Hajdú-Bihari Napló, 1975. október (32. évfolyam, 230-256. szám)

1975-10-15 / 242. szám

Felkészültek a télre Társadalmi munkaakció a vontatási főnökségen Többhetes társadalmi munkaak­ció értékelésére került sor október 14-én, kedden délelőtt Debrecen­ben, a MÁV Debreceni Igazgató­ságának vontatási főnökségén.­ A „Vörös revíziódnak elnevezett munkaakciót tavaly ősszel szer­vezték meg első ízben, a vasút von­tató járműveinek téli üzemelésre való mind jobb felkészítése érde­kében. A munkaakció sikerrel járt, az elmúlt télen érezhetően jobb volt a mozdonyok műszaki állapo­ta, kisebb hibaszázalékkal rótták a kilométereket. A kedvező tapasztalatok birtoká­ban a vörös revíziót megszervezték tavasszal is, amikor a téli, erősebb igénybevétel után vizsgálták felül a vontató járműveket és sor ke­rült erre az elmúlt hetekben is — a télre való felkészülés érdekében. Azaz: a társadalmi munkaakció rendszeressé vált, évente két ízben ezután is lebonyolítják majd. A kedden értékelt akcióban kö­zel kétszázan vettek részt, a vonta­tási főnökség utazó személyzetének hetven százaléka. A vörös revíziót ezúttal is a szocialista brigádok kezdeményezték, a kongresszusi és felszabadulási munkaverseny kere­tében. Az akció során a vontatási főnökség utazó személyzete (moz­donyvezetők, fűtők, kocsikísérők) és természetesen a műszakiak ösz­­szesen 1300 társadalmi munkaórát áldoztak fel szabad idejükből (pi­henőnapokon és a munkaidő végez­tével). A főnökség valamennyi von­tató járművét felülvizsgálták, 42 Diesel- és 15 gőzmozdony került ki a javítóműhelyből tüzetesen átvizs­gálva, rendbehozva. Előkészítették a téli üzemeléshez szükséges tarto­zékokat, felülvizsgálták a bizton­ságtechnikai- és fűtőberendezése­ket, kicserélték a hibás alkatrésze­ket. A vontatási főnökség dolgozói nem titkolták, hogy ezzel az akció­val is szeretnének hozzájárulni ah­hoz, hogy a debreceni fűtőház — az elmúlt negyedévhez hasonlóan — ismét elnyerhesse az igazgatóság többi fűtőházával szemben szocia­lista munkaverseny első helyezé­sét. Méltán lehetnek újabb mun­kasiker részesei, hiszen jelentős újítással is dicsekedhetnek: saját erőből körkefés kocsimosó beren­dezést hoztak létre a javítóműhely­ben, a személykocsik külső tisztí­tási munkáit ezután nem kell majd kézzel végezni. A társadalmi munkaakció az utolsó megvizsgált mozdony ünne­pélyes átadásával tegnap véget ért. A munkában élenjárók oklevelet és pénzjutalmat kaptak. Munkájuk értéke nem fejezhető ki pénzben, célja az, hogy a vontató járművek egész télen át a lehető legbiztonsá­gosabban, legpontosabban teljesít­hessék szállítási feladataikat. Em­berek biztonságáról, hatalmas áru­szállítmányok épségéről van tehát szó — s ezért a vontatási főnökség szocialista brigádjai minden tőlük telhetőt megtettek. Tömegszerencsét montő a Hajdúsámson külterületén Október 14-én 7 óra 46 perckor súlyos közúti baleset történt a Hajdúsámson—Hajdúhadház közötti számozatlan műút és a debrecen—mátészalkai vasútvonal kereszteződésében: a Debrecenből Mátészalka felé közlekedő személy­­vonat belerohant a Hajdúhadház felől érkező, menetrend szerint közlekedő, a 6-os volán GA 99-95- ös forgalmi rendszámú IKARUS 55-ös autóbuszába . Kovács Já­nos, az autóbusz vezetője nem győ­ződött meg a vasúti vágányon va­ló áthaladás veszélytelenségéről; a vonat már féktávolságon belül volt. A mozdony az autóbusz jobb oldali középső részének ütközött, azt kettészakította. A szerencsétlenség következtében Csikós Károly 14 éves, Csikós Ta­más 8 éves, Szakály János 13 éves, Juhász László 8 éves, Katona Sán­dor 14 éves, Vezendi János 13 éves iskolai tanulók, hajdúsámsoni la­kosok, Nagy István 19 éves gépla­katos hajdúsámsoni, Varga Gábor­­né 25 éves háztartásbeli, hajdúhad­házi, Ari Józsefné 45 éves háztar­tásbeli és Nagy Istvánné 30 éves háztartásbeli hajdúhadházi fé­nyestelepi lakosok olyan súlyos sé­rülést szenvedtek, hogy a helyszí­nen meghaltak. Szabó Tibor hét­hónapos csecsemő­orvosi rendelő­ben, Varga Lajosné 39 éves hajdú­hadházi lakos kórházba szállítás után meghalt. Nagy Sándorné 39 éves háztar­tásbeli, hajdúhadházi, Sándor Fe­renciné 39 éves varrónő, hajdúsám­soni lakosok életveszélyes sérülést szenvedtek. Tizenegy személyt sú­lyos sérüléssel a mentők kórházba szállítottak, egy személyt orvosi ellátás után a kórházból elbocsá­tottak. A fenti személyek valamennyien az autóbusz utasai voltak, a vo­natszerelvény utasai és személyze­te közül senki nem sérült meg. A baleset körülményeinek rész­letes vizsgálata szakértők bevoná­sával folyik. A KPM és a Volán Tröszt részvétnyilvánítása A Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium és a Volán Tröszt mély megrendülését és őszinte részvétét fejezi ki az áldozatok hozzátartozói­nak. Megrendülésünket növeli az a szomorú tény, hogy a tragikus sze­rencsétlenség áldozatainak többsége iskolásgyermek. A gyászban, a szülők, a hozzátartozók fájdalmában együttérzően osz­tozunk. Közlekedés és Postaügyi Minisztérium Volán Tröszt (MTI) *** A Volán 6. számú Vállalat dolgozói mély részvétüket és együttérzé­süket fejezik ki az 1975. október 14-én a hajdúsámsoni vasúti átjáróban történt súlyos autóbaleset során elhunytak hozzátartozóinak és sérült­jeinek HAJDÚ-BIHARI NAPLÓ — 1975. OKTÓBER 15. Fűtsünk biztonságosan! Itt a fűtési idény. A különböző típusú és fűtőanyagú tüzelőberende­zések szakszerű és gondos kezelést igényelnek, hogy használatuk ne je­lentsen veszélyt sem az emberekre, sem az anyagi javakra. A városi, községi tűzoltó egyesü­letek területfelelősei a lakóházak mintegy 80 százalékánál elvégezték a felülvizsgálatot, s egyidejűleg in­tézkedtek a tapasztalt hiányosságok megszüntetésére. A biztonságos fűtés érdekében az alábbi fontosabb tűzvédelmi szabá­lyok megtartására van szükség: — a fűtési idény megkezdése előtt a kéményeket, a tüzelőberendezése­ket, azok tartozékait meg kell vizs­gáltatni, a hibás kéményeket ki kell javítani, a nem megfelelő alkatré­szeket ki kell cserélni, — fűtésre csak engedélyezett tí­pusú, kifogástalan műszaki állapot­ban levő fűtő- és tüzelőberendezést szabad használni, — az éghető anyagokat a tüzelő­­berendezésektől olyan távolságban kell elhelyezni, hogy az éghető anyag felületén mért hőmérséklet sohase haladja meg a 60 C°-ot, — a gáz- és olajtüzelésű beren­dezések használatánál be kell tar­tani a gyártó cég által kiadott keze­lési és használati utasításban foglal­takat, — alapvető követelmény, hogy a fűtést és annak felügyeletét, a be­rendezéseket nem ismerő, a tűzvé­delmi szabályokra, előírásokra ki nem oktatott, vagy a cselekvőké­pességében korlátozott személyekre nem szabad bízni, — tűzgyújtáshoz, vagy a már égő tűz élesztéséhez tűzveszélyes folya­dékot — például: benzint, petróleu­mot — használni nem szabad, — az olajtüzelésű berendezések tartályába üzemeltetés közben tilos a fűtőolajat betölteni, — üzemelés közben meghibáso­dott tüzelő-, vagy fűtőberendezést a hiba elhárításáig ne üzemeltes­senek, — az olajtüzelő-berendezéssel kö­zös helyiségben legfeljebb 50 liter tüzelőolajat szabad tárolni, maxi­mum 25 literes űrtartalmú edény­­zetben úgy, hogy az közvetlen hő­hatásnak ne legyen kitéve, — munkahelyen a munka befe­jezésekor az égésbiztosítás nélküli gáz- és olajtüzelésű berendezésben a tüzelést meg kell szüntetni, a vas­kályhákban pedig eloltani és a sa­lakot eltávolítani, — cserépkályhában a tüzelést a munkaidő befejezés előtt 2 órával abba kell hagyni és a kályhaajtót, ha a helyiséget elhagyják, le kell zárni, — égésterméket, salakot, hamut csak teljesen kihűlve, nem éghető anyagú edényben a kijelölt salak­tárolóba, vagy más kijelölt helyre szabad kiönteni. A tüzelő- és fűtőberendezésekből eredő tűzesetek csökkentése érde­kében a megyei tűzoltóparancsnok­ság kéri, hogy: — a községi önkéntes tűzoltó egyesületek területfelelősei ez év­ben is az előző évekhez hasonló lelkiismeretességgel végezzék el a lakóházak tűzvédelmének felülvizs­gálatát és intézkedjenek a tapasztalt hiányosságok megszüntetésére, — a vállalatoknál működő tűzvé­delmi szervezetek tagjai, a vonat­kozó tűzvédelmi szabályok ismerte­tésén túlmenően fokozott mérték­ben szerezzenek érvényt a tüzelő­­berendezések használatára vonat­kozó jogszabályi előírásoknak,­­ a tanácsi szervek, a rendelke­zésükre álló hírközlő eszközök igénybevételével rendszeresen tájé­koztassák a lakosságot, 2. a házkezelőségek, lakásszövet­kezetek, a hozzájuk tartozó lakó­épületekre vonatkozó tűzvédelmi használati szabályokat, előírásokat dolgozzák ki, s azok megtartásáról gondoskodjanak. Bőgős János tü. őrgy. megyei parancsnokhelyettes OKTÓBER 11-RE TELJESÍTET­TE a IV. ötéves tervben vállalt fel­adatait a Hajdú-Bihar megyei Ru­házati Kiskereskedelmi Vállalat. Eddig 2 milliárd 708 millió forint bevételt értek el s a tervek szerint az év hátralevő szakaszában még nagyobb ütemben növelik a forgal­mat. NYUGDÍJAS-TALÁLKOZÓT szerveztek a hajdúböszörményi Bé­ke Termelőszövetkezetben. A két­napos összejövetelen 623 idős tsz-ta­­got láttak vendégül. 1975. október 15., szerda ÉVFORDULÓ-NAPTÁR Teréz napja A Nap kél 6.02 — nyugszik 16.58 órakor VÁRHATÓ IDŐJÁRÁS szerda estig. Elsősorban nyugaton időnként kissé felszakadozó felhőzet, sokfelé esővel, záporral. Megélénkülő, fő­ként a Dunántúlon megerősödő északnyugatira forduló szél. Leg­magasabb nappali hőmérséklet 10— 15 fok között. (MTI) ÉGERHÁZI IMRE festőművész munkáiból nyílik kiállítás ma dél­után három órakor az Avártudomá­­nyi Egyetem aulájában. Az október 30-ig nyitva tartó tárlaton az 1973- as sumeni tanulmányút alkalmával készült képeit mutatja be a művész — tizenöt bulgáriai témájú festmé­nyen. VASGYŰJTŐ AKCIÓ AZ ÉP­­GÉP-NÉL. Csatlakozott a KISZ vas­­gyűjtő mozgalmához a Építőgép­­gyártó Vállalat debreceni Alkat­részgyárának alapszervezete is. A hatvankét fiatal összesen 136,5 má­zsa vashulladékot adott át a MEH- nek. MŰSZAKI KÖNYVKIÁLLÍTÁS a Technika Házában. A ma délután három órakor nyitó könyvkiállítás és -vásár az utóbbi években meg­jelent számítástechnikai és ügyvi­telszervezési szakirodalomról ad át­fogó képet. A bemutatott kiadvá­nyok a helyszínen megvásárolhatók. Óvodai nyelvtagozat Pé­csett. A Tudományos Ismeretter­jesztő Társulat legnagyobb vidéki nyelviskolája a baranyai városban működik — az 1975—76-os oktatási évben több mint másfél ezer felnőtt vesz részt a tanfolyamokon. Új kez­deményezés az óvodai nyelvtagozat létrehozása: a kicsinyek játékos módon ismerkedhetnek meg az ide­gen nyelvekkel. BÁNYÁSZANEKDOTÁK GYŰJ­TÉSÉT kezdték meg Dorogon. A csaknem kétévszázados hagyomá­nyokkal rendelkező dorogi bányász­élet érdekes történeteit gyűjti össze az a kiadvány, amelyet a Dorogi Szénbányák szakszervezeti bizottsá­ga jelentet meg. SZÁMŰZTÉK A SZEGEKET a Hévízi tó évszázados fürdőházainak újjáépítésekor. Az építők tartják magukat a régi elvhez, miszerint egyetlen szeget sem használnak fel a munkálatoknál. Az Ausztriából vásárolt különleges vörösfenyőket gőzben érlelik, majd az egyes ele­meket ácsolással állítják össze. A vízi építkezést szakaszosan szerve­zik meg, hogy egyetlen napra se szüneteljen a fürdőzés. VETÉLKEDŐT RENDEZ ma dél­után két órától az Aranybika tévé­termében a Hajdú-Bihar megyei Vendéglátó Vállalat. A legjobb szo­cialista brigádok a KPVDSZ het­venöt éves történetével kapcsolat­ban mérik össze erejüket. MÉG TÖBB GALLIUM AJKÁ­RÓL. Az alumíniumhoz hasonló elem kereslete az utóbbi években arányosan nőtt az elektronikus be­rendezések, elsősorban a számítógé­pek rohamos elterjedésével. Ezért vált szükségessé az ajkai alumí­niumkohó galliumüzemének bővíté­se. A próbagyártás befejezése után Magyarország az eddigi tíz száza­léknál is nagyobb arányban részese­dik majd a világ galliumtermelésé­ből. A KPVDSZ JÓZSEF ATTILA IRODALMI SZÍNPADA ad műsort ma délután öt órától a SZOT deb­receni Kohász üdülőjének klubter­mében. ÜZEMI TÁRLATOK HAJDÚ­SZOBOSZLÓN. Ma délelőtt nyílik a Béke üdülőben az I. országos ama­tőr intarzia alkotótábor kiállítása. Ugyancsak ma nyitják meg az ama­tőr képzőművészeti körök rajzkiállí­tását a Bútoripari Vállalatnál, illet­ve az állami gazdaság központjá­ban. DOKUMENTUMKIÁLLÍT­ÁS NYÍLIK ma a Hajdúszoboszlói Mű­velődési Központ előcsarnokában. Az összeállítás a művelődési ház ne­gyedszázados munkájáról tájékoz­tatja a érdeklődőket. Tizenöt évvel ezelőtt, 1960. október 15- én halt meg — 57 éves korában — Schu­bert Ernő festő, grafikus és textiltervező. Bácsfán született, 1903 decemberében. Érdeklődése egész fiatalon a képzőmű­vészetek felé fordult, s előbb Fényes Adolf, majd 1924-től a Képzőművészeti Főiskolán Réti István és Tóth István nö­vendéke volt. Tagja volt a Képzőmű­vészek Új Társaságának (KÚT) és rö­vid ideig a Szocialista Képzőművészek Csoportjának is. Az 1930-as évek elején a budapesti Tamás Galériában rendezte meg első gyűjteményes kiállítását, absztrakt festményeiből. Később áttért a bútor és bútortextil tervezésére. Számos külföldi, és a felszabadulást követő években szinte minden hazai iparművészeti kiállításon szerepelt. 1948 és 1952 között az Iparművészeti Főisko­la, majd a textil főtanszak vezetője volt. Bútor- és textilterveivel az avantgarde­­szellemű modern stílust képviselte; az 1950-es években a magyar népművészet motívumkincsének és a klasszikus tex­tilművészet hagyományainak egyesíté­sére törekedett, szép sikerrel. Kiváló művészi munkásságát államunk 1956-ban az Érdemes Művész cím adományozásá­val honorálta, energiatakarékosság a VOLÁN VÁLLALATOKNÁL cím­mel dr. Gaál Tibor, a Közlekedés­­tudományi Kutatóintézet munkatár­sa tart előadást ma délután három órától a 6. sz. Volán Szoboszlai út 4—6. szám alatti előadótermében. AZ ÁLMOSDI CSATA ÉVFOR­DULÓJA alkalmából ma délben megyeszerte ünnepségeket tartanak. A Bocskai-emlékművek koszorúzá­sára mindenütt déli tizenkettőkor kerül sor. KÖZLEKEDÉSÜNK FEJLŐDÉ­SÉT mutatja be az a kiállítás, ame­lyik a 6. sz. Volán Szoboszlai úti központjában tekinthető meg. A Vegyesiparcikk Kiskereskedelmi Vállalat pedig közlekedési témájú játékait állítja ki. DEBRECEN városi Tanácsának Végrehajtó Bizottsága felhívja, a vállalatok, intézmények vezetőit és r. háztulajdonosokat, hogy városunk felszabadulásának­ 31. évfordulója alkalmából az épületeket nemzeti, valamint vörös színű lobogókkal dí­szítsék­ fel. A zászlódíszt október 18-án reggel 8 órától október 20- án reggel nyolcig kell fenntartani. NÉGY ÓCEÁNJÁRÓ ÉS A DA­GÁLY már elég volt ahhoz, hogy a Japán-tengeren tájfun idején szik­lazátonyra futott szovjet utasszállí­tó hajót kiszabadítsa kényszerű fog­ságából. A korábbi sikertelen men­tési akciók után négy különlegesen nagyteljesítményű hajtóművel fel­szerelt óceánjáró (köztük két jégtö­rő) érkezett a helyszínre. A négy hajó a dagály tetőpontján egyide­jűleg feszítette meg a vontatóköte­let , így sikerült a 4650 tonnás ha­jót újra vízre rántani. HELYÜNK A VILÁGEGYETEM­BEN címmel Kacsura Árpád csilla­gász tart előadást ma este hét órá­tól a Hazafias Népfront debreceni klubjában. MEGKEZDŐDÖTT A MADÁR­­IDEGENFORGALOM a Balaton­nál. A hűvösebb idő beköszöntével tömegesen érkeznek a téli „szálló­­vendégek" a tó környékére. A ván­dormadaraink már elhagyták ta­nyájukat, helyüket a hazánktól északra eső területekről származó újabb madárfajok foglalják el. Kü­lönösen népes csoportokban lepték el a nádasok melletti szélvédett területeket és a Kis-Balaton csen­des zugait a vadkacsák és a külön­féle libafajták. TUDOMÁNYOS ÜLÉST tartanak pénteken délután négy órától a Debreceni Orvostudományi Egye­tem elméleti tömbjének tantermé­ben. Az előadásokon a radiológiai, az urológiai, az ortopéd klinika, va­lamint az Igazságügyi Orvostani In­tézet munkatársai számolnak be kutatásaik eredményeiről. A 33-AS SZÁMÚ ÚTVONALON Dormánd és Poroszló között Konta Ferenc 50 éves hegesztő, gyöngyösi lakos személygépkocsijával nekiüt­között a vele szemben szabályosan közlekedő Volán-autóbusznak. A baleset következtében a személy­­gépkocsi kigyulladt, Konta Ferenc és utasai Konta Ferencné 48 éves eltartott gyöngyösi, Só­vágó József 69 éves nyugdíjas és Sóvágó József­né 68 éves eltartott, hajdúszoboszlói lakosok a helyszínen meghaltak. A baleset oka: a személygépkocsi ed­dig ismeretlen ok miatt áttért a me­netirány szerinti bal oldalra. A vizs­gálatot megkezdték.

Next