Hajdú-Bihari Napló, 1970. október (27. évfolyam, 230-256. szám)

1970-10-18 / 245. szám

Mennyi város és mind külön­böző! Más ritmus, más vérmér­sékletű emberek, más hangula­tok. egyben azonban hasonlíta­nak. A parkolóhelyek és utcák autókkal zsúfoltak. Különösen ősszel. Az autósok megtértek már a túrákról, a nyaralásból, a túrázásból. Ilyenkor fokoz­zott figyelemmel hallgatják a meteorológiai jelentéseket, kémlelik az eget. Mert az ősz is szeszélyes nemcsak a tavasz* Lehet, hogy még néhány nap, de lehet, hogy néhány hét, s a szürke őszi napok szaporodá­sával egyre fogynak a gépko­csik az utcákról. És a városok ebben is hasonlítanak egymásra. *A XX. századi művészet gyors forgatagában évszázados tradíciók tűnnek el egyik perc­ről a másikra, hogy átadják helyüket pillanatnyi múló öt­leteknek, szeszélyeknek. .Talán ezekből az ötletekből mara­dandó hagyomány válik, talán elmossa őket a művészet újabb hulláma. A modern képzőmű­vészet lendületes, lázas kuta­tását, új kifejezési eszközök keresését a művészelmélet oly módon segítheti, hogy regiszt­rálja a felmerülő problémákat, a közízlés befolyásolásával si­etteti vagy hátráltatja a kiala­kuló folyamatokat. IPARMŰVÉSZET VAGY FESTÉSZET?­ dalmi igények lehetővé tették egyes kihalóban le­vő népi iparművészeti ágak megújulását. Sokan régi tárgyakat gyűjtenek, mások maguk barká­csolnak használati és dísztárgyakat, ami szintén az érdeklődés fokozódását bizonyítja. A mai, képzőművészet egyik legizgalmasabb problémája a műfajok gyors változásának, a műfajok átértelmezésének a kér­dése. Ez az izgalmas, eleven kér­dés szinte mindenütt jelen van, alkotó műhelyekben, elméleti vi­tákban, és alig akad egy új építé­szeti együttes, egy érdekes kiállí­tás, ahol ez a probléma ne merül­ne fel. Legutóbb a debreceni Med­­gyessy-terem iparművészeti ki­állításán találkoztam szembe ez­zel a problémával, amikor a na­gyon dekoratív, meseszerű, fes­tett textil faliképekben gyönyör­ködtem. Ezek az iparművészeti alkotások olyan igénnyel léptek fel itt, ami a XX. századi kép­zőművészeti forradalom előtt el­képzelhetetlen lett volna. Ezek az oldott tónusú, kis zsánersze­­rű jeleneteket megörökítő texti­lek ugyanolyan szerepet tölte­nek be mai környezetünkben, la­kásokban, vagy középületek ter­meinek falára helyezve, mint a németalföldi festészetben kivi­rágzó és azóta is kedvelt festett, bekeretezett faliképek. Ezek­ az iparművészet körébe tartozó tex­tilek a zsáner, csendélet, olykor táj­festészet mondanivalóját lefor­dították az iparművészet nyelvé­re. A mondanivaló az anyagból eredően megváltozik, magába szívja az iparművészeti alkotá­sokra jellemző dekoratív gazdag­ságot. A mai, modern iparművé­szet egészére jellemző az az aka­rat, hogy ne pusztán díszítésre, esztétikus dekorációra szorítkoz­zon, hanem emellett mélyebb mondanivalót is hordozzon. Az iparművészet átlényegülése nem­csak ebben az egyszerű formá­ban jelentkezik, hogy az eleve meglévő anyagba (textilbe, fém­be, kerámiába) a múlt századi polgári otthonokban oly kedvelt és szinte kötelező faliképek, fest­mények funkcióját, vagy más önálló műfaj kereteit átveszi. Az iparművészeti alkotások akkor is többre, önálló mondanivaló kife­jezésére törekednek századunk nagyon izgalmas és állandóan változó képzőművészetében, ha az eddig kialakult hagyományok, műfaji keretek között maradnak. Gondoljunk például Kovács Margit legutóbb kiállított önálló korongok­ a kerámia szobraira, vá­zákból kikelő figuráira, amelyek sokkal többet mondanak az egy­szerű díszítésnél. Már az ókor emberében feléb­redt a vágy, hogy minél szebbé varázsolja egyszerű használati tárgyait, a görögök sokféle prak­tikus célra felhasznált vázáikat a mitologikus képzeletvilág figurá­ival népesítették be. Sem ekkor, sem az elkövetkező korszakban nem volt rá igény, hogy ezek a díszítmények az önálló műalko­tás igényével lépjenek fel. A szá­zadok során kialakult alkalma­zott, díszítőművészet századunk­ban gyakran önállóságra tör, súlya, karaktere van például az egyszerű vázát, tálat díszítő fi­guráknak, kompozícióknak. Mi­ként ezekből a díszítményekből önálló alkotások születnek, úgy gyakran a festmények, szobrok elvesztik azt a képességüket, hogy mélyebb mondanivalót hor­dozzanak, a téma egyszerű deko­rációvá redukálódik. Az amúgy is sokasodó nonfiguratív alkotá­sok, festmények egész sorát mu­tathatnám fel, amelyeket sző­nyegszerű, pompás ornamensek, színes motívumok lepnek el és az érdekes színhatásokon, for­makultúrán kívül semmi mé­lyebb mondanivalót nem hordoz­nak. Gyakran láthatunk kiállí­tásokon, bemutatókon olyan fest­ményt, amely szemgyönyörköd­tető látvány és semmi több. Az ilyen festmények elvesztik tradi­cionális szerepüket, funkcióju­kat, lemondanak jogukról, hogy a világ mélyebb összefüggéseiből valamit megmutassanak. Ehe­lyett átveszik az eddigi képző­­művészetben csak a dísztárgya­kat ellepő mustrák, növényi vagy geometrikus­­ornamensek szere­pét. Soha nem látott gyorsaság­gal kérnek szót eddig háttérbe szorult műfajok, új jelentéstar­talommal jelentkezve. Míg az év­századokig önálló műfajok le­mondanak eddigi funkciójukról. A gyors, változó, állandóan alakuló képzőművészeti mozgás számtalan problémája közül az egyiknél álltam meg egy percre egy érdekes, feszülő, nem lezárt átváltozás titkait kutatva. M. Szabó Anna Napjainkban egyre keresettebbek az iparművé­szeti tárgyak. Elsősorban a kerámia, de emellett a textilek, a fémekből, az üvegből és fából készí­tett tárgyak is. Mindez szoros összefüggésben van a lakáskultúra örvendetes fejlődésével. A társa­ HAJDÚ-BIHARI NAPLÓ — 1970. OKTÓBER 18.

Next