Hajdú-Bihari Napló, 1982. március (39. évfolyam, 51-76. szám)

1982-03-03 / 52. szám

HOZZÁSZÓLÁS A NAPLÓ CIKKÉHEZ Felújítják a művelődési központot A Napló február 4-i számában megjelent „Felújítják a művelődési központot” című cikkhez Lőrincz Lajos, a Berettyóújfalu vá­rosi Tanács művelődésügyi osztályának ve­zetője az alábbi véleményt juttatta el szer­kesztőségünkhöz. A berettyóújfalui művelődési központ 55 éves épületének felújítása csak 1978-ban ke­rülhetett napirendre azzal, hogy a megyei tanács anyagi segítségével, több évre üte­mezve teljes rekonstrukciót hajtsunk vég­re. Ennek első ütemeként — még 1978-ban — a tetőszerkezet felújítása megtörtént. A következő két évben — anyagi eszközök hiá­nya miatt — a felújítás szünetelt. A VI. ötéves tervi célkitűzésekbe a mun­kálatok folytatása bekerült, és 1981-ben a fűtésrendszer, valamint az életveszélyessé vált villanyhálózat korszerűsítésére kapott másfél millió megyei támogatás segítségével a rekonstrukció folytatódhatott. Célszerűségi megfontolásokból (ti. ne kell­jen a helyreállított falakat később ismét megbontani) a városi tanács további támo­gatást kért a padozatcserékkel is járó belső átalakítási feladatok megvalósításához, mely célra újabb másfél milliót kaptunk évköz­ben. A megnövekedett, időigényes feladatok elvégzésének nem lehetett reális alapja a korábbi határidő. A menetközben felderített további problé­mák megoldására újabb 300 ezer forintot kaptunk. Tény az is, hogy az épületben mű­ködő művelődési központ és a könyvtár ki­költöztetésére vagy tevékenységük teljes fel­függesztésére nem volt mód. Ezért a felújí­tás csak szakaszosan, az egyik épületrészből a másikba való átköltözéssel valósulhatott meg. A szakaszváltás határideje november 15-e volt. A városi tanács költségvetési üzeme egy­szerre több fontos és sürgető feladatnak tett eleget (plk­. iskolafelújítás, óvodaépítés), és ezért az egyébként reális határidőn rövi­díteni nem tudott. A jelenlegi és várható helyzet a művelődési központ épületének felújításában az, hogy a belső munka 1982. március 31-re, míg a külső vakolat felújítása május vég­ére elkészül, s ezzel a teljes re­konstrukció befejeződik. ÚJ DIMENZIÓK A FINN MŰVÉSZETBEN A napokban nyílt meg egy finn művészeti társulás, a Dimensio kiállítása a Kossuth egyetem harmadik emeletén. A csoport tagjai között zené­szek, írók, építészek és kép­zőművészek vannak. Céljuk, hogy ebben a sokszínű társa­ságban rejlő lehetőségeket kihasználva a művészet új di­menzióit mutassák be. Saj­nos, Debrecenbe csak a kép­zőművészek alkotásai jutot­tak most el, azok is vázlatok formájában. Mindezek ellené­re, érdemes megtekinteni a kiállítást. Különösen a mű­vészek szemlélete az, ami megragadja a nézőt. Bár al­kotásaik emlékeztetnek a klasszikus konstruktivizmus alkotásaira, de az ő műveik­ben már nem a „mindenek­­feletti rend” abszolutizálása dominál, hanem az embernek alárendelt, az emberért való rend. Feltehető, hogy ennek az ábrázolásmódnak a kiala­kulásában szerepet játszott a nemrég elhunyt finn építész, Alvar Aalto hatása is, aki bár birtokában volt minden for­mai, technikai-technológiai eszköznek, mégsem emelte azt soha az ember fölé, nem emelte embertől elvonatkoz­­tatottá. Legegyértelműbb pél­dái ennek a törekvésnek a kiállításon látható játszótéri plasztikák. Az egységes­­lá­tásmód talaján megférnek a némileg romantikusabb alko­tások is, ezt láthatjuk példá­ul Ukkonev műveiben, aki némileg a magyar Bodóra emlékeztet, bár Bodó megol­dásai organikusabbak. Kos­­kela alkotásai viszont Hencze Tamásra emlékeztető voná­sokat mutatnak, Kujasalo művei pedig Mengyán And­rás művészetét juttatják eszünkbe. És talán nem nehéz észrevenni az emberi környe­zet emberiesítését szolgáló művekben Mansalo és Tilles Béla művészi rokonságát sem. Ez a művészet tehát nem marad határokon belül. Nem egy csoport belső ügye, ha­nem azon alkotók táborát tá­gítja, akik a közösségért, a közösségi élmény elmélyíté­séért a művészet eszközeivel fáradoznak. Hogy ezt a tö­rekvést érzékelhessük, ne­künk, nézőknek is némi fan­táziára van szükségünk,­ hi­szen a művek egy részét ere­deti környezetéből kiszakít­va, kicsinyített vázlat formá­jában láthatjuk. A többi al­kotás a műhelytitkokba en­ged bepillantást: variációk négyzetekre és háromszögek­re, illetve olyan vázlatok, amelyek a művek születésé­nek folyamatát — vagy in­kább származtatását — mu­tatják be. Végigtekintve az ízlésesen elrendezett kiállításon, mindössze egy dolog miatt le­het hiányérzetünk: jó lenne a mostaninál teljesebb váloga­tást látni ettől a csoporttól. És talán az sem lenne lehetet­len, hogy a képzőművészeken kívül más művészeti ágak is képviseljék a Dimensio cso­port újszerű törekvéseit Ma­gyarországon, hiszen csak így lehetne igazi képet alkotni róluk. Hátha akad egy mecé­nás a közeljövőben ... — s — ! Megnyitó és részlet a kiállításból Februárban három szín­helyen — az Arany János, a Kun Béla Általános Isko­lában és a MÁV Járműja­vító kultúrtermében — ta­lálkoztak Debrecen legif­jabb úttörőkórusai, hogy ugyanazon zsűri, valamint saját hallgatóságuk előtt számot adjanak tudásukról, előrehaladásukról. A városból 30 úttörőkó­rus jelezte előzetesen a be­mutatókon való részvételi szándékát, s végül is 24 kó­rus mutatta be produkció­ját. Mit állapíthatott meg a zsűri a három területi be­mutató után? Azt, hogy ezt a szereplési lehetőséget az iskolaigazgatók, úttörőve­zetők, kórusvezetők és az úttörőkórusok tagjai öröm­mel fogadták. Ki-ki, ahol tudta, a sajátos eszközeivel segítette a jó felkészülést. Az összefogás ereje meg is mutatkozott, mert műsor­választásban, az előadás színvonalában, a kórusok létszámában előrelépés ta­pasztalható a korábbi évek­hez képest. Megállapítható, hogy a bemutatók elérték a kitű­zött célt: pezsdülést adtak az általános iskolai kórus­életnek, ráirányították az iskolák, a tanulók figyel­mét ily módon is a Ko­­dály-centenáriumra és meg­adták a kiválogatás lehető­ségét a május havi Béke és barátság hangversenyen részt vevőknek. Az iskolai kórusmozga­lom szempontjából néhány további tanulsággal is szol­gáltak a területi bemuta­tók. Kiderült, hogy Debre­cenben szép számmal van­nak fiatal, szakmájukat ér­tő és a kórusmunkát szere­tő énektanár-karnagyok. Tapasztalhattuk, hogy gyer­­mekeink szívvel-lélekkel részt vesznek a kórusmun­kában, ha ehhez a feltéte­lek megvannak. Téves te­hát az a feltevés, hogy az ifjúság nem szeret énekel­ni. Azt viszont sajnálattal meg kellett állapítanunk, hogy kevés a fiú énekes az úttörőkórusokban. A sikeres műsorválasztás mellett meg kell említeni és dicsérni azt is, hogy az unisono népdaléneklés egy­re inkább helyet kap a mű­sorban. A zenei anyanyelv­nek ilyen rangú ápolása feladata is a kórusoknak. Bátrabban nyúlnak a kar­nagyok a kánonokhoz, mint a több szólamú éneklés leg­hatásosabb, egyben leg­könnyebb módozatához is. Találkoztunk különböző hangszeres kísérettel is. Csak bátorítani szeretnénk ebben az iskolai kórusain­kat! Debrecen, mint zenei iskolaváros, a hangszerkí­­séretes zenében is nagy le­hetőségeket kínál az isko­láknak. Ebben bizonyára még társadalmi segítőkre is találnak a tanulók a hozzá­tartozók révén. A bemutatók arra is fényt derítettek, hogy a nem ének-zene tagozatos általános iskolákban is le­het nagyszerű kórusmunka. A Martinovics Ferenc által vezetett Vénkerti Általános­­ Iskola mintegy 100 tagú kó­rusában még csak most kezd beépülni 15-20 ötödik osztályos tagozatos gyerek, de a kórus a zömében nem tagozatos tagságával nagy­szerű teljesítményt nyúj­tott. Igazolása volt ez an­nak, hogy a nem tagozatos iskolákban is ott van a legnemesebb hangszer, a vox humana. Az úttörőkórusok ver­sengése hasznos kezdemé­nyezésnek bizonyult. Sokak segítő munkája mellett il­lesse érte dicséret Sántha Györgyné ének-szakfelügye­lőt, aki tervező, szervező, segítő munkájával nagyon sokat tett érte. Bárcsak ez a jó kezdeményezés meg­alapozná a további évek eredményes kórusmunká­ját, segítené az Éneklő if­júság kórusmozgalmat! Szathmári Károly Úttörőkórusok bemutatói Debrecenben Bartók és a Pant­a Rhei Nem a tiszteletlenség, hanem éppen a tisztelet mondatja velünk. Ifj. Bartók Béla nyilat­kozta a Film, Színház, Muzsika legutóbbi szá­mában arra a kérdésre, élt-e azzal a jogával, hogy apja műveinek egyik vagy másik előadá­sa ellen tiltakozzon: „Saj­nos, kevesebbszer, mint szükséges lett volna. Ami­kor a Panta Rei (sic!) ne­vű debreceni együttes dzsesszesített Bartókot játszott lemezre, ez ellen tiltakoztam. A lemezt az­tán megsemmisítették.” A Panta Rhei együttes egy időben kétségtelenül több Bartók-mű előadá­sát tűzte programjára. A beat és a dzsessz-rock stíluselemeinek felhasz­nálásával játszották töb­bek között a Paprikajan­­csi, a Kvartok és a Tánc­­szírű­ átdolgozásait, nagy sikert aratva az ország egyetemi klubjainak kö­zönsége és azok előtt, akik Bartók Béla művei­nek eredeti változatáig önmaguktól nem jutottak el. Ezzel a produkcióval első helyezést értek el az orosházi területi és a győ­ri országos beatfesztivá­­lokon. Gonda János zsű­­rielnök nagy elismeréssel nyilatkozott teljesítmé­nyükről. A felvételeket a Hanglemezgyártó Vállalat érdemesnek tartotta a publikálásra. Nincs szándékunk két­ségbe vonni ifj. Bartók Béla jogutódlásának kér­déseit. Tény azonban, hogy a Panta Rhei együt­tes lemeze ellen úgy til­takozott, hogy meg sem hallgatta a felvételeket. Ebben az ügyben ifj. Bartók Béla győzött. És Bartók Béla? (túri) BEÍRÁS ELSŐ OSZTÁLYBA Az első osztályosok beírása Debrecen város általános is­koláiban március 11-én és 12-én lesz. Azokat a gyerme­keket kell első osztályba be­íratni, akik 1982. augusztus 31-ig betöltik 6. életévüket. Az iskolakörzet utcajegyze­­tékét az érdeklődők az isko­lában megtekinthetik. (A tó­­cóskerti új lakótelep tankö­teles tanulóit a Szoboszlói úti Általános Iskolában kell be­íratni.) A tagozatos iskolákba kör­zeten kívüli gyermekek is je­lentkezhetnek, de egyidejűleg a körzeti iskolába is be kell íratni. KÉPERNYŐ­­ 1. Család ? Társadalmi közhely: válságban van a család. Hát hogy­ne volna válságban, amikor mindenki azt mondja, hogy vál­ságban van. Az például nem is irodalom, amelyik nem tépi ronggyá a család kispolgári illúzióját, nem leplezi le két­színűségét, unalmát, gyűlöletét, szóval, ha nem tiltakozik az ellen a szokvány monogámia ellen, amely már több ezer éve bilincsbe veri az emberiséget. Ez van az egyik oldalon. Olykor az ideálrombolás, az eszmények lejáratása, a férfi—nő kapcsolat lefokozása, a szexualitás mindent elözönlése, az erőszak, a meztelenség, a drasztikum, a már-már majdnem pornográfia, s akkor mindenki csodálkozva felteszi a kérdést: nem tudod mi az istentől van válságban a család? Biztosan attól, hogy a gyöngédség idegesít, a megértés elsatnyít, a hűség röhejes, a szerelem pedig idejét múlta érzésforma. És ne higgyék, hogy ezt én találom ki, te mondod, ő hiszi. Ez az általános képlet. Ez a rögeszménk, a mániánk, a vesszőparipánk.­­ úgy látszik, nemcsak nekünk, nemcsak honi égboltjaink alatt. Legutóbb is láttam a képernyőn egy tévéfilmet, Claes Andersson finn drámaíró színművéből Zsombolyai János készítette. Egész idő alatt azt kérdeztem magamtól, hogy tulajdonképpen mi bajunk is van nekünk, embereknek egymással? Mitől romlik el az életünk, miért fut vakvá­gányra az érzelmi magatartásunk? Erre most az íróval azt tudnám mondani: az alkoholtól, az alkohol miatt. De csak ennyi volna? Azt hiszem, mélyebbek az összefüggések. Azok voltak a drámában is, csak hát nem biztos, hogy mindig és mindenütt a kellő hangsúllyal. A Család című színműnek aligha lehet elvitatni a szándé­kát. A jó szándékát. Valamire rá akarja döb­benteni a nézőt s ha jól értem, arra, hogy hogy egy kis emberi közösség összetartása is mekkora arra, hogy egy kis emberi közösség összetartása is mekkora energiát igényel. Ilyenformán tehát van felelősségérzete is, s az író fontosnak tartja, hogy a belső összefüggések nyom­vonalát végigkövesse. Ami engem mégis zavart, az a mo­dell más hangsúlya, más hangszerelése. A helyzetből követ­kezően, s ebben a társadalmi viszonyoknak legalább annyi a szerepük, mint a gondolkodás, az érzelmi élet meghatáro­zottságának. Magyarán: ott a felületek szenvedélyteleneb­­bek, a felszín simább, mint a mi közegünkben. Lehet, hogy ez a tragikusabb s talán a kilátástalanabb is. Mindenesetre meglepett a se hideg, se meleg, se vele, se nélküle tempót­­lanság. Persze tudom én, hogy az író ezzel a kiúttalanság­gal többet akart érzékeltetni, mint egy család köznapi tra­gédiája. A válságot, a válság nyomában fellépő örvényeket kísérelte meg általánosító érvénnyel végigkövetni, csakhogy az eredmény túl didaktikusra sikerült. Már ti. abban az értelmezésben, illetve meggyőződésben — művészileg —, hogy ahol egy szál felszakad, ott törvényszerűen az egész vég­szövet felfeslik. Kétségtelen, hogy a szülői hatás, a családi környezet kisugározza a maga lényegét, azonban ha nem volna más esély, úgyszólván minden gyermek éle­te reménytelen lenne a rossz példák vonzáskörében. Higy­­gyük el, s adjuk meg az esélyt: a rossz házasságok, a rossz családi sorsok ellenére is az abból származó utódok, élet­utak akár csillagmagasságokba is emelkedhetnek. Lehangoló és reménytelen Claes Andersson véleménye és ítélete. Pláne úgy, hogy mint egy önmagába visszatérő gör­be a történetet is meg a hősöket is bezárja a maguk kis ka­lodájába, mert a börtönök közt is az a legjobb, amit már megszoktunk, aminek már hozzánk idomult a mérete. Én optimistább vagyok mindezek ellenére. Ha nincsenek is illúzióim, próbálok ,arra gondolni: a jövő tartogathat még meglepetéseket. A tévéjátékból leginkább a színészek játé­ka teszett, akik — különösen Margittay Ági és Bodrogi Gyula — az írói egyszerűsítéseket is átlényegesítették, fel­­forrósították a maguk lehetőségeivel. 2. Lehet egy...? Legtöbb tévévetélkedő minden bizonnyal ott van a nép­szerűségi lista elején. Nemcsak azért, mert élvezzük a já­tékot, hanem — s ez a lényeg — magunk is bekapcsolódha­tunk, megmérhetjük képességünket. Pontosabban: felké­szültségünket, s így akarva-akaratlanul kialakul valamifé­le műveltségi ismeretterjeszés, közös tudásgyarapítás. A legutóbbi Lehet egy kérdéssel több? adása azonban nagyon feldühített. Nem volt igazam, de mit tegyek? A néző, mint mindenki, ha már ketten versengenek, valaki­nek szurkol. Személyes rokonszenv, szimpátia, vagy egyéb apróságok játszanak közre érzelmi elkötelezettségemben? Nem tudom, de idegesít, ha a versenyző játékmodora, em­beri magatartása csak az önzésen alapul. Szóval ezért, ilyesmi miatt lettem bosszús vasárnap délután. Az egyik játékos már nyolc hónapot megnyert, a másik akkor szállt ringbe az első két hónapért. A feladat öt kép, s ki ismer fel többet közülük. A kezdő versenyző nem kockáztat, jelzi hogy ő mind az öt képet felismerte. Fel is ismerte. Az első játékos búcsúzik, valószínűleg egy színes televíziója bánja. De hát a szabály ezt lehetővé teszi. De milyen a szerencse? Forgandó. Ismét öt kép követke­zik, öt író­s a feladat: vagy megnevez kettőt az arcképek után, vagy a játékvezető mindegyiknél mond két-két mű­vet, de akkor már három alkotót kell kitalálnia. Marad a második, s jönnek a kérdések. Nem akarom részletezni, versenyzőnk Kosztolányin kívül — őt se a műve, hanem a fényképe után — senkit sem tudott néven nevezni. Minden regényeim ismeretlen volt, s így búcsúzni kellett a játék­tól. Tudom nem illik, de kárörvendtem. Akkor. Most viszont elgondolkodom: műveltségünk, ha csak irodalmi is, hagy némi kívánnivalót maga után. Mert ilyen írók mint Mo­ravia, Maugham, Hauptmann, eléggé benne vannak a szel­lemi köztudatban. Vagy mégse? 3. Fórum Minden idők leggyengébb külpolitikai fórumát láttam szerda este. Pedig hallatlan izgalmas dolgok kerültek terí­tékre. Például: a kelet—nyugati kapcsolatok, a lengyel bel­politikai helyzet, a szovjet—amerikai viszony, a fegyverke­zés kérdései, hogy csak néhányat említsek. Sőt, a stúdió­­vendégek mellett jelentkeztek a bonni, a moszkvai, a var­sói, és a washingtoni — illetve ő nem — tudósítók is, ezek­ben, hozzáértőkben tehát nem volt hiány. S mégis. Ahogy Horváth Ádám, a riporter kerestetik egyik zsűritagja mon­daná: untam. Nem tudtak lekötni. Lehet, hogy bennem a hiba, de hát a tévé hozzászoktatott bennünket az élő, az ér­zékeny, a problémagazdag, s főleg az őszintén igényes elemzésekhez. Most meg mintha nem lettek volna formá­ban. Csak a felületét forgatták a lényegnek. (Vagy csak a képernyő előtt tűnt olyannak?) Nem vagyok hivatott bírája a Fórumnak, de az volt az érzésem: ezúttal foghegyről vették az egészet. Még legin­kább ott csillant fel a szemem, amikor a kolléga urak már-már hajba kaptak s finoman — vagy nem is fino­­man — be-betartottak egymásnak. S erről jut eszembe: egy-egy ilyen fórum előtt nem kéne tisztázni, hogy ki kit utál, s azokat összeültetni, akik szimpatizálnak is a másik­kal Boda István HAJDÚ-BIHARI NAI'CO - 1997. MARCIUS !

Next