Hajdú-Bihari Napló, 1978. január (35. évfolyam, 1-26. szám)
1978-01-21 / 18. szám
.-At'-' tr/or' ■ VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! XXXV. ÉVFOLYAM 18. SZÁM ÁRA: 1,20 FORINT 1978. I. 21., SZOMBATA MAGYAR SZOCIALISTA MUNKÁSPÁRT HAJDÚ-BIHAR MEGYEI BIZOTTSÁGÁNAK LAPJA Figyelmesen, udvariasan Új mozgalom indult a gépkocsivezetők körében. Legyünk udvariasak. A jelző nemcsak a kívánság frisseségét magyarázza. Feltételezhető, hogy a régebbi jelszó: Legyünk barátok a közlekedésben, nem hozta meg a teljes sikert. Tartalmát viszont érdemes volt átmenteni, úgy tágítván az értelmezésen, hogy átfogóbbá váljék, határai közé fogja az érintetteket. A gépjárművezetőket is, a gyalogosokat is. A mozgalom lényegén azonban érdemes elgondolkozni. Az udvariasság lehet, sőt kell is, hogy általános norma legyen. Durvaság, agresszivitás, rámenősség, közömbösség nemcsak a közlekedésben tapasztalható. Cselekedeteinkben éppúgy, mint a hangnemben, beszédkultúránkban. Főleg a hangnem sérti sokszor a fülünket. Az utca, az italboltok környéke megszokott gyakorlóterepe a drasztikus beszédnek. Nemegyszer arcpirító az a fogalmazás, amit egyesek megengednek maguknak. Gyermekek számára pedig egyszerűen veszélyes, mivel ők szívesen és természetesen utánozzák a felnőtteket. Az utánzás sajnos nemcsak a beszédre vonatkozik. A modorra is, a magatartásra is. Sokszor meghökkentő, elképesztő az a durvaság, amit a fiatalok egymással szemben megengednek maguknak, összeszólalkozásuk könnyen tettlegessé fajul, s a kezdeti csipkelődő hangnem mihamar átvált egymás gyalázásába s annak a szókincsnek a gyakorlásába, amit a régebbi regények még diszkréten kipontoztak ... Gyermekeinket persze ne rójuk meg, ha ilyesmire jár a szájuk. Tőlünk tanulják, szűkebb vagy tágabb környezetük épp elég alkalmat teremt az ilyen modor elsajátítására. De nemcsak ebben tekintenek modellnek bennünket. Másban is. Ki ne tapasztalta volna meg például: csöng a telefon, s a hívó anélkül, hogy köszönne, bemutatkozna, minden udvariassági formát mellőzve csak úgy közli, hogy kivel akar beszélni. S ha kiderül, hogy nem is jó számot hívott avagy az automata mellékapcsolt még ő van felháborodva. Vagy: a vásárló fizet, s a kasszánál mondja, hogy uram bocsá, csak ötszázasa van. Nem tudok visszaadni — közli a pénztáros. A vásárló zavarba esik, mire a pénztáros: tessék felváltani. Parancsoló hangnemben, már-már fenyegetően. Szóval: az udvariasság, figyelmesség ráfér mindannyiunkra. Jó, ha mozgalom indul érdekében, bár az sem elképzelhetetlen, hogy önmagunk, saját elhatározásból gyakoroljuk, tartjuk be emberi formuláit. Nem sok kell hozzá, csak egy kis önfegyelem. Meg némi önnevelés. Európai ifjúsági leszerelési konferencia Üdvözltt táviratok Pénteken a Parlament kongresszusi termében megkezdte munkáját az európai ifjúsági leszerelési konferencia. Kovács Jenő, a KISZ Központi Bizottságának titkára, a Magyar Ifjúság Országos Tanácsának elnöke köszöntötte a kontinensünk különböző országaiból érkezett több mint 250 küldöttet, a különféle politikai nézeteket, világnézetet valló nemzetközi, regionális, valamint nemzeti ifjúsági és diákszervezetek képviselőit. Ott volt a tanácskozáson Maróthy László, az MSZMP Politikai Bizottságának tagja, a KISZ Központi Bizottságának első titkára, a magyar delegáció vezetője, Berecz János, az MSZMP KB osztályvezetője, állami és társadalmi életünk több vezető személyisége, továbbá a DIVSZ, az Európai Nemzeti Ifjúsági Bizottságok Tanácsa, a Szocialista Ifjúság Nemzetközi Szövetsége és a Nemzetközi Diákszövetség számos vezetője. Cégű állomása volt a helsinki európai biztonsági és együttműködési értekezlet. (Folytatás a 2. oldalon) * 70 Lázár György felszólalása Elsőként Lázár György, az MSZMP Politikai Bizottságának tagja, a Minisztertanács elnöke emelkedett szólásra. A háromnapos konferencia résztvevőinek tolmácsolta pártunk Központi Bizottságának és a Magyar Népköztársaság kormányának jókívánságait, majd így folytatta: — Kontinensünk több mint 30 nép hazája. Európa sorsa és jövője a ma élő nemzedék több száz millió, különböző nemzetiségű ember — személyes sorsa és jövője is. Az elmúlt néhány év eseményei arról tanúskodnak, hogy mind több kormány és párt, politikai-társadalmi szervezet és személyiség érzi át felelősségét a mai és az eljövendő nemzedék békés jövőjéért. Ezek az erők egyre határozottabban lépnek fel annak érdekében, hogy Európa az egyenjogú nemzetek békés egymás mellett élésének és gyümölcsöző együttműködésének földrészévé váljék. Ennek megvalósítása egyben az egész emberiség ügyét is szolgálja. A kormány elnöke emlékeztetett arra: a kontinensünkön kibontakozott pozitív folyamat történelmi jelentős Púja Frigyes látogatása a Kongói Népköztársaságban BRAZZAVILLE Púja Frigyes, a Magyar Népköztársaság külügyminisztere Theophile Obengának, a Kongói Népköztársaság külügyminiszterének meghívására január 17. és 20. között hivatalos, baráti látogatást tett Brazzavilleben. A külügyminiszteri megbeszéléseken áttekintették a kétoldalú kapcsolatokat és úgy vélekedtek, hogy azok kedvezően fejlődnek. A nemzetközi kérdések tárgyalása során kiálltak az enyhülés politikája mellett, mert ez kedvező körülményeket teremt a nemzeti függetlenség, a társadalmi haladás és a békéért vívott harc kibontakoztatásához. Elítélték a fajüldöző rendszereket és állást foglaltak Zimbabwe és Namíbia népének szabadsága és függetlensége mellett. Szolidaritást vállaltak Etiópia haladó rendszerével. A baráti légkörű megbeszéléseken, amelyeken részt vett Kertész József, Magyarország Brazzavilleben is akkreditált nagykövete, teljes volt a nézetazonosság a legfontosabb nemzetközi kérdésekben. Puja Frigyest fogadta Joachim Yhomby Opango, a Kongói Népköztársaság elnöke. Külügyminiszterünk elutazott afrikai útjának következő állomására, az Angolai Népi Köztársaságba. (MTI) Győri Imre hazaérkezett Berlinből Pénteken hazaérkezett Berlinből Győri Imre, a Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottságának titkára, aki a Német Szocialista Egységpárt Központi Bizottságának meghívására január 15—20. között látogatást tett az NDK-ban. Győri Imrét és a kíséretében levő Mona Gyulát, a KB agitációs és propagandaosztályának helyettes vezetőjét és Kurucz Istvánt, a Budapesti Oktatási Igazgatóság vezetőjét a Keleti pályaudvaron Jakab Sándor, az MSZMP Központi Bizottságának tagja, a KB párt- és tömegszervezetek osztályának vezetője fogadta. Jelen volt Gerhard Reinert, az NDK budapesti nagykövete. (MTI) Az öreg gőzösökből egyre kevesebb kerül a gyárba (Fotó: Kalmár István) Kiegyensúlyozott termelés A Járműjavító tavalyi munkájáról, idei feladatairól A MÁV Debreceni Járműjavító Üzeme 1977-ben 103 százalékra teljesítette termelési tervét. Ha csak a fizikai dolgozók munkáját vesszük figyelembe, akkor ez a szám megfelel az üzem termelékenységi mutatójának is. A gyár elmúlt évi munkáját elemezve ez a két adat a legfontosabb. Mi van mögöttük? Több mint kétmillió munkaóra, mindenkor kemény, több helyen nehéz munkakörülmények között végzett emberi erőfeszítés. Gál József üzemigazgató többször hangsúlyozta, hogy a terv teljesítése, a kiegyensúlyozott teljesítmény a szocialista brigádok tagjainak áldozatkész többletmunkát is vállaló lendülete nélkül nem valósulhatott volna meg. Csak köszönet illetheti a gyár másfélszáz szocialista brigádjának 1345 dolgozóját, akik valamennyien részt vettek az októberi forradalom tiszteletére indított munkaversenyben, vállalásaikat túlteljesítették, sőt még pótfelajánlásokra is tellett az erejükből. Ezeknek a munkakollektíváknak köszönhető, hogy a Járműjavító a tervezettnél 70 fővel kisebb létszámmal is képes volt megoldani az üzemre váró feladatokat. (Szerencsére elsősorban nem a szakmunkások, hanem a segédmunkások hiányoztak a termelésből.) 1977-ben 4716 teher-, illetve tartálykocsi teljes javítását végezték el az üzem dolgozói, 190 darabbal többet, mint amit a terv előírt.A javítási igény növekedése az őszi forgalmi többlet következménye. Személykocsiból 358, poggyászkocsiból pedig 147 darab hagyta el az üzemet megújulva. A munkák összetételéből is látható, hogy az elmúlt esztendő nem hozott különösebb változást a gyár profiljában. Tovább csökkent a mozdonyjavítás és egyre nagyobb helyet foglal el a termelésben a teher- és tartálykocsik „megreperálása”. Az évekkel ezelőtt elkezdődött tendencia jövőre is folytatódik, tovább nő a teher- és tartálykocsik javítása (4877 darabot terveznek) és alig 80 mozdony kerül a gyógyító munkáskezek közé. Ezt segíti majd erősen az a nagyarányú rekonstrukció, amelyre az üzemben készülnek. Elkészültek már a tervei a beruházásnak, mely 340 millió forintba kerül, a célja pedig a kocsijavítás korszerűsítése. Ebben az esztendőben terepelőkészítési munkákra kerül sor, 1979 elején kezd hozzá a kivitelezéshez a Hajdú megyei Állami Építőipari Vállalat, több mint 1500 négyzetméter alapterületű új csarnokot építenek a gyárban. Az építkezés várhatóan két esztendeig tart, az új üzemrész technológiai felszerelése, a gépi berendezések letelepítése 1981 végére fejeződik be. Eközben természetesen a munkának mennie kell; igen összehangolt, szervezett tevékenységet igényel az építkezéssel párhuzamosan teljesíteni az egyre növekvő feladatokat. A hajdani vagongyárból örökölt régi üzemrészek mostoha körülményeit a beruházás befejeztével „elfelejthetik” a munkások, korszerű, jóval kedvezőbb munkalehetőséget kínál az új üzem. A gyár vezetői remélik, hogy ezzel vonzó lesz ismét a nagymúltú járműjavító. A rekonstrukciónak egyébként része a rugójavítás technológiájának teljes korszerűsítése, s az üzemen belüli szállítást is leegyszerűsítik. A fejlesztés nem igényel létszámemelkedést, bizonyos belső átcsoportosításokra kerül sor, a mozdonyjavítók egy része a tmk-üzembe kerül, ahol többszörösére növekedtek a feladatok, a vasút üzemi gépparkjának karbantartása jórészt a debreceni üzemben történik majd. A MÁV-nál használatos daruk javítása is megduplázódik Debrecenben. A rekonstrukció befejeztével kialakul a Járműjavító Üzemben a 7000 darab kapacitású teher- és tartálykocsit javító bázis. A MÁV Debreceni Járműjavító Üzem mindig híres volt erős újítómozgalmáról, az elmúlt esztendőben 375 újításból 140-et fogadtak el, s hasznosítottak az üzemben, a dolgozók alkotókészsége, ötletgazdagsága több mint 8 millió forint megtakarítást hozott 1977-ben. A fizikai dolgozók keresete tavaly 106,5 százalékkal nőtt, 614 üdülőjegyet osztottak szét a munkások között, 35-en kaptak lakást. (16 vagongyárinak csaknem egymillió forint kamatmentes kölcsönt nyújtott az üzem lakásépítéshez, -vásárláshoz.) Az elmúlt évben korszerűsítették a gyári óvodát. A járműjavítóban zökkenőmentes volt az áttérés az új gazdasági évre, a gyár dolgozói felkészültek az újabb feladatokra, nagy munka vár rájuk ez évben is. A szocialista brigádok ezúttal sem haboztak, elsők között csatlakoztak a munkaverseny folytatását célzó felhíváshoz, rájuk tehát bizton számíthat 1978-ban is az üzem vezetősége. T. D. A jövő a tartály- és teherkocsik javítása Átadás előtt az új kerékpártisztító berendezés