Hajdú-Bihari Napló, 1986. december (43. évfolyam, 282-307. szám)

1986-12-29 / 305. szám

M Új államtanács Kubában Havanna, 1986. december 28. (MTI) — A kubai nem­zetgyűlés szombaton ismét Fidel Castrót választotta meg az államtanács elnökévé, és megerősítette az államtanács első elnökhelyettesi tisztsé­gében Raúl Castrót. Az új összetételű nemzetgyűlés, amelynek tagjait november­ben választották meg ötéves időszakra, szombaton tartot­ta első ülését. Fidel Castro, a Kubai Kom­munista Párt főtitkára betöl­ti egyben a miniszterelnöki tisztet is. A legfelsőbb kubai tör­vényhozó szerv titkos és köz­vetlen szavazás útján az ál­lamtanács alelnökévé válasz­totta Carlos Rafael Rodri­­guezt, Juan Almeidát, Os­­many Cienfuegost, Pedro Mirez Prietót és José Ra­­món Machado Venturát, a Kubai KP KB PB tagjait. Utóbbi három politikus első alkalommal tölti be ezt a tisztséget. Guillermo Garcia korábbi közlekedési, és Ra­miro Valdés volt belügy­minisztert, az államtanács eddigi alelnökeit szintén a testület tagjaivá választot­ták. Ugyanakkor Bias Roca eddigi elnökhelyettes, a párt veterán tagja, nem tagja már az új összetételű állam­tanácsnak. A nemzetgyűlés szavazott az államtanács titkárának és 23 további tagjának szemé­lyéről is, összesen tizenegyen először vesznek részt az ál­lamfői testület munkájában. Francia sztrájkhelyzet Párizs, 1986. december 28. (MTI) — A kilenc nap­ja tartó francia vasutas­­sztrájk most már ugyan­úgy a közszolgálat 1968 óta legnagyobb sztrájkakció­jává nőtt, mint a diák­­mozgalom volt december elején. Jacques Chirac mi­niszterelnök lemondott év végi párnapos szabadságá­ról, hogy Párizsban kísérje figyelemmel a fejleménye­ket. Első helyettese, Edou­ard Balladur gazdasági, pénzügyi és a magánkézbe adási ügyek államminiszte­re megrövidítette marok­kói szabadságát ugyanezen okból. Ez a két fejlemény jelzi, hogy a kormány aggódik a vasutassztrájk élesedése miatt. Egyrészt attól tart, hogy ha újabb erőpróbára kerül sor, ugyanolyan meg­alázó vereség fenyegeti, mint a diákoktól, másrészt attól, hogy ha enged és a vasutasok jövő évi bér­emelése áttöri az általa megszabott határt, a vas­utasokat követik más köz­­alkalmazott kategóriák és összeomlik egész inflációel­lenes stratégiája. Vasárnap országos átlag­ban továbbra is csak a vo­natok negyede közlekedett, de ez az átlag egész térsé­gek­­ teljes vonatnélkülisé­gét takarja. A szakszerve­zetek szintén nyugtalanok, mert attól tartanak, hogy a mozdonyvezetők által alulról elindított sztrájkak­ció teljesen kicsúszik el­lenőrzésük alól és alkalmi szélsőséges sztrájkbizott­ságok hatása alá kerül. A mozdonyvezetők már meg­alakították a diákok min­tájára országos egyeztető bizottságukat a meglévő szakszervezeti keretek fi­gyelmen kívül hagyásával. A legtöbb szakszervezeti központ ezért most igyek­szik szélesebb dimenziót adni a mozgalomnak: csat­lakozásra szólították fel a többi vasutas kategóriát, másrészt hétfőre és keddre tüntetésekre hívták fel a dolgozókat. Ezzel akarják mielőbb meghátrálásra késztetni a kivárásra ját­szó vasúti igazgatóságot, amelytől követelik, hogy haladéktalanul és feltételek nélkül kezdjen tárgyaláso­kat mind a három követe­lésről: a jövő évi béreme­lésről, a munkakörülmé­nyek, javításáról és az új bértáblázat visszavonásá­ról. Az igazgatóság keddre javasolt tárgyalásokat , de csak a munkakörülmé­nyekről. A kormány látja, hogy nemcsak a vasút megbénu­lása fenyegeti. Hétfőn új­ból sztrájkba léphetnek a párizsi metróvezetők, ha nem kapnak kielégítő bér­ajánlatot. A nagy tengeri kikötők pedig továbbra sem fogadnak hajókat, mert a­­ CGT tengerészei immár a tisztek támogatá­sával folytatják a sztráj­kot. Tőkés világ -1986 A „remények és csalódá­sok esztendejeként” írhat­ják be 1986-ot a világgaz­daság évkönyveibe. Az óév elején szokás szerint megfogalmazódtak a vá­gyak arról, hogy a tőkés világban felpezsdül majd a gazdasági vérkeringés, ki­­szélesednek az értékesítési lehetőségek és új piacok nyílnak az adósságválság­ból kilábaló országokban. E várakozások azonban jó­részt nem teljesültek, így az idén már csínján bán­nak a kormányzatok a ter­vekkel az 1986. évi tapasz­talatokból okulva. Nem a túlzott optimiz­mus miatt fogalmaztak meg nagyratörő célokat a fejlett tőkés országokban egy évvel ezelőtt. Minden reményre feljogosított a dollár folyamatos érték­­vesztése, az olcsóbb olaj, kedvező kilátásokat sejte­tett a hitelkamatok némi süllyedése. A vezető tőkés országok gazdaságának sze­kere mégsem kapcsolt gyorsabb tempóra, mert a­ fizetési, a kereskedelmi, meg a költségvetési mér­legek egyensúlyhiánya gá­tolta az országok „növeke­désre orientált, szorosabb, együttműködését”. Az idén 2,75 százalékos volt a fej­lődés a tőkés világ vezető országaiban és ennyit jó­solnak a nemzetközi szer­vezetek a jövőre is. Túlsá­gosan lassú ez a tempó ah­hoz, hogy érezhetően mér­séklődjék a munkanélküli­ség. Az Egyesült Államok­ban szakadtak el a legin­kább egymástól a vágyak és a valóság: a Fehér Ház növekedési jóslatában 4 százalék szerepelt, az idén viszont a nemzeti termék várhatóan 2 százalékkal bővül. Kifulladt a fellendü­lés a második és a harma­dik legerősebb országban is: Japánban az 1974—75. évi recessziót emlegetik a mostani 2,5 százalékos nö­vekedés és a harminc éve nem tapasztalt munkanél­küliségi rekord kapcsán; az NSZK-ban idén mindössze 2,5 százalékos volt a növe­kedés és ennyi várható jö­vőre is. Nem adott lökést, sőt in­kább fékezte a konjunktú­rát a világkereskedelem, amely az 1985. évi 5 száza­lék után csak 4 százalékkal bővül ez évben. Fokozódó rivalizálás, megtorlásokkal való fenyegetés — ez jelle­mezte a számítógép-alkat­részek eladása ügyében Ja­pán és az Egyesült Álla­mok vitáját, vagy az USA és a közös piac összecsapá­sát a gabonapiacok, a me­zőgazdasági piacok meg­szerzéséért. Legalább két­szer annyi árunak kellene cserélődnie a nemzetközi áruforgalomban ahhoz, hogy bekövetkezzék az érezhető fellendülés — er­re az éleződő kereskedelmi viták láttán egyetlen szak­értő sem számít. Jövőre kezdetét veheti ugyan az újabb világkereskedelmi tárgyalási forduló. A szol­gáltatások, az agrártermé­nyek forgalmát gátló aka­dályok leépítéséről tárgyal­nak majd. Eredmény ezek­től azonban a legvérme­­sebb remények szerint is majd csak évek múltán várható.­­ A gazdasági tervezők fantáziáját már évek óta gúzsba köti az, hogy nem tudnak mit kezdeni a 170 milliárd dolláros amerikai kereskedelmi deficittel. A kongresszusban Reagan el­nök demokrata párti ellen­lábasai nyertek tért az idén, így az elnök egyre kevésbé képes ellenállni a kereskedelmi védelmet és retorziókat követelő erők­kel szemben. A harc legnagyobb vesz­tesei a fejlődő világ or­szágai, számukra ugyanis létkérdés, hogy fejlődésük meghaladja a legkevesebb 3 százalékot. A piacok nem nyíltak, meg előttük az idén sem, termékeik nem váltak keresettebbekké, így az idén — és várhatóan jövő­re is­­— a fejlődés a „har­madik világban” elmarad a minimálisnak tartott ütem mögött. Három szá­zalék alatt egészében rom­lik a fejlődő világban az életszínvonal és automati­kusan is növekednek a 1000 milliárd dolláros ha­tárt súroló összadósság ter­hei. A világ országai eddig nem találták meg a böl­csek kövét, csak a megszo­kott gyógymóddal kezelték a tartozásokat. Ezekkel ugyan a válságokon átme­netileg átjuttatták a „be­tegeket”, de tartós jobbu­­lást nem garantáltak szá­mukra. A kormányok és a pénzügyi intézmények ösz­­szefogásával mintegy 20 milliárdos pótlólagos tőké­hez juthatnak a leginkább rászorulók, de a romló ten­denciát ezzel sem lehet megállítani. A fejlődő or­szágok látva a módszerek kilátástalanságát, egyre in­kább megbarátkoznak a ra­dikális megoldások gondo­latával. Az egyik listave­zető, a 107 milliárd dollá­ros adóssággal tartozó Bra­zília felvetette, hogy mora­tóriumot rendel el, a Fü­­löp-szigetek, Nigéria és Zaire pedig azt tudatta hi­telezőivel, hogy csak ké­sőbb és új feltételekkel hajlandó eleget tenni a tör­lesztéseknek. Nem sok sikerrel kecseg­tetnek ezek az egyoldalú kezdeményezések, mint­hogy nem hoz közelebb a világgazdaság „globális” problémáinak megoldásá­hoz az sem, ha magára hagyják a konjunktúrát, az áru és a pénzpiacok auto­matikus változásától remé­lik a dolgok jobbra fordu­lását. A vezető tőkés orszá­gok ugyan még tavaly el­határozták, hogy egyezte­tik pénzpolitikájukat­­ a kamatok, az árfolyamok mozgását azonban 1986-ban sem a világgazdaság részt­vevőinek közös érdeke, tu­datos döntése határozta meg. Pénzügyi szakértők szerint a növekedésre irá­nyuló politika napjainkban a kamatok egyeztetett mér­séklését feltételezné, de er­re senki sem lát reményt. Hónapok óta tart a vita az Egyesült Államok, Japán és az NSZK között, ki te­gye meg a kezdő lépést az „összehangolt akció” so­rán, de valamennyien tar­tanak az infláció nekilen­dülésétől és a másik féltől várják a kezdeményezést Marton János Jifíí HAJDÚ-BIHARI NAPLÓ — 1986. DECEMBER 19. ~1 „A nemzetiségi folyamatok nem problémamentesek” Pravda-cikk a nacionalizmusról A nemzetiségi viszonyok javításában nagy szerepe van­ a vezetők helyes kiválasztá­sának — írta vasárnap a nacionalizmus és az interna­cionalizmus kérdéseivel fog­lalkozó vezércikkében a moszkvai Pravda. Rámutatott, hogy a párt az össz-szövetségi állam ér­dekeiből indul ki, amikor a vezetők kiválasztásáról, ér­tékeléséről, elhelyezéséről, áthelyezéséről, neveléséről és oktatásáról dönt. ..Ezeknek az érdekeknek szem elől té­vesztése, a helyi, nemzetisé­gi érdekek előtérbe tolása azzal a veszéllyel fenyeget, hogy a protekciózás és a sógor-komaság útjára téved­nek a dolgok.” A nemzetiségi viszonyok terén a kommunista párt által elért átalakulásokat a Pravda „a szocializmus egye­temes civilizációt gazdagító vívmányának minősítette. A szovjet nép minőségileg új társadalmi és nemzetközi egységként lép fel, s ezt az egységet a gazdasági érde­kek, az ideológiai és a politi­kai célok kovácsolják egy­be — hangoztatja. Az eredmények ugyanak­kor nem jelentik azt,, hogy a nemzetiségi folyamatok problémamentesek. „Most különösen fontos azzal tö­rődni, hogy valamennyi köz­társaság hozzájárulása a társadalmi-gazdasági hala­dás gyorsításához, az egysé­ges nemzetgazdasághoz meg­feleljen a köztársaság meg­növekedett gazdasági és szellemi lehetőségeinek. Ha­tározottan meg kell akadá­lyozni, hogy a helyi érde­keket az országos érdekek elé sorolják, akár az orszá­gos források felhasználásá­ról, akár az eredmények fel­­kerekítéséről, a tervek és kö­telezettségek teljesítéséről szóló jelentések elferdítésé­ről legyen szó” — írja. „A gyakorlat bebizonyítot­ta: alapvetően fontos, hogy a vezetőségbe valamennyi nép és nemzetiség képvise­lőjét bevonják, hogy az egyes területek között állan­dó legyen a vezetők cseré­je, hogy tapasztalt dolgozók váltsák egymást a köztársa­ságok és a központ, a járá­sok és a városok között, mert ebben rejlik a tapasztalatok gyors átadásának, a vezetői színvonal növelésének kul­csa” — mutat rá a Pravda. „A népek és nemzetiségek gazdasági és társadalmi ha­ladása nemzeti öntudatuk növekedéséhez vezetett. A sikerek fölötti büszkeségnek nincs köze azonban a nemze­ti kérdéshez és elbizako­dottsághoz, mert mondjuk meg nyíltan: ezek a jelensé­gek még korántsem szűntek meg” — mutatott rá a Pravda, majd hangsúlyozta, hogy nem csak a múlt ma­radványairól van szó. E je­lenségek táptalajául szol­gálhat az önelégültség, a „mindent szabad” hite, a va­lóság megszépítésére való törekvések, és az, hogy az adott nemzetnek a közös sikerekhez való hozzájáru­lását felnagyítják, és más nemzetek dolgainak segítsé­gét lekicsinylik vagy elfe­lejtik. Az SZKP KB lapja ál­landó feladatnak nevezte a nacionalista és soviniszta jelenségek elleni harcot, a szovjet embereknek az or­szág más népei és nemzeti­ségei iránti megbecsülés és barátság, valamint a szovjet szülőhaza iránti szeretet szellemében történő neve­lését. Ez a párt és az ifjú­sági szervezet, a tanácsok és a szakszervezetek felada­ta — mutatott rá a lap anélkül, hogy konkrétan utalt volna az elmúlt he­tekben Kazahsztánban le­zajlott nacionalista jellegű tüntetésekre. Új irányítási formában 1987. január elsejétől a va megválasztotta az ötfős Hajdúszoboszlói Elektromos vezetőséget és a kéttagú el- Karbantartó Kisvállalat­­el­­lenőrző bizottságot. A ko­­rább irányító szerve a köz­­röbbi igazgatót, Bodnár Lász­­gyűlés lesz. December 22-én , összehívták az alakuló köz­ újabb öt évre megelési­­gyűlést, amelyen a kollektív tették funkciójában. JÓ ÉV, ROSSZ ÉV? Jó vagy rossz év volt az idei? Nézőpont kérdése. Ronald Reagan amerikai elnök mindenesetre igen op­timistán, „nagyon jó esztendőnek” nevezte. Mások talán nem teljesen így látják, esetleg árnyaltabban fogalmaznak, Reagan azonban nem bajlódott a ké­telkedésre késztető részletekkel. Igyekezett csupán azokra a tényekre szorítkozni, amelyek szerinte büsz­keségre, megelégedésre adnak okot az amerikai kor­mányzatnak. A világ közvéleménye az 1985-ös genfi csúcsérte­kezlet és a sorozatos szovjet javaslatok alapján sok­kal többet remélt az óesztendőtől, mint amiről a Fe­hér Ház most beszámolhatott. A reykjavíki Gorba­csov—Reagan tárgyalásokon „világossá vált, hogy a leszerelés kérdésében elfoglalt álláspontjaink közötti eltérés csökkent” — mondta szokásos­­ év végi rádió­beszédében az amerikai elnök. Arról azonban nem szólt, hogy Washington hibájából mekkora lehetőség maradt kihasználatlanul, s hogy ma is érvényes a szovjet ajánlat, amelynek célja a nukleáris fegyve­rek teljes felszámolása a 2000. év kezdetéig. Az el­nök kincstári optimizmussal arról beszélt, hogy 1987- ben mind az Egyesült Államok, mind a Szovjetunió előtt kedvező kilátások nyílnak a haladásra az alap­vető problémák megoldása felé. Csak azt felejtette el megemlíteni, kinek mit kell ahhoz tennie, hogy a derűlátást ne kövesse ismét pesszimizmus, mint pél­dául idén ősszel az izlandi fővárosban. Elsősorban amerikai belpolitikai és gazdasági kér­déseket vizsgálva Reagan eredményként könyvelte el a gazdaság lassú, de egyenletes növekedését, az adó­reformot, a kábítószer-kereskedelem és általában a szervezett bűnözés ellen hozott intézkedéseket. Vi­szont nem sok szót vesztegetett az „Irangate” botrány­sorozatra, amelyet pedig megfigyelők a Nixon le­mondásához vezető Watergate óta a legkomolyabb amerikai politikai válságnak tartanak. Ráadásul fenn­áll annak a veszélye is, hogy a demokrata többségű törvényhozás és a megtépázott tekintélyű Fehér Ház viszálya cselekvésképtelenné teszi az elnököt a leg­fontosabb kérdésekben, így a fegyverzetkorlátozási tárgyalások ügyében is. Ez a lehetőség komoly aggo­dalmat kelt világszerte, s a legrosszabb változatként szerepel a lehetséges fejlemények sorában. Jó vagy rossz év volt 1986? A választ mindenki megadhatja saját maga számára. Most már az a fon­tos, milyen lesz 1987. Szeretnénk osztani Reagan vé­leményét a lehetőségekről, de éppen ő volt az, aki az idén elsétált a legkedvezőbb alkalmak mellett is. Saj­nos nincs rá garancia, hogy jövőre másként történik majd. Horváth Gábor Az USA megsérti a SALT-I. szerződést Washington, 1986. decem­ber 28. (MTI). — Az Egye­sült Államok megsérti a ra­kétaelhárító rendszerekről kötött SALT—I. szerződést új távolfelderítő radarok építésével. Erre a következ­tetésre jutott egy szakértői bizottság, amelyet Brent Scowcroft tábornok, Ford el­nök volt nemzetbiztonsági tanácsadója vezetett. A wa­shingtoni kormány azonban nem fogadta el a véleményt és folytatja az új radarok építését. Mint a The New York Times vasárnap megírta, az Egyesült Államok már a kö­zeli jövőben üzembe helyez egy új nagy teljesítményű távolfelderítő radart a Grönlandon lévő thulei tá­maszponton és a tervek sze­rint hasonló rendszert épít ki Nagy-Britanniában, Flyingdales közelében. Mindkét helyen már koráb­ban is működött távolfelde­rítő radar, az új rendszer azonban nem a meglévő kor­szerűsítése — amelyet a SALT—I. szerződés elvben lehetővé tesz —, hanem tel­jesen új radarok kialakítása. A szerződés értelmében ilyen berendezést mind a Szov­jetunió, mind az Egyesült Államok csak az ország ha­tárkörzeteiben építhet, illet­ve csak olyan esetben hoz­hat létre újonnan, ha az a mesterséges holdak útjának követésére szolgál. A Szov­jetunió Krasznojarszk köze­lében épülő új radarja, ame­lyet Washington a SALT II. szerződés előírásai megsze­gésének minősít, hivatalos közlés szerint ezt az utóbbi célt szolgálja csupán és nem feladata az esetleges rakéta­elhárítás irányítása. A szakértők szerint az új amerikai radarok építésével a szerződés több pontját is megsértik, mert azok az or­szág területén kívül épül­nek és kifejezetten a raké­tafelderítés céljait szolgál­ják. A grönlandi óriásra­dart rövidesen már műkö­désbe is helyezik, az új ra­dar építése Nagy-Britanniá­­ban még nem kezdődött meg, de Washingtonban már dön­tés született erről. Tizennégy órás ütközet Az iraki fél szerint több mint kilencvenezer iráni ka­tona esett el vagy sebesült meg szerda és péntek között a Bászra környéki harcok­ban. Az iraki hadsereg hetedik hadteste ellen vonuló iráni csapatok mintegy 32 000 katonája vesztette életét — állította a hét végén egy bagdadi katonai közle­mény. Az iraki harmadik hadtest — annak parancs­noka, Talia Halil ad-Duri vezérőrnagy szerint — hoz­závetőlegesen 60 ezer ellen­séges katonát tett harckép­telenné szerdán és csütörtö­kön a Bászrától keletre le­zajlott 14 órás ütközetben. Az iraki kormány szerint Teherán „a legnagyobb kato­nai kudarcát szenvedte most el” a hat éve tartó háborúban. Teherán szerint az irakiak vegyi fegyvert is bevetettek a hét közepén vívott csa­tákban. Három kisgyermek füstmérgezéses halála Vasárnap délután Kábán három kisgyermek füstmér­gezés következtében életét vesztette. Török Sándor Ka­­ba, Fürdő utca 6. szám alat­ti családi házában eddig is­meretlen okokból tűz kelet­kezett. A lakás egyik szobá­ja teljesen kiégett és füst­mérgezésben meghalt a be­zárt lakásban egyedül ha­gyott Török Éva négy, Tö­­ rök Sándor három, és Török Mónika két esztendős­­kis­gyermek. A rendőrség és a tűzoltó­ság szakértők bevonásával vizsgálja a tűz, illetve a tra­gédia okát.

Next