Hajdú-Bihari Napló, 1986. november (43. évfolyam, 258-281. szám)

1986-11-29 / 281. szám

A természettudományok Debrecenben Debrecent a magyar köz­vélemény iskolavárosként is számon tartja. Származik ez mindenekelőtt történeti­leg a Református Kollégium létéből, amely közel 450 éve működik városunkban. A ma Debrecenének iskolavá­ros jellegét természetesen ennél messze több tényező eredményezi. Egyrészt az a húsznál több középiskola — köztük országosan is jegy­zett gimnáziumok, igen szé­les szakmai spektrumban működő szakközépiskolák (egykori és ma újraéledő technikumok­ — amelyek a város vonzás- és hatáskör­zetét e téren jelentősen ki­tágítják, másrészt az a há­rom egyetem és négy főis­kola, melyek a felsőfokú is­meretek továbbadásának, az előbbiek gyarapításának is jelentős műhelyei. Ez az iskolaváros jelleg — ha gyakran kimondatla­nul is — egyfajta humán tartalomhoz kapcsolódik. Fakad ez minden bizonnyal abból, hogy a Református Kollégium jelzője (nem fe­lekezeti, hanem humán/reál viszonylatban) óhatatlanul az előbbire asszociál. Ez azonban — köszönhetően az egyház és a kollégium régi progresszív törekvéseinek — már korábban sem volt így, s a mai Debrecen iskolavá­rosra legkevésbé érvényes. Sőt! Kissé körültekintően végiggondolva a tényeket, kiderül, hogy a természet­­tudományok mindig egyen­rangú, olykor talán az erő­sebb oldalát jelentették és jelentik ma is a debreceni oktatáskultúrának. A három részre szakadt ország körülményei a XVI— XVII. században nem ked­veztek a tudományok mű­velésének. Az addigi hagyo­mányok egyébként is hu­mán jellegűek voltak, akár az egyházi, akár a világi oldalt (pl. Mátyás rene­szánsz udvarát) tekintjük. A természettudományos kultú­ra elsősorban az orvoslás igényében és akkori gya­korlatában jelenik meg, ami szükségessé tette a füvek­­fák és az emberi test bizo­nyos fokú ismeretét, a ve­lük való bánás­módját. Az orvosok egyúttal teológusok, filozófusok voltak (és vi­szont), így a két kultúra el­válása nem is volt indokolt, nem is jelentkezett. les spektrumban vannak je­len. Nehéz körülhatárolni e területet, de bizonyosan ide kell sorolni a KLTE TTK öt intézetének 22 tanszéke mellett az Orvostudományi és Agrártudományi Egye­tem számos ilyen jellegű tanszékét, természetesen az Atommagkutató Intézetet, az Akadémia egyik legna­gyobb intézetét, több más kutatóintézetet, és ide tarto­zik az egyre fejlődő és jelen­tős debreceni ipar több ilyen jellegű laboratóriuma is. S említsük meg legalább az egészségügyi, elektrotechni­kai, élelmiszer-ipari, építő­ipari, gépipari, mezőgazda­­sági, vegyipari szakközépis­kolákat. A fejlődés a koráb­biakhoz képest nemcsak a megsokszorozódott mére­tekben van. Alapvető minő­ségi különbséget jelent, hogy a természettudományt nem­csak oktatják, hanem magas szinten kutatják is váro­sunkban, mert az oktatás ma el sem képzelhető ko­moly kutatási háttér nélkül. „Legjelentősebb hazai műhely” Valósággal meglepőnek kell tartanunk, hogy ilyen társadalmi háttér mellett Méliusz Juhász Péter deb­receni lelkész tollából 1558- ban Herbárium jelenik meg, és 1577-ből származik az el­ső magyar nyelvű matema­tikai mű, a híres Debreceni arithmetika. Országosan egyedülállóan, 1561 óta meg­szakítás nélkül működik nyomda a városban. (Emlé­keztetőül : Károlyi Gáspár bibliafordítását 1590-ben ad­ja ki Vizsolyban.) A sokat ostorozott debreceni szellem mégsem lehetett olyan el­maradott! A Kollégium, amelyben 1538-ban már ta­nítanak, idővel a természet­­tudományok oktatásának és egyfajta művelésének legje­lentősebb műhelyévé válik. (Összehasonlításként említ­hetjük: Nagyszombaton 1635-ben alapítják az egye­temet, Selmecbányán 1735- ben a bányászati akadémiát. S míg a Pestre került egye­temen 1768-ban létesül fizi­kai tanszék, addigra a Kol­légium fizikai szertára és tanszéke már bő félévszáza­dos múltra tekint vissza.) Gondoljuk meg: nem ritkán ezren felüli diákság kap itt olyan szellemi indítást, ami­nek része nemcsak a társa­dalom, hanem a természet, nemcsak a lélek, hanem a gondolkodás ismerete is. A XVII. század és mégin­­kább a következő másfél évszázad a természettudo­mányos oktatás fénykora Debrecenben. A megjelent könyvek, ha nem is abszolút fokmérői, de jó tükrei a helyzetnek. S ha ráadásként magyar nyelvűek, akkor je­lentőségük korukban ter­mészetesen túlmutat a szak­mán. Az orvostudományok te­rületén­­ Komáromi Csipkés György 1664-ben könyvet ír a pestisről. Csapó József, a város orvosa 1771-ben jelen­teti meg az első magyar gyermekgyógyászati művet Kis gyermekek ispotálja cí­men. Weszprémi István: Bába-mesterségre tanító könyve 1760-ban jelenik meg, amiért Mária Terézia aranyéremmel tünteti ki. A világon elsőként ő ajánlja az oltást a himlő ellen Lon­donban kiadott könyvében. Meg kell említeni 4 kötetes művét a Magyar Orvosi Rend történetéről (latinul Bécsben, 1774-ben). A botanikában csak hosz­­szú szünet után, 1775-ben jelentkezik új mű: Csapó József Új füves és virágos magyar kertje, de folytató­dik a sor Földi János köny­vével (1793), majd Diószegi Sámuel és Fazekas Mihály műveivel (Debreceni ma­gyar füvészkönyv, 1807, és Orvosi füvészkönyv, 1813). Mindkettő Linné rendszerta­na alapján! Szorosan kap­csolódik ehhez Földi Álla­tok országa c. műve, s tar­talmilag e sorba illik a fü­­vészkert létrehozása. Ha azt mondjuk, hogy ál­lamunk ennek kiépítésére milliárdokat fordított az utóbbi évtizedekben, akkor csak egy fontos, de részlete­ket elfedő információt mondtunk. Címszerűen is érdemes megemlíteni a Kos­suth-egyetem új (kémiai, matematikai, fizikai) épüle­teit, a DATE és az Atomki nagy telepét, a DOTE el­méleti tömbjét és másokat. Ezen belül sorolni lehet­ne a nagy értékű műszere­ket (NMR, GC,MS, AA ké­szülékek, elektronmikrosz­kópok, Van de Graaff-gene­­rátor, béta-spektrométer, radioaktív mérőhelyek, ultracentrifugák, vákuumbe­rendezések, számítógépek stb.), és ide tartozik a cik­lotron, a fagylabor, a szél­csatorna, a neutronbunker, amelyek egyediek az ország­ban, és természetesen sok más, többé-kevésbé jól fel­szerelt munkahhely. S nem utolsósorban több nagy ér­tékű, nélkülözhetetlen könyvtár. Ezzel együtt a va­lóság ma sajnos megkövete­li annak megemlítését, hogy az utóbbi években aggodal­mat kelt az anyagi támoga­tások nominális és abszolút értékének vészes csökkené­se, jóllehet a természettudo­mányok költségeik nem kis részét maguk termelik meg. A feltételek után illik szólni az eredményekről. Szerénytelenség nélkül ál­lítható, összességében nem szégyenkezésre, sokkal in­kább józan mértékben büsz­keségre van okunk. A kuta­tás elsődleges terméke a tu­dományos közlemény. Rend­re jelennek meg debreceni szerzők közleményei a leg­jobb nemzetközi lapokban is. Számosan írtak könyvet magyar vagy idegen nyel­ven. Van helyben szerkesz­tett nemzetközi rangú folyó­iratunk. Rendszeresen szer­vezünk tudományos konfe­renciákat sok országból ér­kező résztvevőkkel. Szak­mai kapcsolataink széleskö­rűek, nemzetközi kutatási programokban, KGST-té­mák művelésében veszünk részt. Bel- és külföldi kon­ferenciákon részt vevő ok­­tatóink-kutatóink száma évente százakban mérhető. Hosszabb tanulmányutakon, előadókörutakon is legalább félszázan vettek részt az utóbbi évtizedben (ha úgy tetszik, felújítva a korábbi hagyományokat). Számos külföldi akadémiai, társula­ti, szerkesztőbizottsági tag kerül ki városunkból. Szép számmal készülnek e kuta­tóhelyeken szabadalmak, el­járások, ennek nyomán mű­szerek, gyógyszerek, és más termékek. A tudományosan minősítettek köre igen je­lentős és folyamatosan nö­vekszik. Budapest után Deb­recenben dolgozik a legtöbb akadémikus, s az itteniek több mint fele a természet­­tudományok művelője. S csak a kiemelés szándé­kával említve utoljára: évente átlagban kétszáz, sőt legújabban a számítástech­nika-tanárok képzése, ered­ményeként több mint há­romszáz diplomát adunk ki karunkon, s a fiatal szak­emberek tanítják és műve­lik tovább a természettudo­mányokat — messze túl a város határain is. A bevezetőben említett két kultúrát sohasem akar­tuk és akarjuk szembe állí­tani. Tudjuk, milyen gond, ha valahol félkarúvá válik az oktatás. A jó színház, a színvonalas Alföld, az igé­nyes helytörténet, a modern pszichológia és pedagógia, a nélkülözhetetlen idegen nyelv, a napjainkhoz szóló marxista ideológia, a ponto­san tájékoztató sajtó , a természettudományok köz­vetlen vagy közvetett segí­tői, s hisszük, hogy ez köl­csönös. Ezért is dolgozunk sok fórumon együtt. Nyugodt lélekkel leírhat­juk: Debrecen neve ismét jól és ismerősen cseng a természettudomány hazai és nemzetközi fórumain. Dr. Bazsa György, a KLTE TTK dékánja Tudományos közlemények Diákok külföldön Lisznyai Kovács Pál a földrajz és a történelem ok­tatásához térképet használ. Komáromi Csipkés György könyve 1665-ből már a csil­lagászat oktatását tanúsítja. Hatvani István már 1750- ben tanít kémiát, elsőként Magyarországon, de a kémia csak a XIX században ön­állósul Debrecenben tanszék formájában. Erre Kerekes Ferenc Németországban élő és publikáló kiváló kémi­kust hívják meg, aki 1823- ban foglalja el a tanszéket. Nagy érdeme, hogy ő kezdi meg a kémia hazai oktatá­sát magyar nyelven. A matematikai könyvek további sorából kiemelkedik Maróthi György 400 oldalas, három kiadást megért Arith­metika vagy a számvetésnek mestersége (1743) c. könyve, s Hatvani műve a matema­tikai valószínűségről 1757- ből. E válogatott példákkal il­lusztrált hosszan virágzó korszak egyik meghatározó eleme, hogy a Kollégium egymás után küldi külföldre legjobb diákjait, biztosítva ehhez a várossal együtt az anyagi fedezetet is. Göttin­gen, Wittenberg, Berlin, Ut­recht, Leyden, Bázel, Bern, Zürich, Genf, Párizs, Bécs, Krakkó, Prága és más váro­sok egyetemei jelentik a sok száz tanulmányút célját. De a XIX. század máso­dik felére „elhalványulnak” a természettudományok Debrecenben. Nyilván sze­repe van ebben a szabadság­­harc leverése utáni állapo­toknak, de az országra máig rátelepedő fővároscentri­­kusságnak is: a pesti egyetem elszívja az anyagi és szelle­mi erőket. A fordulat lassú és vonta­tott. A lehetőséget az állami egyetem alapítása teremti meg 1912-ben. De a terve­zett öt karból éppen a ter­mészettudományi nem jön létre. A húszas-harmincas években fizikai, kémiai, földrajzi, ásványtani, bota­nikai, zoológiai tanszék, ma­tematikai szeminárium mű­ködik a Bölcsészettudomá­nyi Kar kebelében. A gyö­keres változást 1949-ben a Természettudományi Kar megalakulása jelenti. A természettudományok ma Debrecenben a korábbi­akhoz nem hasonlítható szé. Tengeri erőművek Annak ellenére, hogy a kőolaj világpiaci ára jelen­tősen mérséklődött, nem került le a napirendről a természeti energiák kiaknázásának kérdése. Tovább­ra is nagy fantáziát látnak a kutatók a jövőben megvalósuló tengeri erőművekben. Mai ismereteink szerint a tenger öt tulajdonsága kínálkozik energia­­forrásul: a hullámzás, az árapály, az áramlatok, a felső és alsó vízrétegek közötti hőmérséklet-különb­ség és a sókoncentráció. A tenger hullámzásának hasznosításában azok az országok érdekeltek, amelyeknek partjai közelében olyan nagyobb tengerrészek vannak, ahol erős és állandó irányú hullámzás tapasztalható. Ilyen pél­dául Nagy-Britannia, amelynek egyes nyugati part­szakaszain az Atlanti-óceán az év legnagyobb ré­szében rendkívül viharos, kivált télen, amikor a legnagyobb az energiaigény. Angol szakemberek kiszámították, hogy mintegy tucatnyi úszó erőmű­ben az ország mai áramszükségletének akár a felét is előállíthatnák! A hullámokban rejlő óriási ener­giatartalék érzékeltetésére azt a példát szokták fel­hozni, hogy egy atomhajtású hajó a hullámok ge­rincvonalával párhuzamosan halad, az őt emelő minden egyes hullám ötször annyi (!) munkát vé­gez, mint a hajó reaktorai. Jelenleg négyfajta hullámenergia-hasznosító be­rendezésen dolgoznak angolszász és amerikai kuta­tók. Ezek egyikét „Saller kacsái”-nak nevezték el.­­ A skóciai S. H. Salter fejlesztette ki ezt az elvet: a hullámok billegtette „láncszemek” egy tengelynek mintegy a bütykei, amelyet forgó mozgásba hoz­nak. Egyelőre 1:100 kicsinyítésű modellekkel foly­nak a kísérletek. A következő lépés nagyobb mo­dellek kipróbálása lesz nyílt tengerrészen, illetve folyamtorkolatokban. (RS) KISGYERMEKEK ISPOTÁLYA Az első magyar gyermekgyógyászati könyv Csapó József orvosdoktor, Debrecen szabad királyi vá­ros főorvosának „közhaszon­ra írott magyar munkácská­­ját” Nagykárolyban nyomtat­ta ki 1771-ben Szatmári Nagy Pap István typog­raphy. Ezen 215 éves orvos­­könyv a mai ember és a mai orvos számára is használható megállapításokat is tartal­maz. A könyv címében sze­replő „isputál” szó tulajdon­képpen lehetne a disputa (vita) kifejezés torzított alakja is, azonban a 16. oldal szövegéből — ahol Csapó doktor a franciaorszá­gi „ispotályokban” szerzett tapasztalatairól szól — nyil­vánvaló, hogy ispotályról, kórházról (debreceni, tájszó­lással) azaz tágabb érte­lemben : gyógyításról van szó. A 11X17,8 cm méretű könyv a 119. számozott és ezen felül még elöl nyolc (Ajánlás, Az Olvasó üdvöz­lése, Marikowszki Márton Szatmár megyei főorvos és Zanáthi József vármegyei jegyző, könyv-cenzor enge­délye), valamint a végén három számozatlan oldalát (Mutató tábla) is figyelembe véve összesen 130 oldal ter­jedelmű. Tekintsük át rövi­den e mű fontosabb részeit. Az első fürdetéskor meg kell figyelni, hogy az új­szülött ép-e, azonban „az el­ső hétben a szülő anyáknak gyermeke hibáját meg ne mondják, mert ha megtudná, az úgy is beteg asszony be­tegebb lenne...” Az anyatejes táplálást tartja a legmegfelelőbbnek: „Jobb a kis gyermekeknek édesanyjuk tejét szopni, mint másét, mert a tejjel együtt a gyermek az ő édesanyjának szeretetét és természetét mintegy magában beveszi; sőt a természettel is jobban megegyez, hogy mely vér ál­tal a méhben a kisded nevel­tetett, azon vérből készült fejér nedvesség által születé­se után tápláltas­séki’ Haladó gondolkodást tükröz, amikor tiltja a pólya szoros megkö­tését, bor és pálinka vala­mint „álom hozó” (mákfőzet) alkalmazását. Hangsúlyozza, hogy „meg nem kell engedni a dajkáknak, kivált kik öre­gebb, hogy a gyermeknek szájokban megrágott eledelt adgyanak enni... az ilyen etetés miatt a kisded gyer­mekek sokszor elfogynak!” összesen 91 betegséget is­mertet, amelyek 3 éves ko­rig gyakrabban szoktak elő­fordulni, hogy „kivált fal­vakban és pusztákon a sze­gény emberek az ő nyomorgó kis gyermekeiknek könnyen feltalálható és elkészíthető hasznos házi orvosságokkal is segítségül lehessenek.” Az újszülöttek fejdaganatát (ami csonthártya alatti vér­ömleny) „lúdtojás nagyságú dagadás”-nak mondja, s a vízfejűségtől való elkülöníté­sére gyertyával történő átvi­lágítási próbát ajánl: vízfe­­jűség esetén áttűnik a fény. Ezt az eljárást ma elektro­mos fényforrással alkalmaz­zuk, s transzluminációs pró­bának hívjuk. „Elbágyadt vagy félholt forma” gyermek megjelölés alatt álhalálban (asphyxia) világra jött újszülöttet ért, s szájból szájba történő léle­geztetést ajánl, ekként: „be­­fogván orra lyukait a szájá­ba kelletik erősen belehelle­­ni.” A betegségek közül, részle­tesebb ismertetésre kerül: „a nyavalyatörés” (epilepsia), a köldök­betegségek a végbél kitövése, fülfolyás, „frantzos kelevények” (vérbaj), a vize­letnek „megrekedése”. Utób­bi esetben azt ajánlja, hogy „a borbély catheter által bo­csássa ki azokat.” A betegségek okainak be­mutatásánál a könyv Hip­pocrates (i. e. 460—370?) humorális elméletét használ­ja, amely szerint az emberi test 4 fő testnedvének (feke­te, epe, sárga epe, vér, nyak) egyenlőtlen keveredésén alapszik bármely betegség. Sok fejlődési rendellenessé­get is ismertet: „elvált dere­kú gyermek” vagyis gerinc­­hasadék, „hasatt alakú gyermek” vagyis nyúlajkú­­ság, „a nyelv zabolácska hi­bája,” azaz a nyelvfék lenö­­vése, a húgycsőnyílás és vég­bélnyílás hártyás elzáródása (születés után nyomban meg kell nyitni), kéz- és lábujjak összenövése, „jegyzett vagy bélyegzett gyermekek” vagyis jelentősebb anyajeggyel bíró újszülöttek és „kettős gyer­mekek”, azaz ikrek. A 28. oldalon saját rajza alapján készült kezdetleges kis áb­rán (2,7X2,7 cm) bemutatja a szőnyi ikreket, akiket Csú­­zi Cseh János győri orvos­doktor és prédikátor (okle­vél: 1702, Franeker) az anyától pénzen megvett s a sziámi ikrekhez hasonló le­ánypárral (pygopagus) euró­pai mutatványos körutat té­ve meggazdagodott. Képüket is latin verses felirattal több ízben kiadta Csapó doktor és a kor szelleme szerint is: „Egy szóval egész, csuda, és mulatság volt látni őket.” A szerzőnek még egy rajza sze­repel a 100. oldalon: egy „gesztenye nagyságú” 2,5 cm hosszú és 2,1 cm széles hólyagkő. A 6. oldalról ki­derül, hogy a nyelvfék kí­méletes felvágására alkal­mas francia műszert is „könyvetskémben örömest le­rajzoltattam volna, ha olyan festő vagy metzó embert ta­lálhattam volna, de vala­hogy csak lefestetem és ki­­nek-kinek véle szívesen szol­gálok, hogy ez könyvetskéhez ragaszhassa.” Persze a régi felfogásnak megfelelően és minden alap nélkül sok-sok bajért a bá­bát okolja, pl.: vízfejűség keletkezésekor­­„ kemény hozzá nyúlás” miatt vagy kancsal újszülött esetében azért, mert „szemeit ujjával megnyomja.” Csapó József a könyvét a lakosság és nem az orvosok részére írta. Művelt, tájéko­zott és több országot bejárt orvos volt, a szövegben ösz­­szesen 25 orvosszerzőre hi­vatkozik. Így a nyulajak ke­zelése kapcsán a következő megjegyzést teszi: „Bőven megírhattam volna ugyan­ezen operationok módgyát, mivel a Frantziaországi Ispo­tályokban a több operatiok közt, ezt sok ízben láttam, de mivel nem a legnehezeb­bek közül való, Chirurgus Uraimékra bízom, úgymint kik tudgyák, hogy rézbül va­ló tűk ártalmasak, hanem aranyból s ezüstből készí­tettek legjobbak.” A babortaságot mind a „vesztés” (elveszejtés), mind pedig a „váltott gyermek” (azaz vízfejűség) esetében el­ítéli, s bölcsen megjegyzi: inkább a rossz gondviselés elég nagy vesztes”! Csapó József tisztában volt azzal, hogy úttörő munkát végez, hiszen a Kedves Ol­vasó köszöntésében szerepel. .. ... a kis gyermekek nyava­lyáiról magyar nyelven írott könyvet soha sem láttam, sőt más nyelveken is ily for­mán írottat se olvastam ...” A mai ember számára pe­dig élvezet olvasni ezen or­vosi könyvben a­ szép ré­gi magyar kifejezéseket, p .: étlenség (étvágytalanság), természet ellen való fekvés (a magzat kóros helyzete), idő előtt lett születés (kora­­szülés),dísztelen beszéd (be­szédhiba), romlott fül (beteg fül, fülbetegség), a szemé­rem kis táskája (herezacskó), kézi munka (kézzel való gyógyítás, külső ténykedés, azaz sebészet, szemben a belgyógyászattal) stb. Csapó felfogásának és könyvének a lényege ma is megszívlelhető: „Amint a gyermek neveltetik, olyan természetű lészek­ emberko­rában:­ Dr. Fazekas Árpád HAJDÚ-BXHA2U NAPLÓ - VII. NOVEMBER 1.

Next