. szám—Vörös Hadsereg útja—Petőfi tér 17. szám—Be­loiannisz utca—Varga utca— Teleki utca—Bánk utca— Wesselényi utca—Vágóhíd ut­ca—Galamb utca—Szabó Kál­mán út—Mikepércsi út—Mo­­nostorpályi út útvonalon köz­lekedik. Visszafelé az útvo­nal a Bánk utcáig azonos, on­nan a Teleki utca—Petőfi tér —Erzsébet utca—Külső vásár­tér útvonalon jutnak el az autóbuszok a Széchenyi utca 8. szám alatti megállóhoz. A nagyállomás előtti megálló­hely megszűnt. Új megálló­helyek: Petőfi tér 17. szám és Teleki utca 79. szám. Azok a távolsági autóbu­szok, amelyek eddig érintet­ték a nagyállomást, október 26-án üzemkezdettől a vá­rosból távozóban a Petőfi tér 17. számú, a városba érkezés­kor a Teleki utca 79. számú ház előtti új autóbuszmegál­lóban állnak meg. OKTÓBER 20: Megnyitják a Kossuth, a Széchenyi utca és a Vörös Hadsereg útja kereszteződését .Útlezárás két helyen ALMATÁROLÓ ÉPÜL Új almatároló épül a konyári Alkotmány Termelőszövetkezetben BALESETI JEGYZŐKÖNYV Kivlágítatlan szekér, ittas motoros... Változatlanul a motorosok okozzák a legtöbb közúti balesetet Az elmúlt héten átlagosan mindennap majdnem négy közúti közlekedési baleset történt Hajdú-Bihar megyé­ben, összesen 26 esetben ka­ramboloztak a különféle jár­művek figyelmetlen, gondat­lan vezetői. Már a balesetek számának ilyen nagyarányú emelkedése is figyelmeztető. De még inkább intő és elgon­dolkoztató az a tény, hogy a balesetek zömét motorosok okozták, vagy motorkerékpá­rosok voltak a balesetek sé­rültjei. Bár a nyárias ősz ked­vez a motorosoknak — jók az út- és látási viszonyok —, ar­ról az alapvető tényről soha­sem szabad megfeledkezni, hogy a motorkerékpár a leg­veszélyesebb gépjármű, amely­nek vezetése nagy figyelmet és gondosságot igényel. Ennek ellenére sokan megfeledkez­nek a legelemibb óvatosság­ról is. Az ittas motoros Tőkés Já­nos Debrecen, Basahalom ut­ca 48. szám alatti lakos volt, aki október 17-én a kora esti órákban Debrecenben a Szo­­boszlói út és a Déli sor ke­reszteződésében haladt. Fi­gyelmen kívül hagyta, hogy előtte megy gyalogosan Doro­gi Mihály Nyírmártonfalva, Kossuth utca 19. szám alatti lakos. A motoros — ittassága miatt — nem tudta kikerülni a gyalogost, s hátulról elütöt­te. Dorogi Mihály súlyos, Tő­kés János könnyebb sérülése­ket szenvedett. A rendőrségi vizsgálat tart A gyalogjárdán ütött el egy gyereket a motoros Október 18-án, a déli órák­ban Nyíradonyban az Ady Endre utcai gyalogjárdán mo­torozott Gyéresi Mihály Nyír­­adony, Ady Endre utca 62. szám alatti lakos. Nagy sebes­séggel és figyelmetlenül ha­ladt. Az Ady Endre utca 42. számú ház kapuja közelébe érve vette észre, hogy a ház kapuján kilépett M. G. 8 éves kisfiú. A motoros már sem megállni, sem a kisfiút ki­kerülni nem tudta. Elütötte a gyereket és ezzel könnyebb sérüléseket okozott. M. G.-t kórházba kellett szállítani. A rendőrségi vizsgálat tart. Október 18-án, a kora esti órákban Hajdúböszörmény­ben, a Bocskai téren haladt motorkerékpárján Papp Gá­bor Hajdúböszörmény, Te­mető utca 13. szám alatti la­kos. Bár kellő távolságból ész­revette, hogy gyalogosan megy át előtte Balogh Imre Hajdúböszörmény, Maka­renko utca 1. szám alatti la­kos — a motor sebességét nem­ csökkentette kellő mér­tékben. Így elütötte a gyalo­gost, aki könnyebb sérülése­ket szenvedett. A rendőrségi vizsgálat tart, nem tudott biztonságos távol­ságra elhaladni mellette. Lá­ba beleütközött a szekér bal oldali hátsó tengelyébe, a mo­tor felborult, és mintegy 24 métert csúszott. Harangi Mag­dolna súlyos sérüléseket szen­vedett. A rendőrség megindí­totta a vizsgálatot. Ittasan az árokba vezette a teherautót Szeszes Hari fogyasztott gépjárművezetés előtt Vincze Mihály Dunakeszi, Szegfű ut­cai lakos, a Geodéziai Intézet teherautójának vezetője. Nyír­­adony belterületén, a Széche­nyi utcai kanyarba nagy se­bességgel hajtott be, elvesztet­te uralmát a jármű felett, s a tehergépkocsival az árokba borult. A rendőrségi vizsgálat tart. Súlyos balesetet okozott a szabálytalan kanyarodás Október 19-én, a reggeli órákban Sóvágó Gábor Hajdú­­böszörmény, Újvárosi út 55. szám alatti lakos pótkocsis vontatóval úgy kezdte meg a bekanyarodást a 35. számú út­ról a balmazújvárosi útra, hogy nem biztosított áthaladá­si elsőbbséget a vele szembe menő motorosnak. Fekete Gyula Debrecen, Március 21. tér 2. szám alatt lakó motoros észrevette a hirtelen eléje ka­nyarodó vontatót, de a rövid távolság miatt már nem tudott megállni, s nekiütközött a pótkocsi jobb első kerekének. Fekete Gyula súlyos sérülése­ket szenvedett. A rendőrségi vizsgálat tart Elmulasztotta a kötelező elsőbbségadást Hanesch Antal Debrecen, Bíbic utca 1. szám alatti la­kos segédmotoros kerékpár­ján haladt Debrecenben az Április 4 útján, a Kossuth ut­ca felől a Hajnal utca felé. A Hajnal utca, Április 4 útja ke­reszteződése előtt csökkentette ugyan járműve sebességét, de behajtott az útkeresztező­désbe, anélkül, hogy áthala­dási elsőbbséget biztosított volna a Hajnal utcán (tehát a 4. számú főútvonal városi át­kelési szakaszán, azaz védett főútvonalon) motoron haladó Korász Sándor Hajdúsámson, Petőfi utca 2. szám alatti la­kosnak. Hanesch Antalt jelző­tábla is figyelmeztette a kö­telező elsőbbség megadására. A két jármű összeütközött és Hanesch Antal könnyebb sé­rüléseket szenvedett. A rend­őrségi vizsgálat tart. A MIKROHULLÁMÚ ANUM­ANAL A Távközlési Kutatóintézet komoly szerepet játszik a magyar híradástechnika fejlesztésében. Egyik legfontosabb kutatási témája a költséges kábeleket helyettesítő mikro­hullámú berendezések kidolgozása és az elektronikus tele­­fonközpont új elvek alapján történő felépítése. A képen: Csáki Judit technikus, az intézet tetején a mikrohullámú an­tennánál. A mikrohullámú berendezések segítségével egy­idejűleg több száz telefonbeszélgetés átvitele lehetséges (MTI Fotó : Fényes Tamás felvétele) Kivilágításon tehénszekér a figyelmetlen motoros A korai sötétedés miatt na­gyon fontos, hogy a lovasfo­gatok, ökrösszekerek kivilágí­tásáról kellő időben gondos­kodjanak. A kivilágítatlan fo­gatok számos, igen súlyos baleset előidézői. A napok­ban például kivilágítatlanul haladt ökrösszekerével Kál­mán Imre Hajdúhadház, Szé­chenyi utca 39. szám alatti la­kos Hajdúhadház felől Deb­recen irányába, a 4. számú főútvonalon. Mögötte moto­ron közlekedett Fejes Imre Hajdúhadház, Mester utca 8. szám alatti lakos és pótutasa, Harangi Magdolna Bocskai­kert, Süvöltős tanyai lakos. Annak ellenére, hogy a sze­kérrel és a motorral szemben egy teherautó közeledett, Fe­jes Imre nem csökkentette a motor sebességét, s így for­dult elő, hogy későn vette észre: előtte egy kivilágítat­lan szekér halad. A motoros megkezdte a fogat előzését, de

Next