Hajdú-Bihari Napló, 1970. november (27. évfolyam, 257-280. szám)
1970-11-22 / 274. szám
Korszerű tárolási lehetőségek áfáját kamion és SZÍNHELY: A DEBRECENI ÁLLAMI GAZDASÁG Bár a környezete még kicsit rendezetlen, de a látvány már így is sokatmondó. A Debreceni Állami Gazdaság Monostorpályi úti hűtőtárolója sokat és nagy munkát sejtet a látogatóval. Egymás mellett három egység — vagy ahogy beavatottak mondják: hajó — áll, s a méretekből is következtethető, hogy itt hatalmas lehetőségek vannak tárolás vonatkozásában. Valóban — mondja a hűtőtároló főmérnöke, Molnár János —, a lehetőségek úgyszólván korlátlanok. Gazdaságunk a vertikális integrációra törekedett, s ma ennek meg is van az eredménye. Ugyanis a gazdaság saját almáját saját hűtőházában tárolva, saját kamion kocsijával szállítva termeli, tárolja és értékesíti. Azt jelenti ez tehát, hogy az almatermesztéssel, -tárolással és -értékesítéssel kapcsolatos valamennyi problémáját saját hatáskörében, önmaga oldja meg gazdaságunk. A törekvés dicséretes, s íme ennek eredménye is van. Mert a gazdaság új hűtőtárolója már üzemel, minden egysége dolgozik. Egyenként 150 vagonosak ezek az egységek, tehát összesen mintegy 450 vagon alma tárolására — szakszerű, kiváló tárolására — van itt lehetőség. Ez az alapfeltétel — mert ahogy a főmérnök mondja: az alma nagy volumenben történő értékesítése hűtőház nélkül elképzelhetetlen. S nemcsak az értékesítés szempontjából jelentős ez, hanem az alma béltartalmának szakszerű megőrzése, a vitaminok megtartása is lehetetlen hűtőtárolók nélkül. Ilyen szempontból is jelentős tehát ez a lehetőség, hiszen nem mindegy a fogyasztónak, hogy télen, vagy tavasszal milyen beltartalmú, értékű gyümölcsöt kap. A 45 millió forintos beruházással épült hűtőtároló igen jó tárolást tesz lehetővé. Az idén jó szervezési munkával elérték, hogy az almaszezonra mind a három egység megkezdhette működését. Két hajóban a Hungarofruct tárol almát. Heller István — a Hungarofruct megbízottja — elmondta, hogy jelenleg a Szovjetunióba és Finnországba exportálnak almát. A tároló és környéke tehát már nagy lehetőségeket körvonalaz. Három tárolóegység már működik, a környezete pedig most épül. Itt alakítják ki a hűtőházban dolgozók szociális létesítményeit, öltözők, zuhanyozók teszik majd kellemesebbé a dolgozók közérzetét, s teljessé a telepet. A Debreceni Állami Gazdaság új központja is itt kap majd helyet. A tervek szerint 1971- re lesz teljesen kész az új üzem. A vertikális integrációra való törekvés tehát az állami gazdaságban megvalósulóban van. Az alma — amely roppant fontos a gazdaság számára — iparszerűen termelhető, s minden kapcsolódó munkafolyamatát el tudják végezni saját eszközökkel, berendezésekkel. Ennek szellemében épült a tároló, ezért vásárolták meg a kamionkocsit, ide vezették az iparvágányt, gépesítették a rakodást, az áru mozgatását elektromos targoncákkal végzik. Ez szükséges is, hiszen a gazdaságnak a jövőben — s méghozzá a közeljövőben — 900— 1000 vagon alma termésével kell számolnia. A szakemberek véleménye szerint az az optimális, ha a termett árunak felét tárolni tudja a termelőegység. Itt, ebben a gazdaságban tehát optimális helyzet alakult ki a már üzemelő 450 vagonos hűtőtároló létrehozásával. A Debreceni Állami Gazdaság évek óta foglalkozik almatermesztéssel, s egyre javuló eredménnyel, egyre nagyobb terméseiket elérve. Természetesen a jövedelmező és gazdaságos almatermesztéshez mindezekre szükség van, e beruházások és lehetőségek nélkül ilyen nagy mértékben nem is lehetne megoldani a gazdaságos termesztést. A negyedik ötéves terv szellemében a jövőben erre továbbra is gondot fordítanak, igyekszenek majd még tovább korszerűsíteni a termesztés minden szükséges feltételét, az itt dolgozók munkaszínvonalát, munkakörülményeit. Okos,, jó gazdálkodás ez, a lehetőségek jó kihasználása. S a jelek azt mutatják: eredményes is ez a lehetőségkihasználás. Boda László Ív Hőmérséklet-ellenőrzés 4, 1fe ijf m Anyagmozgatás elektromos targoncával Almaelőkészítés exportra (Fotó: Süli) ( HAJDÚ-BIHARI NAPLÓ - 1870. NOVEMBER 24. » I Mfeji ! Szilveszter VARSÓBAN, AZ NDK-BAN HAJDÚ-BIHARI FIATALOK A VILÁG MINDEN TÁJÁN . Ebben az esztendőben - az Expressz Ifjúsági és Diák Utazási Iroda szervezésében - több mint 1800 hajdú-bihari fiatal járt a világ különböző részein. Főleg a kispénzű fiataloknak nagy előnyt jelentett, az utak 90 százalékára - 8-9 hónapos viszszafizetéssel - OTP-hitelt biztosítanak. Ez is növelte az utazási kedvet. Mint Illés Sándortól, az Expressz megyei kirendeltségének vezetőjétől megtudtuk, az idén legtöbben a Szovjetunióba, az NDK-ba, Lengyelországba utaztak. De sokan keresték fel Csehszlovákia, Bulgária, Ausztria különböző tájait. Az Expressz - az igényeket megfelelően - úgynevezett szakmai utakat is szervezett. Vagyis külön csoportban indultak építőipari munkások, vasasok, tszben dolgozó fiatalok a baráti országokba. A jövő esztendőben tovább bővülnek a lehetőségek. Az Expressz 25 országba, közel száz útvonalon szervez utakat. Az iroda debreceni kirendeltségén (Arany János utca 1.) a fiatalok megtekinthetik a gazdag programot. A szocialista országokon túl, nagyobb lehetőség lesz a kapitalista országok embereinek, tájainak megismerésére is. Növelik például az úgynevezett kapcsolt utak számát. Külön csoport indul Debrecen- Moszkva-Leningrád-Helsinki vagy Hollandia-Luxemburg-Franciaország-Anglia útvonalon. Még ebben az esztendőben is ellátogathatnak a fiatalok Varsóba, az NDK több városába, ahol külön szilveszteri program várja őket. Azok, akik már a jövő évi szabadság eltöltésén gondolkodnak, csupán a Szovjetunióba 15 útvonal, az NDK- ba 14 útvonal között válogathatnak. Részletesebb felvilágosítást pedig az Expressz kirendeltségén túl - a városi, a járási KISZ-bizottságokon kaphatnak. *[MNI Új menetrend — nagyobb sebesség HOGYAN ALAKUL A FORGALOM A BUDAPEST-DEBRECENI VONALON? A Hajdú-Bihari Napló október 28-i számában „Fekete vonat?” címmel riport jelent meg, amely a Budapest és Debrecen között pénteken közlekedő vonatokon uralkodó állapotokkal, problémákkal foglalkozott. A szerkesztőséget a cikk közlésére az késztette, hogy ebben a témában az utóbbi időben több jelzés, panasz, észrevétel érkezett a Hajdú-Bihari Naplóhoz. A cikkíró tisztában volt a MÁV nehézségeivel. Ezt hűen mutatta a riport. A segítő szándékot tekintették a Magyar Államvasutak Vezérigazgatóságán is. A vezérigazgató megbízásából a cikk alapján felkereste Vaskor István vezérigazgatósági osztályvezető a szerkesztőséget és tájékoztatást adott arról, mit tesz a MÁV a jelzett problémák megoldása érdekében. Kivonják a forgalomból a favázas kocsikat Vaskor István többek között elmondotta, jól tudják, hogy az utazóközönségnek jogos igényei vannak a Magyar Államvasutakkal szemben. Különösen vonatkozik ez a Budapest—Záhony, illetve a Budapest-Mátészalka között közlekedő vonatok utasaira. A vonatszámban nincs probléma, elég jó a közlekedés, hiszen a különböző napszakokban több vonat is az utasok rendelkezésére áll. Inkább az a gond, hogy ezen a vonalon igen nagy a zsúfoltság, és gyakori a vonatok késése. Ilyen tekintetben ez az ország egyik legnehezebb vonalszakasza. Enyhíteni lehetne a szűkös helyen, a zsúfoltságon, ha a MÁV-nak lenne tartalékkocsija. Sajnos jelenleg egyszerűen lehetetlen nagyobb mennyiségű vasúti kocsit beszerezni. Éppen ezek alapján kérte az utasok türelmét. Fokozatos javulásra számítani lehet. A vezérigazgatósági osztályvezető egy kérdésre válaszolva határozott ígéretet tett, hogy 1972-ben valamennyi favázas kocsit kivonják a forgalomból. Ez nyilvánvalóan ülőhelybővülést jelent, másrészt kulturáltabbá teszi az utazást. Budapest Nyugati paron műszaki előkészítő pályaudvar építését tervezik. Ez elősegíti a kocsik gyorsabb, alaposabb tisztítását. A debreceni pályaudvar rekonstrukciója során itt is megépül a műszaki előkészítő pályaudvar. Ezzel akocsik mosását gépesítik, akkuraulátorcserét végeznek, többet tudnak törődni a kocsik belső karbantartásával, tisztításával. Közismert, hogy a MÁV nagy munkaerőhiánnyal küzd és most még kézi erővel dolgoznak a kocsik karbantartásán. Emiatt több panasz elhangzik a kocsik tisztaságát illetően. A hót vágóforgalom A hét végén közlekedő vonatok problémája nem csupán a MÁV ügye. Budapest—Záhony és Budapest—Mátészalka között a vonatokon kevés a hely. Gyakori probléma az ittasság. Gondot okoz ez a MÁV alkalmazottainak és a rendőri szerveknek egyaránt. A renitenskedő utasok többsége nem az Utasellátóban részegedik le. A Nyugati pu. környéke tele van Közért-boltokkal, vendéglátó egységekkel. Ott is szabadon vásárolhatnak italt. Az is bizonyos, hogy sok ember nem veszi igénybe a rendszeresített munkásvonatokat, hanem a MÁV menetrendjében szereplő vonatokkal utazik. Általában az a gyakorlat, hogy a munkások, amint megkapják a fizetést, máris vonatra ülnek. Elég gyakran a gyorsvonatokat veszik igénybe. Jó néhány vállalat visszatéríti a gyorsvonati pótjegyet. Amíg munkaerőhiány van, addig ez a gyakorlat marad is, mert az üzemeknek még így is megéri. Érdekes egyébként, hogy a Budapestről induló munkásvonatok kihasználsága nem százszázalékos, visszafelé azonban teljes az utaslétszám. Ez azt bizonyítja, hogy a munkások egy része a törvényes munkaidő befejezése előtt hagyja el munkahelyét. Az ún. fekete vonatokon tapasztalható problémák egyike a vasúti kocsik rongálása. Ez persze más vonatokon is előfordul. A MÁV- tól — ha úgy vesszük — évente három vasúti kocsit egyszerűen „ellopnak”. Évente nyolcmillió forint kárt okoznak a lopások. Az pedig nyilvánvaló — éppen a zsúfoltság miatt -, hogy az utas nem utazik egyedül. Tehát arra lenne szükség, hogy az utastársak figyelmeztessék a kocsit rongáló személyt. Figyelmeztessék, fékezzék meg, hívják fel rá a kalauz figyelmét, önmaguk érdekeit védelmezik ezzel. A kanonok oka! Sok a panasz a késésekre. Ennek okai eléggé összetettek. A nagyarányú villamosítás kétségkívül okoz bizonyos késést, vágányzárakra kerül sor. Mindannyian tudjuk, hogy az árvíz sújtotta területre sok építőanyag kell. Több tehát a tehervonat. Záhony is rengeteg árut küld az országba. A árvízi szállításoknak elsőbbségük van. Az is bizonyos, hogy a villamosítás most a legzsúfoltabb vasútvonalat érinti. Ezt az utasok megértik. Van azonban olyan probléma is, hogy néhány vasutas dolgozó hanyagsága okozza a késést. Erről nagyon őszintén beszélt a vezérigazgatósági osztályvezető. A mulasztásoknál szigorúan járnak el, azonban a nagymértékű létszámhiány őket is gátolja bizonyos tekintetben a felelősségrevonásnál. Bisztrókocsik Az utazási körülmények korszerűsítésére, a kulturált utaztatás megvalósítására a MÁV nagy gondot fordít. A favázas kocsik kicserélése egy lépés a többi között. Ez a folyamat 1945 óta tart. Ezt célozta, hogy a gőzvontatás helyébe fokozatosan a Diesel-vontatás lépett, és most már nemsokára befejeződik a Budapest—Záhony közötti vonal villamosítása is. Más tekintetben az ún. guruló kocsmák helyett a bisztró kocsi rendszert alkalmazzák. Évente négy-öt ilyen kocsit gyártanak, amelyekben az utas egytálételeket fogyaszthat. A hét fülke nagyságú bisztró kocsi kiszolgálótere elég nagy, fogyasztópulttal rendelkezik, gázzal fűthető. Előcsomagolt ételek tárolására, eladására is alkalmas, , és II. osztályú árakkal dolgozik. Készül az új menetrend Vaskor István tájékoztatást adott arról is, hogy már készül az 1971— 72-es menetrend. Ebben szerepel, hogy Budapest és Debrecen között naponta három pár gyorsvonatot közlekedtetnek, amelyből egy expresszvonat jellegű lesz. A tervek szerint a gyorsvonatok utazási sebessége 75 kilométer óránként. Az expresszvonat sebessége pedig óránként 81 kilométer. Ez az országos hálózatot tekintve a második. (A miskolci expresszé 92 kilométer óránként.) Az új menetrendi évben naponta hat pár távolsági vonat közlekedik majd, amelyeknek az átlagos utazási sebessége 58,1 kilométer óránként. Ez megfelel egy dunántúli gyorsvonat utazási sebessé■ gének. A hét végi távolsági munkásvonatpár utazási sebessége 61 kilométer. Ugyanakkor az egyéb, menetrend szerinti hét végi többletvonatok átlagosan 57 kilométeres sebességgel közlekednek. Biztató ígéreteket kaptunk tehát. A vezérigazgatósági osztályvezető tájékoztatója azt mutatja, a MÁV ismeri az utasok gondjait. Bízunk abban, hogy az ígéreteket teljesítik. Sütő Gyula