Hajdú-Bihari Napló, 1985. február (42. évfolyam, 26-49. szám)

1985-02-01 / 26. szám

ÁRAMKIMARADÁSOK EGÉSZ ÉVBEN El-elsötétülő falvak „Hajdúsámson lakosságá­nak most már harmadik éve nevesebb ünnepeit áramszünetben, az áram­szolgáltatás zavarai között kell eltöltenie.” (Részlet Kiss Géza hajdú­sámsoni tanácselnöknek a TITÁSZ-hoz címzett levelé­ből) — Uram, karácsony előtt mi már nemcsak a fenyőfá­ra veszünk gyertyákat! Ké­szenlétben van mindig egy elemlámpa is, meg nem árt vizet tartalékolni a kádban! Tehetetlenség ? A sámsoni buszmegállóban tartott rögtönzött „közvéle­mény-kutatáson” a rendsze­res áram- és vízszolgáltatási zavarok (hidroforos rend­szerrel jön a víz) ezernyi kellemetlen következményét sorjázzák az emberek. Fél­bemaradt mosásokról, el nem készült házi feladatok­ról, a tévében nem látott westernfilmekről, elrontott családi ünnepségekről be­szélnek. Kiss Géza tanácselnök iro­dájában a TITÁSZ-hoz kül­dött levél másolatát olva­som. Megértem összes in­dulatát, ő mégis magyaráz­kodni kezd: — Lehet, hogy túl erősen van megfogalmazva, de tudja, a falugyűléseken és minden lehetséges fórumon a lakosság ennél még éleseb­ben veti fel a problémákat. Már szinte megkérdőjelezik, hogy alkalmasak vagyunk-e a község vezetésére, ha még ezt a „kis ügyet” sem tudjuk megolda­ni. December 26-án délután fél 4-től több mint öt órán át nem volt áram. El is szaladt a lakásomra egy férfi, és tőlem kérte számon, hogy miért nincs villany meg víz sem. Itt Sámsonban nincs TITÁSZ- ügyelet, így aztán a tanács a felelős ezért is. Természe­tesen azonnal telefonáltunk, de így is lépten-nyomon ezt hallhatom. ..Tehetetlenek”. Pedig két éve mindig panasz­­szal fordulunk a TITÁSZ- hoz. Vádaskodások A TITÁSZ-nál vizsgálatot rendeltek el, mely megálla­pította: üzemzavar miatt 1982- ben 13 alkalommal, összesen 49 óra 45 percig, 1983- ban 10 alkalommal, összesen 31 óra 06 percig, 1984- ben pedig 21 alkalom­mal, összesen 59 óra 37 percig nem volt áram ebben a térségben. Feltűnt a vizsgálat során, hogy az 1984-re jelzett ün­nepnapokon (karácsony má­sodik napját­­ kivéve) nem találtak üzemzavari ese­ményt, pedig az üzemzavar­jegyzőkönyveken kívül a gépkocsi-menetleveleket is átvizsgálták. Mivel koráb­ban volt arra már példa, hogy illetéktelen személy a kisfeszültségű hálózaton ön­kényes kikapcsolást végzett, a gyanú arra terelődött, hogy esetleg most is hason­ló esettel állnak szemben. Ezt a kérdést egyébként to­vább vizsgálják a TITÁSZ debreceni üzemigazgatósá­gának és a hajdúsámsoni ta­nácsnak a vezetői. A sok-sok gond következté­ben Hajdúsámsonban már olyan vádaskodás is elhang­zott, hogy az ünnepek al­kalmával szándékosan (!) vannak áramkimaradások. A TITÁSZ adatait átnézve kiderült azonban, hogy igen sokszor előfordultak áram­szünetek egyszerű hétközna­pokon is. A lakosság számára valószínűleg inkább azok az esetek emlékezetesek, ami­kor éppen egy ünnepi ebéd elkészítésében, egy vendég fogadása közben zavarták meg. Kevésbé felejtik el például, hogy 1981 szilvesz­terén áramszünet volt, és teljes sötétségben köszönt­hették az új esztendőt. Hogy 1982. november 7-én négy órán át, 1983. karácsonyán egymást követő három na­pon, összesen több mint tíz órán keresztül, 1984. kará­csony második napján 5 óra 19 percen át nem volt villany és víz a kora esti órákban. — Lakosságunk jó része, körülbelül 2 ezren Debre­cenbe járnak be dolgozni. Joggal merülhet fel ezekben az emberekben, hogy ők is szeretnének hasonló kö­rülmények között élni, mint ott a városon. Gazdasági kár A gond azonban — bár ez nyilván nem nyugtatja meg a sámsoniakat — más köz­ségekben is jelentkezik. Ha­sonló információkat hallot­tunk például Nyíracsád­­ról, legutóbb Létavértesen jártunkkor pedig Szatmári Sándor tanácselnök is erről panaszkodott: — Létavértes minden árambetáplálásban a legvé­gén található. Ha bárhol üzemzavar van, az minket azonnal érint. Megnöve­kedtek az energiaigények, a hálózat pedig nagyon el­avult már. Szinte naponta van nálunk legalább egy­két perces áramszünet, de az is előfordul, hogy ötször is. Elsősorban a lakosságot zavarja ez, de lehetetlenné teszi például a ROBOTRON könyvelőgépekkel való dol­gozást, hiszen ezek a gépek áram megszakadás esetén el­felejtik a beütött tételeket. Így nemegyszer előfordul, hogy egy egész délelőtt mun­káját újra kell kezdeni. De zavarják ezek a kényszerű áramszünetek a gazdasági egységeink folyamatos mun­káját is. Az ÉVISZ mű­anyagüzemében például ha leállnak a fröccsöntő gé­pek, megdermed a mű­anyag. Kezdhetik a munkát elölről, és ráadásul az anya­gi kár sem csekély. Vesztesé­get jelent ez a termelőszö­vetkezet sertéstelepén és a termény­szállító­ is elektro­mos üzemeltetésű. Károk jelentkeznek a sütőüzemben, a malomüzemben és még so­rolhatnánk ... Varga Lajos, a TITÁSZ üzemviteli főosztályának ve­zetője ugyancsak ismerős e témakörben, hiszen a sám­soni tanácselnök levele nyomán elrendelt vizsgálat­ban ő is részt vett.­­ Megállapítottuk, hogy a Hajdúsámson nagyközsé­get és a térséget ellátó 22 kilovoltos vezeték műszaki állapota megfelelő és nem rosszabb a többinél. A veze­ték hossza azonban a leága­zásokkal együtt 140 kilomé­ter, ami rendkívül hosszú. Ebből természetesen követ­kezik, hogy a hibalehetőség így sokkal nagyobb, mint a rövidebb vezetékeknél. Bár­hol is adódjon egy hiba a ve­zetéken, a nyulasi állomá­son az automatikusan ki­kapcsolódik. Ekkor kezdő­dik a hibakeresés, és előfor­dulhat, hogy 40 kilométer­nyi vezetéket is gyalog kell bejárnunk e célból. — Tartalék vezeték nincs? — Az említett vezeték Haj­dúsámson—Nyírmártonfal­va—Nyíracsád—Fülöp— Nyírábrány—Vámospércs irányában halad. A tartalék vezeték a halápi és a léta­­vértesi, de ezek is nagyon terheltek, így legfeljebb éj­szaka szolgálhatnak igazi tar­talékként. A másik prob­léma ezekkel, hogy ugyan­abból a táppontból — Nyú­lásról — indulnak. Beruházási visszafogások — Nem indulhatna-e cél­vezeték Hajdúsámson irá­nyába? — Vállalatunk megvizsgál­ta ezt a lehetőséget. A 9— 10 kilométer hosszú vezeték költsége 4—4,5 millió fo­rint volna. Ráadásul ez nem is oldaná meg a hajdú­sámsoni gondokat, mivel ugyanabból a központból Hajdúhadház irányában ha­ladó, már meglevő vezeték­hez kellene leágaztatni. — Feltételezem: azért van megoldás. — Vállalatunk a folyama­tos áramszolgáltatást min­dig is alapvető céljának te­kintette. Az áramszolgálta­tás közvetlen tárgyi felté­teleinek megteremtéséhez szükséges pénzeszközöket azonban a népgazdaság bo­csátja rendelkezésünkre az országos mérlegelések alap­ján. A fenti gondok meg­oldását egy új, 120/20 ki­lovoltos transzformátorál­lomás megépítése jelentené. Ezt Létavértes térségében tervezzük A beruházás tel­jes értéke meghaladja a 100 millió forintot. — Mikorra várható ennek megépülése? — Az új táppont létesí­tése a jelenlegi ismert ipar­ági beruházási program sze­rint 1987—88-ban várható. — Hát az elég soká lesz! — Valóban indokolt len­ne, hogy hamarabb üzembe helyezzük. Hangsúlyozom: ez a TITÁSZ-nak is érdeke volna. Sajnos, az ország tel­jesítőképessége véges. Amit mi tehetünk, addig is meg­próbáljuk még gyorsabbá tenni az üzemzavarok elhá­rítását úgynevezett szakasz­bontó oszlopkapcsolók épí­tésével. Kiemelt figyelmet fordítunk a térség beruházási, karbantartási, üzemviteli terveire. A TITÁSZ jóindulatát nincs okunk megkérdője­lezni. A debreceni üzem­­igazgatóság dolgozói igen nagy erőfeszítéseket tesznek a zavartalanabb energia­szolgáltatásért. A sámsoni vezetékrendszeren például egy órával csökkentették az egy üzemzavarra számított elhárítási időt. Ebben az egy órában ki is fejezhető az a helytállás, amit a TI­TÁSZ dolgozói minden idő­járási körülmények között, éjjel-nappali rendelkezésre állással megtesznek. A magunk részéről éppen ezért csak azt tudjuk ismé­telten megfogalmazni: a lé­tavértes­i transzformátorál­lomás évek óta esedékes megépítésére mielőbb ége­tően szükség van. Dombrovszky Adám Gombvarró gépek exportra Csepelen, a Konfek­cióipari Gépgyárban nagy mennyiségben gyártanak gombvarró gépeket­ Legújabb típusú gyártmányuk pneumeti­­ka segítségével adagolja a gombot és egyaránt alkalmas kettő és négy­lyukú gombok felvarrá­sára. gyártmányok ki­lencvenöt százaléka ex­portra kerül, a gépek legnagyobb vevője a Szovjetunió és az NDK. A gép végső szerelése. VERSENYBEN VÁLTOZATOS FORMÁK Harmincöt és fél millió csapágy — ez a Magyar Gör­­lőcsapágy Művek idei terve. A mennyiség mellett persze fontos a minőség, s nem utolsósorban a gazdaságosság. A munkaversenyt eszköznek tekintik a válla­lat vezetői, olyan sajátos ösztönzési rend­szernek, amely mind az egyének, mind a ki­­sebb-nagyobb kollektívák kezdeményező­készségét, tenni akarását a fő célkitűzések megvalósításának szolgálatába állítják. Ennek jegyében fogalmazódott meg az 1985-re szóló versenyfelhívás. Részletesen megjelölték azokat a fontosabb területeket, amelyekhez kapcsolódhatnak a brigádválla­lások. Néhányat érdemes kiemelni ezek kö­zül. Az ütemes értékesítés feltétele a termelés legalább 97 százalékos tervszerűsége. Ehhez viszont elengedhetetlen a termelésirányító szervek, valamint az anyaggazdálkodással, a gyártóeszközök beszerzésével foglalkozó rész­legek hatékony együttműködése. A szállítási fegyelem egyre inkább alapvető kérdéssé válik a vállalatközi kapcsolatokban. Hiába azonban a szándék, ha olykor hiányoznak a belső feltételek. A brigádok, az illetékes osz­tályok kollektívái komplex együttműködés­sel sokat tehetnek a határidők pontos be­tartásáért. Az idén a tervek szerint tizenegy és fél millió dollár értékű csapágyat kell eladni a tőkés piacon, s további tíz és fél millió dollár értékűt (az import elkerülése érdeké­ben) a szocialista országokban. Ez is olyan feladat, amely bőségesen ad alkalmat a bri­gádok vállalkozó kedvének bizonyítására. Már ma gondolni kell a jövőre — ezt szolgálja a folyamatos gyártmányfejlesztés: az idén húsz új típus termelésbe állítását tervezik Nem mindegy azonban, hogy mi­korra készülnek el egy-egy új csapágyfajta gyártási technológiájának kidolgozásával. Csak címszavakban említjük a többi fel­­adatcsoportot: a gépek és a szellemi kapaci­tások jobb kihasználása; a felületi meg­munkálás minőségének javítása; a csapágyak zajszintjének csökkentése; a se­lejtarány minimális értéken tartása; az anyag- és energiatakarékosság; a munka­­védelem. Aki részt kíván venni a munka­versenyben, aligha panaszkodhat a lehető­ségek hiányára. A Magyar Gördülőcsapágy Művek mun­­kaverseny-szabályzatának kidolgozói arra törekednek, hogy minél színesebb formák között választhassanak a versenyezni aka­rók- Ma már bevált­­módszernek tekinthető például a pályázati rendszer: tavaly nyolc­vanegy munka érkezett a bíráló bizottság­hoz, főként a technológiai fejlesztés, a mi­nőségjavítás, az anyagtakarékosság, az im­portmegtakarítás, a tőkés export és a szá­mítástechnika alkalmazása témaköréből. A pályázatok többsége komplex brigádmun­ka, amely összekapcsolta az elméleti kidol­gozást a gyakorlati megvalósítással. A kü­lönféle formák említésekor szólni kell az ifjúsági versenymozgalomról (amelynek szervezésében a KISZ-szervezet is részt vál­lal) és az Alkotó Ifjúság pályázatról, ame­lyen a fiatal mérnökök bizonyíthatják képes­ségeiket. A Magyar Gördülőcsapágy Művek és a moszkvai 1. számú csapágygyár között ki­alakult évtizedes jó kapcsolatnak szinte ter­mészetes következménye volt, hogy nem­zetközi méretűvé szélesedjék a felszabadulá­si és kongresszusi munkaverseny. A két vál­lalat kollektívái egyebek között az export­­szállítás pontosságában, a termékek minősé­gének javításában, az új gépek és eszközök­ fejlesztésében; a csapágyak alapvető minő­ségi jellemzőinek javításában; az anyag- és energiatakarékosságban; a munkaszervezés­ben mérik össze erejüket. A verseny 1984 augusztusában kezdődött, s négy szakaszban zajlik. Az egyes „futamok” értékelési idő­pontja a történelmi események időpontjához kapcsolódik — a végső rangsorolásra 1985. május 9., a Németország feletti győzelem 40. évfordulója után kerül sor. A verseny­ben legjobban szereplők a szokásos anyagi és erkölcsi elismerés mellett lehetőséget kapnak a testvérvállalat meglátogatására is. Az idei tervekben szereplő célok megvaló­sítása próbára teszi az MGM valamennyi dolgozójának teljesítőképességét. Remélhető azonban: a mun­ka­verseny megannyi for­mája is segít abban, hogy a vállalat végül eredményesen zárja az 1985-ös esztendőt. II. I. Változatok Volán-témára ■ Február elsején felszáll a magyar városlakó a helyi buszra és kettőt fizet, egyet kap. Két eddigi jegy árát, ami most egyet ér. Ez a gaz­daság törvényszerűsége, másképp nem kifizetődő a helyi autóbusz, különben gyalogolhatnánk. Városlakó tudomásul vette és fizeti. Ámde! Ha már megfizeti, akkor legyen vége némely városok helyi autóbuszjáratain a parlagi állapotnak. Ha az utas most megfizeti az árát... akkor — valamit valamiért, ezt már a római jog is leírta! — tisztes ellen­szolgáltatást vár. A sejtel­mes közlekedési informá­ciók helyett például korrekt tájékoztatást. Az afféle „Já­rat közlekedik tízpercen­ként!” szövegek eltüntetését. Mert ugyebár azt az utas sosem tudhatta, hogy mikor van a tízperc. Ha az ő kar­órájára nézett, már tizenöt is elmúlt, de mit szólha­tott?J­ó sietett, a forgalmis­ta messze volt, vagy más­képp járt az órája. Mellébe­szélésre az alkalom ezernyi. Például az, hogy a várakozás a forgalmi lámpáknál „el­veri” az időt, mert a lámpá­kat nem lehet kiszámítani. Csakhogy az indítóállomáson nincs forgalmi lámpa, még­sem tízpercenként indulnak a járatok, mint a cseles kis táblácskák hidegvérrel hir­detik. Más változatok a városi közlekedésszervezet gyönyö­rűségéről: Beülsz az ülésre és a lábad szépen a nyakad­ba veszed. A fakírmód utazás oka Magyarhonban egy vö­dör meg egy cirokseprű, ami ugye kényelmetlen a vezető­fülkében, ezért a Volán-pi­lóta hátrateszi emigyen: „Na, húzza fel a lábát, pa­pa, nem született maga grófnak!” De hogy a közjá­tékot meg ne unjuk, vödör helyett néha hat darab já­ratjelző tábla miatt ülsz fél­­ülepen. További variációk Volán-témára: 1. Táblák po­rosak, utazás ruhakefével; 2. Táblák fémből vannak, sar­kuk mint a disznóölőkés; 3. Kocsipadló olajos, ittas ba­lett-táncos. Jó betétszám, a részegem­ber. Beesik melléd, cuppa­nós, rumízű puszit­ád, mert: „Szeressük egymást gyere­kek!” és aranyosan feleséged nagysasszony tomporára csap, hogy: „Neked van jó csajod, haver, nem annak a morcos kalaposnak, nézzed csak, ott ülnek a busz fará­ban!” És még boldog is vagy, mert nem rókázott le. Pedig Kosztolányi Dezső már 1932-ben megírta az „Alakok”-ban — az egyik legremekebb magyar portré­kötetben —, hogy a helyi kalauz szerint: „Ittas egyé­nek nem szállhatnak föl. Ez tilos és le kell őket szállíta­ni!” Végül is: szervezni tudni kell! Főképpen olyasmit megszervezni, amihez nem kell státus meg béralap, csak k­ész! Mivelhogy egy megyei Volán-igazgató fize­tése azért több, mint a busz­sofőröké, hogy több legyen a fejében is: ötlet, rugal­masság, lényeglátás. Meg politikai érzék is, hogy tu­nya szervezés miatt ne ront­sa a közhangulatot. Kemény gazdasági helyzetünkben ke­mény a követelmény is: csak rátermett közlekedési vezető maradhat a helyén. Ez ma az egyik legfontosabb változat Volán-témára! Földessy Dénes ! Pillantás a világra A NAPLÓ FOTÓPÁLYÁZATA Hazánk felszabadulásának, valamint a Hajdú-bihari Napló (Néplap) megjele­nésének 40. évfordulója tiszteletére a szerkesztőség és a Hajdú megyei Lapki­adó Vállalat fotópályázatot hirdet. A pályázatra beküldhetők egyrészt dokumentumfotók, olyanok is, ame­lyeket nem a beküldő készített, de 1944. márciusa és 1968. január 1. között ké­szültek, s témájuk valamilyen formában kifejezésre juttatja a megye életének változását. Beküldhető például a jelzett időszakban egy-egy községről, utcáról, házakról, közösségi létesítményekről ké­szült felvétel, dolgozó vagy ünneplő embereket, brigádokat, különböző cso­portokat bemutató politikai, társadalmi rendezvényeket megörökítő kép. A do­­kumentumfotó-pályázatra bárki küld­het be képeket. Ezekről a fotókról nega­tívokat készítünk és azok közlési jogát fenntartjuk. A pályázat lezárása után az eredeti fotókat visszaküldjük. A pályázatra beküldhetők továbbá olyan saját riportfotók, amelyek a mai magyar életet, valóságot ábrázolják igé­nyes, napilapban közölhető formában. Riportfotóval hivatásos fotósok nem pá­lyázhatnak (pl. fotóművészek, fotóri­porterek.) A dokumentumfotókat eredeti mé­retben, a riportfotókat lehetőleg szab­vány levelezőlap méretben kérjük be­küldeni, teljes névvel és pontos címmel ellátva, a közlésre alkalmas fotókat a Naplóban folyamatosan közöljük, s ér­tük a szokásos honoráriumot fizetjük. A bíráló bizottság a legérdekesebb do­kumentumfotókat és a legkifejezőbb, legjobb riportfotókat pénz- és tárgyju­talomban részesíti. A beküldési határidő a pályázat meg­hirdetésétől kezdődően folyamatos. Eredményhirdetés 1985. április 4-én, ha­zánk felszabadulásának 40. évforduló­ján lesz­ A dokumentumfotók eseté­ben örülnénk annak, ha olvasóink meg tudnák határozni a kép készítésének helyét, idejét, valamint azt is, hogy mit, milyen eseményt, illetve kiket áb­rázol a fotó. A dokumentum- és riportfotókat a Hajdú-bihari Napló szerkesztőségébe kell beküldeni, vagy behozni (Debrecen, Tóthfalusi tér 10.). HAJDC-BIHAHI NAPLÓ — 1983. FEBBUAH 1.

Next