Hajdú-Bihari Napló, 1968. október (25. évfolyam, 230-256. szám)

1968-10-19 / 246. szám

A MAGYAR SZOCIALISTA MUNKÁSPÁRT HAJDÚ-BIHAR MEGYEI BIZOTTSÁGÁNAK LAPJA XXV. ÉVFOLYAM, 246. SZÁM • ÁRA: 80 FILLÉR • 1968. OKTÓBER 19., SZOMBAT A népi ellenőrzésről szóló törvényjavaslat Befejeződött az országgyűlés ülésszaka Pénteken délelőtt 10 órakor folytatta tanácskozását az országgyűlés. Az ülésen részt vett Losonczi Pál, a Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke, Kádár János, az MSZMP Központi Bizottságának első titkára, Fock Jenő, a forradalmi munkás-paraszt kormány elnöke, valamint Apró Antal, Biszku Béla, Komócsin Zoltán, Nyers Rezső, az MSZMP Politikai Bizottságának tagjai, továbbá a Politikai Bizottság póttagjai, a Központi Bizottság titkárai és a kormány tagjai. Az ülésen részt vett az országgyűlés vendégeként Budapesten tartóz­kodó uruguayi parlamenti küldöttség, Luis Piinon Perret képviselőházi elnök vezetésével. A diplomáciai páholyokban a budapesti diplomáciai képviseletek számos vezetője foglalt helyet. Az ülést az elnöklő Vass Istvánná nyitotta meg. Bejelentette, hogy napirend szerint folytatódik a vita a beterjesztett új vasúttörvény-tervezet és közlekedéspolitikai koncepció fölött. Dr. Horgos Gyula kohó- és gépipari miniszter emelkedett szólásra. DR. HORGOS GYULA: Autóbuszgyártásunk a világ élvonalába kerül Hangsúlyozta, hogy a közlekedés­­politikai koncepciók megvalósítása különösen nagymértékben múlik a hazai gépipar felkészültségén és jö­vőbeni fejlődésén.­­ A közlekedési struktúra világ­szerte tapasztalható fejlődésének irányát elemezve már évekkel ez­előtt elhatároztuk — mondta —, hogy a közúti közlekedési eszközök gyártását a többi gépipari ágazat­nál gyorsabban fejlesztjük. Kidol­goztuk a fejlesztési programot, amelyet a kormány az idén köz­ponti programmá nyilvánított. Ez megteremti a feltételeit annak, hogy a közúti szállítás tervei — a személygépkocsikat kivéve — zö­mében hazai gyártású szállítóesz­közök felhasználásával valósulja­nak meg. A miniszter ezután részletesen taglalta a közúti járművek gyártá­sának központi fejlesztési program­ját. Ennek megvalósítására az álló- és forgóeszközökkel együtt összesen 11,6 milliárd forintot fordítunk, a beruházási összegből 9,7 milliárd forintot központi forrásból fedez­nek. A járműipari beruházások álta­lában a tervezettnek megfelelően haladnak. A múlt év végéig a be­ruházásoknak mintegy 26 százaléka valósult meg, s a részarány ez év végére meghaladja a 60 százalékot. A közútijármű-ipar műszaki szín­vonalának gyors növelésére a kor­mány határozata alapján megvásá­rolták a Renault—Manterrostaal konzorciumtól a 192—230 lóerős Diesel-motorok gyártási jogát, a gyártástechnológiai eljárást és a gyártó berendezések jelentős részét. Ezzel hosszú élettartamú, gazdasá­gos üzemi, nagy teljesítményű Die­sel-motorokat gyárthatunk és épít­hetünk autóbuszainkba, tehergép­kocsijainkba és egyéb járműveink­be. A járműprogramon belül is ki­emelkedik az autóbuszgyártás fej­lesztése. 1965-ben még 2700 autó­busz készült hazánkban, ez 1970-re 7000-re emelkedik, 1975-re pedig már 10—11 000 autóbusz gyártását tervezzük. Nagy gondot fordítunk arra, hogy járműveink kényelmesek legyenek. A program végrehajtásá­val a magyar autóbuszgyártás a vi­lág élvonalába kerül. A kohó- és gépipar nem kíván személygépkocsik gyártására beren­dezkedni. Gazdaságosabb, ha részt veszünk a Szovjetunió személygép­kocsi-gyártásában kooperációs szál­lításokkal. A két ország között lét­rejött megállapodás alapján a szov­jet gépkocsigyártás fejlesztéséhez különféle alkatrészek szállításával csatlakozunk. Az alkatrészekért a Szovjetuniótól évenként 12—14 000 személygépkocsit kapunk majd, amit a Fiat-licenc alapján gyárta­nak. Arra törekszünk, hogy ehhez hasonló megállapodások más álla­mokkal is létrejöjjenek. A miniszter ezután a szállítás gé­pesítéséről szólt. Végül a törvény­­javaslatot az országgyűlésnek elfo­gadásra ajánlotta, hasznosítják, azokat a kérdéseket pedig, amelyek meghaladják a mi­nisztérium hatáskörét, a kormány elé terjeszti. Kállai Gyula elnök részletesen is­mertette a törvényjavaslat külön­böző pontjaira vonatkozó módosí­tásokat. Ezekről az országgyűlés kü­­lön-külön szavazott, egyhangúlag elfogadta őket. Ezután újabb szavazás követke­zett: az országgyűlés a vasutakról szóló törvényjavaslatot általános­ságban és — a már megszavazott módosításokkal — részleteiben is elfogadta. Az Országgyűlés határozatban mondotta ki, hogy a magyar köz­lekedéspolitika koncepcióját és a vitájában elhangzott felszólalások­ra adott miniszteri választ jóváha­gyólag tudomásul veszi. Ezután a napirend szerint a népi ellenőrzésről szóló törvényjavaslat tárgyalása következett. Dr. Dobrónaki Gyula államtitkár, a Központi Népi Ellenőrzési Bizott­ság elnöke emelkedett szólásra. ©■‹›› ojto «0­ 0 Az ülésteremben (MTI fotó : Pálfai Gábor felvétele) Dr. Csanádi György válasza Több felszólalás után az elnöklő Kállai Gyula dr. Csanádi György közlekedés- és postaügyi miniszter­nek adta meg a szót, aki válaszolt a vitában elhangzott felszólalások­ra. A vita tanulságait összegezve megállapította, hogy a legtöbb ag­godalmat a képviselők részéről egyes vasútvonalak tervezett meg­szüntetése okozta. Kijelentette, bár országos szempontból ez a téma ta­lán nem túl nagy jelentőségű, ért­hető, hogy az érintett helység vagy helységek lakói számára egyáltalán nem közömbös, mi történik vasút­­jukkal. Annyi azonban bizonyos, hogy az eddiginél jobb, korszerűbb közlekedést akarunk teremteni az említett területeken — hangsúlyoz­ta a miniszter, s hozzátette, hogy a megszüntetés előtt a helyi szervek­kel a legtüzetesebben megbeszélik, megvizsgálják, valóban indokolt-e az intézkedés, s csak ha minden előfeltétel biztosított, akkor kerül­het sor a vasútvonal megszünteté­sére. A miniszter foglalkozott azokkal az aggályokkal is, hogy vajon egy­­egy vasútvonal, vagy állomás meg­szüntetésével összefüggésben kellő időben biztosítják-e a helyi közle­kedés lebonyolításához szükséges előfeltételeket. A képviselők segít­ségét kérte két vonatkozásban is. Egyrészt, hogy lépjenek fel a meg­szüntetés ellen, ha az előfeltételek nincsenek biztosítva, másrészt, hogy ne legyenek szószólói túlzott, telje­síthetetlen igényeknek. A továbbiakban a miniszter a darabáru-szállítással kapcsolatos észrevételekre válaszolt, majd a vo­nalmegszüntetéssel kapcsolatban felszabaduló vasutasok foglalkozta­tásáról szólt. Hangoztatta, hogy az illetékesek gondoskodnak a felsza­baduló munkaerő elhelyezéséről, messzemenően igyekeznek megol­dani az érintett vasutas dolgozók problémáit. Végezetül a miniszter bejelentet­te, hogy a vita során elhangzott észrevételeket a további munkában DR. DABRÓNAKI GYULA: A népi ellenőrzés a szocialista demokratizmus terméke A népi ellenőrzésről szóló tör­vényjavaslatot dr. Dabrónaki Gyula államtitkár, a Központi Népi Ellen­őrzési Bizottság elnöke terjesztette az országgyűlés elé. Bevezetőül visszatekintett a népi ellenőrzés tizenegy éves múltjára. Hangsúlyozta: — Az 1957. évi 7. törvény értel­mében a népi ellenőrzési bizottsá­gok tagjait az arra illetékes állam­­hatalmi szervek meghatározatlan időtartamra választották. A jövő­ben — a törvényjavaslat szerint — a népi ellenőrzési bizottságokat az országgyűlési képviselőkkel, illetve tanácstagokkal azonos időtartamra, tehát általában négy évre választ­ják. Az új szabályozás a korábbi­nál jobban megfelel a szocialista demokratizmus követelményeinek, jobban hangsúlyozza, hogy a népi ellenőrző bizottságok választott tagjai és tisztségviselői közvetlenül felelősek az őket megválasztó ta­nácsoknak.­­ A törvényjavaslat a korábbi hatásköri szabályokat csak a gaz­daságirányítás új rendjéből adódó követelményeknek megfelelően mó­dosítja, a korábban rögzített hatás­köri szabályok fő elveit érintetle­nül hagyja.­­ A népi ellenőrzés megalakulá­sa óta eltelt 11 év alatt vizsgála­taink a népgazdaság szinte vala­mennyi ágazatát érintették. Arra törekedtünk, hogy tevékenységünk a kormány útmutatásának megfe­lelően a társadalom előtt álló leg­fontosabb feladatok megoldását szolgálja, a fontosabb gazdasági kérdésekre koncentrálódjon.­­ A szervezet társadalmi jelle­géből fakad az a törekvésünk, hogy minden eddigi ellenőrző szervnél többet foglalkozzunk a lakosság életkörülményeit közvetlenül befo­lyásoló gazdasági, szociális, kultu­rális célok megvalósulásával.­­ Vizsgáljuk a javító-szolgáltató hálózat helyzetét, mert a hozzánk érkezett jelzések szerint az áruter­melés nagyobb jövedelmezősége a javító-szolgáltató tevékenység bő­vítését gátolja. Ez a lakosság ellá­tása szempontjából megengedhetet­len. Nemrégen vizsgáltuk a lakos­ság sütőipari áruval való ellátását, s vizsgálati témánk volt a cipők mi­nősége.­­ A szociális, kulturális, egész­ségügyi ágazatokat vizsgálva pél­dául olyan tapasztalatra jutottunk, hogy a támogatást, a szociális jut­tatásokat sok esetben nem a legrá­szorultabbak kapják. Felmérésünk szerint az utóbbi tíz évben a dolgo­zó anyák 60 százaléka egyszer sem vette igénybe a kedvezményes üdü­lést. Az ezekben a témákban vég­zett vizsgálataink tapasztalatai azt mutatják, hogy célszerű felülvizs­gálni a béren kívüli juttatások kö­rét.­­ Minden vizsgálatunkban he­lyet kaptak a társadalmi tulajdon védelmét biztosító feladatok. E munkánkhoz sok és értékes segít­séget kaptunk azoktól a dolgozók­tól, akik közérdekű bejelentéseik­kel gyakran hívták fel a figyel­münket a beavatkozást igénylő ese­tekre.­­ A lakosságtól a bizottságaink­hoz évente csaknem tízezer beje­lentés, panasz érkezik. Ezek a jel­zések arról is információt nyújta­nak, hogy a lakosság miként véle­kedik egyes állami intézkedésekről, a közélet tisztaságáról, az állami szervek és a lakosság kapcsolatá­ról. A gazda felelősségérzetével ír­ják meg észrevételeiket, javaslatai­kat, amelyeknek túlnyomó része a közös ügy féltéséből fakad. — A bejelentések és panaszok vizsgálata — a konkrét ügyeken túl — arra is választ ad, hogy az álla­mi szervek hogyan intézik a dolgo­zók ügyeit. Évekkel ezelőtt még sok hibát találtunk, az utóbbi idő­ben végzett vizsgálatok azonban már az államigazgatási munka erős javulásáról adnak számot. Meg­gyorsult a beadványok intézése, színvonalasabb, kulturáltabb lett az ügyintézés. Csökkent a törvény­­sértések és panaszok száma, az ügyek nagyobb százaléka már az alapeljárás során eredményesen megoldódik. — Összegezve az eddig elmondot­takat: úgy gondolom, hogy a népi ellenőrzés intézménye a 11 évvel ezelőtt meghatározott alapelveknek megfelelően fejlődött és működött. A népi ellenőrzés a szocialista de­mokratizmus terméke, kiszélesíti annak lehetőségét, hogy a dolgozó tömegek az államigazgatás, a gaz­dálkodás fejlesztésében tevékenyen közreműködjenek, tapasztalatot szerezzenek. A szocializmus építésében nem nélkülözhető a dolgozó nép közvet­len részvételén alapuló állami el­lenőrző szerv, így annak életrehívá­­sa hazánkban szükségszerű volt. E gondolatok jegyében kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy a népi ellenőrzés eddigi működéséről adott beszámolómat és a népi ellenőrzés­ről szóló törvényjavaslatot az elő­terjesztett módosító javaslattal fo­gadja el. Bartha János felszólalása A népi ellenőrzésről beterjesztett törvényjavaslatot a jogi, igazgatási és igazságügyi bizottság megtár­gyalta, és figyelembe véve a tör­vény indoklásában foglaltakat, valamint dr. Dobrónaki Gyula államtitkár elvtárs referátumát és a bizottsági vitában elhangzott kér­désekre, észrevételekre adott vála­szait, a bizottság az előterjesztett törvényjavaslatot javasolja elfo­gadni. A törvény világosan, közérthető­en fogalmazza meg a népi ellenőr­zés feladatát, szervezetét, műkö­dését és a népi ellenőrzés szerveze­tének viszonyát az ellenőrzésre jo­gosult — vagy ellenőrzésre éppen köteles — állami, társadalmi és szövetkezeti szervekkel. Az általá­nos és részletes indoklás pedig vá­laszt ad arra, hogy miért van szük­ség ú­j törvényre, hogy a népi ellen­őrzés miképpen igazodik a társada­lom fejlődése által támasztott" kö­vetelményekhez. Gondolok itt köz­életünk demokratizmusának fejlő­désére, szélesedésére, a gazdaság­­irányítási rendszerünkben bekö­vetkezett alapvető változásokra, a megnövekedett vállalati önállóság­ra, az ezzel járó felelősség és koc­­­kázat vállalására is. A bizottsági vita során számos olyan észrevétel, érv hangzott el, ami árnyaltan, sokszínűen mutatta be a népi ellenőrzés fejlődését. Igen helyesnek tartjuk, ahogyan a törvényjavaslat a bizottságok megválasztását rendezi. Az 1957. évi VII. törvény szerint az illetékes államhatalmi szervek a népi ellen­őrzési bizottságok tagjait meghatá­rozatlan időre választották — csak éppen azt nem mondta ki a tör­vény szövege, hogy „életfogytiglan”. Az előttünk levő törvény kimond­ja, hogy meghatározott időre — az országgyűlési képviselőkkel, illet­ve tanácstagokkal azonos időtar­tamra — választják. Nem fér hozzá kétség, ez is a szocialista demokrá­cia fejlődését tükrözi. Tapasztalatból is mondom, hogy a tanácsok és a népi ellenőrzési bizottságok között eddig is rendsze­res munkakapcsolat volt. Munka­terveik jóváhagyása során a vizsgá­latok koordinálására figyelemmel voltak. Sok hasznos jelzést kaptak tőlük a tanácsok. Mindezek mellett (Folytatás a 2. oldalon)

Next