Hajdú-Bihari Napló, 1966. december (23. évfolyam, 283-308. szám)

1966-12-30 / 307. szám

xxm. 507. mám .Hi JM lagt* írás 50 filler 1W§ Jglg §|ÉÉIP §| N­ §|§ 1966. DECEMBER 20. g||L J§§|L E&W Hajdú-bihari Nagy fejlődés előtt áll a megye mozihálózata Beszélgetés Kk­incsek Lászlóval, a floziü­zemi Vállalat igazgatójával Nemrégen hallottam egy ér­dekes adatot a Hajdú-Bihar­­megyei Moziüzemi Vállalatnál Debrecen moziellátottságára vonatkozóan. Eszerint az európai városok közül Róma után Debrecenben­­van a leg­több mozi, természetesen a városok arányait figyelembe Iskolam­ozi a Januárban kezdi meg mű­ködését a Hungária Kamara­­színház helyiségében az isko­lamozi — mondja Hanesch László,a Hajdú-Bihar megyei Moziüzemi Vállalat igazgató­,­ja. — Az iskolamozi megindí­tása a mi gondolatunk volt, ezt a Vas megyeiek is átvet­ték, és a megvalósításban meg is előztek bennünket A vetí­tések célja, hogy az oktató­­nevelő munkához segítséget nyújtsunk. A műsorok kizáró­lag a tananyaghoz kapcsolód­nak, és témában is együtt ha­ladnak az anyaggal. A vetíté­sek szigorúan zártkörűek lesz­nek, kizárólag a tanulóifjúság, elsősorban az általános isko­lások számára tesszük lehető­vé a részvételt, bár tervezzük a különböző iskolatípusok igényeinek kielégítését is a jövőben. A programot pedagógusok­ból és a Moziüzemi Vállalat dolgozóiból álló munkaközös­ség dolgozza ki. Az egyes ve­títések előtt szaktanárok beve­zetője fogja a filmet a­­ tan­anyaghoz kapcsolni. Ezek az alkalmak lehetővé teszik, hogy a tanulók filmesztétikai szem­léletének kialakításához az alapokat lerakjuk. A film munkaeszközévé válhat a pe­dagógusnak, és hozzájárul az oktató-nevelőmunka komp­lexitásához. V­ándor Ter­észolggálat A műsorellátás javítása és a technikai színvonal emelése érdekében széles vetítésre is alkalmas tizenhat milliméte­res vetítőgépet állítunk be a megye tizennyolc községében, ahol most keskeny mozi mű­ködik. Ennek több előnye lesz. Javul a képminőség, és válto­zatosabb műsort kap a közön­ség. Ugyanekkor működni kezd majd a vándor vetítő­­szolgálat is, amely kisebb he­lyeken teszi lehetővé a techni­kailag jobb minőségű vetítése­ket. Mindez a falu kulturál­tabb mozi ellátottsága szem­pontjából lényeges. A tervek szerint 1909-ben itván mozi építését kezdik meg Debrecenben, amelyik 70 milliméteres filmek vetítésére is alkalmas lesz. Emellett 1967-ben sor kerül a debrece­ni mozihálózat felújítására. Az Apolló mozi teljes belső bur­kolását fogják elvégezni akusz­tikai és esztétikai szempontok figyelembevételével. A Meteor mozi külső felújítása és az előcsarnok rekonstrukciója mellett a Hungária előcsarno­kának felújítása és a Horváth Árpád művelődési otthonban működő mozi akusztikai bur­kolása szerepel a megvalósít­­ásra váró feladatok között. A­­ mozik H Hosszúpályiban rövidesen átadásra kerül a megye egyik legszebb mozija. Vámospér­­csen januárban kezdi meg mű­ködését új gépi berendezéssel a művelődési házban működő mozi. Püspökladányban és Be­rettyóújfaluban a mozihelyisé­gek teljes rekonstrukciójára kerül sor. Egyeken 1967 végén véve. A Hajdú-Bihar megyei Moziüzemi Vállalat „műhelyé­ben” ennek ellenére új lehető­ségek felderítésén, új felada­tok megoldásán fáradoznak nap mint nap. Ezek közül több az 1967-es esztendőben kerül megvalósításra.­­ H­ungáriában indul az új mozi üzemeltetése. Ezenkívül a megye több hely­ségében (Kokad, Bagamér, Nyírábrány), ahol eddig mű­­velődési otthonokban mű­ködik a mozi, akusztikai bur­kolásokat és egyéb berende­zések felújítását végezteti el a Moziüzemi Vállalat. A fel­újítások általában az akuszti­kai, esztétikai, technikai és kényelmi célok szolgálatában állnak. Filmem­trum Szó van arról, hogy a me­gyei művelődési ház létrehozá­sa után a Művész mozi te­vékenységének kiszélesítése érdekében filmcentrumot ala­kítsunk ki a Művész mozi mellett. A klubhelyiségben a Művész mozi baráti köre rend­szeresen tarthat majd összejög­­­vételeket, vitákat, találkozó­­j­­at. A klubot könyvtárral és­­ folyóiratolvasóval fogjuk ki­­­­egészíteni, ahol a filmművé­­­­szetre vonatkozó irodalom áll az érdeklődők rendelkezésére. Előreláthatólag a megyei filmtárat is itt helyezik el. A Hajdú-Bihari Napló már több alkalommal közölt hírt a szinkronfilmszemle Debre­cenben történő megrendezésé­ről. A legutóbbi tárgyalások eredményeként most már biz­tosra vehető, hogy márciusban a Művész moziban bemutatják az év legjobban szinkronizált külföldi filmjeit. A szemle évenként történő megrendezé­se gazdagítani fogja Debrecen kulturális programját, és öregbíti a városnak a filmkul­túra terjesztésében kivívott hírnevét. M. V. Hét év alatt százmillió forint gépjárműszavatosségi károkra Tíz év alatt a magántulaj­donban levő személygépkocsik száma országosan 3900-ról több mint százezerre emelke­dett, és háromszor annyi mo­torkerékpár fut utam­kon, mint 1937-ben, nem szólva a közúti forgalomban részt vevő egyéb járművek sokasodásá­ról. Már évekkel ezelőtt a mai­hoz képest gyér forgalom is felvetette a kérdést, mi törté­nik akkor, ha egy autó vagy motorkerékpár üzembentartó­ja olyan nagy összegű kárt okoz, hogy nem tud kártéríté­si kötelezettségének eleget tenni. A károsultak védelmé­re 1959-ben kormányrendelet kötelezővé tette a gépjármű­vek szavatossági biztosítását. A járművek üzembentartói­val szemben sokféle követelés támasztható. Személyi sérülés esetén meg kell téríteni a gyógykezelés költségeit. Ez a költség olyan magas összegű lehet, hogy azt a gépjármű ü­zembentar­lója ki­­sen­ tudja­ fizetni, mert az SZTK a gyógy­kezelés költségeit visszaköve­teli a kárt okozótól. Ha a sé­rült a gyógykezelés után mun­kaképtelen marad, vagy mun­kaképessége csökken, járadé­kot állapítanak meg számára, a baleset következtében el­hunyt személy hozzátartozói is jogosultak lehetnek a járadék­ra. Mindezektől függetlenül a károkozónak természetesen az anyagi károkat is meg kell té­rítenie. Ezeket a kiadásokat vállalja át az Állami Biztosí­tó. Például G. I. berettyóújfalui lakos személygépkocsijának bal első kereke üzemi meghi­básodásból leszakadt, és sú­lyosan megsebesítette az arra haladó F. I-t. Nevezett sérült gyógykezelésének, ápolásának költségeire és keresetvesztesé­gének pótlására az Állami Biztosító 77 000 forintot fordí­tott, ezenfelül F. L-nek havi 880 forint rokkantsági járadé­kot fizet G. L. helyett a köte­lező gépjárműszavatossági biztosítás alapján. S. S. debreceni lakos motor­­kerékpárjával egy kanyarban felborult. Pótutasa, H. G. sú­lyos fejsérülést szenvedett, emiatt jelenleg is munkaképte­len. Az Állami Biztosító 18 000 forint gyógykezelési és ápolási költséget fizetett, és a sérült havonta 600 forint jára­dékot kap felgyógyulásáig. A kötelező gépjárműszava­tossági biztosítás bevezetése óta mintegy százmillió forintot fordított országosan az Állami Biztosító az ügyfelei által oko­zott károk megtérítésére. Míg 1960-ban másfél milliót fize­tett az ügyfelei helyett a Biz­tosító, 1966-ban már 22 mil­liót. Hajdú-Bihar megyében az Állami Biztosító 170 eset­ben összesen 740 000 forint gépjárműszavatossági kárt fi­zetett ki. A Biztosító által fo­lyósított járadékok összege is emelkedik. 1964-ben megyénk­ben még csak 52 000 forint já­radékot fizetett az­­ Állami Biztosító, 1966-ban már 135 000 forint járadék került kifizetés­re. Három ország — 1400 A NÁDUDVARI VÖRÖS CSILLAG TSZ TAGJAINAK JUTALOMKI­RÁNDULÁSA II. Krakkó volt a nádudvari Vörös Csillag Termelőszövetke­zet utazó tagjainak a végállo­mása. Nem két nap, de két hét is szűkösnek bizonyult volna, hogy alaposan körülnézzünk a régi, de azért újnak is mond­ható városban. Autóbuszba ül­tünk és úgy jártuk végig az új várost, a nagy gyárnegyedet, Nowa Hutát, amely Lengyel­­ország legnagyobb és legkor­szerűbb nehézipari üzeme lett, amelynek az, alapjait a felsza­badulás után kezdték lerakni. Valóban új és valóban város. Mint ahogy elmondották, Krakkónak ezen a részén több mint százezer ember részére épült új otthon két évtized alatt, de újabb és újabb lakó­házak alapjait ássák, falait rakják. A második világhábo­rú után 250 ezer lakosa volt Krakkónak, most pedig a lé­­lekszám meghaladja a félmil­liót. A város központja, annak minden utcája történelmi em­léket őriz, idegenvezetőnknek bőven volt dolga, hogy a leg­nevezetesebbeket megmutassa és néhány mondatban ismer­tetőt adjon. De még valamit magáról az idegenvezetőnkről, aki úgy beszélt magyarul, mintha debreceni lakos lenne. Valamikor volt is. Elmondotta, hogy családja az 1848-as sza­badságharc idején Magyaror­szágra került, és Magyarorszá­gon élt 1948-ig. Az egész család akkor települt, vissza Lengyel­­országba, s azóta is Krakkóban él. Amikor magyar csoport érkezik hozzájuk — s mint mondotta különösen nyáron ez egyre gyakoribb — ő vezeti vé­gig .Krakkóban, s viszont , a csoport tag­jaitól állandóan friss élményeket kap Magyarország­ról. A­ délelőtti órákban léptünk be a cipőnkre és csizmánkra húzott mamuszban a Wawelbe, a híres-nevezetes krakkói vár­ba. Az óriási méretű várnak, kastélynak, királyi palotának egyetlen szobája sincs talán, amely valamilyen formában ne idézné a magyar—lengyel nép történelmi kapcsolatait. S ezt nemcsak a szakemberek tartják nyilván, a magyarok iránti vendégszeretetet, ked­vességet az utcán, szállodában, vagy étteremben egyaránt mi is lépten-nyomon tapasztal­tuk. A Wawel egyik neveze­tessége a torony, amely több száz évvel ezelőtt fagerendák­ból készült, és ennek a harang­ja a legnagyobb Európában — ahogy ott mondották. Felka­paszkodtunk a keskeny falép­csőkön mi is s megnéztük a ha­rangot, amelyet a győztes ki­­­rály a vereséget­­szenvedett sereg ágyúiból öntetett. Amel­lett, hogy a legnagyobb haran­got, láttuk, másik nevezetessé­ge is van. Mégpedig a nők ré­szére. Azt tartja a hagyomány: az a lány, aki az óriási harang­nak az ütőjét megérinti, még abban az esztendőben férjhez megy. Mondani se kell: ami­kor a velünk volt lányok meg­hallották, a harang alatt csi­náltak maguknak helyet. S hogy ki mikor megy férjhez? Még van egy kis idő. Azt vi­szont megígértük: mindenkép­pen megírjuk majd egy levél­ben lengyel barátainknak, hogy a Wawel torony legendá­ja vonatkozik-e a­ nádudvari és debreceni lányokra. Míg odafelé a Magas-Tátrán keresztül vezetett utunk, vissza más volt az útirány, de mondhatni, ugyanolyan szép, változatos és felejthetetlen él­ményeket nyújtott. A lengyel— csehszlovák határt átlépve az Alacsony-Tátrán keresztül in­dultunk a magyar határ felé. Lipótszentmiklós, Beszterce­bánya, Zólyom voltak a na­gyobb állomások, ahol hosz­­szabb-rövidebb ideig tartóz­kodtunk. Az átkelés nem volt könnyű, az ugyancsak 2000 mé­ter magas hegyeken, ahol vas­tag, puha hótakaró borította a tájat. Dole Vali. Sokáig emlékeze­tes marad a nádudvari kirán­dulóknak ez a hely. Azért is, mert valóságos paradicsoma a téli sportok kedvelőie. A hegytetőn gyönyörű szálloda, étterem, kávéház, mellette sí­pálya felvonóval. A kellemes idő, a friss hó szinte csábított, a napok óta tervezett nagy hó­csatának a megrendezésére. Az egyes és a kettes busz utasai voltak a részvevői a csaknem egy óra hosszáig tartó, térdig érő hóban lefolyt nagy hócsatá­nak. Itt két dolog bizonyosodott be: a lányok bátrabbak voltak, az élvonalban küzdöttek s né­hány — a szobában nagy sza­vakat dobál­ó férfi­­­— alig do­bott el egy-két hógolyót, s mindjárt futásnak eredt. A legyőzött buszbeliek között volt a csata hőse, s a vacsoránál háromszoros éljennel köszön­tötték bátorságát. Zólyomban töltöttük az utolsó éjszakát a híres vár közvetlen szomszédságában épült új, korszerű szálló­ban, ami valóban minden igényt kielégít. Délelőtt még egy kis városnézés s utána irány: a határ. A késő esti órákban futott be a két Ikarusz a Vörös Csillag Tsz kult­úrháza elé. S egy hét alatt a három országban 1400 kilométert tettek meg utasai. Sokat láttak, tapasztaltak, gyö­nyörű és felejthetetlen élmény­ben volt részük. Néhányan az idősebbek közül úgy fogalmaz­ták meg: azelőtt már jártunk arrafelé, de ahhoz nagyon szo­morú emlékek fűznek. A második világháború lángja perzselt akkor mindenfelé. A szegény ember valamikor csak ilyen körülmények között jut­hatott el ilyen helyekre. Most a szövetkezet vendégei­ként, mint turisták, utaztak. Ez volt az első igazán nagyobb szabású közös kirándulásuk, három országban. De azt hoz­zátették: nem az­ utolsó. További jó munkájuk után bizonyára így is lesz. Szűcs Lajos A Magas-Tátra legszebb részein épültek az üdülőtt, szál­lodák, ahol hazai és külföldi turisták, dolgozók pihennek és gyógyulnak. S nemcsak nyáron vonzza az embereket a hegy, hanem télen is, amikor a vidéknek különös varázsa van Hazafelé... összecsomagolt mindenki, beszállás a busz­ba s a következő éjszakát már mindenki odahaza tölti traida&Ifr­­­arsang, 1969 A Hortobágyi Intéző Bizottság a vendéglátóiparral, az Idegenforgalmi Hivatallal, a me­gye állami gazda­ságaival,­ a műve­lődésügyi szervek­kel karöltve a jövő év elejére nagy eseményt készít elő a megyében „Hajdúsági far­sang 1967” elne­vezéssel egy kb. 10 napos rendez­vénysorozat kerül lebonyolításra. Az elmúlt évtől elté­rően az eseménye­ket nem Debre­cenre összponto­sítják, hanem úgy szervezik, hogy minden város és nagyobb község részese legyen a vigalomnak A rendező bi­zottság azt szeret­né, hogy ez a haj­dúsági farsang az idegenforgalmi szezon első ren­dezvénye legyen a jövőben. Szerepel a prog­ramban az elkép­zelések szerint szakácsverseny­ , nótaest, műsoros bál,­­szánkókirán­dulás a hortobágyi pusztán, mulatsá­gos farsangi fel­vonulás és még sok kellemes és vidám meglepetés. Ha a tapaszta­latok kedvezőek lesznek, az elkö­vetkező években ezt a hajdúsági farsangi sorozatot az IBUSZ-szal és az Idegenforgalmi Hivatallal együtt az országhatáro­kon túl is propa­gálnák, és így újabb megyei ér­dekességgel gya­rapodna a ma­gyar vendéglátás. A Magyar Szocialista Munkáspárt Hajdú- Bihar megyei Bizottságának lapja Szerkeszti a szerkeszt­ő bizottság Főszerkesztő: Pallás Imre Szerkesztőség: Debrecen, Tóth falusi tér 10. Telefon: 21-40 Kiadja a Hajdú megyei Lapkiadó Vállalat Debrecen, Tóth falusi tér 10. Felelős kiadó: Bagoch Endrédé Telefon- S0-én Terjeszti « Magyar Posta Előfizetési díj egy hóra 18 forint Előfizethető a helyi postahivata­­loknál ás kézbesítőknél Index* 25 m­m Szabadság Lapnyomda Deb* -en felelő« vezet«? Reményi Sándor HAJDÚ-BIHARI NAPLÓ

Next