Hajdú-Bihari Napló, 1968. október (25. évfolyam, 230-256. szám)

1968-10-01 / 230. szám

Az elindulás éve Beszélgetés a három területi tsz-szövetség elnökével Egy esztendővel ezelőtt alakul­tak meg a termelőszövetkezetek területi szövetségei. Megyénkben a területi, közgazdasági adottságokat figyelembe véve három szövetség látott munkához. A megye vala­mennyi közös gazdasága tagja a szövetségnek. Az évforduló alkalmából az ed­digi munkáról, eredményekről, tervekről, gondokról beszélgettünk a területi szövetségek vezetőivel: Belgyár Andrással, a Debrecen és Környéke, Király Gergellyel, a Bi­hari és Német Istvánnal, a Hajdú­sági Területi Tsz-szövetség elnöké­vel. A beszélgetés során valameny­­nyien hangsúlyozták: Az elmúlt másfél-két évtized alatt a termelő­­szövetkezetek többségében megszi­lárdult a vezetés, kialakultak a termelőszövetkezeti élet megfelelő keretei. A szövetkezetek bebizonyí­tották: a sok nehézség, vezetésbeli hiányosság, a kezdeti járatlanság ellenére szilárd bázisai rendsze­rünknek, s munkájukkal, legjobb tudásukkal igyekeznek hozzájárul­ni nagy nemzeti céljaink megvaló­sításához. A szövetkezeti élet kereteinek megfelelő tartalommal való meg­töltésében fontos szerepet kaptak és vállaltak a területi szövetségek, s az egy esztendős munkának van­nak biztató eredményei, sikeresek voltak a kezdeti lépések. Elmon­dották a szövetségek elnökei, hogy eddigi munkájuk a pártbizottságok, pártszervezetek messzemenő támo­gatásával volt lehetséges, érezték a bizalmat, bátorítást kaptak kez­deményezéseikhez. Jó kapcsolatot alakítottak ki a tanácsokkal, s ke­resik az új­­fajta együttműködés módját és lehetőségeit a mezőgaz­dasággal kapcsolatban álló vállala­tokkal, szervekkel. Azt is el lehet mondani, hogy a társadalom is egy­re inkább elismeri, értékeli a te­rületi szövetségek sokirányú mun­káját. Hogyan tették meg az első lépé­seket? Milyen feladatok jelentkez­tek? Király Gergely: Az alakulás utáni első naptól kezdve arra töreked­tünk, hogy a szövetség választott testülete, az elnökség irányításával minél több tsz-elnököt, tsz-ben dol­gozó szakembert kapcsoljunk be a munkába. Ezt segítették a meg­alakított bizottságok s ezek közül a közgazdasági, a versenybizottság kezdettől fogva igen aktív, s mun­kája sok segítséget nyújtott az el­nökségeknek. Nagyon fontos részei, segítői a szövetségi munkának a titkárságon dolgozó szakemberek. Elmondhatjuk, hogy ott olyan em­berek dolgoznak, akik nemcsak a szakmájukat ismerik és értik, ha­nem benne élnek esztendők óta a szövetkezeti mozgalomban, s ott vannak a szövetkezetekben. A szervezeti felépítéssel egyidő­­ben kezdődött a tartalmi munka. A három területi szövetség egysé­gesen kezdeményezte az 1968. évi értékesítési szerződések felülvizs­gálatát, rendszeressé tettük a vál­lalatokkal a konzultációt, részt vet­tünk a termelőszövetkezeti törvény előkészítésében, ott voltak szakem­bereink, elnökségünk tagjai az alapszabály kidolgozásánál, javas­lataikkal segítették a munkát. Több esetben vizsgálták a gazdálkodás eredményességét, a gyenge terme­lőszövetkezetek helyzetét, s a tar­talmi munkához tartozik a tsz-ek jogvédelmének továbbfejlesztése. Milyen volt a tsz-ek első meg­nyilatkozása? Hogyan alakult a szemlélet egy esztendő alatt? Német István: Azt hiszem, nem túlzok, ha a tsz-ek szempontjából — mint tsz-elnök is állítom ezt — történelminek nevezem a területi szövetségek megalakulását. Nagy várakozás előzte meg a szövetségek első lépéseit. Kezdettől fogva szi­lárdan vallottuk, és arra töreked­tünk, hogy a szövetség ne valami­féle panasziroda legyen. Úgy ér­zem, nem is lett az. A tsz-elnököket az első perctől kezdve a nagyobb önállóságra bátorítottuk. S ebben a munkában szeretném kiemelni a választott szervek szerepét, munká­jának elsődlegességét. S ezt nagyon jól egészíti ki a munkáját kiválóan értő és szerető apparátus. Mindig az vezérel bennünket: legjobb tu­dásunkkal szolgálni a szövetkezeti mozgalom ügyét. S ezt a szolgála­tot a termelőszövetkezetek érdek­­képviseletére értem. Sokat beszéltek az elmúlt egy év alatt az új módszerekről, önálló­ságról? Német István: Hadd folytassam tovább az előbbi gondolatot. Ami­kor az önállóságról, érdekvédelem­ről beszélünk, alapvető kiindulási pontunk: többet termelni, jobbat és olcsóbban. Utána jöhet minden. Tudjuk, hogy csak így lehetünk méltó versenytársak, nemcsak a hazai, hanem a külföldi pácon is. Nem mulasztunk el egyetlen alkal­mat sem szövetségeinkben, hogy ezt a gondolatot mindig ébren tart­suk. Belgyár András: Azt hiszem en­nek a bizonyítására a mostani aszályos esztendőt, jó példának em­líthetem. De azt is bizonyítja az eredmény, hogy élni tudunk az ön­állósággal. A nagy aszály, rossz időjárás ellenére megyénk terme­lőszövetkezetei több mint 11000 vagon kenyérgabonát adtak el az ál­lamnak. Rekordmennyiséget. A fa­lunkból említem a másik példát: valamikor sokféle előírás kötelezte még a tsz-elnököt vagy az iskola­­igazgatót is, hogy egy-két sertést meghizlaljon. Akkor a háztájiból 265 sertést értékesítettek. A helyes agrárpolitika, a gazdasági érdekelt­ség, ösztönzők, önállóság eredmé­nye: ez évben majdnem 1800 hízót adnak el a háztájiból a faluban. 126 000 sertést vásárolt fel már a vállalat, s még három hónap hátra van az évből. Szeretnék hallani arról a mun­káról, amely más irányú tevé­kenységét is tükrözi a tsz-eknek. Belgyár András: A szilárduló, jobban gazdálkodó termelőszövet­kezetek fontos gazdasági központ­jai a falvaknak. Arra azonban gondolni sem szabad, hogy a tsz csak valamilyen szántó-vető gaz­dálkodás. Ennél sokkal több. Nem­csak azért, mert a tsz-ben keresi meg a falu lakosságának nagyobb fele a kenyerét, hanem azért is, mert jelentős anyagi eszközök van­nak a tsz tulajdonában. S ez a ki­indulási alapja annak, hogy a tsz-ek nemcsak gazdasági közössé­gek, hanem fontos támaszai a falu­si kulturális, szociális problémák megoldásának. S ezen a téren még nagyon sok tennivaló vár szövet­kezeteinkre. Német István: Szeretném fel­hívni a figyelmet arra, hogy a fa­luban még nagyon sok mindent pótolni kell, különbségeket, elma­radottságot felszámolni. A pa­rasztember még ma is saját pén­zéért vett kapával dolgozik. Nincs megoldva az étkeztetése, amihez másutt hozzájárulást is fizetnek, nem tud a mezőn megmosakodni, saját ruhájában ül traktorra. Sok szó esett mostanában a társulásokról, a termelőszövetkeze­tek közötti kooperációról. Király Gergely: Fontos feladatot kapott ezzel kapcsolatban a szö­vetség. Egész sorát tudom említeni a kezdeményezésnek, amely mind azt a célt szolgálja, hogy többet és jobbat adjanak a tsz-ek a népgaz­daságnak. Nem választom el, és nem is választhatom el attól, hogy a tsz-ek is jobban boldogulnak így. Püspökladányban építőipari tevékenység, sertéstelep létesítése foglalkoztatja a tsz-eket, Sárrétud­variban hasonló elképzelések vannak, a bihari részen a gépjaví­tó társulás létrehozása foglalkoz­tatja a szövetkezeteket. S a kezde­ményezéseket segíteni, támogatni akarja szövetségünk azzal is, hogy tapasztalatcseréket szervez oda, ahol jól megoldották a gazdálko­dás szempontjából nagyon fontos problémát. Belgyár András: Mint termelő­szövetkezeti elnök is szeretném hangsúlyozni: a társulásoknál, a gazdasági érdekek összehangolásá­nál nagy körültekintéssel járjanak el szövetkezeteink. Ne aprózzák széjjel az erőket! Az a vélemé­nyünk, hogy kooperációt, társulást, ha a gazdasági érdekek ezt úgy kívánják meg, több szövetség te­rületére kiterjedően kell létrehoz­ni. Ilyen társulásba, összefogásba beleférhet megyénkben is kereske­delmi iroda, kölcsönös segítés, ön­segélyezés. S ha ezt nem is irá­nyítja a szövetség, de helyes vá­gányra kell tenni az ilyen irányú tevékenységet, s ebben benne fog­laltatik a szociális és kulturális tennivalók megoldása is. Ezt a kö­vetkező időszak nagyon fontos fel­adatának tekintjük, s erre szeret­ném felhívni a szövetkezeti veze­tők figyelmét. Ugyanis a gazdál­kodás a tsz-ek feladata. Szövetsé­günknek semmiképpen sem a fel­adata, hogy gazdálkodjon — hi­szen erre nem is képes —, hanem a helyes politikai és gazdasági el­vek szem előtt tartásával érdekkép­viseleti szerve legyen a közös gaz­daságoknak. A tsz-szövetségek nemcsak a termelőszövetkezetek érdekképvi­seleti szervei. Öröm számunkra, hogy egyre több tsz-tag is tudja, hogy van területi szövetség. A szö­vetségi munka fontos ága: a tsz­­tagoknak felvilágosító és érdekkép­viseleti szerve legyen. Erre fel kell készülni a szövetségeknek. A mai napokból vett példával hadd igazol­jam ezt a gondolatot! Nemrég ju­tott tudomásunkra, hogy 21 öreg bagaméri tsz-tag nem kap járadé­kot. Azért nem kap, mert valaki vagy valakik valamilyen címen vagy a törvényt nem jól értelmez­ték, vagy technikai fogyatékosság­ból rosszul oldották meg a prob­lémát. A szövetség nem nézhet el ilyen sérelmes döntést. A kapcsolatokról, az együttmű­­­­ködésről szeretnénk hallani a te­rületi elnökök véleményét. Német István: A vállalatokkal­­ való együttműködésről szeretnék szólni. Annál is inkább érdekeltek­­ vagyunk ebben, mert csak a Haj­dúsági Területi Tsz-szövetség tag­szövetkezetei több mint egymilliárd forint értékű árut értékesítenek. Megtermelni legalább olyan fontos a munka, mint értékesíteni, illetve­­ feldolgozni. Mindebből azt a követ-­­­keztetést vontuk le: a szövetkeze­­tetek és az állami vállalatok kö­zött nem rangbeli, hanem tartalmi­­ különbség van. Mi az egyenlő part-­­­neri viszony kialakítására törek-­­­szünk, s ebben a meggyőződésünk-­­­ben messzemenően és következete-­­ sen képviseli fogjuk a termelőszö-­­ vetkezetek érdekeit azokkal szem-­­ ben, akik a tsz-eket a második­­ helyre akarják tenni. Belgyár András: A területi ál-­ lamigazgatási, pénzügyi szervek és­­ a tsz-ek kapcsolatáról szeretnék­­ szólni és néhány javaslatot is tenn­­­ni. Ezt úgy is teszem, mint a Ter-­­ melőszövetkezetek Országos Tanác s csa propagandabizottságának elnö- j ke, s néhány országos tapasztalat is­­ erre késztet. Mint ismeretes, tör­­vény rendezte a TOT és az egyes főhatóságok, minisztériumok viszo-­­­nyát. A rendezés és kialakult gya­korlat szerint az egyes miniszté- t riumok, főhatóságok a mezőgazda­sággal kapcsolatos fontos rendelke­zéseiket az országos szerv megkér- r­dezése nélkül nem szokták kiadni.­­ Hasonló elveket lehetne érvényesí­teni a területeken is. Mivel a terü­­­­leti államigazgatási, pénzügyi szervek, vállalatok kapcsolatban­­ állnak a termelőszövetkezetekkel,­­ helyesnek tartanánk, ha a szövetség­­ véleményét minden fontosabb ren­delkezésüknél, utasításuknál ki­kérnék, meghallgatnák, konzultál­nának velünk. A gördülékenyebb,­­ eredményesebb munka érdekében­­ tesszük ezt, hogy ne kelljen később­­ vitatkozni, esetleg megváltoztatni a kiadott rendelkezést. A beszélgetést azzal zárták a­­ szövetségek elnökei. Úgy mint azt alakulásnál kimondották, tekintsék­ magukénak a szövetséget a tsz-ek,­­ keressék, kezdeményezzenek ben-­ ne, legyenek szószólói a jobbnak s ,ezen a fórumon is! Még nagyobb­ aktivitásra várunk minden tsz-ve­­ zetőt a szövetségben. S ha így lesz,­­ akkor eredményesebb munkáról­­ adhatunk számot egy esztendő* múlva. Szűcs Lajos * Öreg törvény, megfiatalodó vasút A gyermeknek vígan pöfögő mozdony, az utasnak cammogó vagy gyorsan suhanó szerelvény, a gazdasági szakembernek teherrel rakott kocsik sora: vasút. A gazda­ság érrendszere, mondják, s így igaz. A most százesztendős, s 1868- ban az I. törvénycikkel, s ugyan­abban az esztendőben törvénycik­kek további sorával létrehozott ál­lamvasutak fontosságáról és fejlő­désről csaknem mindent elmond néhány számsor. 1868-ban 2631 ki­lométer volt, ma több mint tizenöt­ezer kilométer a vasútvonalak hossza. Az érrendszeren 1887-ben 13,4 millió utas s 16 millió tonna áru mozgott, ötven esztendő múlva, 1937-ben 74,7 millió utast s 25,7 millió tonna árut szállított a vas­út, újabb harminc év elteltével pe­dig, 1967-ben 562,4 millió utast és 117,6 millió tonna árut. EXPRESSZ SEBESSÉGGEL Legyünk stílusosak: a vasút ex­pressz sebességgel fejlődött, s ma aligha hasonlítható a száz, a har­minc, sőt akár a tizennyolc évvel ezelőttihez. 1950-ben még „csak’’ 41,7 millió tonna áru s 256,8 millió utas volt a teljesítménye. Elég összevetni a néhány sorral fentebb levő 1967-es adatokkal ezt, s alig­ha kell tovább indokolni az ex­pressz sebességet. Szerepéről, fon­tosságáról pedig mindent elmond, hogy a közúti szállítás erőteljes fejlődése ellenére is 1967-ben a te­herfuvarozásból 74,6, a személy­­szállításból pedig 73,4 százalékkal részesedett a vasút, a tonna-, illet­ve az utaskilométerek alapján. Vasút, vasút, vasút. Gépészek, forgalmisták, távírászok, szerelők, pályafelvigyázók, jegyvizsgálók ... több mint százharminckétezer emberből álló sereg, amely vonta­tógépek, személy- és teherkocsik légiója fölött dirigál. Okos nyuga­lommal s mégis nagy gyorsaság­gal. Ésszerű szervezettséggel s nagy óvatossággal, de a szállítási határidők pontos betartásával, a kocsifordulók gyorsításával, az üre­sen megtett kilométerek csökken­tésével. Közhelynek számít, de mint általában a közhelyek, ez is igazság: a vasút nélkül megbénul­na az élet. A budapest—miskolc— nyíregyházi vonal villamosítása, az automatikus térközbiztosító beren­dezések — a többi között Budapest —Hatvan, Budapest—Tatabánya között — a tehervonatok légféke­zésének bevezetése, a korszerű, nagy raksúlyú teherkocsik forga­lomba állítása, a 4 tengelyes, 8 aj­tós személykocsik tömege, a he­gesztett pályatestek, az előfeszített vasbetonaljak, a vasúti távközlés modernizálása egyértelműen bizo­nyít e rohamos fejlődés mellett. TRÓNÖRÖKÖS: A DIESEL A növekvő szállítási igények, a személy- és árutovábbítás gyorsí­tása nyugdíjba kényszeríti a vasút évszázados jelképét, a gőzmoz­donyt, s ezzel alapvető szerkezeti változásokat hoz. 1960-ban az ösz­­szes vontatásból még 88,4 száza­lékkal részesedtek a gőzmozdo­nyok, ez év elején ez az arány 49,9 százalékra csökkent, ám ugyanek­kor a villanyvontatás az 1960. évi 7,7 százalékról 19,7 százalékra, a Diesel-vontatás 3,9 százalékról 30,4 százalékra emelkedett, összehason­líthatatlanul korszerűbb vasút ez, mint a nyolc évvel ezelőtti, a tá­volabbi esztendőkről nem is szól­va. A korszerűsítés értelmét, célját nemcsak a továbbított áruk meny­­nyiségének és a szállított utasok számának rohamos emelkedése iga­zolja, hanem — többek között — az is, hogy a tehervonatok átlagos bruttó súlya 151 tonnával növeke­dett — az 1980. évi 843 tonnáról 994 tonnára —, s átlagos utazási sebességük is nagyobb lett. Több utast és árut juttat el gyorsabban rendeltetési helyére napjaink vas­útja tehát, s még inkább így lesz ez az elkövetkező években, amikor teljes egészében átveszi a szolgá­latot a villamos- és Diesel-vontatás. Az eszközök fejlődése törvény­szerűen magával hozta a vasútnál dolgozó több mint 132 000 ember „lépésváltását”. Az automatikát fi­gyelő, a fűtőházak forró poklából a Diesel-szerelőcsarnokokba átke­rült, a gőzmozdonyokról a villa­mosmozdonyok vezetőállásába föl­lépő vasutas, a pályaépítő gépeket kezelő munkás aligha hasonlítható a fékezőfülkében didergő, a pályán krampácsoló, a kazánnál verejté­kező vasutashoz. A VÉGSŐ PECSÉT A gazdaságirányítási rendszer a vasútnál is növeli a gazdaságosabb és gyorsabb szállításban való érde­keltséget, s kétségtelen, az elért eredmények ellenére is van javíta­ni való. A személyszállításnál a zsúfoltság megszüntetése, a kénye­lem fokozása, a piszkos és elha­nyagolt állomások és várótermek felszámolása, általában a kulturált utazási lehetőségek és körülmé­nyek megteremtése. A vasúti te­herkocsik átlagos fordulója még mindig hosszú, 3,54 nap; csökken­teni lehet az üresen futó kocsik arányát — 1967-ben 32,4 százalék volt —, ésszerűbben csoportosítani a vontatási eszközöket, tökéletesí­teni a személyszállítást. A vasút a maga s az egész or­szág érdekeiből kiindulva eddig is sokat tett a forgalom jobb lebo­nyolításáért. Az irányvonatok, a rakodás növekvő gépesítése, a ren­dezőpályaudvari munka automati­zálása, a személyszállításban a gyorsított vonatok rendszerének bevezetése — hogy ismét csak ki­ragadott példákat említsünk — jól igazolják ezt. Ide sorolhatunk mást is, a nem gazdaságos — rö­vid távú — szállítások közútra va­ló átterelését, a hazánkon átmenő, ún. tranzitszállítások emelkedését, az export és import forgalomban való nagyobb részesedést. Napjainkban az őszi csúcsforga­lom lebonyolításával ismét vizsgá­zik a százesztendős, mégis egyre fiatalabb vasút. S hogy ez a fiata­­lodás, a korral való lépéstartás eredménnyel járt, arra rövidesen az országgyűlés üti rá a végső pe­csétet. A törvényhozó honatyák száz esztendeje foglalkoztak utoljá­ra átfogóan a vasúti közlekedéssel. Amit elmondtunk cikkünkben, bi­zonyíthatja: az új vasúttörvénnyel van mit átadni a múltnak, s lesz mit megfogalmazni a jövendőnek. Mészáros Ottó Poliet­éngyár születik A Tiszai Vegyi Kombinátban épül a hazai polietilén alapanyaga gyártásának bázisa. Az iparban, a kereskedelemben és a mezőgazdaságban egyaránt nélkülöz­hetetlen polietilén alapanyagát jelenleg jórészt importálják. A TVK-ban létesülő, szovjet és angol berendezésekkel működő üzem mind minőség, mind mennyiség tekintetében gyakorlatilag a teljes hazai igényeket kielégíti. Képünkön: a polieti­léngyár épülő recirkulációs vízműve (MTI Fotó : Mező Sándor felvétele) Új típusú mezőgazdasági gépek a betakarításhoz Jugoszláv, francia és német me­zőgazdasági gépek érkeztek a beta­karításhoz. A kukorica betakarítá­sára szolgáló gépek közül jugoszláv gyártmányú ZMAJ típusú csőtörő­­fosztó adapterek és morzsoló-adap­­terek érkeztek. Több mint 50 fran­cia Brand-típusú gépet is vásárol­tak eddig a mezőgazdasági üzemek, s további 36 francia berendezést ezekben a napokban vehetnek át. Száz NDK-gyártmányú cukorrépa betakarítógép talált eddig gazdára. A Német Demokratikus Köztársa­ságban készült a burgonyaszedőgé­pek egyik változata is, amely iránt igen élénk az érdeklődés. A hazai mezőgazdasági gépgyárak is növe­kedő ütemben szállítják a követke­ző hetekben a széles körűen hasz­nált gépeket. A Budapesti Mezőgaz­dasági­ gépgyár törökszentmiklósi gyáregysége már csaknem 400 jár­­vazúzó berendezést adott át. Szep­tember második felében megkezd­ték a BMG-ben készített kukorica­­cső-törő-fosztó berendezések szállí­tását is. HAJDÚ-BIHARI NAPLÓ — 1968. OKTÓBER 1.

Next