Hajdú-Bihari Napló, 1967. augusztus (24. évfolyam, 179-205. szám)

1967-08-15 / 191. szám

Megnyílt Gadányi Jenő emlékkiállítása a Déri Múzeumban A debreceni Déri Múzeum az idei nyáron különösen gaz­dag, színvonalas és sokoldalú kiállítási programot bonyolít le. Ennek a kiállítási program­nak keretében nyitották meg augusztus 13-án, vasárnap délelőtt a múzeum galériájá­ban Gadányi Jenő festőmű­vész emlékkiállítását. A meg­nyitón megjelent a festőmű­vész özvegye is. Dr. Béres András, a Hajdú- Bihar megyei múzeumok igaz­gatója a nagyszámú érdeklődő előtt elmondott megnyitójá­ban hangsúlyozta: — A művész — akinek éle­te munkásságával most alkal­munk van közelebbről megis­merkedni — 1945-ben ezt je­gyezte naplójába: „Művészi vágyam nagyigényű: megtalál­ni az ember és a természeti valóság összefüggését”. Nyu­godtan állíthatjuk, hogy e sza­vak igazán csak most nyernek mélyebb értelmet. A nagyigé­nyű művészi vágy nagyigényű műértő közönséggel találkozik, az emberi, a természeti és mű­vészeti valóság összefüggésé­ben. Méltán találhat megértésre a valóban új törekvéseket rep­rezentáló művész, aki a ma absztraháló emberének bonyo­lult lelkivilágát is kifejezi, hi­szen ennek összefüggéseit ke­reste. Ha jól megnézzük az itt kiállított alkotásokat, akkor egy valóban meg nem alkuvó, az életet a maga sajátos felfo­gásában igenlő, szerető mű­vész életművével találkozunk. Költészet ez, igazi költészet, mely nem a hétköznapok nyel­vén szólal meg, és magyarázá­sára nincs szükség. Nem igényli még akkor sem, ha a 64 évet élt művész halála után hét évvel kerül teljes valóságában elénk. A közel kétszáz alkotás változatos for­mákat, nem megszokott művé­szi megoldásokat vonultat fel, és mély élményt jelent sajátos színkultúrájával. A megnyitó után dr. B. Sup­­ka Magdolna művészettörté­nész, a kiállítás rendezője tar­tott tárlatvezetést, próbálta néhány mondatban megfogal­mazni Gadányi Jenő művésze­tének lényegét, és felvázolni a művek mögött rejtőző művész egyéniségét. — Gadányi Jenő művészeté­nek egyik jellemző vonása, hogy az érzelmet a látványhoz vitte közel. Művészi tevékeny­sége közben elvonatkoztatott, mint ahogy ezt a művészet minden területén teszik az al­kotók, de legkevésbé a képző­­művészettől fogadjuk el. Ál­landóan kereste a kapcsolatot a konkrét és az elvont között, de tulajdonképpen csak a ter­mészetben érezte jól magát. Különös egyéniségének egyik vonása volt, hogy nagyon ke­veset beszélt. „A csend meg­sűrűsödött lénye körül”, és akik jól ismerték, akik közel álltak hozzá így fogadták el. Megvívta harcát azért, amiért a fiataloknak ma újra fel kell venni a harcot. Művészete előzménye az új magyar kép­zőművészetnek, és hitelesíti a modern képzőművészet irá­nyait. A Déri Múzeum egész galé­riáját betöltő képanyag való­ban sokirányú, elmélyült és felelősségteljes művészi maga­tartásról tanúskodik, melynek bemutatása egyaránt jelentős kulturális esemény és művészi siker. A napokban Deb­recenből Polgárra utaztunk. Pródon és a böszörményi Réten áthaladva láttunk jó­­néhány ürgét amint felegyenesedve figyel­tek, majd közeled­­tünkre elfutottak, s bebújtak az ürgelyuk­ba. Ekkor és erről eszembe jutott egy 25 évvel ezelőtti emlé­kem. A Hajdúböszörmé­nyi Bocskai Gimná­ziumban tanítottam. Az egyik magyarórán Petőfi: Arany Laci­nak c. versét tárgyal­tuk. Az egyébként közismert költemény­ben­ arról van szó, hogy az Arany Jáno­­séknál látogatóban levő Petőfi Sándor mesét mond a kis Arany Lacinak egy bizonyos nagybajuszú emberről, aki a lyuk­ból egy vödör vízzel kiönti a kis ürgét. Be­szélgettünk ezzel kap­csolatban Petőfi és Arany barátságáról, Arany János család­járól, Nagyszalontá­ról. Elemeztük a köl­teményben foglalta­kat, különös­ részle­tességgel és szaksze­rűséggel tárgyaltuk meg az ürgeöntést. Felvázoltuk a táblá­ra az ürge föld alatti tanyáját, feltüntettük a ki- és bejárati lyu­kakat. Megbeszéltük közös tapasztalataink alapján az öntéskor alkalmazandó eljárá­sokat. Régi szabály, hogy a házi írásbeli feladat­nak az óra anyagához kell kapcsolódni, s így én a legtermészetesebb hangon közöltem az osztállyal: Holnapra Ürgeöntés címmel írtok fogalmazást. Én naív és feledé­keny lélek! Nem gon­doltam arra, hogy az ürgeöntésről Haj­dúböszörményben fo­galmazást íratni sér­tés, kihívás, provoká­ció. Csak jóval ez­után, amikor már késő volt, jutott eszembe, hogy a bö­szörményieket me­­gyeszerte ürgéseknek csúfolják. Elég egy mozdulat, amely az ürge nyakoncsípésére emlékeztet, vagy az ürge hangjának után­zása, vagy az ürge­bőrért járó hatás említése; máris elkö­vettük a vért kívánó sértést. Hát még az ürgeöntésről házi fel­adatot íratni...! Huszonöt évvel ez­előtt is megvolt az a szokás, hogy a kisdiá­kok fogalmazási fel­adatainak elkészíté­se jórészben az édes­apák, édesanyák, nagyszülők vagy idő­sebb testvérek vállára nehezedett, különösen akkor, ha a gyerme­kek őket a szóbanfor­gó kérdésben szak­értőnek vélték: itt és most az ürgeöntésben. Így ez a házi feladat tudtom és szándé­kom ellenére már nemcsak a gimnázium I. osztálya, hanem a böszörményi szülői társadalom és a város elleni kihívássá da­gadt. Erre válaszolni kell. Ezt a szemtelenséget, ezt a támadást méltó módon vissza kell utasítani. Fel kell venni az eldobott kesztyűt, és vissza­­tromfolni annak a „torzsásnak”, mert jó­magam a káposzta ter­melésről nevezetes Hajdúhadház szülöt­te vagyok, s így ve­lem együtt valameny­­nyi hadházit méltán illeti meg a torzsás csúfolódó elnevezés. De térjünk az elég­tételre ! A következő ma­gyarórát a kialakult gyakorlat szerint a házi feladat ellenőr­zésével kezdtem. — No, hallgassunk meg egy-két fogalma­zást! Szavaimat most nem követte néma csend, mint máskor, hanem egy név hang­zott az osztály minden padsorából: L. Szabó, L. Szabó. — Halljuk L. Sza­bót! A diák feláll és kezdi olvasni írásmű­vét, amelyben híven ecseteli az ürgeöntés technikáját és takti­káját, az ürgeállo­mány ritkításának nemzetgazdasági elő­nyeit. A dolgozat bemu­tatását pattanásig fe­szült figyelem kíséri. A tanulók lehelletü­­ket is visszafojtják, nehogy a csend meg­törése az elkövetkező pillanatot megzavarja. Mert ők már tud­ták, amit én még nem, hogy az L. Szabó dol­gozata adja m­eg a megsértett I. osztály, a megsértett böször­ményi társadalom ne­vében az elégtételt. L. Szabó pedig foly­tatta, majd a befeje­zésben felemelt és ünnepélyes hangon olvasta fejemre: „Ma már nem úgy van, mint régen, mert ke­vés az ürge Böször­ményben. Nincsenek is olyan emberek, akik ürgeöntéssel fog­lalkoznának. S ha néha öntenek is egy­­egy ürgét, odaadják a hadháziaknak, hogy töltsenek belőle ká­posztát.” Elhangzott a dolgo­zat. Az osztály izga­tottan, szorongó érzé­sekkel várja, hogyan reagál erre osztály­­főnökük, az a hadházi torzsás. S mikor a jól sike­rült fogalmazást, kü­lönösképpen pedig a csattanós befejezést harsány, szívből jövő nevetéssel vettem tu­domásul, az ő sérel­mük is egy hatalmas kacagásban oldódott fel, így szent lett a béke, amelyre a pe­csétet a dolgozatért méltán kijáró jeles tette. É. Kiss Sándor KÜLFÖLDI” PREMIER SZEGEDEN A szegedi szabadtéri játé­kok 1967-es programja elérke­zett az utolsó premierhez. Ki­lenc év sztárparádét felvonul­tató, sikerekben gazdag opera­­előadásai után most újabb Verdi-mű, a Don Carlos került színlapra. Az augusztus 13-i premiert néhány kellemetlen momentum zavarta: két kül­földi énekes szerepeltetésétől el kellett tekinteni, az utolsó pillanatok szerencséjére azon­ban a fesztivál igazgatósága tudott megfelelő szólistákról gondoskodni, így II. Fülöp központi szerepére Nicolai Ghiuselevet, a Szófiai Opera­ház rendkívül tehetséges basszistáját római lemezfelvé­teléről sikerült egyenesen Sze­gedre hívni, hasonlóképpen Angelo Lo Foresét, a Római Operaház két éve Budapesten már előnyösen bemutatkozott tenoristáját is. Az előadás sztárja Nicolea Herlea volt, a bukaresti opera vezető bari­tonistája, a Milánói Scala és a New York-i Metropolitan állandó vendégművésze. A hazai közönség — budapesti fellépése mellett — lemezeiről egyébként is előnyösen ismer­te már, de az a rendkívüli mu­zikalitással, speciálisan lírai színű hangi adottságokkal megformált Posa márki — amit Szegeden produkált — sokáig emlékezetes marad. Ugyan­csak előnyösen debütált a fesz­tiválon Gyurgyevka Csakare­­vics, a Belgrádi Operaház mezzoszopránja, Eboli szere­pében. A szerkezetileg, díszletrend­jét tekintve kitűnően temp­lomtérre alkalmazható és kife­jezetten oda tervezett opera karmestere Vaszy Viktor, ren­dezője Szi­ne­tár Miklós volt, aki a belső lélektani folyama­tok és külső cselekmények lo­gikailag helyes felépítésére helyezett súlyt Fülöp Zoltán egyetlen hatalmas alapdíszlet­­be (az Escorial palotába) kom­ponált színpadán. N. L EGY HÉT A ÍV­BEN mellett Seregi László, a rende­ző, aki mindvégig bizto­sította azt a könnyed és han­gulatos stílust, amelyben a né­ző egyenrangú partnernek érez­te magát. S tegyük hozzá, Bás­ti mellett Ráthonyi Róbert re­mek karakteralakítása s Gob­bi Hilda még mindig új szí­nekkel gazdagított takarítónő­je kiemelkedő színészi telje­sítmény volt. Miért nem szólunk részlete­sen a már említett hibákról, sablonokról, formalitásokról? Mert a műsort nem ezek hatá­rozták meg. Jelenlétük legfel­jebb zavarta, de nem gátolta a kellemes hangulatot. S még­sem pletykát kaptunk, nem „intimpistáskodást”, hanem színházi levegőt YUPI A színházról kellemes ötven percben volt részük azoknak a tv-nézőknek, akik szombaton este megnéz­­ték-hallgatták Kállai István csevegését a színházról. Ponto­sabban Ráday Imre csevegé­sét. Hiszen a színész annyira egyéniségéhez alkalmazta a szöveget, hogy elszakíthatat­­lanná vált tőle. Hibátlan műsor volt? Ko­rántsem. Sok formális, külső­­séges, sablonos elem is talál­tatott benne jócskán. Mégis, az egésznek volt valami termé­szetes és üde hangulata, at­moszférája. Miből táplálko­zott? Elsősorban a közvetlen­ségből, a narrátor természetes játékából, a szöveg szerénysé­géből. S abból, hogy vala­mennyi színész saját életét, problémáit, gondjait mutatta torzító tükörben. Épp ezért éreztem kiemelkedőnek az egész műsorból azt a rövid je­lenetet, amelyben Básti Lajos ragyogó karikírozó erővel el­játszotta a nagy színész paró­diáját. Otthon érezte magát ebben a kis műsorban mindenki. S ennek köszönhető, hogy egy­szer csak a néző is belül ke­­­rült a színház kapuján, sőt a kortina mögé is belátott s ta­pasztalhatta, hogy ez a világ is olyan, mint a többi: tele já­tékkal, külsőséggel, örömmel és más nehézségekkel. Kétségtelen, a siker harma­dik fő részese Kállai és Ráday VAJDA ERNŐ FOTÓKIÁLLÍTÁSA A DÉRI MÚZEUMBAN Augusztus 13-án, vasárnap délelőtt a Déri Múzeum Med­­gyessy termében dr. Haraszty Árpád egyetemi tanár, a Kos­suth Lajos Tudományegyetem Növénytani Intézetének igaz­gatója nyitotta meg dr. Vajda Ernő „Virágok, fák, tájak” cí­mű fotókiállítását. Megnyitó­jában többek között ezeket mondotta: — Az itt kiállított nagymé­retű, közel száz fotográfia csak ízelítőt nyújt Vajda Ernő rendkívül kiterjedt növény­fényképező munkásságából, de elég ahhoz, hogy a kiállító szakmai és művészi képét megrajzolhassuk magunknak. A bravúros technikával ké­szült felvételeknek szakmai szempontból az a legnagyobb értéke, hogy az egyes növé­nyeket nem műteremben, vagy üvegházban, fehér-fekete hát­térrel, hanem természetes társulási környezetükben mu­tatja be, úgy, hogy minden kép egy-egy értékes növény­cönológiai tanulmány. Ebben alkotott Vajda Ernő újat és maradandót. Méltón illeszkedik be ez a kiállítás a „Virágos Debrecen” kulturális rendezvényeinek sorozatába, s őszinte elismerés illeti a szerzőt, a Debreceni Városi Tanácsot, a Magyar Fotóművészek Szövetségét és a Déri Múzeumot, hogy ezt a művészi szépségű és tudomá­nyos értékű képgyűjteményt most Debrecen művelődni vá­gyó közönségével is megismer­tetik. A kiállításnak már a meg­nyitás napján nagy sikere volt A művész előtt — aki részt vett a megnyitón — hosszú sorban álltak a látogatók, hogy a kiállítás művészi kivi­telű katalógusát dedikáltat­­hassák. Parnasszusi karnevál Ha ezúttal rádióműsorról is szó kerül, azért van, mert a recenzens meri remélni, hogy a rádió Karnevál a Parnasszu­son című műsora rövidesen a tv-nézők naiv táborának is éppen olyan kellemes szórako­zást nyújt majd, mint amilyet nyújtott a rádióhallgatóknak. Szombaton este már a máso­dik adás. A régi művészkávéházak, baráti körök hangulatát mi csak leírásokból, kortársi val­lomásokból ismerjük. De úgy éreztem, éppen ezt a hangula­tot sikerült feleleveníteni s megteremteni a rádiónak, a Fészekből közvetített műsor­ban. Paródiák, karikatúrák, az írói alkotás és életforma kül­sőségeinek szellemes és bátor leleplezése, • általában termé­szetes és áradó jókedv jelle­mezte ezt a műsort Az Arany János-i példákon növekedő poéta és a nagyhatású filozó­ fiai versek szerzője csak úgy nevetett felszabadultan önma­gán és társain, mint a tv nép­szerű irodalmára, vagy az iro­dalmi hetilap nagytekintélyű főszerkesztője. S mindezt keretbe fogta két szellemes konferanszié, Deve­­cseri Gábor, aki már többször is bizonyította alkalmasságát e pályára, s Abody Béla, aki tán most először jelentkezett e műfajban s ért el máris nagy sikert, nagy hatást. Hangja különösen alkalmassá teszi e mesterségre s nem lepődnék meg, ha Komlós János új színházához maga mellé őt is szerződtetné konferansziénak. Itt is, ebben a műsorban is az irodalom belügyeiről folyt lényegében a szó, még ponto­sabban az írók belügyeiről. Dehát mennyire nem voltak ezek belügyek! Az alkotás lé­lektanát kifejező apró történe­tek, anekdotaszerű pillanatok és rögtönzések mindig vonzó olvasmányt jelentettek a kö­zönségnek. S nemcsak a plety­kák miatt Hanem mert segí­tenek teljesebben megismerni az alkotót, annak szellemét és szemléletét. Lehet, hogy Fehér Klára és Nemes László házas­társi vetélkedése a mikrofon előtt nem volt irodalmi re­mekmű, de szellemes és köz­vetlen volt s az olvasó ezután, ha kezébe veszi A tengert, vagy más Fehér-regényt, eset­leg a tv-ben a szakértő anya­pedagógust hallgatja, okvetle­nül eszébe jut a fotólaborató­riummá alakított konyha is. S jó ha eszébe jut. Mert van egy szál, egy aprócska fonal, ami összeköti az íróval, mi­előtt a könyvében elmélyedne. A műsor hangulata, értékei, sikere arra ösztönöznek, hogy kérjem a televíziót, ismerje fel e műsor értékeit s vigye el a Fészekbe a kamerákat is. A korábbi hasonló tv-műsorok nagy sikert arattak. Bizonyos, hogy ez is siker lenne Annyi sok balszerencsés próbálkozás után érdemes lenne ezzel is próbálkozni. (ff) színes sAROk A házasság körül 1. A feleség, mi­után eredményte­lenül kutatta át a szekrényt, így szólt a férjéhez: — ugye te dug­tad el az estélyi ruhámat? — Nem. — Akkor mit szorongatsz a markodban? A lány: öngyil­kos leszel, ha nem megyek hoz­zád feleségül? A fiú: Hát per­sze. Mindig ezt teszem. A természet érdekességei 1. Van egy pálmafa­fajta, amely csak a Preslin szigeten él meg, az Indiai­óceánban. Megkísérelték, hogy a fát máshol is meg­honosítsák, minthogy rend­kívül nagy, 10—13 kg-os gyümölcsöt hoz, de a kísérle­tek kudarcot vallottak. A szakemberek nem tudják a jelenség okát. 2. A vörös-tengeri Mas­­saua kikötőnek (Etiópia) olyan sajátsága van, mely a világ többi kikötőitől ugyan­csak megkülönbözteti. Ez ugyanis a világ legmelegebb kikötője. A víz hőfoka nap­pal 48 Celsius fok, éjszaka 40 Celsius fok és soha nem süllyed 30 Celsius fok alá Caruso, a híres énekes fiatal ko­rában sokat nél­külözött. Egy­szer találkozott egy régen nem lá­tott barátjával. Művészsors aki ezt kérdezte tőle: • — Hogy megy a sorod? — Mint a mo­lyoknak — felelte az énekes. — Hogy érted ezt? — Nagyon egy­szerű. Télen meg­eszem a ruhámat, nyáron a felöltő­met. Bölcsesség A kakas strucctojást mutat a tyúkoknak és így szól: — Nem bírálok, de szeretném felhívni a figyelmet arra, hogyan dolgoznak külföldön. A két öreg beszélget: — Mi lesz az ifjú nemzedékkel? — Megöregszenek és arról fognak vitatkozni, hogy ni lesz az ifjú nemzedékkel. — Azért büntetlek meg fiam — mondja az apa —, mert szeretlek. — Oh apám, nem érdemiek ennyi szeretetet!

Next