Hajdú-Bihari Napló, 1970. november (27. évfolyam, 257-280. szám)

1970-11-22 / 274. szám

Korszerű tárolási lehetőségek áfáját kamion és S­ZÍNHELY: A DEBRECENI ÁLLAMI GAZDASÁG Bár a környezete még kicsit ren­dezetlen, de a látvány már így is sokatmondó. A Debreceni Állami Gazdaság Monostorpályi úti hűtő­tárolója sokat és nagy munkát sej­tet a látogatóval. Egymás mellett három egység — vagy­ ahogy be­avatottak mondják: hajó — áll, s a méretekből is következtethető, hogy itt hatalmas lehetőségek van­nak tárolás vonatkozásában. Valóban — mondja a hűtőtá­roló főmérnöke, Molnár János —, a lehetőségek úgyszólván korlátlanok. Gazdaságunk a vertikális integrá­cióra törekedett, s ma ennek meg is van az eredménye. Ugyanis a gaz­daság saját almáját saját hűtőházá­ban tárolva, saját kamion kocsijá­val szállítva termeli, tárolja és ér­tékesíti. Azt jelenti ez tehát, hogy az almatermesztéssel, -tárolással és -értékesítéssel kapcsolatos vala­mennyi problémáját saját hatás­körében, önmaga oldja meg gazda­ságunk. A törekvés dicséretes, s íme en­nek eredménye is van. Mert a gaz­daság új hűtőtárolója már üzemel, minden egysége dolgozik. Egyen­ként 150 vagonosak ezek az egysé­gek, tehát összesen mintegy 450 va­gon alma tárolására — szakszerű, kiváló tárolására — van itt lehető­ség. Ez az alapfeltétel — mert ahogy a főmérnök mondja: az al­ma nagy volumenben történő érté­kesítése hűtőház nélkül elképzelhe­tetlen. S nemcsak az értékesítés szempontjából jelentős ez, hanem az alma béltartalmának szakszerű megőrzése, a vitaminok megtartása is lehetetlen hűtőtárolók nélkül. Ilyen szempontból is jelentős tehát ez a lehetőség, hiszen nem mind­egy a fogyasztónak, hogy télen, vagy tavasszal milyen beltartalmú, értékű gyümölcsöt kap.­­ A 45 millió forintos beruházással épült hűtőtároló igen jó tárolást tesz lehetővé. Az idén jó szervezési munkával elérték, hogy az alma­szezonra mind a három egység megkezdhette működését. Két hajó­ban a Hungarofruct tárol almát. Heller István — a Hungarofruct megbízottja — elmondta,­ hogy je­lenleg a Szovjetunióba és Finnor­szágba exportálnak almát. A tároló és környéke tehát már nagy lehetőségeket körvonalaz. Há­rom tárolóegység már működik, a környezete pedig most épül. Itt ala­kítják ki a hűtőházban dolgozók szociális létesítményeit, öltözők, zu­hanyozók teszik majd kellemeseb­bé a dolgozók közérzetét, s teljessé a telepet. A Debreceni Állami Gazdaság új központja is itt kap majd helyet. A tervek szerint 1971- re lesz teljesen kész az új üzem. A vertikális integrációra való tö­rekvés tehát az állami gazdaságban megvalósulóban van. Az alma — amely roppant fontos a gazdaság számára — iparszerűen termelhe­tő, s minden kapcsolódó munkafo­lyamatát el tudják végezni saját eszközökkel, berendezésekkel. En­nek szellemében épült a tároló, ezért vásárolták meg a kamion­kocsit, ide vezették az iparvá­gányt, gépesítették a rakodást, az áru mozgatását elektromos targon­cákkal végzik. Ez szükséges is, hi­szen a gazdaságnak a jövőben — s méghozzá a közeljövőben — 900— 1000 vagon alma termésével kell számolnia. A szakemberek vélemé­nye szerint az az optimális, ha a termett árunak felét tárolni tudja a termelőegység. Itt, ebben a gaz­daságban tehát optimális hely­zet alakult ki a már üzemelő 450 vagonos hűtőtároló létrehozásával. A Debreceni Állami Gazdaság évek óta foglalkozik almatermesz­­téssel, s egyre javuló ered­ménnyel, egyre nagyobb terméseiket elérve. Természetesen a jövedelme­ző és gazdaságos almatermesztéshez mindezekre szükség van, e beruhá­zások és lehetőségek nélkül ilyen nagy mértékben nem is lehetne megoldani a gazdaságos termesz­tést. A negyedik ötéves terv szelle­mében a jövőben erre továbbra is gondot fordítanak, igyekszenek majd még tovább korszerűsíteni a termesztés minden szükséges felté­telét, az itt dolgozók munkaszínvo­nalát, munkakörülményeit. Okos,, jó gazdálkodás ez, a lehetőségek jó kihasználása. S a jelek azt mutat­ják: eredményes is ez a lehetőség­­kihasználás. Boda László Ív Hőmérséklet-ellenőrzés 4, 1fe ijf m Anyagmozgatás elektromos tar­goncával Almaelőkészítés exportra (Fotó: Süli) ( HAJDÚ-BIHARI NAPLÓ - 1870. NOVEMBER 24. » I M­feji ! Szilveszter VARSÓBAN, AZ NDK-BAN HAJDÚ-BIHARI FIATALOK A VILÁG MINDEN TÁJÁN . Ebben az esztendőben - az Exp­ressz Ifjúsági és Diák Utazási Iroda szervezésében - több mint 1800 haj­dú-bihari fiatal járt a világ külön­böző részein. Főleg a kispénzű fiata­loknak nagy előnyt jelentett, az utak 90 százalékára - 8-9 hónapos visz­­szafizetéssel - OTP-hitelt biztosíta­nak. Ez is növelte az utazási kedvet. Mint Illés Sándortól, az Expressz megyei kirendeltségének vezetőjétől megtudtuk, az idén legtöbben a Szov­jetunióba, az NDK-ba, Lengyelor­szágba utaztak. De sokan keresték fel Csehszlovákia, Bulgária, Ausztria különböző tájait. Az Expressz - az igényeket megfelelően - úgy­neve­zett szakmai utakat is­­ szervezett. Vagyis külön csoportban indultak építőipari munkások, vasasok, tsz­­ben dolgozó fiatalok a baráti orszá­gokba. A jövő esztendőben tovább bővül­nek a lehetőségek. Az Expressz 25 országba, közel száz útvonalon szer­vez utakat. Az iroda debreceni ki­­rendeltségén (Arany János utca 1.) a fiatalok megtekinthetik a gazdag programot. A szocialista országokon túl, nagyobb lehetőség lesz a kapita­lista országok embereinek, tájainak megismerésére is. Növelik például az úgynevezett kapcsolt utak számát. Külön csoport indul Debrecen- Moszkva-Leningrád-Helsinki vagy Hollandia-Luxemburg-Franciaor­­szág-Anglia útvonalon. Még ebben az esztendőben is ellátogathatnak a fiatalok Varsóba, az NDK több vá­­ro­sába, ahol külön szilveszteri prog­ram várja őket. Azok, akik már a jövő évi szabad­ság eltöltésén gondolkodnak, csupán a Szovjetunióba 15 útvonal, az NDK- ba 14 útvonal között válogathatnak. Részletesebb felvilágosítást pedig­­ az Expressz kirendeltségén túl - a városi, a járási KISZ-bizottságokon kaphatnak. *[M­N­I Új menetrend — nagyobb sebesség HOGYAN ALAKUL A FORGALOM A BUDAPEST-DEBRECENI VONALON? A Hajdú-Bihari Napló október 28-i számában „Fekete vo­nat?” címmel riport jelent meg, amely a Budapest és Debrecen között pénteken közlekedő vonatokon uralkodó állapotokkal, problémákkal foglalkozott. A szerkesztőséget a cikk közlésére az késztette, hogy ebben a témában az utóbbi időben több jelzés, panasz, észrevétel érkezett a Hajdú-Bihari Naplóhoz. A cikkíró tisztában volt a MÁV nehézségeivel. Ezt hűen mutatta a riport. A segítő szándékot tekintették a Magyar Államvasutak Ve­zérigazgatóságán is. A vezérigazgató megbízásából a cikk alap­ján felkereste Vaskor István vezérigazgatósági osztályvezető a szerkesztőséget és tájékoztatást adott arról, mit tesz a MÁV a jelzett problémák megoldása érdekében. Kivonják a forgalomból a favázas kocsikat Vaskor István többek között el­mondotta, jól tudják, hogy az uta­zóközönségnek jogos igényei van­nak a Magyar Államvasutakkal szemben. Különösen vonatkozik ez a Budapest—Záhony, illetve a Bu­­dapest-Mátészalka között közlekedő vonatok utasaira. A vonatszámban nincs probléma, elég jó a közleke­­dés, hiszen a különböző napszakok­ban több vonat is az utasok rendel­kezésére áll. Inkább az a gond, hogy ezen a vonalon igen nagy a zsúfoltság, és gyakori a vonatok ké­sése. Ilyen tekintetben ez az ország egyik legnehezebb vonalszakasza. Enyhíteni lehetne a szűkös helyen, a zsúfoltságon, ha a MÁV-nak len­ne tartalékkocsija. Sajnos jelenleg egyszerűen lehetetlen nagyobb mennyiségű vasúti kocsit beszerez­ni. Éppen ezek alapján kérte az uta­sok türelmét. Fokozatos javulásra számítani lehet. A vezérigazgatósági osztályvezető egy kérdésre válaszol­va határozott ígéretet tett, hogy 1972-ben valamennyi favázas kocsit kivonják a forgalomból. Ez nyil­vánvalóan ülőhelybővülést jelent, másrészt kulturáltabbá teszi az utazást. Budapest Nyugati paron műszaki előkészítő pályaudvar épí­tését tervezik. Ez elősegíti a kocsik gyorsabb, alaposabb tisztítását. A debreceni pályaudvar rekonstruk­ciója során itt is megépül a­ műszaki előkészítő pályaudvar. Ezzel a­­ko­csik mosását gépesítik, akkuraulá­­torcserét végeznek, többet tudnak törődni a kocsik belső karbantartá­sával, tisztításával. Közismert, hogy a MÁV nagy munkaerőhiánnyal küzd és most még kézi erővel dol­goznak a kocsik karbantartásán. Emiatt több panasz elhangzik a ko­csik tisztaságát illetően. A hót vágó­forgalom A hét végén közlekedő vonatok problémája nem csupán a MÁV ügye. Budapest—Záhony és Buda­pest—Mátészalka között a vonato­kon kevés a hely. Gyakori problé­ma az ittasság. Gondot okoz ez a MÁV alkalmazottainak és a rendőri szerveknek egyaránt. A renitenske­­dő utasok többsége nem az Utasel­látóban részegedik le. A Nyugati pu. környéke tele van Közért-boltokkal, vendéglátó egységekkel. Ott is sza­badon vásárolhatnak italt. Az is bi­zonyos, hogy sok ember nem veszi igénybe a rendszeresített munkás­vonatokat, hanem a MÁV menet­rendjében szereplő vonatokkal uta­zik. Általában az a gyakorlat, hogy a munkások, amint megkapják a fi­zetést, máris vonatra ülnek. Elég gyakran a gyorsvonatokat veszik igénybe. Jó néhány vállalat vissza­téríti a gyorsvonati pótjegyet. Amíg munkaerőhiány van, addig ez a gyakorlat marad is, mert az üze­meknek még így is megéri. Érdekes egyébként, hogy a Buda­pestről induló munkásvonatok ki­­használsága nem százszázalékos, visszafelé azonban teljes az utaslét­szám. Ez azt bizonyítja, hogy a mun­kások egy része a törvényes mun­kaidő befejezése előtt hagyja el munkahelyét. Az ún. fekete vonatokon tapasz­talható problémák egyike a vasúti kocsik rongálása. Ez persze más vonatokon is előfordul. A MÁV- tól — ha úgy vesszük — éven­te három vasúti kocsit egyszerűen „ellopnak”. Évente nyolcmillió fo­rint kárt okoznak a lopások. Az pe­dig nyilvánvaló — éppen a zsúfolt­ság miatt -,­ hogy az utas nem uta­zik egyedül. Tehát arra lenne szük­ség, hogy az utastársak figyelmez­tessék a kocsit rongáló személyt. Fi­­gyelmeztessék, fékezzék meg, hívják fel rá a kalauz figyelmét, önmaguk érdekeit védelmezik ezzel. A kanonok oka! Sok a panasz a késésekre. Ennek okai eléggé összetettek. A nagyará­nyú villamosítás kétségkívül okoz bizonyos késést, vágányzárakra ke­rül sor. Mindannyian tudjuk, hogy az árvíz sújtotta területre sok épí­tőanyag kell. Több tehát a tehervo­nat. Záhony is rengeteg árut küld az országba. A árvízi szállításoknak elsőbbségük van. Az is bizonyos, hogy a villamosítás most a legzsú­foltabb vasútvonalat érinti. Ezt az utasok megértik. Van azonban olyan probléma is, hogy néhány vas­utas dolgozó hanyagsága okozza a késést. Erről nagyon őszintén be­szélt a vezérigazgatósági osztályve­zető. A mulasztásoknál szigorúan járnak el, azonban a nagymértékű létszámhiány őket is gátolja bizo­nyos tekintetben a felelősségrevo­­násnál.­­ Bisztrókocsik Az utazási körülmények korsze­rűsítésére, a kulturált utaztatás megvalósítására a MÁV nagy gon­dot fordít. A favázas kocsik kicse­rélése egy lépés a többi között. Ez a folyamat 1945 óta tart. Ezt céloz­ta, hogy a gőzvontatás helyébe fo­kozatosan a Diesel-vontatás lépett, és most már nemsokára befejeződik a Budapest—Záhony közötti vonal villamosítása is. Más tekintetben az ún. guruló kocsmák helyett a biszt­ró kocsi rendszert alkalmazzák. Évente négy-öt ilyen kocsit gyár­tanak, amelyekben az utas egytál­ételeket fogyaszthat. A hét fülke nagyságú bisztró kocsi kiszolgáló­tere elég nagy, fogyasztópulttal ren­delkezik, gázzal fűthető. Előcsoma­­golt ételek tárolására, eladására is alkalmas, , és II. osztályú árakkal dolgozik. Készül az új menetrend Vaskor István tájékoztatást adott arról is, hogy már készül az 1971— 72-es menetrend. Ebben szerepel, hogy Budapest és Debrecen között naponta három pár gyorsvonatot közlekedtetnek, amelyből egy exp­resszvonat jellegű lesz. A tervek szerint a gyorsvonatok utazási se­bessége 75 kilométer óránként. Az expresszvonat sebessége pedig órán­ként 81 kilométer. Ez az országos hálózatot tekintve a második. (A miskolci expresszé 92 kilométer óránként.) Az új menetrendi évben naponta hat pár távolsági vonat közlekedik majd, amelyeknek az át­lagos utazási sebessége 58,1 kilomé­ter óránként. Ez megfelel egy du­nántúli gyorsvonat utazási sebessé­­■ gének. A hét végi távolsági munkás­vonatpár utazási sebessége 61 kilo­méter. Ugyanakkor az egyéb, me­netrend szerinti hét végi többlet­vonatok átlagosan 57 kilométeres sebességgel közlekednek. Biztató ígéreteket kaptunk tehát. A vezérigazgatósági osztályveze­tő tájékoztatója azt mutatja, a MÁV ismeri az utasok gondjait. Bí­zunk abban, hogy az ígéreteket tel­jesítik. Sütő Gyula

Next