Hajdú-Bihari Napló, 1980. december (37. évfolyam, 282-305. szám)

1980-12-21 / 299. szám

Értelein és a vezetésben Az igazgató egyike volt a legképzettebb, a leggyakor­lottabb, egyszersmind a legis­mertebb vezetőknek. Annak idején a vállalatát — és vele őt — is elérte a nagy átszer­vezési hullám. Nem értette ugyan, hogy végül is mi miért történik, de mert a határozat az határozat, ő vita nélkül végrehajtotta azt. Anélkül, hogy tudta volna: vele mi lesz. Az utolsó pillanatban ez is kiderült. Telefonáltak „föntről’, hogy döntse el: helyettesként dolgozik-e vagy — mert lassan úgy is itt az ideje — a nyugállományt vá­lasztja? Az igazgató kapásból vála­szolt: nyugdíjazása mellett döntött. Szíve szerint pedig maradt volna. Tudta, hogy szükség is lett volna rá. Azt még csak elfogadta volna, hogy az új „fölállásban” vál­tozik a helye, a szerepe, a be­osztása! De ez a kurta-furcsa telefon?! Ez szíven ütötte. Ez volt az a pont, amikor érzel­mileg már képtelen volt azo­nosulni az üggyel, s amikor az érzelmi motívumok az ér­telem érveit is semlegesítet­ték. Más: A nagyvállalat né­hány részlegében új munka­­szervezési módszert vezettek be. Ez több és fegyelmezet­tebb munkát követelt, kedve­zőbb munkafeltételeket kí­nált, azoknak pedig, akik va­lóban akartak és tudtak dol­gozni, vastagabb borítékot ígért! A mód­szert szakembe­rek­ dolgozták ki, hosszan ele­mezték a szakmailag elem­zendőket, többször konzultál­tak a vezetőkkel, apróléko­san előkészítették a technikai é­s az adminisztrációs rész­é­ért s végül megkapták a jelzést: indulhat a program! Indult. Máról holnapra. És kis híján megbukott. Mert a szakemberek megfeledkeztek érv „apróságról”: megértetni több száz emberrel a mód­szer lényegét elfogadtatni velük annak értelmét és cél­szerű­ségét. Nem számítások­kal, nem diagramokkal, nem emészthetetlen adathal­mazok elhadarásával, s legfő­képpen nem agyonkoptatott közhelyek ismételgetésével. Egyszerűen: meg kellett vol­na beszélni a munkásokkal, hogy mi miért történik, s megkérdezni őket, mi a vé­leményük a szervezési újí­tásról? Utóbb sort kerítettek erre is, s ekkor hallhatták egy élesnyelvű fiatalasszony megjegyzését: „Eszünk ágá­ba sincs, hogy keresztezzük a vezetőség elhatározását De sérti az embert ha ilyen fontos ügyben nélkülünk döntenek.” Egyébként az új szervezési szisztéma gyenge pontjait ké­sőbb éppen a munkások se­gítségével, ötleteik felhaszná­lásával sikerült kiküszöbölni. Megint más, magasabb be­osztásba készülődik a főmű­vezető, ezért az általa irányí­tott műhelyekben gyászhan­gulat uralkodik. Híre jött ugyanis, hogy nem „belülről” oldják meg az utódlást, ha­nem a jól ismert „ejtőernyős” módszerrel... Bepottyanta­­nak egy vadideg­ent a főmű­vezetői munkahelyre. „Nem lehet igaz — robbant ki vala­ki a soros termelési tanács­kozáson —, hogy egy idegen annyira ismeri majd az em­berek személyes életét, gond­ját, baját, mint a Géza (csak így: A Géza), akihez bármi­kor, bármivel odamehettünk és aki soha nem engedett el nyugtató szó, megszívlelendő jótanács nélkül.” A háborgás általános volt, s akkora volt a közvélemény nyomása, hogy végül mégis­csak kapun belül oldották meg az utódlást. Azóta kiderült: nem volt rossz a döntés. Igaz, a volt főművezető (A Géza) önként vállalt tanácsadói szerepkör­ben még jó ideig vissza­visszatért egykori munkahe­lyére. Mert személyes felelős­séget vállalt az általa kisze­melt utód működéséért. S végül még egy példa: a meglehetősen szétzüllesztett, sok-sok belső gonddal bajló­dó oktatási intézmény élére új vezető kerül „kívülről”. Szokatlan a hely, újak a fel­adatok, „fönt” azonban bölcs belátással úgy döntöttek, hogy a már meglevő helyet­tes mellé „belülről” kinevez­­­­nek egy második helyettest, s aki nyilván átsegíti az új ve­­­­zetőt a kezdeti nehézségeken. S ekkor jön a váratlan fordulat: fölbukkan — a má­sodik helyettesi munkakörre pályázó — „fajsúlyosabb” önjelölt. Befolyása révén a felettes hatóság gyorsan meg­változtatja eredeti döntését, ezt azonban nem indokolja, nem teszi közhírré, idert ér­zi, hogy valami nem stimmel. A második helyettes szabad­ságáról visszatérve tudja meg — véletlenül —, hogy már nem helyettes. Az intéz­mény vezetője pedig piaci be­vásárlás közben értesül a sze­mélycseréről. „Ami tán — kommentálják az ügyet a be­osztottak — szakmailag nem is lenne baj. No de az eljá­rás?!...” Ami a példákban közös : az eljárás, a módszer. S az, hogy a „rideg” szakmai szempon­tok, a racionális érvek mel­lett gyakorta megfeledkeznek az ■ érzelmi motívumokról, így fordulhat elő, hogy egy döntés előtt nem számolnak az emberrel. Megfeledkeznek arról, hogy az ember nem­csak utasításokat és döntése­ket végrehajtó biológiai kép­ződmény, hanem­­ ember, s ebben a minőségben érzé­keny és sértődékeny, becsvá­gyó és hiú, lelkes és fegyel­mezett ... De nem mindegy, hogy magára erőszakolja-e a fegyelmezettséget — ebben általában nincs sok köszönet —, vagy azért végzi feladatát fegyelmezetten, mert olyan munkahelyen dolgozik, ahol „A Géza” a vezető. Számát sem tudom, hány emberrel találkoztam már, akik azt mondták: lenne en­nél a munkahelynél jobb is, nagyobb is, netán többet fi­zető is... No de ilyen főnök! A főnök miatt maradok, mert ő ember, s mellette mi is an­nak érezhetjük magunkat! Ám a példákból az is kide­rül, hogy a főnök — és még inkább: a főnök főnöke — alkalmasint el sem tudja kép­zelni, hogy miként függ ösz­­sze a címben jelzett két fo­galom: „értelem és érzelem” — a vezetésben. S hogy mi mindent veszíthetünk, ha e fogalompár második tagjára, az érzelemre — az esendő emberre! — nem figyelünk! " Vértes Csaba AUTÓGYÁRTÁSA Erőteljes fejlődés A nyugathoz képest a szo­cialista országokba megkés­ve köszöntött be a tömeges motorizáció korszaka. A ma­gyarázat egyrészt az eltérő gazdasági lehetőségekben ke­resendő, másrészt abban, hogy az európai KGST-orszá­­gok hoszú ideig egyértelműen a tömegközlekedés fejleszté­sére helyezték a hangsúlyt Közülük még a legnagyobb termelő, a Szovjetunió is las­san jutott el a tömeggyártá­sig: 1937-ben alig 18 ezer, s még 1950-ben is mindössze 60 ezer személyautót állítot­tak elő a szovjet üzemekben. Az adatok tükrében Az erőteljes fejlődés az öt­venes évek vége felé kezdő­dött — ekkor még döntően nemzeti keretekben, azaz kö­zös összehangolás nélkül. Eleinte a haszonjármű-gyár­tás (teherautó, autóbusz stb.) élvezett elsőbbséget, s csak kb. egy évtizede került elő­térbe a személygépkocsi. Az alábbi táblázat az európai KGST-országok személygép­kocsi-termelésének fejlődését szemlélteti. (Az adatok ezer darabban) A gyors fejlődés ellenére a szocialista országok viszony­lag szerény helyet foglalnak el a világ autógyártásában, míg a Föld ipari termelésé­nek ma már mintegy egyhar­madát adják, addig arányuk a­­ személyautógyártásban csupán 6—7, a teherautóknál 7, az autóbuszoknál 8 száza­lék. Az előállított típusokra sem a változatosság jellemző: a fejlesztés iránya az elmúlt években inkább a gyártott mennyiség növelése, illetve a kooperációk bővítése volt. (Ez utóbbiban érdekelt Ma­gyarország is: ismeretes, hogy hazánkban gazdaságos­­­sági megfontolások miatt nem folyik személygépkocsi­gyártás, az importált autók egy részéért viszont autóal­katrész-szállításokkal fize­tünk.) A jövő tervei (Forrás: KGST statisztikai adatgyűjtemények és Auto­mobil Revue (Svájc). Évente mintegy 15 ezer gépkocsit ké­szít Bulgária is.­ A szocialista országok au­tógyártásának fejlődésében fontos szerepet játszott a tu­datos, átgondolt licenc-politi­ka. Jó néhány tőkés céggel kötöttek megállapodást gyár­tási technológiák, tervek át­vételéről, így született meg többek közt az olasz FIAT- cég közreműködésével a Zsi­guli (Lada) és a Polski Fiat, valamint a francia Renault­­cég segítségével a román Da­cia A szakértők szerint a technológiaátadás a 80-as években is folytatódni fog: az NDK a Citroennel kötött szerződést egy sebességváltó- és egy elsőtengely-gyártó üzem felépítésére, Románia­­szintén a Citroen közremű­ködésével Oltcit nevű kisau­tót fog gyártani, Lengyelor­szágban pedig megjelent az új Polonéz mellett a Fiat- Panda is. Csehszlovákiában — ahol a legrégibb hagyomá­nyokkal rendelkeznek a sze­mélyautógyártás terén — a tervek szerint a Skoda saját erőből történő továbbfejlesz­tése a cél. (Ma összesen hét­ típust készítenek, s a termé­kek közel felét exportálják.) Az NDK-ban is új modellek létrehozásával foglalkoznak: a hírek szerint áttérnek a kétüteműről a négyütemű járművek gyártására A Szovjetunió a Lada-progra­­mon túl folytatja a Moszk­vics és a Volga készítését. Még két folyamatra kell felfigyelni. Egyfelől növek­szik a KGST-n belüli forga­lom mellett a tőkés országok­ba exportált gépkocsik szá­ma is. Csehszlovákia például évente több tízezer autót szállít, többek közt az NSZK- ba, Hollandiába és Belgium­ba; a Szovjetunió pedig már több mint 80 ezer Ladát in­dít évente a tőkés országok­ba. Ugyanakkor folytatódik — a licencvásárlás mellett — a KGST-országok gyártóinak együttműködése. A fejlődés jövőbeni útja épp ez lehet: az alkatrésztermelés szakosí­tása, az átvett technológiák korszerűsítése, esetleg — táv­lati célként — új modellek közös kialakítása. 1965 1970 1975 1979 Csehszlovákia 78 143 175 175 NDK 103 127 159 180 Lengyelország 25 64 164 336 Románia 4 24 68 75 Szovjetunió 201 244 1201 1420 A Plzeni Skoda Művekben nagy sorozatban állítják elő a nálunk is népszerű gépko­csikat Vadonatúj Zsigulik gördülnek le a szerelőszalagról (Fo­tó : MTI — KS) D­rága, bizony! De aligha lehet egyetlen szóval felelni a kérdés szélesebb értelmű változataira, te­hát például arra, hogy megér-e nekünk az ellenőrzés annyit, amennyibe kerül, vagyis: jól tudunk-e ellenőrizni? Közszájon forog mostanában egy tör­ténet abból a fajtából, amelyre azt szoktuk mondani: ha nem igaz, akkor is gyönyörű! Eszerint az egyik nálunk fo­lyó, de külföldi cég álltal vállalt építke­zéshez ilyen magas bért ígérve toboroz­tak munkásokat Ám az első hónap után az ígértnél s a vártnál jóval keve­sebb pénzt tartalmaztak a borítékok. Nagy volt a fölzúdulás. A külföldi épí­tésvezető azonban nyugodtan fogadta a reklamálókat s kezében egy listáról ol­vasván az adatokat körülbelül ilyene­ket mondott: „Kovács úr? ön három­szor egymás után tíz percet késett, ese­tenként mínusz százhúsz forint Ács úr? ön szerdán másnaposan jött be, lénye­gében egész nap pihent ötszáz forint le­vonás. Szűcs úr? Ön munkaidő alatt konyakkal issza a kávéját, darabjáért ötven forintot vonunk le. Magyar kis­asszony — szólt kedvesen a takarítónő­höz is —, ön sok szemetet hagy maga után, s ráadásul valamennyi kolléganő­je ellen intrikál, mínusz kétszáz. Mester úr, ön tegnapelőtt kilenctől tizenegyig, munkaidőben a kocsmában tartózkodott, ez nyolcszáz forint.” Bizonyára fölösleges itt részletezni a különbségeket, a szocialista állami ipar és a tőkés magánvállalkozó szempontjai, módszerei, lehetőségei vagy korlátai kö­zött. De ha az említett ellenőrzést mint befektetést tekintem, akkor az a gya­núm, hogy ha sokba került is, megérte. Mert a vezető által ismert tényekből, s abból, hogy a vezető ezeket a tényeket nagyon komolyra vette, minden ellen­őrzött dolgozó rádöbbenhetett, hogy ha nem változtat a munkáján, egy percig sem fognak tétovázni a megfelelő követ­keztetések levonásával. V­an ebben a némiképp kedélyes történetben egy igen fontos moz­zanat: az ellenőrzés megelőző jel­lege. Hogy akkor tárja fel a hibákat, amikor azok még jóvátehetők, kijavít­hatók. A hibát elkövetőket pedig akkor bünteti, amikor az érintett még úgy érezheti, hogy a fegyelmezés fő indítéka nem a megtorlás, hanem a figyelmezte­tés. Minél kevesebb idő telik el az ellen­őrzés által feltárt hibától annak követ­kezményéig, annál nagyobb az eredmé­nyesség esélye. De miként lehet ezt az időtartamot le­rövidíteni? Az ellenőrök számának nö­­v­elésével. Félreértés ne essék: nem új státusokra gondolok, hanem azokra a már betöltött státusokra, amelyekben ugyan nem ellenőrök dolgoznak, de olyan beosztású emberek, akiknél az el­lenőrzés feladatuk része volna, csak ép­pen ezt elmulasztják. A napokban egy munkahely idősebb vezetői panaszkod­tak az ott dolgozó fiatalok egy csoport­jára, mondván, hogy modortalanok, sze­rénytelenek, szakmai tudásukat tekint­ve pedig igencsak gyengék. Ám arra a kérdésre, hogy vezetőik miként ellenőr­zik a munkájukat, gyakran szóvá te­szik-e a viselkedésüket — csak a vállu­­kat vonogatták, ugyan, kár az időért és­ az energiáért. Feltételezhető, hogy ez esetben a ne­velő szándékú és erejű ellenőrzés elma­radása a költséges, ez kerülhet később majd sokba az időseknek is, a fiatalok­nak is, a munkahelynek is S­ok tapasztalat azt mutatja, hogy a napi gyakorlatban a munkafo­lyamatba épülő ellenőrzést elmu­lasztják (talán azért, mert a vitával, ösz­­szeütközéssel, nyílt állásfoglalással jár­na), s a hiányt a kényelmesebb és sze­mélytelenebb adminisztratív ellenőrzés­sel akarják pótolni. Vagyis az ellenőr­zést hajlamosak egy kissé összetéveszte­ni a hatóságosdival. Bis ebből is fakad­nak a gyakran tapasztalt zavarok annak megítélésében, hogy mi is az ellenőrzés célja? Eléggé általános az a vélemény, hogy a leleplezés. Holott ez inkább csak az ellenőr munkájának egyik fázisa, egyik részeredménye. Az igazi cél jóval több ennél. Az ellenőrzésnek a maga" sajátos eszközeivel segítenie kell a hely­zetelemzésben, és ezzel együtt abban, hogy a föltárt gond, hiányosság vagy vé­tek jóvátétele, pótlása, illetve megoldá­sa könnyebbé váljék. Természetesen nem arra gondolunk, hogy az ellenőr legyen okvetlenül és mindenáron népszerű. De arra igen, hogy legyen nagyon felkészült a maga szakmájában. És legyen munkája inten­zitását tekintve is példaadó. Joggal bosz­­szantja a munkásokat, és rontja is az ellenőrzés általános tekintélyét, ha azt látják, hogy például egy úgynevezett nagyvizsgálat ürügyén ellenőrök hada megszáll, sőt többnyire fel is tart a mun­kában valamely részleget, s egy hétig is elhúzzák a két napra való munkát. F­ontos, hogy az ellenőrzött em­ber ne üldözöttnek, hanem segí­tettnek érezze magát, az ellenőr pedig­ önmagát ne vizsgálóbírónak, ha­nem egy sajátos szakma mesterének, aki éppen úgy a páciensekért élt és dol­gozik, mint az orvos, tehát nemcsak azért vizsgál, hogy gyógyítson, hanem azért is, hogy segítsen megelőzni a na­gyobb bajt De amint az orvos esetében, bizalom nélkül itt sem megy a dolog. Az ellenőr se tekintsen minden megvizsgá­landó­ lehetséges bűnözőnek, s az ellen­őrzött se tételezze fel, hogy az ellenőr minden mozdulata fájni fog. Kettejük együttműködése segíthet erősíteni a társadalom egészségét. Azért pedig semmi sem drága. Cs. I. Drága az ellenőrzés? 5 hajdú-bihari napló -­ím december 21.

Next