Hajdú-Bihari Napló, 1969. december (26. évfolyam, 278-302. szám)

1969-12-25 / 299. szám

Tévéjegyzet Ünnepi készülődés mindenütt, természetesen a televízióban is. Ilyenkor, úgy hiszem, nem illik különösképpen szigorúnak, fürké­­szőnek, számonkérőnek lenni, hi­szen a most elmúlt hét csak afféle pihentető előkészület volt a nagy karácsonyi és szilveszteri műsor­hoz. Valami furcsa árapály jelenség különben is hűségesen kíséri a té­vé munkáját. Ha az egyik héten magasra korbácsolják a színvonal­hullámokat, a másikon bizton vár­hatjuk a gyors süllyedést. Most ép­pen elsimultak a hullámtaréjok, elapadtak a gazdag források, vagy talán csak erőt gyűjtöttek az év végi nagy megpróbáltatáshoz. Mindössze kétszer emelkedett a műsor önmaga általános színvonala fölé. Egyszer Vértessy Sándor, má­sik alkalommal pedig Ingmar Bergman jóvoltából. Vértessy deb­receni mementója emlékezés volt, de bizonyíték is. Emlékezés az or­szág, a nemzet első boldog nap­jaira a szörnyű vérzivatar után, amilyet magyar,­­ nem magyar, akárki még sohasem látott, hallott, érzett a történelem folyamán. Em­lékezése volt ez azoknak is, akik akkor még nem is éltek, vagy ép­pen csak akkor eszméltek egy bol­dogabb világ első örömeire. S ez az újabb nemzedék a bizonyíték. Bizonyítéka annak, hogy nemcsak az akkori, de a mai Debrecennek is van mondanivalója az egész or­szág számára. Sokkal több, mint amennyit a műsorban hallottunk. De hát az idő korlátai egyben a lehetőségeknek is határt szabtak. Múlhatatlan, de nem pótolhatatlan hiányérzet. Tulajdonképpen Bergman filmje, az „Esik eső szerelmesekre” is egyfajta emlékezés. Visszahozta egy világhírű rendező első alkotói periódusának emlékeit, s bemutat­ta a társadalmi közöny, a kispol­gári számítás művészi megjeleníté­sének egy olyan változatát, ame­lyet aktivitásra szólító erőben alig­ha lehet fölülmúlni. Igazán kár, hogy nem főműsorként vetítette a televízió, még akkor is, ha nagy tisztesség az éjszakai előadássoro­zat tagjának lenni. Bármelyik esti főműsorral ki lehetett volna cse­rélni. A közönség igen sokat nyert volna vele. Az igazi társadalomkritikára mindenképpen ez a film lett volna a jó példa, nem Gogol Háztűzné­­zője. Az alkotók ugyan mindent megtettek, hogy előzeteseikkel (Rá­dióújság, a műsor előtti bevezető) kellőképpen felcsigázzák érdeklő­désünket, de a műsorban sok min­dennel adósaink maradtak. S adó­sunk maradt Gogol is. Csakhogy ő nem tehet arról, hogy darabjai közül épp ezt a kevéssé sikerültet választották ki filmesítésre, s épp ezt kiáltották ki remekműnek. A Holt lelkekből s a Revizorból is­mert szatíra vitriolja itt kelleme­sen illatos kölnivízzé szelídült. Csípett ugyan egy kicsit, de a mér­ge elpárolgott. Nem jó darab, s a dramaturg (Mészöly Dezső) nem is bánt elég bátran a radírgumival. Hosszúra hagyta a bevezető részt, s így a rendezés alpári légycsapó trükkök­kel volt kénytelen elhessenteni unalmunkat. Különben is sok volt a kergetőzés, ajtónak ütődés, hó­naljak alatt bujkálás. Ami humo­ros volt, Káló Flórián, Nagy Ist­ván, Szabó Ottó, Csala Zsuzsa fi­gurája, az egyébként is kacagtató lett volna. Egyetlen egyszer izzott fel a parázs, a kérők érkezésének pillanataiban, amikor a nézők iz­gatottan várták, hogy mikor top­pan be végre ismerősünk, Podkol­­joszin-Szabó Ottó. A kamera azonban nem tudta követni az iz­galom hullámzását. Szinte egy helyben állt, mintha egy rosszul sikerült színházi előadást fényké­pezett volna. Ez a merevség pedig a tévéjátékok mai szintjéhez vi­szonyítva óriási lépés — visszafelé. A mai „kínjainkat” megmoso­lyogtató férj-feleség párharcáról már tulajdonképpen semmi mon­dandónk sem maradt. A „Család ellen nincs orvosság” receptjeivel a kritikusnak nem sok dolga akad­hat. A férjeknek s a feleségeknek kell eldönteniük, hogy használha­tók-e valamelyest. Talán csak annyit, hogy az előzőnél ez a mostani jobban sikerült. A régi­nél az egyes részek között nem volt meg a hatásos kötőanyag, itt viszont Fehér Klára keretjátéka igazán mindent beleadott a nők érdekében. A szerzők cinkos, békítő moso­lyokat akartak a házaspárok aj­kára csalni. Ez volt egyetlen cél­juk, s ezt — úgy hiszem — el is érték. Pálfy G. István „ Karácsony reggelre szépen , Karácsonyi játékok annak első napját vígan megtartsátok“ Hajdúdorogon — Karácsony estje volt, s a fe­hér hó bevilágította a falut. Ha az ember végignézett az utcán­, a fák, házak, kerítések között-­ a forgó csillagok és a betlehemesek fé­nyeit látta. Mindenfelé csapatok jártak, kicsinyek, nagyobbacskák, ifjak, legények, idősek énekeltek. Házról házra mentek, s prózában, énekben idézték, játszották, dicsőí­tették a betlehemi történetet. Csak úgy zengett Dorog! Csuda szép volt. Fenn az égen meg ra­gyogtak a csillagok ... Nagyszívű, kedves vendéglátóm, Marosvölgyi János meséli, a tova­tűnt évtizedeket megidézve. A fia­talságát álmodta vissza. Kértem őt, részletesen, szövegszerűen is mondja el, miként is játszott a fa­lu gyermeke és felnőttje karácsony ünnepén. Olykor meg-megakadt Marosvölgyi János — mit is mon­danak a betlehemi királyok?, mit felel az angyal? —, mentegetőzve mondta ilyenkor: „Hát bizony már nagyon régen volt. ..” Kisegítette 84 éves édesanyja, máskor felesé­­ge, s amikor végképp nem sikerült tovább szőni a betlehemes játék szövegfonalát, átsietett a szom­szédba, hívta Opre Györgyöt és fe­leségét meg Szojka Györgyöt. Köz­ben beállított Bence néni, s végül egésszé tudtuk kerekíteni Hajdú­­dorog karácsonyi játékait, szoká­sait. Talán nincs az országban még egy hely, ahol ilyen folyamatosan, szinte minden generáció valami­képp kivette volna részét a kará­csonyi játékból. Mint haladt a dél­után az estébe, úgy következtek, s váltották egymást a különböző kor­osztályok csapatai, téli misére hívta az embereket. Bundát, nagykendőt vettek ma­gukra — a kicsinyek, a csillago­ „Most már hagyogatják“ — mondta Marosvölgyi János, amikor kérdeztem, élnek-e még ezek a szokások Dorogon. Van, van, de most már hagyogatják. Szeret­tem volna látni a gyermekek ké­szülődését, s kértem János bátyám Gizella lányát, kísérjen el a falu­ba, hátha szerencsével járok. Kora délután indultunk el, este lett, mi­re a véletlen és a gyermekek ked­vessége folytán megnézhettem Böthyéknél a karácsonyra való ké­szülődést. A hat kislegény, Fodor Zoltán, Lugosi Zoltán, Orgonás Sándor, Böthy István, Kardos Ist­ván és Varga Antal már három éve együtt betlehemeznek. Kérdem tőlük, ki a vezető. Egyöntetűen a kis Orgonás Sanyira mutatnak. Nyilatkozzon ő, mindannyiuk ne­vében is. — Miért te lettél a vezető? (Vigyázzállásban megállva, szép, értelmes magyarázatot ad.) — Mert enyém a betlehem. Én a bátyámtól kaptam, azelőtt ő járt vele. Mi hatan már három éve együtt vagyunk. Így november vé­gétől hetente kétszer-háromszor összejövünk, próbáljuk az éneke­ket, közben új papírral rendbehoz­zuk a betlehem sérült részeit. A zseblámpaelemet még ezután sze­reljük be, ezzel világítunk. (A technika! Régen még gyertya volt.) Beöltöznek, s a nagyapák első világháborús kardjait csattogtatva elkezdik a betlehemezési próbát. Kamaszos hangon, mutálva énekel­nek, sietnek a szöveggel, de arra nagyon figyelnek, hogy semmi akadás ne legyen. Néha még meg­meglökik egymást, jelezvén: „Te jössz!”. Kedvemért és a maguk lelkiismeretességéből kétszer is vé­­gigkántálják. zok otthon maradtak, aludtak is már —, s a hideg téli éjszakában elindult a falu a templomba. — Többnyire nyolcadikosok vagy­tok. Jövőre folytatjátok-e a betle­­hemezést, aztán majd a kecskézést és a keringyálást? — kérdem a próba végeztével. „Nem.” — „Nem hiszem” — hal­lom mindenfelől. „Én Pestre me­gyek szobafestőnek” — „Én meg villanyszerelőnek” — „Én még nem tudom, mit csinálok.” Széthullik tehát a kis csoport. Megy minden­ki arra, amerre szíve húzza. S már mostanában nem is az istenbe ve­tett hit, a karácsony misztériumá­nak ünneplése tartotta össze ezeket a betlehemjátékosokat, hanem az a 6­ 800 forint, amelyet egy este megkerestek. Beszámolójukból ere­dendő élményként én ezt hallottam ki. Késő este van, amikor Böthyék­­től elköszönünk. A hóval borított legelőn visz át az utunk. Kísérőm, Gizella, az ötödéves egyetemi hal­­gató, továbbfűzi a napi beszélge­tést: „Bizony már én sem tudom ezeket a szövegeket, énekeket. Né­ha apámtól, nagyanyámtól hallot­tam. Gyermekkorom felejthetetlen pillanatai, a nagymamánál töltött karácsonyesték, amikor jöttek a csillagosok, betlehemesek, kecské­sek. Ámultam az áhítatos, szent énekeken, örvendeztem a mókákon. De hát ez már elmúlt, egyre in­kább csak az emlékezetekben és a szívekben él. Mígnem egy szép na­pon onnan is kihullik, és a jövő­nek holt anyaggá válik a könyvek­ben, fényképeken, a magnetofon­szalagon.” Ropog a friss hó a lábunk alatt, a messziben a házak ablakai vilá­gítanak. Az égen csillagok fényle­nek ... Ablonczy László A „kis morzsák“ és a csillagosok 24-én a legkisebbek kezdték, akik még iskolába se jártak. Még világosan, 2 óra körül indultak a gyerkőcök. Nem volt semmi kellé­kük, csak hárman-négyen összeáll­tak, bekopogtak a szomszédokhoz, ismerősökhöz, és elszavalták: „Én kis morzsa gyenge rózsa. Sose jártam iskolába, Mégis tudo-­ azt a verset, Hogy a Jézus ma született” Hogy a jókívánságok megfogan­tak-e? Nem gondolt senki arra. A pillanat öröme minden mást feled-Kaptak a háziaktól néhány fillért, aztán továbbálltak. Úgy 4 óra tájban indultak a csillagjárók. Már sötétedett, így hát a szitából összeeszkábált, bib­liai képekkel díszített csillag belse­jébe gyertyát tettek. Járták a há­zakat, bekopogtak: „Szabad-e is­tent dicsérni?” Amikor a háziak kiszóltak: „Szabad”, beljebb kerül­tek énekelvén a Betlehemben tör­ténteket. Aztán minden jót kíván­tak a háziaknak: tetett. Süteményt, ennivalót kaptak a csillagos jókívánók, majd tovább mentek a szomszédos házba. A ki­csinyek nyomában. „Karácsony reggelre szépen virradjatok! Annak első napját vígan megtartsátok! Azt üzente néktek a kis Jézuskátok” A betlehemesek 6 óra körül követték őket. Szigo­rúan a lakóhely körzetében és a kerületben, mert Dorogon a kerü­letek szigorúan elkülönültek egy­mástól. A 13—16 éves fiúk, mint ahogyan más vidéken, falvakban is, beöltöztek. Süvegszerű koronát tet­tek fejükre, fehér szoknyát — a nagymama alsó szoknyáját? — vettek fel, a vállon keresztbe sza­lagot feszítettek, derekukra övét, S elkezdődött a játék. A pásztorok is belépnek, most már hárman di­csérik Jézus születését, majd a ki­rajtó csengővel. És hatan elindul­tak, vitték a kivilágított betlehemi jászolt. Hierarchia szerint rendező­dött a kis csapat. Az angyalnak öl­tözött — rendszerint a legidősebb — volt a vezető, aztán a három ki­rályok, s ketten — a legfiatalab­bak — a betlehemet fogták a két oldalán. Kinn az udvaron vagy a torná­con megállva, az angyalvezér előre ment, s bebocsátást kért i­rályok is betérnek a házba, s egy kis dialógban tanúsítják a kisded megszületését. Végezetül az angyal jókívánsága következik: „Engedelmet kérek, hogy ide beléptem. Nemcsak magam vagyok, társaim is vannak . „Följött már az égnek ragyogó csillaga, Arany kerekével az eget vágtatja. Addig az én pennám sem szűnik meg kezembe. Míg áldást nem kérek e ház népére a­ztán következik a fizetség, egy bor is járt, némi pénzt is kaptak is harapnivaló, nekik már egy kis a misztériumjátékosok. Kecskések és „kóringyálók“ Aki már megemberesedett, res­tellt betlehemezni járni. Udvarolt is, így hát vaskosabb tréfálkozás, újabb játék illett éveihez, termé­szetéhez. A 18—20 éves legények kecskézni jártak. Mi is volt a kecs­­kézés? Egy botra fából készített kecskeálarcot rögzítettek, csattogó fogakkal. A kecskemozgató legény derékban meggörnyedve arcát a kecskeálarchoz erősítette, hátára bundát terítettek. S az „öreg pász­tor” (bajuszt ragasztott magának, kucsma, juhászbunda volt rajta, kezében csengős bot) vezetésével elindultak a közpásztorok meg a „kecske”. Szarván sok szép szalag díszelgett, mert annak volt igazán becsülete, amelyen több tucat pántlika is lobogott. A kecskét te­relgető pásztorok oda mentek, aho­va udvaroltak. Az öreg pásztor vitte a szót. „Szabad-e bemutatni a kecskét?” — kérdezte a háziak­tól, s amikor megengedték, bement a „kecske”, utána a többiek. Ka­rácsony lévén ők is magasztalták az ünnepet: „Ej, víg juhászok, pásztorok, Serkendeznek a források, Bel gyönyörű ez az éjjel, Bárcsak tekintsetek széjjel. ..” Ezután következett a vígság! Tréfás kérdésekkel provokálták a „kecskét”. Ilyenekkel: „Gedukám, szereted a mákos babájkát?”, „Ge­dukám, szereted-e a jó bort?”, „Hát a szép lányokat?” Hogyne szerette volna! Válaszként a „ge­­duka” igenlően rázta fejét, meg a fogát csattogtatta többértelmű éh­ségét bizonyítván. De nemcsak párbeszéd folyt. Ha már a kedves lány házában jár, egy kis tréfá­val jelezte vágyait is. A kecske próbálta a lányt a bunda alá be­ölelni. S hogy sikerült-e? Hát hogyne sikerült volna! Hiszen mindketten akarták! Egy kis lát­­szati ellenkedés után a lányka örömmel engedte magát behúzni a bunda alá egy-két csókra. A há­ziak is tréfálkoztak ám! Igyekez­tek leleplezni a „kecskét”. Ami ab­ból állott, hogy próbálták a bun­dát lefordítani róla. Nagy szégyen volt, ha netán sikerült. A móká­­zás végeztével ettek, ittak a legé­nyek, időztek még néhány percig, aztán minden jót kívánva elkö­szöntek. 10—11 tájban, éjszaka, indult az utolsó csapat, a felnőtteké. A ke­­ringyálók. Szomszédok, komák összeálltak, s körbejárták a kerü­letet. Szólt a tárogató, s a zengő ének a messzibe hangzott: „ör­vendezzünk, ó emberek ...” Közben megszólalt a harang. Éj­ 9­ HÉT FILMJEI? A CSENDŐR NŐSÜL Louis de Funés, a híres St­eropez-i csendőrök őrmestere újabb kalandra vezényli egységét. Ismét van a filmben szerelem, üldözés, lehetetlen helyzetek sokasága. A könnyed szórakozás, a kacagás filmje nagy közönségsiker lesz. December 25-től 27-ig az Apolló mozi délelőtti műsorán szerepel, a Meteorban 25-től 28-ig, a Vígben pedig 25-től 31-ig vetítik. A varázsló Az ünnepi műsor másik filmje egyaránt szól kisgyermekeknek és felnőtteknek. A népszerű Csilicsala bácsi és a gyermekkorunkat idéző Balogh Gyuszi története azért elsősorban a gyermekek és fiatalok körében arat majd kacagtató sikert, a fel­nőtteknek pedig majd eszébe juttatja a régi szép időket. Az Apolló mozi 24-től 28-ig vetíti délutáni adásban, 29-től 31-ig délelőtti műsor­ban és a­­1­-es előadáson láthatjuk a filmet, a Meteor moziban pedig 29-től 31-ig ke­rül vászonra. A VAN­ÁZM­Ó Simes széletvisiny vidám magyar■ «UtmSi'fi ti TttUb« || «w i PAl/tSTHY GYÖRGY L 5 HAJDÚ-BIHARI NAPLÓ — 1969. DECEMBER 25.

Next