Hajdú-Bihari Napló, 1988. szeptember (45. évfolyam, 209-234. szám)

1988-09-01 / 209. szám

Feltörik-e a tojáshéj? A városi KISZ nagygyűlésre hív Hangot adni a válság ide­jén felnőtté váló nemzedék gondjainak! — röviden ez a célja a szeptember 5-re, Debrecenbe tervezett de­monstrációnak. A jelmon­dat : Tovább ... tovább... tovább . .., a jelkép pedig a tojásból kibújni készülő főnix madár. Sokféle értel­mezést tulajdoníthatunk a plakátokon is látható (bár grafikai megoldását tekint­ve nem túl szerencsés) jel­képnek. Mindenekelőtt azt, hogy a repülni vágyó ma­dár eddig be volt zárva a tojásba. Most a Debrecen városi KISZ és a Hazafias Népfront városi bizottsága úgy döntött, segít az újra életre kelni, repülni vágyó madárnak. Hétfőn este hat órára nagygyűlésre hívnak a Déri Múzeum előtti térre. A szó­rólapokon is olvasható tíz pontba foglalták a szerintük legfontosabb megvitatandó témákat, a városi és megyei pártértekezlet előtt. — Többek között azért van erre szükség — mondta Bényei Sándor, a KISZ vá­rosi bizottságának első tit­kára —, hogy a küldöttek megerősítést, biztatást kap­janak a fiatalok által leg­fontosabbnak vélt érdekek képviseletére. A városi párt­­bizottság egyetértett az el­határozásunkkal, a megyei politikai vezetés viszont fenntartásának adott han­got: eléri-e célját a terve­zett rendezvény? Szokatlan­nak, meglepőnek minősítet­te az efféle megmozdulást. Mások azt gyanítják, hogy az ötlet felsőbb párt-, eset­leg KISZ-fórumtól szárma­zik. Tévednek. A demonst­ráció megrendezése helyi ötlet. A fiatalok megnyilvá­nulásai adtak erre inspirá­ciót, hogy szólni, kérdezni, üzenni lehessen a pártérte­kezlet résztvevőinek — mondta Bényei Sándor. _ Azt gondolom, üdvözöl­nünk kell ezt a fórumot. Bár a­ közzétett tíz pont túl sok általánosságot tar­talmaz, s meglehetősen so­kat ölel. Olyan ügyekért kí­ván szót emelni, amelyek nem tartoznak a pártérte­kezlet hatáskörébe. Ezért tartani lehet attól, hogy hét­főn este nem történik más, mint — ha összejön a várt ezer-ezerötszáz fiatal — de­­monstrálódik a változás óhaja. De aligha fogalma­zódik meg valami egységes vélemény arról, mit tarta­nak ők a legsürgetőbbnek, mit vállalnak, s­ kire mit bíznak a tennivalókból. Bár az általam bírált elő­készítés végül fordulhat jó­ra is. A népfronttal együtt szervezett rendezvény ugyanis esélyt ad arra, hogy ne csak KISZ-tagok vegye­nek részt. Lehetővé teszi, hogy ne pusztán a pártérte­kezlet apropóján, hanem ál­talában szóljunk a lakossá­got foglalkoztató ügyekről. Ennek is ideje van ... A tervek­ szerint este hat órától szót kap öt-hat fia­tal, s a tíz ponthoz kapcso­lódva saját tapasztalataikat, véleményüket mondják el. Aztán Domokos László, a KISZ Központi Bizottságá­nak titkára szólal fel. Utána jelenetet láthatunk Szatrov Tovább ... tovább ... tovább című dokumentumdrámájá­ból, majd a nagygyűlés első része Bródy János fellépésé­vel zárul. Akik továbbra is a szabad levegőt és a zenehallgatást választják, maradhatnak a téren, ahol ezután a Hang­fogó együttes és helyi pol­­beat énekesek lépnek fel. Ezalatt benn a múzeumban fórumot rendeznek. Az asz­tal mögött, várhatóan ott ül m majd az MSZMP KB és a KISZ KB egy-egy képvise­lője, dr. Menyhárt Lajos, a városi pártbizottság első tit­kára és dr. Ács István, a városi tanács elnöke. Tőlük kérdezhetnek, illetve velük folytathatnak párbeszédet a helyi és az országos politi­ka iránt érdeklődők. A szervezők a városi párt­értekezlet után — de még a megyei előtt — megjelentet­nek egy alkalmi kiadványt, amelyben az e rendezvé­nyen elhangzott hozzászólá­sokat, kérdéseket, válaszo­kat, valamint a városi párt­értekezlet néhány felszólalá­sát olvashatjuk. Ezt is — mint magát a demonstrá­ciót — a megyei pártérte­kezlethez címzett üzenetnek szánják. S vajon mit üzen, miről tanúskodik majd a Déri tér, ha elvonulnak a gyűlése­­zők? Reméljük, arról, hogy a fiatalok a közélet és a környezet tisztaságát egy­formán fontosnak tartják. S nem csak szóban. Sz. K. Debrecen város fiataljaihoz! A nyolcvanas évek közepére Ma­gyarország a gazdasági-társadalmi és erkölcsi válság küszöbére ért. Külö­nösen a fiatalok életesélyei és­­feltéte­lei romlottak rohamosan. A felhalmo­zódott feszültségek kikényszerítik a ra­dikális változtatásokat az élet minden területén. Az országos pártértekezlet állásfoglalása, az országgyűlés növek­vő szerepe és a megpezsdült közélet biztató fordulatot ígérnek. Nem sza­bad, hogy ez megálljon a megye ha­tárain, Debrecen város falainál. En­nek érdekében ifjúsági, politikai de­monstrációt rendezünk, amelyre hí­vunk, várunk: 1988. szeptember 5-én, hétfőn 18 órakor a Déri téren (rossz idő esetén is). Mi, debreceni fiatalok, a társadalmi megújulás feltételeként városunkban szükségesnek tartjuk: 1. A közélet tisztaságát , a nyilvá­nosság megteremtését! 2. A személyi felelősség érvényesíté­sét a döntések meghozatalában és vég­rehajtásában! 3. Több fiatalt a vezetői posztokon és testületekben! 4. Városunk regionális szerepének és teljesítményének megfelelően része­sedjen a nemzeti javakból! 5. Előrelátó szakmai képzés és ter­vezés, új, korszerű iparágak meghono­sítása ellensúlyozza a várható foglal­koztatási gondokat! 6. Az oktatás feltételrendszere le­gyen méltó az iskolavároshoz! 7. Igazságosabb központi és helyi lakásgazdálkodás, reális központi tá­mogatás és szociálpolitika segítse a fiatalok lakáshoz jutását! 8. Az országos átlagot elérő, teljesít­mény szerinti bérezés kialakítását! 9. Lehetőséget a közéletiség tanulá­sára és gyakorlására! 10. Az ország második legnagyobb városához méltó kulturális és szórako­zási lehetőséget! E gondokat kívánjuk részletesen is megfogalmazni a nagygyűlésen, meg­vitatni az azt követő nyilvános fóru­mon, amelynek vendégei a város veze­tői és a KISZ Központi Bizottságának képviselője. A vázolt célok elérése érdekében szövetségesül hívunk minden, a fiata­lok és Debrecen jövőjéért felelősséget érző és cselekedni kész embert és tár­sadalmi csoportot. Kommunista Ifjúsági Szövetség Debrecen Városi Bizottsága Hazafias Népfront Debrecen Városi Bizottsága Pártértekezlet előtt Levél egy olvasótól A megye és Debrecen párttagsága pártértekezletre készül. Ez a rendkívüli ese­mény számvetésre és gon­dolkodásra késztet bennün­ket. A számvetés csak ak­kor lehet igazán eredmé­nyes, ha a párttagság több tízezres létszáma külön-kü­­lön is zárszámadást készít, amelyben saját maga szere­pét reálisan az elszámolási mérleg serpenyőjébe teszi. Nem cselekvést bénító ön­vizsgálatra, hanem a társa­dalom javát szolgáló cselek­vőkészség fejlesztésére van szükség. Kellemesen csengő szóvirágok, hangzatos foga­dalmak, bűnbánó nyilatko­zatok a legkisebb tettet sem helyettesítik. Én, aki évtize­deken át tudatosan vállal­tam a lépcsőfok legalján a közszereplést, ezekre a tet­tekre várakozom. Várakozom arra, hogy alapvetően megvalósul a társadalmi igazságosság, amely meghatványozza az emberek nehézségeink irán­ti tűrőképességét. Várako­zom arra, hogy a megye és a város közéleti hierarchiá­ja csúcsáról az erkölcsi hi­telét vesztett és összetartó erővel nem rendelkező ve­zetők elkerülnek. Várako­zom arra, hogy nem a „ké­nyes, büszke pávák” hatá­rozzák meg a társadalom és szűkebb hazánk erkölcsi ér­tékrendjét. Várakozom ar­ra, hogy a nyomasztóan tu­datlanok és műveletlenek méltó helyre kerülnek, s megszűnik lehetőségük a közélet fertőzésére. Várako­zom arra, hogy létrejön a munka és az élet tisztelete, az ősi emberi méltóság megbecsülése, az erkölcsi züllöttség megvetése, hogy létrejön a szavak és a tet­tek egysége, a hazugság megbélyegzése, a tisztessé­ges munka tisztességes meg­fizetése, a harácsosok méltó megbüntetése, hogy jobban segítsük a támasz nélkülie­ket, az elesetteket, az idő­seket, árvákat, betegeket, a nélkülözőket. Várakozom és hiszek. Hi­szek abban, hogy a mi né­pünk visszanyeri egészséges önbecsülését és önbizalmát, s ebben megerősödve alko­tó munkájával szebbé és jobbá teszi saját életét. Hi­szek abban is hogy a nagy tanulság nyomán a vezetés méltó kezekbe kerül, aki a felelősségtől áthatva tudja, hogy „holnap minden a miénk lesz, ha akarunk s ha merünk”. Dr. Bartus Gyula nyugdíjas jogtanácsos A demokratizálódási folyamat része Egyesülés, gyülekezés Nemrégiben elkészült az egyesülési és gyülekezési jog törvénytervezete. A hi­vatalos szervek, a közvéle­mény egyelőre még ízlelgeti a két törvénytervezet mon­datait. Nem titok az sem: a szöveget megfogalmazók alaposan tanulmányozták a fejlett demokratikus orszá­gok idevágó paragrafusait. Dr. Szabó Péterrel, a me­gyei bíróság elnökével a két törvénytervezetről beszél­gettem. — A két törvénytervezet megalkotása egy folyamat eredménye — mondja. Az alkotmány még 1949-ben rögzítette a 64., illetve 65. paragrafusában. Hogy a gyülekezési és egyesülési jogról törvényt kell kidol­gozni. Ez eddig nem történt meg. 1966-ban az ENSZ el­fogadja a Polgári és Politi­kai Jogok Nemzetközi Egyezségokmányát, mi tíz év múlva, 1976-ban hirdet­jük ki törvényerejű rende­let formájában. Ekkor van szó először Magyarországon törvényesen a gyülekezési és egyesülési jogról. Aztán vártunk megint tizenkét évet, míg az idén májusban megtartott országos pártér­tekezlet kimondja: „Tör­vényben kell szabályozni az öntevékeny szerveződés, a gyülkezés, egyesülés jogát.” A július—augsztusi pártélet feladattervet ad a megvaló­sításhoz. — Ön, mint a megyei bí­róság elnöke is megkapta a tervezeteket, véleményezés­re. Tudom, a kollégákkal közösen nézték át, alkottak véleményt, melyet rögzítet­tek s elküldték a törvény­előkészítő főosztályra. A két tervezet bizonyos pontokban tartalmaz A, B, illetve C variációt. Beszéljen ezek­ről! — Először a gyülekezési jogról készült törvényterve­zetről szólnék. A 6. parag­rafus A változata szerint az illetékes rendőrkapitányság­nak, a B szerint a tanács­nak kellene bejelenteni a rendezvény szervezését. Az álláspontunk az, hogy a rendőrkapitányságnak lenne célszerű bejelenteni, hiszen őket amúgy is értesíteni kellene a rendfenntartás ér­dekében.­­ A gyülekezési­­jog tör­vénytervezetének 10. parag­rafusából idéznék: „A ren­dezvény megtartását megtil­tó határozat ellen fellebbe­zésnek helye nincs; a hatá­rozat a közlésétől számított három napon belül bíróság előtt megtámadható.” Ho­gyan értelmezzük ezt? — Ez azt jelenti, ha a rendőrség vagy tanács a rendezvény megtartását nem engedélyezi, ez ellen államigazgatási úton nincs helye fellebbezésnek, nyom­ban a bírósághoz lehet for­dulni. Ez a paragrafus meg­akadályozza az időhúzást. Egyébként eddig is ismert volt a bírói gyakorlatban a közigazgatási határozatok felülvizsgálatának lehetősé­ge, bár elég szűk körre kor­látozva.­­ Volt-e erre konkrét esetük? — Nem. Mert a jogsza­bály az ilyen jellegű állam­­igazgatási határozat felül­vizsgálatára nem is adott lehetőséget (Ha ilyen fel is merült, azt közigazgatási hatáskörben intézték.) — Az egyesülési jog tör­vénytervezete is tartalmaz választási lehetőségeket. Önök hogy választottak? — A 3. paragrafus C vál­tozata tűnik számunkra a leghelyesebbnek. Azért, mert később sor kerül az alkotmány felülvizsgálatára, módosítására, vagy új al­kotmány létrehozására. A C változat választása ese­tén a szabályozás rugalmas­sága miatt az alkotmány későbbi módosulása nem tenné szükségessé az egye­sülési jogról szóló majdani törvény módosítását. Ugyanakkor a B változat­nak — „Az MSZMP-re a Magyar Népköztársaság al­kotmányának rendelkezései az irányadók” — az alkot­mányban való elhelyezése látszik szükségesnek. — A 6. paragrafus is kí­nál választási lehetőséget. — Igen. Az A variáció szerint a megalakulás felté­tele, hogy a társadalmi szervezetet a bíróság vegye nyilvántartásba. Ezt nem tartjuk szükségesnek. Véle­ményünk, a nyilvántartásba vétel, engedélyezés marad­jon államigazgatási hatás­körben, akkor kerüljön bí­róság elé, ha valaki e szer­vek döntését sérelmesnek tartja. — Mi az álláspontja a két törvénytervezetről, azoknak megjelenési időpontjáról? — Összességében jónak tartom, a fentebb említett kiegészítésekkel. Az idő­pont nem véletlen. A de­mokratizálódási folyamat kiszélesítésének igénye, a politikai intézményrendszer reformja e két törvényter­vezetet automatikusan ma­gával hozta. — Köszönöm a beszélge­tést. Tóth Gábriel A háztáji reformja A mezőgazdasági szövet­kezetek gazdálkodásának egyik sajátos vonása a ház­táji, mely a szövetkezeti mozgalom története során jelentős változáson ment keresztül. A gazdaságpoliti­kai koncepció és ennek megfelelően a szabályozás korábban a nagyüzemi munkaszervezetben végzett közös munkát részesítette előnyben, a háztáji tevé­kenység fontos, de csak ki­egészítő szerepet kaphatott. Volt olyan felfogás is, amely a háztájit átmeneti gazdálkodási formának te­kintette és a kisáruterme­­lést hosszabb távon nem tartotta a szocializmusba il­leszthetőnek. A tevékenység korlátozása, a kistermelés megítélésében jelentkező bi­zonytalanság a hatvanas évek elején nem kevés gon­dot okozott. Az 1967. évi szövetkezeti törvény a ház­tájit szilárd alapokra he­lyezte, és a benne lévő le­hetőségek kibontakoztatásá­ra ösztönzött. Ezt követően, az elmúlt húsz év folyamán a háztáji sikeresen töltötte be szere­pét. Költségtakarékos mó­don, mennyiségben és vá­lasztékban egyaránt növelte a mezőgazdasági árualapo­kat, pótolta a közösből szár­mazó jövedelmet és a szö­vetkezeti tagság egziszten­ciális biztonságának egyik fő tényezőjévé lépett elő. Mindez csak úgy valósulhat­­ott meg, hogy a téeszek — a helyes gazdaságpolitikai felismerésnek megfelelően — sokoldalúan támogatták, szervezték tagságuk háztáji tevékenységét. A megújuló szövetkezet­politika — mely a szövetke­zet és a tag kapcsolatában a tulajdonosi, vállalkozói elemek fejlesztését szorgal­mazza — tovább bővíti a háztáji gazdálkodás feladat­körét. A szövetkezeti jog­szabályok újabban lehetővé teszik, hogy a taggal kötött megállapodás alapján a háztájiban végzett bármely tevékenységet a téesz közös munkának ismerje el. Eb­ben a megközelítésben a háztáji és a tagi vállalkozás — lényegét tekintve — igen közel kerül egymáshoz. Ez a tevékenység az egyéni ér­dekeltségen alapul, nem igazodik a háztáji földhöz, a ház körüli férőhelyekhez stb. (Ma a szövetkezeti ter­minológiával foglalkozó szakemberek azt is vitatják, hogy a háztáji elnevezés a gazdálkodás újszerű szerve­zeti, érdekeltségi viszonyai között egyáltalán helyes-e. Sokkal inkább a szövetke­zeti tag egyéni gazdaságáról van szó, ahol a tagé a koc­kázat és közvetlen az érde­keltség.) A tagi vállalkozásként ke­zelt háztáji számottevő gaz­dasági előnnyel rendelkezik, melynek — a fejlődés adott szakaszában — sajátos ér­tékei vannak. A közös és a tagi (családi) munkaszerve­zet együttműködése előse­gítheti a munkamegosztás tudatosabb, hatékonyabb ki­alakítását, azaz a termelő­­szövetkezetben minden te­vékenység az ökonómiailag legkedvezőbb szervezeti ke­retbe illeszkedhet be. A me­zőgazdasági sajátosságokat tekintve a tagi vállalkozá­sok jelentős szerephez jut­hatnak a munkaigényes ágazatokban, mindenekelőtt az állattenyésztésben, a zöldségtermesztésben és a szántóföldi növénykultúrák olyan területén, ahol egy­­egy művelet még­­ mindig kézi munkaerőt, különös gondosságot igényel. A szövetkezeti tagság ra­cionális foglalkoztatásában is új és jelentős szerepet kaphat a tagi vállalkozások elterjesztése. Közgazdasági szemlélettel a téesz szelek­tív módon fejlesztheti tevé­kenységi körét, szervezeti, érdekeltségi viszonyait. A zártan gépesíthető, illetve veszteséges ágazatokból fel­szabaduló munkaerő számá­ra a foglalkoztatás, a kötő­dés új lehetőségét ajánlhat­ja fel. A szabályozás új le­hetőségei között az sem ki­zárt, hogy a szövetkezeti tag a különböző jogosultsá­gok eléréséhez szükséges munkanapokat kizárólago­san csak a tagi gazdaságban szerezze meg, és a közös munkaszervezetben ne vé­gezzen munkát. A belső vállalkozások el­terjedése termékenyítően hathat a vagyoni kapcsola­tok bővítésére. A közvetlen érdekeltség alapján joggal feltételezhető, hogy a tag saját pénzeszközeivel is részt vesz a termelésben, mérlegel, kockáztat, a szó igazi értelmében gazdálko­dik. A téesz dolga a tagi vállalkozások feltételeinek megteremtése, ezek integrá­lása , annak érdekében, hogy az egyéni törekvések a szö­vetkezeti kollektíva, a tár­sadalom számára is haszno­suljanak. A háztáji „reformja”, a tagi vállalkozások elterjedé­se minden bizonnyal a szö­vetkezeti gazdálkodás meg­újulásában jelentős szere­pet fog játszani. A szövet­kezetpolitikában egyre job­ban érlelődik a felismerés, hogy a szövetkezeti tulaj­donhoz sajátos érdekeltségi viszonyok társulnak, és a fejlődés tartalékai ezekben a sajátosságokban, a tagság tulajdonosi, vállalkozói ma­gatartásának kibontakozta­tásában rejlenek. K. Zs. HAJDÚ-BIHARI NAPÚ) — 1986 SZEPTEMBER 1.

Next