Hajdú-Bihari Napló, 1971. január (28. évfolyam, 1-26. szám)

1971-01-14 / 11. szám

NAPLÓ ADÁSHIBA, ADÁSHIBA Ha a címbeli kettőzéshez hozzátennénk még egy hej! vagy egy ej! szócskát, és mindehhez dallamot is szereznénk, istenuccse olyan nóta kerekedne belőle, hogy elrrhatnánk vele legfájóbb panaszunkat is. Ez esetben ugye, valamilyen színházi bú miatt. Mert ki ne tudná, hogy van ugyan a tévének sok hibája mellett adáshibája is, de a fo­galom mégiscsak Szakonyi Károly országszerte nagy sikerrel játszott komédiája révén ment át a köztudatba. Bízzunk benne, hogy így hi­szi minden színházbarát, akit egy icipicit is érdekel a magyar drá­ma ügye. Hogy valójában mi az igazság, az minket ne érdekeljen! Honnan e semmibevevés, a nagyképűség mellett a nemtörődöm­ség? Az igazi színházkedvelők már tudják is, mi másból lehetne, mint a Film Színház Muzsika legutóbbi számából. Ahol közlik, hogy az ország annyi más városa, színháza után Debrecenben is bemutat­ták Szakonyi darabját. Mintegy sajnálkozva írja a hetilap, hogy a fo­tók ugyan még egy próbán készültek, de . . . Nos, semmi de. Az Adás­hibát csak ezen a héten kezdi „adni” a Csokonai Színház. Addig a Férfikor megy, a jól értesült körök szerint. Ahonnan a képeslap is vehette hírét. Vagy gyors akart lenni ez egyszer a tájékoztatás, s túl gyorsra si­került? Vagy netán így akarja pótolni a lap azt, amit elmulasztott: kritikát közölni a vidék egyik legnagyobb (hogy a jól értesültek stí­lusában mondjuk) városa színházának előadásairól?! Mindegy. Egy kutya.­­ Adáshiba. m. b. jegyzetek könyvekről A. MAKSZIMOV: v­al az ember A halálos ítélet rettentő. Hát még ha az ember saját magára mondja ki! Mégpedig nem bűnéért — ez is előfordul —, hanem azért, hogy megmentsen valakit. K­olpakov, a „Leigázzuk a tajgát” egyik szerep­lője ezt teszi. Fegyverrel kényszeríti társát, aki nem akarja őt magára hagyni,­ hogy induljon el és hagyja magára a végtelen magányban, a hidegben, mert egy terhes asszonyt és egy öreget kell megmentenie. Az öreg azonban, mint később kide­rül, hogy megmentse az asszonyt, kimegy az ordító hidegbe, mert fogytán van már az élelem ... Makszimov elbeszéléseinek, ta­lán inkább kisregényeinek színtere a végtelen tajga úgy a 60—70. szé­lességi fok körül, messze túl az északi sarkkörön, északabbra, mint Alaszka. Ez a könyv óhatatlanul emlékeztet Jack London északi el­beszéléseire. De talán megrendí­­tőbb. Szereplői ugyanúgy hősök és csavargók, gazemberek, önfeláldo­zók. Az elbeszélésekben fények villáz­nak és árnyékok homálylanak. A háború, a hadifogság, de min­­denekfelett a szürke viharnak, a személyi kultusznak árnyéka komorí­dik a szereplők sorsában. Tragédiák sötétlenek fel a lapokon, de mellet­tük ott sugárzik a nagyszerű tettek fénye. Különös, vad, kegyetlen vi­lág ez, semmivel sem kevésbé ke­gyetlen, mint Jack Londoné, de sokkal emberibb. Az egyik szereplő megrendítően foglalja össze sorsának minden gya­lázatát egyetlen félmondatban: ......megszoktuk már, hogy minden­ki bemocskolja lelkünket.. Sorsok és életek villannak fel a könyv lapjain. Makszimov — ne fe­lejtsük el ezt a nevet — az írásmű­vészet legfinomabb eszközeivel ve­títi elénk. Jellemezte ezt egy példa: Két bűnöző csavargó, egy fiú és egy porig alázott, ezerszer kihasz­nált lány együtt menekül a tajgá­­ban. Lepihennek egy kakukkfüves réten, és ekkor a fiú a lányt magá­hoz vonja. „Könyörgő szemében először félelmet látott, aztán cso­dálkozást, aztán hálát, és végül ön­magát és feje felett a felhőt.” Gr. DEBRECENI SZOBROK ÉS EMLÉKTÉBLÉK ?A HÉT FILMJEI? Négy fiatalember ül a vádlottak padján. Arcukon kevesebb a megbánás, mint a makacsság. Kiutakat, fogódzókat, mentsé­get keresnek. Pedig amiért a bíróság elé kerültek, nem kis ügy. Mind a négy ifjú. Emberöléssel vádolva. Ki hibáztatható, ki a bűnös — erre keres feleletet a szélesvásznú, szinkronizált szov­jet film. Bemutatják az Apollóban délelőtt január 14-től 16-ig, délután 14-től 17-ig, a Klinikai moziban 15-én, a Horváth Ár­pádban 17-én és a Meteorban 18-tól 20-ig. Gregory Peck a főszereplője a színes, szélesvásznú, kétré­szes amerikai filmnek, amely az Idegen a cowboyok között címet viseli. A történet mi másról szólhatna, mint hogy hogyan viszonyul az elegáns idegen a lasszós, puskás, veszekedős-ve­­rekedős világhoz ... A filmet a Víg délután január 14-től 20-ig, délelőtt 14-e és 16-a, valamint 18-a és 20-a között játssza, míg a Meteor 14-től 17-ig, a Horváth Árpád 14-én és 15-én­, a Klini­kai mozi 17-én, az Apolló délelőtt és délután egyaránt 18-tól 20-ig vetíti. Az országos premier előtt vetíti a Művész mozi Abe Kóbó író regényének filmváltozatát, A homok asszonyát. A japán filmdráma az iszonyú tehetetlenség, a megújuló tenniakarás és a megtalált értelem filmje, tele szimbólumokkal, amelyek csodálatos képekben fogalmazódnak meg. A Hungária moziban utoljára, mielőtt végleg levennék vala­mennyi mozi műsoráról, láthatják a nézők A párizsi Notre- Dame színes, szinkronizált filmváltozatát, január 13-án és 14-én. Villanyér, balra. Hirtelenjében nem tudnám meg­mondani, hogy Nyíracsádnak me­lyik a főutcája. De hogy főtere van, ahová buszok futnak be, ahol üzle­tek töpörödnek egymás mellé, az egészen biztos. Kísérőmmel, a fel­nőtt komolyságú Lengyel Gabival — jómaga ötödikes —, itt haladunk el. Gondolatokba aligha mélyülve, de azért beszélgetve. Többnyire, hogy én kérdezek, ő pedig válaszol. A téli szünetről, a naponkénti tanu­lásról, amit el is hiszek neki, meg a karácsonyi ajándékról. Kétszáz fo­rintot kaptam és egy négyszínű tollat — mondja. Már csak arra van időnk, hogy megkérdezzem, mik a szülei. Az emeletes, friss külsejű iskolá­hoz­­érünk, amikor megtudom, Ga­bi papája állatorvos. Motoszkál ben­nem a kíváncsiság: a társai hogyan és mivel töltötték a szünidőt, kipi­henték-e végre magukat? Öt órakor keltett anyu Inkább feszengés, mint kíváncsi­ság a teremben, ahol tizenöten ül­nek: Jenei Csilla, Hudácskó Mari­ka, Hudácskó Ilonka, Huszti Jut­ka, Pintye Ili, Korbeák Eszti, Kosz­tin Julika, Blascsák Piri, H. Szilá­gyi Józsi, Vasvári Pista, Szmir Ga­bi, Káplár Józsi meg a három Já­nos: Csontos, Bálega és Marozsán. Nehéz szóra, nyilatkozásra bírni őket. Mintha szégyelniük kellene, hogy kik, hogy hol élnek: ritka vá­lasz az igennél és nemnél több. Hogy hitessem el velük, kíváncsisá­gom nem az idegeneké? Gyerekko­ri emlékeimet próbálom az övéké­hez igazítani, míg feloldódnak vala­mennyire. Pirulós, fiú kezdi. Szőke hajú, halk szavúnak tetszik. Fejét vagy lehajtja, vagy elfordítja, miközben egy-egy mondatban válaszol: — A vakáció idején reggel öt óra­kor keltett anyu. Máskor is ilyen­kor szoktam kelni. Lovakat etet­tem, megkapartam őket, csutkát ad­tam nekik, majd megitattam. Reg­geliztem. Tea, tej, zsíros kenyér. Ha jó idő volt, a trágyát hordtam. Kétszer-háromszor fordultunk egy nap. Ha meg otthon maradtam, fát vágtam, tüzeltem. Néha szánkáz­­tam is. A kicsikart vallomás sok gyerek­ben szabadította fel a szót. Tizenöt közül öten beszéltek még hasonló­képpen az iskolai szünetről. Volt, aki csak hat órakor ugrott ki az ágyból. S akadt olyan is, akinek a reggeli és a délutáni tehén- vagy ló­etetés közben jutott egy kis ideje tanulni. — Volt, amikor nem minden es­te tanultam — mondta egyikőjük. Mondhatta volna úgy is, hogy elfá­radt bizony nap mint nap. Kevés ideje és ereje maradt a könyvre, a betűk birodalmára. Ehelyett­­ a já­ték feloldó­­ereje helyett a villanyér, a balta, a szalmás ruha volt min­dennapi ismerőse. Ifjú Gárda és Betlehem Akadtak persze olyanok is, akik a kötelező leckén kívül (itt az isko­lában meg lehetett csinálni még a vakáció előtt — kuncog egy barna gyerek) még másféleképpen is gya­rapították ismereteiket; megtudtak sok-sok új, ismeretlen titkot az em­berről, a világról. Olvastak. A nagy összeesküvést, A kőszívű ember fiait, a Bőrharisnyát. Történeteket Leninről, a nagy szocialista forra­dalomról és a magyarról, az 1848- asról. Mi kapta meg őket egy-egy könyvből? A hősiesség, az Ifjú Gár­da merészsége, bátorsága, az, hogy nem néznek semmit, még magukat sem kímélik, ha nagy feladatról van szó. A könyvek szerzőit persze nem tudták fölsorolni. Sem az Ifjú Gár­dáét, sem a Szürke fényét. Mert van, aki ezt a klasszikus művet ol­vassa. Testvéri tanácsra. A szerzők nem is fontosak még. A hasznos, az önmagukat kiteljesítő olvasás a lé­nyeg. Mi mindent csináltatok még a szünetben? — kérdezem tőlük. A nagy élmény jön, a hajnali kelés és az egésznapos munka utáni legna­gyobb öröm: a betlehemezés, vagy ahogy ők mondják: betlehenyezés. — Amikor összegyűlt a csapat, két angyal, két pásztor és az öreg, már délután egy óra volt. Jártunk este tizenegy óráig. Mondtuk a ver­set, kalácsot, bort adtak érte. Száz­százötven házhoz is elmentünk. Azokhoz, akiknél tavaly is jártunk. Sok helyen adtak pénzt is, tíz forin­tot. De még több háznál kaptunk volna, ha nem jár egy-egy helyen tíz csapat is! — A bort hogyan utasítottátok vissza? — érdeklődöm, hiszen tíz órán keresztül csak nem ihattak mindig, még ha meg is kóstolták itt­­ott a házi termésűt. — Azzal, hogy sok a víz benne — vág az esze mindjárt a legényké­nek, aki mint öreg járta a házakat, tette maga alá a botot, s dőlt el. Hogy azonmód rá is kezdjen a mon­­dókájára: „Jót estem a fagyon, még mindig fáj ez a tizenhét mázsás fa­rom. — Ej!, ti pásztortársaim odsi­­kinn esztek-isztok, az öreg nagyapá­tok deres szakállára nem is gondol­tok.” A móka, a vaskosabb humor lo­­pódzott be a Szentestére, a „Vilija­­estre” a fiúkkal. Karácsonyi ajándékok Lengyel Gabi öröme sejlik elém, miközben tizenötük ünnepi örömét faggatom. Ki mit kapott karácsony­ra? Először néma­ csend, csodálko­zással és feszengéssel teli. Majd so­rakozni kezdenek, lassan egymás után a karácsonyfa alá az órák, fül­bevalók, kabátok, diavetítők. Két gyerek ajándékai. A tizenhárom ruháról beszél, s arról, hogy az ün­nepek idején nem kellett otthon etetnie. Hazajött az apukája. Nyol­cuknál ritka vendég az apu, heten­ként ha hazajár Halápról, Nádud­varról, Hajdúdorogról. Örömök, élmények még? Fényké­pészkedés Nyíradonyban, Debrecen­ben, rádióhallgatás, tévénézés. Rá­dióhallgatás Szilveszterkor, pedig jobb lett volna a faluszéli házban, a bátyjánál nézni a tévét. De nem le­hetett. A tanya messze van, s éjnek idején ki emberfia veszi a merszet, hogy nekivág a, hónak, fagynak? Így hát nyugodtabb az otthonmara­dás, álmodozni az új év első per­ceiben a tánczene dallamára. Újév­­re gondolni, amikor még szabad csúszkálni a jégen, és a szánkózás­ra is van idő. És el nem felejteni a disznótort sem! Emberszámba ve­szik az embert, vizet hordhat, néha a malacot is kapargatja, s ha fázik a lába, pirosodik az orra, ott a for­ralt bor, nosza fel egy pohárkával! Az ünnepi ebéd? Húsleves, töl­tött káposzta (hússal — mondja egyikük), torta és ital. Másutt gu­lyásleves, fasírozott uborkával, rán­tott hús krumplival, zserbó és­­ ital. Az ünnepi ebédre gondolok, ami­kor kilépve az iskola kapuján meg­pillantom a pirulós, szőke kamaszo­dót. Kerékpárját igazgatja. Az első tanítási nap van, indul haza. Milyen munka várja otthon, nem tudom. Vagy talán még magamnak sem me­rem bevallani. — Biciklivel jársz? — kérdezem. — Igen. Kerékpárral — és máris maga mögött hagy. Márkus Béla Lessenyei Márta: FURULYÁS BRONZSZOBOR AZ AGRÁRTUDOMÁN­YI EGYETEM BELSŐ U­DVARÁN A Népköztársaság Elnöki Tanácsa 1962/22 sz. rendelete kimondja a mező­gazdasági akadémiák főiskolákká minősí­tését. Ennek során a debreceni intézmény 1980-ig száznyolcvan milliós fejlesztési keretet, építkezési beruházást kapott. 75 milliós költséggel felépült ez összegből 1962-65 között az új tanügyi épület és kollégium, tervezőik: Mikolás Tibor és Vellay István. Az Agrártudományi Főiskola akkori vc- 2c­ői és az építész tervezők közbenjárási alapján a Képzőművészeti Lektorátus még tíz alkotás elhelyezését biztosította a fő­iskola területén: Lessenyei Márta, Kiss István, Megyeri Barna, Makrisz Agamem­non és Grantner Jenő egy-egy szobrát, Hincz Gyula gobelinjét, Eigel István mo­zaikját, Vígh Tamás domborművét és­ Garányi József kerámiafrízét, Nyirő Gyu­­la emblémáját. Országosan is kiemelkedő építészeti­­társművészeti együttes jött így létre Deb­recenben, a mai Agrártudományi Egyete­­­­­men.­­ Elsőként 1964-ben Lessenyei Márta „Furulyás” szobrát helyezték el az új alkotások közül. Az új tanügyi épület auláján kívül, az aula és laboratórium által szinte körbezárt kis területen, me­dencedíszként helyezték el a fekvő fiú bronzszobrát. Az aula szerves folytatá­sának hat a keleti üvegezett falon át megpillantható medenceszobor. Innen az aulából a legjobb a rálátás a szoborra, a zöldben, „vízparton” fekvő, fejét víz fe­­lé tartó furulyázó fiú alakjára. Ha kí­vülről az utcai oldalról közelítjük meg a szinte teljesen zárt kis udvar medence­­szobrát, megszűnik az aulából természeti környezetnek vélt tér illúziója. Az élet nagyságúnál nagyobb ébredező szépségű férfi akt finom mozdulatával bukolikus hangulatot idéz. Kissé a művész mesterének, Szabó Ivánnak szoboralakjaira utal­ó figura, de a kompozíció merész, az érdekes tes­­helyzetet hangsúlyozó megoldása már ön­álló gondolata a fiatal szobrásznak, Lesse­nyei Mártának. Sz. Kürti Katalin

Next