Hajdú-Bihari Napló, 1985. december (42. évfolyam, 282-306. szám)

1985-12-16 / 294. szám

KÖNYVEKRŐL MINDENKINEK Történelem­­ hazaközelben A MEGYEI LEVÉLTÁR XI. ÉVKÖNYVÉRŐL Debrecen szellemi életé­nek nincs ma fontosabb és nagyobb szükséglete, mint egy önálló könyvkiadó. Tel­jesen véletlen, hogy e rovat oldalain immár harmadik alkalommal kell sorozatban őszinte örömömnek kifeje­zést adni azért, mert jelen­tős, fontos szellemi műhe­lyek alkotásairól tudósítha­tom a közönséget. A Kossuth Lajos Tudományegyetem néprajzi intézete, az egyete­mi könyvtár után most, a Hajdú-Bihar megyei Levél­tár késztet az örömre. Az 1984-es esztendőt reprezen­táló évkönyve olyan szelle­mi műhelyről tanúskodik, amelyben felelősségteljes, országos jelentőségű könyvek születhetnének, ha lenne ösz­tönző kiadó. Szerencsére ta­nulmányok így is születnek. Bizonyára minden olvasó saját érdeklődését vetíti rá az ilyen tanulmánykötetek­re. Nem tehetek mást én sem. Nem titkolom, hogy kevésbé érintenek az olyan bizonyára jelentős tanulmá­nyok, mint Pásti Judité, a konyári tagosításról, Ujlaky Zoltáné, a Debreceni Keres­kedelmi és Iparkamara gaz­daságpolitikájáról. C. Har­­rach Erzsébet írása a levél­tárak és a számítástechnika kapcsolatáról. Éppen ezért egészen bizonyosan elfogult vagyok, amikor a levéltári évkönyv gazdag anyagából néhány, számomra különö­sen fontos írásra hívom fel az olvasóközönség figyel­mét, de azokét is, akik fe­lelősek a debreceni kiadó létrejöttének elmaradásáért. Az egyik legfontosabb közlemény az évkönyvben Gazdag István Debrecen történeti kronológiájának el­ső része. Rendkívüli alapos­ságról és pontosságról tanús­kodik ez a fejezet és sejte­ti, hogy alapvető forrásmun­káról van szó, amely méltán csatlakozik majd a nagysza­bású Debrecen-történet­hez Tudomásom szerint az ötve­nes évek végén létrejött gyöngécske első próbálkozás után ez az első tudományos kísérlet arra, hogy Debrecen részletes történeti kronoló­giája megszülessen. Nemcsak a kutatók számára fontos ez, hanem minden városi polgár számára, aki érzi és éli a városhoz kötődést. (Legalább ilyen fontos Bé­­nyei Miklós Hajdú-Bihar megye helytörténeti irodal­mát összegyűjtő munkája, ezt a sorozatot azonban a megyei könyvtár évről évre füzet alakban is közreadja.) A tanulmányok közül ér­deklődési körömhöz legköze­lebb Filep Tibor, Bakó End­re és Bényei Miklós tanul­mánya áll. Filep Tibor Jókai Mór írói útjának vázlatos rajzában arra keres választ, forradalmár volt-e Jókai 1848 márciusában és köpö­nyegforgató, áruló lett-e 1849 áprilisára, amikor el­kötelezte magát a békepárt politikája mellett. A tanul­mány legnagyobb értéke, hogy figyelmeztet : minden­fajta elhamarkodott általá­nosítás torzít, így Andics Erzsébet és Spira György ötvenes évekbeli Jókai-érté­­kelése is. Izgalmas, fontos írás. Bakó Endre a debreceni Tisza István Tudományos Társaság történetét dolgoz­ta fel. Írásának értékét saját summázata is igazolja: a társaság „a Budapesten kí­vüli magyar tudományos egyesületek közül a legvi­rágzóbb, a legtekintélyesebb volt. Kora társadalmi-ideo­lógiai kereteit meghaladni nem volt képes... az adott viszonyok között szelleme tisztességesnek mondható, eredményei vitathatatlanok.” Bakó a marxista történet­­szemléletet és a pozitivista feltárási módszert egyesítve dolgozta fel a társaság tör­ténetét, bizonyítva, hogy an­nak munkája a magyar tu­domány egésze szempontjá­ból is nagy jelentőségű. Bényei Miklós folytatja a felszabadult Debrecen sajtó­jának tartalmi ismeretetését. Az újságíró talán lehet any­­nyira elfogult, hogy kimond­ja: rendkívüli jelentősége van a történelmi források között a sajtónak, s ezt a jelentősé­gét ma már a tudományos kutatás méltányolja. Ez a tanulmány a felszabadulást követő időszak lapjainak be­mutatásával a korszak poli­tikai küzdelmeire is rávilá­gít. Bizonyára szakmai igaz­ságtalanság, hogy nem tu­dok részletesen foglalkozni Tímár Lajos kitűnő tanul­mányával, amely a két vi­lágháború közötti debreceni értelmiség összetételét, hely­zetét elemzi. Ugyancsak megérdemelné a bővebb méltánylást Varga J. János írása a Tiszántúl török ura­lom alóli felszabadításáról. Nagybákai Antalnak, a Vö­rös Hadsereg útja 39. szám alatti Rickl-ház történetét feldolgozó írása bizonyára a lokálpatrióták szívét is meg­dobogtatja. A hortobágyi vi­ták alapszempontjait segít tisztázni Béres András írása a Hortobágyi Állami Gazda­ság kialakulásáról és előz­ményeiről. Mervó Zoltánná közli még a debreceni mun­kaerő-gazdálkodás iratait az 1947—1951-es időkből, Varga Antal Balmazújváros kama­rai összeírását 1794-ből és 1797-ből, Gazdag István a Földművelésügyi Miniszté­rium nagyváradi kirendelt­ségének 1914. évi jelentését Bihar vármegye mezőgazda­ságáról. Hadd tegyen még a re­cenzens egy szubjektív meg­jegyzést, úgyis annyit tett már, hogy ez is elnézhető neki. Tapasztalataink sze­rint abban a szellemi lég­körben, amelyben kiadó nem segíti megbízásaival, anyagi és erkölcsi ösztönzésével az önálló tudományos és irodal­mi művek megszületését, rendkívüli szerepe van az évkönyveknek. Ezekben csa­pódik le ugyanis a tájon fel­gyűlt szellemi energia jelen­tős része. Nem véletlen, hogy Debrecenben a levéltár, a múzeum, különböző egye­temi intézetek s más szervek is roppant nagy anyagi ter­hek mellett is sorozatban kiadják évkönyveiket. Fel­becsülhetetlen értékű munka gyűlt össze ezekben. Ha len­ne élelmes bibliográfus, szép feladata lenne az évköny­vek tartalmi, annotált fel­tárása. Legfontosabb azonban a levéltári évkönyv bizonyíté­kai alapján is az önálló könyvkiadó megteremtése lenne. Tudjuk, hogy ez nem a megyei szerveken múlik. Mégis, talán érdemes lenne koncentrálni a meglevő szellemi energiát és jószán­dékot, hogy az alkotó tevé­kenység kiteljesedhessék. Az alapok stabilak. Vajon mi­kor épül rájuk a szellemi lé­tezés tartalmas épülete? Bényei József Félig ember­fétig ló Azaz kentaur. A Szépiro­dalmi Könyvkiadó első al­kalommal közreadott év­könyvének ezt a nevet ado­mányozta. (Ilyen címen könyvsorozatot is kiad, s mi nem tudjuk eldönteni, a könyvsorozat vette-e át az évkönyv címét, vagy az év­könyv a könyvsorozatét?) A kiadó azonos című so­rozatának koncepciója vilá­gos. 1986-ban például ter­vezik közreadni e sorozat­ban Grandpierre Lajos bűn­ügyi történetét, Gulácsy Irén egykori sikerkönyvét, a Nagy Lajos királyt, Hatvany Lili (egykori bárónő), Étel­művészet , életművészet című bizonyára ma is ak­tuális munkáját, Kittenber­­ger Kálmán afrikai vadász­naplóját, Tempefei (a hat­vanasok talán még ismerik e nevet) történelmi regé­nyét. Ez világos: egykori sikeres szerzők művei, vagy sikeres könyvek gyűlnek össze a sorozatban, azaz a könnyebb, szórakoztató, ol­vasmányos irodalom. A so­rozat ettől még igen jó is lehet. Nekem viszont az év­könyv kevésbé tetszik. Az alapötlet nagyszerű. Legyen egy komoly kiadónak év­könyve, amelyben népszerű formában, olvasmányosan tájékoztatja az olvasókö­zönséget terveiről, céljairól. A módszer sokféle lehet, nem hiszem azonban, hogy a mostani lenne az igazi. Túl sok a könnyed, semmit­mondó rejtvény, kvíz, az irodalomban kevésbé járta­sok számára érdektelen, az irodalom barátai számára viszont túlságosan is köny­nyed, túlzottan is reklám­ízű játékelem. Maradéktalanul tetszenek az idézetek. Mind a prózai, mind a verses anyag érde­kes, vonzó, serkent a mű­vek elolvasására. Kérdés azonban, hogy milyen ha­tárig vesz részt az olvasó az elmebajnokságban, a fejtörő kibogozásában, ha nincs ér­dekeltté téve legalább egy nyerhető könyv erejéig, hanem a megfejtéseket a kötet végén olvashatja. Külön problémát jelent a kötet nyomdatechnikája. Azt hiszem, fotókat csak olyan kiadványban szabad közöl­ni, ahol azok teljes érté­kűen jelenhetnek meg. De például a 115. oldal, vagy a 119. oldal színházi fotói megkérdőjelezik közlésük érvényességét. Meglepő, hogy néhol a grafikák is szinte a felismerhetetlensé­­gig rosszak (pl. 118. oldal, 2. oldal). Mindezzel kapcsolatban felvetődik a kérdés: Sike­rült-e a kiadónak megvaló­sítani azt a szándékát, hogy az évkönyv legyen „fé­lig komoly, félig játékos, fé­lig irodalom, félig ismeret­­terjesztés, félig antológia, félig kvíz, illetve kereszt­rejtvény-könyv?”. Azt hi­szem a szándék megvalósí­tása nem teljesen sikerült, s a szándékot is kissé ko­molytalannak tartom. A Szépirodalmi Kiadó eddigi tevékenysége lényegesen magasabb értékrendszerről, igényességről tanúskodik. Nem biztos, hogy a divat kedvéért akár egy évkönyv erejéig is érdemes ekkora engedményeket tenni. (B. J.) BENKŐ ATTILA: ÁLMATLANUL Benkő Attila harmadik verseskötetének ironikus hangvétele már előző könyvében — Péntek után csütörtök — megmutatko­zott, mintegy előrevetítve mai, jóval fanyarabb stí­lusát. Napjaink vékonyka verseskönyveihez szokta­tott szemünk-kezünk szá­mára meglehetősen terje­delmesnek érezzük ezt a több mint másfélszáz köl­teményt. Benkőtől távol áll, hogy váteszi érzülettel holmi transzcendens látomáso­kat jelenítsen meg versei­ben, alkata sem predeszti­nálja erre. Költészete a hétköznapok lírájában bon­takozik ki (Gyermek a hi­vatalban; Menza) különö­sen az első ciklus versein érződik ez. A sorok között felcsillanó humor azonban nem felhőtlen optimiz­musból fakad; inkább ke­serű, már-már kiábrándult, elidegenedett — de nem beletörődő — férfi szól hozzánk, miattunk álmat­lanul. Végigolvasva a hat ciklus darabjait, elmondható, hogy kevés olyan letisztult, si­került vers van a kötet­ben, mint a nyitóvers, a Téli csillag. Benkő vers­építésére leginkább a fél­mondatos, kihagyásos szer­kesztés a jellemző (Man­zárd), nyelvi-stilisztikai megoldásai a sorok között olyan kohéziót teremte­nek, mely sehol nem en­gedi szétesni a verset. Ter­mészetesen ettől eltérő mó­don is ír Benkő, s olyan, a kötet átlagából kiemelke­dő költemények születnek, mint a Búcsú-rapszódia vagy a címadó Álmatlanul. Benkő Attila az átlagpol­­gárrá­ csöndesedés életérzé­sét fogalmazza meg, nem beletörődve, de fájdalma­san pörlekedve-belátva, hogy „vakondtúrásra áll­ni” nem ugyanaz, mint amire az ember ifjan ké­szül, vagyis hogy felmászik az égigérő fa csúcsára. „Most kéne hinni valami­ben,­­ megszületni gyűrött arccal recsegő ágyon, ré­szegen” — vallja a már em­lített Búcsú-rapszódia befe­jező soraiban. Jól sikerült versek még a­ Szökevény címere, az Isme-­ rösök és az Átváltozás, va­lamint az utolsó ciklus több költeménye. A kötet versein többnyire a „nem volna jó akkori szemmel nézni mai, penészes ábrá-■ zatunkat”-hangulat uralko­dik, vagy egy helyzet leírá­sát kapjuk (A Vidám Park ősszel; Furcsa beszéd a periférián), s van úgy, hogy a vers nem több szellemes megoldásnál (Messzelátó). Persze elképzelhető, hogy igaza van Benkő Attilának, amikor nem veszi véresen komolyan a világot és benne önmagát — a figyel­-­­mes szemlélő azonban úgy látja, a clown arcán köny­­nyek csíkozzák a festéket. (Szépirodalmi.) Nyirán Ferenc BARI KÁROLY: Azonosítás* Mozdulatlanul vártam évekig, vártam valami üzenetet, valami jeladást, hattyúsziszegést, fűszál-villanást, megfagyott vízesés kontyába tűzött homályt, valamit, valami hírt, hogy élek, hogy lélegzetem ábráit még nem vntette magához a televésett ég és a krétalábú hold nyomait még én figyelem a kongó boltívek alól, ahogy távolodnak és halványulnak, már nem várok semmit, hosszúszőrű zúzmarával mintha kecskegödölyék bőreivel, körülvette kezeit a tél, a megvakult idő áldását kicsalta, ki vagyok fosztva, hópelyhek lobbannak, hétágú menóra arcomon minden ránc, homlokomat ölelő hajszálaim fekete imaszíjak. * Bari Károlynak A varázsló sétálni indul címen a té­li könyvvásárra jelent meg válogatott és új verseinek gyűjteménye. Ebből közöljük e verset. Debreceni írók új könyvei Nyilvánosságra hozták a Szépirodalmi Könyvkiadó 1986-ban megjelenő köny­veinek jegyzékét, örömmel tapasztaltuk, hogy jövőre ennél a kiadónál is több debreceni író jelentkezik új munkájával. Várhatóan két tanulmánykötet is megjele­nik a debreceni műhelyből. Fülöp László Közelítések Krúdy Gyulához címen adja ki új tanulmánykötetét. Görömbei András pedig A cselekvő irodalom címen gyűjtötte össze irodalmi ta­nulmányainak egy részét. Új regénnyel, bűnügyi tör­ténettel jelentkezik Grand­­pierre Lajos: Az eltűnt kéz­irat című regénye a Ken­taur könyvek sorozatában jelenik meg. Minden bizonnyal irodal­mi csemegének számít majd Juhász Géza levelesládája. A XX. századi Debrecen szellemi életének egyik irá­nyítója, alakítója hallatla­nul széles körű kapcsolatok­kal rendelkezett, s erről igen gazdag levelezése tanúsko­dik. A gyűjtemény nemcsak Debrecen művelődéstörténe­ti hátterét rajzolja meg tisztábban, hanem adalé­kokkal szolgál az egyetemes magyar irodalom történeté­hez is. Új — immár harmadik — kiadásban jelenteti meg a kiadó Nagy Imre, a sárrét­­udvari tragikus sorsú pa­rasztköltő Tücsök a mág­lyán című gyűjteményes verseskötetét. Bibliográfia Kiss Tamásról Tartalmas esztendeje 1985 Kiss Tamásnak. Csokonai-re­­génye néhány hónapja jelent meg a debreceni városi ta­nács kiadásában, tanul­mánykötete néhány hete ke­rült a könyvpiacra a Szép­­irodalmi Könyvkiadó gondo­zásában, s most íme a Kos­suth Lajos Tudományegye­tem könyvtára a Tiszántúli Személyi Bibiliográfiák soro­zatában elkészítette az író életművének bibliográfiáját. Julow Judit munkája gaz­dag és minden bizonnyal a pontos rendszerezésből eredő­en is hibátlan. Nem rajta múlott, hogy az önálló művek utolsó két darabja, amelyet ő még sajtó alatti alkotásként jelez, közben megjelent, sőt ahogy értesültünk róla, az egyik lényegében már el is fogyott. Ez a mi könyvkiadá­si ritmusunk bírálatához szolgálna újabb adalékul, ha igazságosnak tartanánk, hogy egy könyvtárat marasztal­junk el akkor, amikor az egész magyar könyvkiadás időzavarral küszködik. Maradjunk hát a lényegnél. Kiss Tamás munkásságához igazi kalauz ez a kiadvány. Hiszen versesköteteit, tanul­mányait, újabb alkotásait is­merjük. Legfeljebb hallot­tunk azonban a Debrecenben kiadott krónikáiról, a nagyvá­radi egyháztörténeti tanulmá­nyairól. A folyóiratokban, hírlapokban antológiákban megjelent versek jegyzéke arról is tanúskodik, hogy a későbbi gyűjteményes kiadás­ba beilleszthető még néhány, az edddigi kötetek elől rej­tőzködő vers. Újraolvasás­­ra, esetleg összegyűjtésre biz­tatnak azok az adalékok is, amelyek Kiss Tamás könyv­ismertetéseit, kritikáit, mű­fordításait gyűjtik egybe. Egészében véve rendkívül gazdag, az erkölcsi és esztéti­kai értékrend melletti állandó kiállásról tanúskodó életmű bontakozik ki a bibliográfiá­ból. Izgalmas olvasmány pél­dául számba venni, hogy kikről s mikor írt Kiss Ta­más kritikát, recenciót, íz­lésvilágának stabilitása, gon­­gondolkodásának értékcentri­kus jellege szinte az egyes művek ismerete nélkül is ki­olvasható az életműve össze­foglaló füzetből. (Tudunk azért egy olyan Takáts Gyula versről, amelyet Kiss Tamás­nak ajánlott s a bibliográfiá­­fiában nem szerepel. A Vul­kánok és fügefák című kö­tetben olvasható.) Külön öröm számunkra, hogy a bibliográfia tanulsága szerint Kiss Tamás az ötve­nes évek közepétől kezdve rendszeres és állandó mun­katársa volt lapunknak, a Hajdú-bihari Naplónak. Több írása szám szerint is csak az Alföldben jelent meg, mint nálunk. Úgy hisszük ma is, lapunk értékét növelte, hogy gyakran helyt adott írá­sainak, olykor még versek esetében is első közlésként. A recenzens bizonytalan: az írót dicsérje? A bibliográ­fia összeállítját? Az egyete­mi könyvtárat? Megelégszik azonban annyival, hogy örö­mét fejezze ki: akadnak műhelyek, amelyek felvállal­ják Debrecen szellemi jele­nének értékeit. Ezt köszönjük minden érintettnek, s re­ménykedünk a vállalás foly­tatásában. (if) K­AJDO-BIHARI NAPLÓ -­­»8S­­DELEMBER 0. 0-0

Next