Hajdú-Bihari Napló, 1987. november (44. évfolyam, 258-282. szám)

1987-11-02 / 258. szám

Jelenségeink JELTELEN KÖNNYELMŰSÉG A MÉH-terep vasrészle­gén, ahol az osztályozáson túl értéknövelő kitermelést folytat a cég, a lomhegyek között megdöbbentő apríté­­kot látok. Ha nem látnám is, kiütné a szemem, akko­rák az acéllemezdarabok. Földgázcsöveket szabdal­nak széjjel. A méret isme­rős, kútgyűrű nagyságú, abból a fővezetékből való, melyet az országon visznek, húznak át. Selejt? E roppant csőtestek he­gesztése hibátlannak tűnik. Az acélfal vastagsága is megbízható. Igen megdol­goztatta a vágót, míg széj­jelnyírta. Egy számsor hiányzik az acélról, ami jelezné, hogy a cső garantáltan beépíthető, az a bizonyos „minőségi” védjegy. Tehát lehet töké­letes, felhasználható, de va­laki elfelejtette ráírni ezt a csekélységet. Pedig a gáz­vezeték-építés nem játék, a felelősséget építés közben részleteiben is megosztják. Épp ezért nem fektethette le az építő a csövet. Ha va­lamit, ezt az anyagot meg­vizsgálják. Nem róható fel a vezetéképítőknek, hogy kidobták, félretették mun­kájuk becses anyagát, amelyből csak néhány mé­ternyi szakasz is százezer forintokba kerül. Aszályenyhítő A vízdíj az elmúlt esz­tendőkben s még az idén is alaposan megizzasztotta az öntözés híveit. Hogy kik azok? Tapasztalt agronó­­musok, téeszelnökök, fő­mérnökök, akik már a te­­nyészidőben is aggódnak, s nem csupán az utolsó el­­hervasztó pillanatban mű­ködtetik a szivattyúálláso­kat. A költségszemlélet e sajátos ellenzéki felfogásán már sokszor elverték a port, azonban mégis visz­­szatérnék a nyári aszályra. Most. Tél idején. Nemrég hallottam ugyanis, hogy a Magyar Hitel Bank Rt. a vele üzleti kapcsolatban ál­ló gazdaságokat „egyolda­lú” partneri lépéssel lepte meg. Ő ad, s nem kér sem­mit. Azért nem egészen így van! Csak az öntöző gazdasá­gok járhatnak jól. Ezek idei öntözési díjának felét a Még egy szigetelt szel­vény is itt éktelenkedik a rozsdás, igazi hulladékok hegye alatt. Itt hever a vá­gók lába előtt. Hogy ez a darab miért, mi okból ju­tott erre a sorsra, csak az tudja, aki markolódarujá­val teherautóra tette, hi­szen ha technikai selejt volt, mi a fenének szigetel­ték? Ám ez az apró figyel­metlenség nem sokat nyom a latban. A herdálás med­réből jóval több megbot­­ránkoztatást szorít ki a fenti jeltelen könnyelmű­ség, mert több mint való­színű, hogy ez a cső immár több darabra szétvágottan nem hulladék volt. Az ára valahol benne lesz a nem­zeti inflációban. Az se volt ugyan pár fillér, amit kifi­zettek a MÉH vállalat pénztárablakánál érte. Azt azért nem hinném, hogy csak úgy „nesze fogd meg” behozták a feltúrt szántóföldről. Valahol a gyártó cég is bizonylatot vesz fel gyártmányairól, arról is, hogy ki a megren­delő. Szóval csak úgy rá­fogni ekkora értékre, hogy selejt, nemigen merné sen­ki. S ekkora, siralmas, óriá­si értékre még a MÉH vál­lalatának sincs szüksége. Vajon ki gyalogol vissza a vezeték mentén a fele­lősig ? bank megtéríti. Még ponto­sabban! Csak azok juthat­nak hozzá a kedvezmény­hez, akik már július 24-től megindították a szórófeje­ket, tehát nem a lesülés, a leégés végső heteiben kap­kodtak. A Hitelbank Rt. Debreceni Igazgatóságának tizenegy ilyen vizes üzlet­fele akadt. Néhány ezer fo­rint híján, hogy stílusosak legyünk, ötmillió forint folydogált számlájukra. A Hortobágyi Halgazdaság (mint legnagyobb vízfo­gyasztó) ennek az „aján­dék” összegnek a felét ve­hette föl. A tavait ugye mégsem engedhette elapad­ni, kiszáradni. Utántöltötte akkor is, ha néhány milli­métert esett a szintje. Végül is kit, mire kész­tet ez a „talált pénz”? Az idézőjel nyilvánvaló. Egy pénzintézetnek aligha ter­mészete a jótékonykodás. Mögöttesebb az indíték: megakadályozni, hogy elha­rapódzék az aszályszemlé­let, az úgyis mindegy. (Ha öntözünk, azért drága a termelés, ha nem azért, de meglehet hogy eső lesz, megússzuk.) Ez a „hitel” mint önzetlen segítség a hozamokat megőrző és a hozamokat növelő (ha nem is egekbe ugrasztó) ösztön­zés. ösztönzés már csak azért is, mert az üzletfél­lel, e gazdaságokkal e banknak dolga lesz. S an­nál jobb, minél erősebb lá­bakon áll a gazdasági part­ner. Új szemét A frissen felszántott ta­laj (a művelt föld) akárha föl volna lobogózva, szala­gozva. Rajta műtrágyás zsákok csíkjait lengeti a szél. A zsákdarabokat itt­­ott szorítja a rög, van ame­lyik épségben lapul. A szántóföld új szeméttel te­li. Újabban ez is vetemé­­nye. A mag, amikor itt hull le, hiába hull. A gyö­kér áthatolhatatlan, eddig nem tapasztalt, különös zó­nába ütközik. Ha ez így folytatódik, a technológia kénytelen lesz a termés­mérséklő tényezők közé venni a szapora ártalmat, mely idővel megváltoztat­hatja az aranykorona érté­ket is. S ez csupán két, igazán egyszerű következtetés, mert ki számlálja meg, hány van még, hány fűző­dik fel az ok-okozat zsi­nórjára. De hol is lelhető fel a fóliafertőzött tábla? Hajdú-Biharban s az egész országban. A szerves­­trágyázás juttatja ki, ám hogy miért éppen a szerves­trágyába kerül? A szél nem fújja oda. Agroműve­­letlenségünk, ökológiai kul­­turálatlanságunk hányja­­veti szét. Volna egy németesen pre­cíz javaslatom. A még tele zsákok szá­zait még a kiszórás előtt valaki mégiscsak átveszi. Ha igen, vissza is kérheti. Aki nem tud vele elszá­molni, annak a napi béré­ből a zsák árát le kell vonni. Drákói módszer? De addig várhatunk-e, míg minden szántót a folyé­kony műtrágya áldásában részesítenek? Szalai Csaba ­Akikkel találkoztunk „Mindenki vagyonvédő kell hogy legyen!” Az „enyém” jelentésével mindenki tisztában van. A többi birtokos névmás ér­telmezése már nem ilyen egyértelmű. S épp a „meg­bicsaklások” szaporodása kapcsán kerestük föl Lelesz Pétert, a Biogal Gyógyszer­­gyár rendészeti osztályának vezetőjét, hogy gondolato­kat cseréljünk a társadalmi tulajdon védelmének idősze­rű kérdéseiről. Lelesz Péter ugyanis régi motoros, ahogy mondani szokás. Miután 1955-ben le­érettségizett a debreceni vegyipari technikumban, az akkor még Hajdúsági Gyógyszergyár néven szár­nyait bontogató Biogalban adta le munkakönyvét. Az­óta sem kérte ki a hűséges. S szereti a világosan körül­írt dolgokat, a rendet, a fe­gyelmet. Ezért is fogadta el az ’59-ben fölajánlott vál­lalati polgári védelmi törzs­­parancsnoki és tűzrendészeti vezetői posztot. Közreját­szott a választásban az is, hogy szívesen „nyüzsgött” a közéletben, a DISZ-ben, az MHSZ-ben... ’74-ben állt a rendészeti osztály élére. Emellett a társadalmi tulaj­donnal kapcsolatos problé­mákban, kérdésekben köz­vetít, koordinál megyénk ipari üzemei és az Ipari Mi­nisztérium, a Belügyminisz­térium, valamint a megyei rendőr-főkapitányság között; helyettesével, Kiss Zsig­­monddal tagja az MRFK Gazdasági Rendészete által hozzáértő szakemberekből szervezett operatív bizott­ságnak. Van tehát rálátása megyénk többi ipari üzemé­nek vagyonvédelmi helyze­tére is, így véleménye sok tekintetben általánosítható.­­ A rendészeti munka sokrétű, pontosan körülírt. Lényege: a társadalmi és személyi tulajdon védelme, a személy- és áruforgalom ellenőrzése, őrzésvédelem, a munkafegyelem erősítése és egyéb speciális üzembizton­sági feladatok. Mindezt föl­készülten, fegyelmezetten, emberségesen, kulturáltan kell végeznünk. Minőségi különbségek abból adódnak, hogy eseten­ként másként értelmezik a végrehajtók. — Milyen képet rajzolha­tunk a rendészeti állomány összetételéről ? — Vegyesei. Felerészben nyugdíjasokat foglalkozta­tunk, akiknek a rendészke­­dés kiegészítő jövedelmet jelent. A nem nyugdíjasok­nak rendkívül alacsony a fizetése, emiatt nem mindig a legalkalmasabbak jönnek hozzánk. Például a csökkent munkaképességűek. Nyil­vánvaló: nem volna szabad rehabilitációs munkahelynek tekinteni a rendészetet! Mi a Biogalban több mint két­ezer emberért s milliárdo­­kért felelünk a mintegy 2500 méter hossznyi gyárkeríté­sen belül. Persze, hatósági kérésre kívül is. — Hogyan lehetne emelni a színvonalat? Közrejátsza­nak-e ebben a jövő évi vál­tozások? — ’88-tól megszűnnek a munkahelyi kategóriák s a bértömeg-gazdálkodás hát­rányai, ennek folytán remél­hetőleg emelhetjük rendé­­szeink fizetését... A mosta­ni gazdálkodási rendszerben a dolgozó nem érdekelt a társadalmi tulajdon védel­mében, akkor is megkapja a pénzét, ha szeme láttára ömlik ki egy hordó... A becsületességére van bízva a tt-védelem. Cégünk ezen úgy változtat, hogy önálló elszámolású gazdálkodóegy­ségeket hoz létre a meglé­vőkből, megkapják a terme­léshez szükséges anyagot, eszközt, pénzt, s utána kö­vetkezhet a „gazdálkodj okosan!” ezúttal nagyon is komoly játéka. Elsősorban az adott munkahelyen kell a vagyonvédelmet biztosíta­ni! Természetesen a rendé­szet játékszabályai is meg­változnak. — Az imént említett ér­dektelenségből úgy gondo­lom, hogy nem az üzemi lo­pások okoznak nagy káro­kat. — Pontosan. A főleg kis értékű (kézi szerszámokra, Helia-krémekre irányuló) lopkodásokkal szemben a rossz technológiai fegyelem a valódi „kórokozó”. A lo­pások száma nálunk nem magas, nagy ügyek évek óta nem voltak; igaz, nemrég betörtek a készáruraktárba, a most slágereknek számító Helia-készítmények tolvajai után nyomoz a rendőrség. Nekünk is megszaporodtak teendőink, mivel nagy beru­házásokba kezdtünk, és sok külső cégbeli dolgozik itt. Őket is ellenőrizni kell. Kü­lönben nincs sok gondunk velük. — Nem népszerű dolog rendésznek lenni. Miként fogadják az emberek az el­lenőrzést, kik segítik mun­kájukat? — Meglehet, nem tapsol­nak nekünk, de a többség elítéli a tolvajokat, s meg­érti, hogy szükség van ilyen kontrollra. Ez is segítség. Támogat minket a vállalati vezetés, a társadalmitulaj­­don-védelmi és közlekedés­­biztonsági tanács és a rend­őrség. Szoros kapcsolatunk van a főkapitányság össze­kötőjével a megelőzés erő­sítésében. Jelentékeny ösz­­szeget költünk biztonsági berendezésekre. A segítség­hez tartozik — s egyben vá­lasz a kérdésére —, hogy a rendészeket is ellenőrzik, számon kérik. De minde­nekelőtt a dolgozók tudatá­ra kell hatni, hogy belül érezze: saját magát is káro­sítja, aki a közöst dézsmál­ja, személy szerint az övé is a „miénk”! Tehát min­denki vagyonvédő kell hogy legyen... Sz. T. T. ELTELT EGY HÉT Közgazdászok Talán még soha ilyen elegáns környezet­ben nem kezdődött a megyei közgazdászhét, mint ezen az őszön, éppen egy héttel ez­előtt. A megyei tanács újjávarázsolt szék­házának Árpád-termében ezúttal a gazdasá­gi életben kisebb vagy nagyobb szerepet játszó, a gazdaság dolgai iránt az átlagosnál jobban érdeklődő közönség foglalta el a máskor tanácstagok által koptatott padokat, s hallgatta figyelmesen Pulai Miklós terv­­hivatali elnökhelyettes — maradjunk hűek a hely szelleméhez — „szóbeli kiegészítőjét”. Igen, felfogható az az előadás a kormány­­program kiegészítéseként, jóllehet nem a ha­gyományos értelemben. Hiszen Pulai Mik­lós nem megismételte, esetleg részletezte a jól ismert tézisek egyikét-másikát, hanem az egész programot tette mérlegre, a mi­nisztertanácsi munkaterv megfogalmazása óta eltelt másfél-két hónap változásainak tükrében. Hogyan is állunk most? Azért van értel­me feltenni a kérdést, mert mintha még mindig nem tudatosodott volna sokunkban rózsásnak a legnagyobb elfogultsággal sem nevezhető helyzetünk. Tizenhat milliárdot meghaladó (dollárban mért!) adósságállo­mány, évi 2,5—3 milliárd dolláros adósság­­szolgálati teher (ami részben az esedékes hiteltörlesztésekből, részben a kamatokból tevődik össze), s mindehhez az idei talán „csak” 900 millió, s nem egymilliárd dollá­ros növekedés az adósságrovatban — ez az a kiindulópont, amire építhetjük a kor­mányprogram megvalósítását, építhetjük a jövőnket. S ami a puszta számoknál is fon­tosabb, az évi dollárbevételünk alig több 5 milliárdnál. Az tehát nyilvánvaló, hogy nem lesz könnyű teljesíteni azokat a követelmé­nyeket, amelyeket magunknak kell állíta­nunk önmagunk elé, ha belátható időn be­lül jobban akarunk élni. Túl pesszimista ez a hang? Nem hiszem, pusztán igazodik az elmondottakhoz, no meg a jövőre várható (egyelőre persze nem végleges) tervszámokhoz. Tizenöt százalékos infláció, legfeljebb 4 százalékos átlagbérnö­vekedés, 10 százalék körüli reálbércsökkenés. Mindehhez tartozik másfél százalékos gaz­dasági növekedés. S persze még számtalan egyéb feltétel, ami szükséges ahhoz, hogy jövőre sikerüljön az, ami hosszú évek óta nem sikerült: teljesíteni az éves tervben foglaltakat. A nem túl lelkesítő adatokon túllépve meg kell jegyezni azt is, hogy a Tervhivatal elnökhelyettese egyáltalán nem látja re­ménytelennek az ország helyzetét. Ami egy­részt következik beosztásából, de talán hoz­zájárul ehhez nemzetközi szintű informált­sága, az ország ügyeinek átfogó ismerete is. Azért megjegyezte: két alapvető változás nélkül eleve kilátástalan a kibontakozás. Az egyik a piac szerepének jelentős növelése, a másik a társadalmi-politikai reformok in­tenzív és folyamatos bevezetése. Hiába tudja, s a kinyilatkoztatás szintjén akarja is ezt mindenki, a valóságban egyál­talán nem egyszerű a feladat. Nézzük előbb a másodikat, az intézményrendszer reform­jaként emlegetett „csomagot”. Felépítmény­­rendszerünk sajátosságaiból következően a szóban forgó változásokat elsősorban azok­nak a szervezeteknek (s olykor személyek­ tanácskoztak nek) kellene sürgetniük — és gyakran vég-,,­hezvinniük —, amelyek esetleg a „megre-í formált” intézményrendszerben maradnak feladat nélkül, vagy kénytelenek megeléged-.­ ni a hatalomgyakorlás korlátozottabb formá­jával. Mondani se kell, mekkora önfeláldo­zást kíván mindez (akár a szó szoros értel­mében is), amiből azonnal következik, hogy e téren — bármennyire is fontos lenne a kibontakozás szempontjából­ — gyors ered­ményekre nem számíthatunk. (S arról még szó sem esett, hogy az új intézményrend­szerhez új szemlélet is kellene — ami ugyancsak nem csekély követelmény.) A másik feladatkör a piaci hatások ér­vényesítése. Hogy erre szükség van, azt mindennél jobban bizonyítja az utóbbi év­tized „piaci szimulációra való törekvésének” többszörösen látványos csődje, igen ám, de a piacnak nemcsak jótékony, hanem (ép­pen jelen helyzetünkben) társadalmilag ne­hezen elviselhető hatásai is lehetnek. Gon­doljunk csak a munkaerőpiacra, vagy a vállalatok teljesítményét értékelő, s esetleg a csődöt előkészítő (a gazdaság szempontjá­ból fizetési zavarokat, foglalkoztatási gon­dokat okozó­ piaci hatásokra. A konfliktu­sokat pedig nem könnyű vállalni egyetlen kormánynak sem. Ha már ennyit beszéltünk a nyitó előadás­ról, illik szólni a záróeseményről is, amely bár kevéssé látványos környezetben, de na­gyon is tanulságos módon közvetítette a kormány törekvéseit. Az árhivatal elnöke, dr. Szikszay Béla főként arról beszélt, hogy milyen eszközökkel próbálják megakadá­lyozni az úgynevezett „elszabaduló infláció” bekövetkeztét. Hogy a 15 százalékos mér­tékre illik-e már az „elszabadultság” fogal­ma vagy sem, arról valószínűleg megoszla­nak a vélemények. De arról talán kevésbé, hogy miközben az inflációt leginkább meg­szenvedő állampolgár örülhet a kormány árpolitikájában érezhető törekvéseknek, korlátozásoknak, ugyanezek a törekvések éppen a piaci hatások érvényesülését aka­dályozzák. Halkan még azt is hozzátehet­jük: számos példa mutatja (legutóbb a je­lenleg is érvényben levő áremelési korláto­zás), hogy ezek a módszerek nem éppen a hatékonyságukról híresek. Mire volt jó az idei közgazdászhét? Az átlagosnál nagyobb érdeklődés alapján egy­értelműen sikeresnek ítélhetjük az előadás­­sorozatot, ám ezúttal inkább a bármennyire is elcsépelt „hasznos” jelző illik ide. A hall­gatóság soraiban helyet foglaló szakembe­rek az előadók eltérő hivatalából, szemlélet­­módjából adódóan sokszínű és árnyalt ké­pet kaphattak jelenünkről és jövendő fel­adatainkról. Hogy milyen lehet jövőképünk, mondjuk a stabilizációra szánt hároméves távlatban? Nehéz erre pontos választ adni. Az határozottan érzékelhető, hogy a képvi­­selőháznak a kormányprogram elfogadása­kor tanúsított egyöntetű lelkesedése kevéssé hatja át a kormánytisztviselőket, a közgaz­daságtan kutatóit és a gazdaságban dolgozó szakembereket. Rájuk inkább a józan rea­lizmus jellemző, annak a tudata, hogy a mégoly jó program is csak akkor ér vala­mit, ha az időben megvalósul. A kormány­­program pedig még megvalósításra vár. Görömbölyi László Mezőgazdasági nyugdíjasok A nyugdíjasoknak kínált kedvezmények, juttatások egyre kevesebb helyen kü­lönböznek az aktív tagoké­tól és az alkalmazottakétól a termelőszövetkezetekben és az állami gazdaságok­ban, az üzemek számos szolgáltatással segítik egy­kori munkatársaikat — ezt állapította meg a Medosz elemzése, amely országos összesítés alapján mérte fel az egykori dolgozók mai helyzetét, és egyúttal ja­vaslatokat tett a támogatás bővítésére. Az adatok szerint a gaz­dálkodó egységek nagy ré­sze különböző kedvezmé­nyekben részesíti egykori dolgozóit. Csaknem vala­mennyi mezőgazdasági nagyüzemben, az adatok szerint több mint 1400 he­lyen alkalmazzák a támoga­tás valamelyik formáját. Például a tüzelő beszerzésé­nél segédkeznek, és a ha­zaszállítást is kedvezménye­sen végzik. Általános a gyakorlat, hogy búzát, ku­koricát és szalmát juttat­nak az időskorúaknak, akik a ház körül állattartással foglalkoznak. Ám a szak­­szervezeti ellenőrzés azt is bizonyította, hogy az üze­meknek, igaz, kis hányada, annak ellenére, hogy lehe­tősége lenne rá, nem él a juttatások lehetőségével. A méltányossági alapon történő nyugdíjemelés soka­kon segít, ennek odaítélé­sében a Medosz megyei bi­zottságai is közreműköd­nek. (MTI) HAJDP-BIHAKI NAPLÓ — UM7. NOVEMBER 7.

Next