Hajdú-Bihari Napló, 1989. november (46. évfolyam, 259-284. szám)

1989-11-17 / 273. szám

Is parasztember csinálná is, meg nem is Háztáji gazdaságokban Hajdúszováton — öt évvel ezelőtt közel ötszáz szarvasmarha volt Hajdúszováton a­­háztáji gazdaságokban. Mára az ál­lomány a felére csökkent — mondja Váradi László, a Lenin Termelőszövetkezet háztáji agronómusa. — Ez annak köszönhető, hogy az elmúlt években a legjobb minőségű állat kilónkénti ára 42 forint volt és egészen '88-ig aranyi is maradt. — Úgy tudom, az idén 67 forintra emelték. — Igen, ezzel egy kicsit „helyretették” az árat, de ne felejtse el, hogy az idén kétszer is emelték a takar­mányárakat. A termelőszövetkezet iro­dájában beszélgetünk, jön­­nek-mennek a szakemberek, s nem állják meg, s hogy vé­leményt m­e mondjanak ők is a háztáji állattartásról. Elhangzik, hogy ima már csak annak éri meg jószág­gal foglalkozni, ak­i nyolc­tíz évvel ezelőtt elkezdte, s most nagyobb létszámú, „jól beállt” állatállománnyal ren­­d­e­l­kez­ik: l­egal­á­bb 8—10 szarvasmarhája van vagy 100—120 hízott sertést ad le évente. Mondják azt is, hogy aki ma ilyen árak mellett szeretne beruházni, legalább egymillió forintra volna szüksége, hogy eredményesen gazdálkodhasson. Gyors számvetés is készül a bikahizlalásról. Az alap­anyag a borjú, kilónkénti ára 120-130 forint, a tartási­­hizlalási idő 18—20 hónap, ezalatt 20 mázsa szénát és 12—14 mázsa abraktakar­mányt kell feletetni. Emellett vállalni kell a rizikót, ha az állat megbetegszik, a kény­szervágást s olykor ha csak a bőrét veszik át, még ezer forintot sem kap az ember. A munkadíjat nem számolják Az ágazatvezetővel mégis olyan háztáji gazdaságokba látogatunk el, ahol hasznot hoz az állattartás. Meleg Sándorék várnak bennünket az öt évvel ez­előtt épített új házuk nagy konyhájában. A ház frissen kőporozott, a kert végében hatalmas csűr, teli szénával, egy kisebb épületben répa­szeletet tárolnak. Az istálló­ban hat tehén áll. — Nos, erről beszéltem — mondja Váradi László. Egy hónappal ezelőtt iitt még nyolc tehén volt. — Sajnos,­­két tehén be­teg lett — mondja a házi­gazda — mind a kettőt le kellett vágni. Ebbe egy ki­sebb gazdaság beleroppant volna. Konok, állatszerető embernek kell lenni, mint amilyen én vagyok ahhoz, hogy egy-egy ilyen eset ne vegye el a­­termelői kedvet. Bőbeszédű ember Meleg Sándor. Hamarosan megtu­dom tőle, hogy Debrecenből költöztek ki Szovátra. Bo­londnak tartotta őt minden­ki, hogy a szakmáját felad­va, zsákos lett a termelőszö­vetkezet takarmánykeverőjé­ben. — Tizenhat és fél évig dolgoztam ott, kiszámoltam, kétmillió-kétszázezer zsákot forgattam meg, ami bizony egy kisebbfajta hegy lenne. A háztáji gazdálkodást tíz­­tizenkét évvel ezelőtt kezd­tük el. Gondolja el, az egész napi zsákolás mellett min­den reggel négykor kellett kelni, hogy a jószágot ellás­sam. Bár a feleségem és a fiam is besegített, de a na­gyobb része csak rám ma­radt. Visszamegyünk a konyhá­ba és rögtön­­kalkulálni kez­dünk, miért is éri­­meg Me­legeknek a háztáji állattar­tás, s megkíséreljük azt is, hogy kiszámoljuk, mennyi hasznuk van egy tehenen. — Úgy kalkuláltam — mondja a házigazda — és azt tapasztaltam, hogy leg­jobban úgy éri meg a tejter­melés, ha a borjú is a saját állományiból kerül ki. Ennek a borjúnak a felneveléséhez azonban 25 mázsa abrakta­karmány (13 ezer forint) és 20 mázsa jó minőségű széna kell (9000 forint). Megeszik mondjuk 60 mázsa nyers cu­korrépaszeletet (1200 forint), így sorolja Meleg Sándor, folytatva a kisebb tételek­kel, a villany- és víszszámla, a legeltetési díj, az állator­vosi költségek, de hogy egé­szen pontos legyen a kalku­láció,­­még a­­két évvel ez­előtt 155 ezer forint beru­házással épített istálló amortizációs költségeit is megpróbáltuk kimutatni. Vé­gül is 25 700 forint tartási költség. A tejértékesítésből, ha évente 300 napos fejési idő­szakot számolunk és egy borjúszaporulatot, mely szin­tén értékesíthető, a bevéte­lük 48 ezer forint. A kü­lönbség tehát 22 800, de munkabért nem számoltunk. — A­­parasztember a mun­káját soha nem számolja fel, jól is nézne ki, mert rájön­ne, hogy milyen kevés pénz az, amiért dolgozik — mondja a házigazda. — Mi, azóta állatot tartunk, nem voltunk se üdülni,­­­e szóra­kozni. Igaz, az állat szinte családtag nálunk, nem szíve­sen hagyjuk őket magukra. Sem ünnep, sem vasárnap Rizán Jánosné valamikor a termelőszövetkezetben dol­gozott, irodában. Ma otthon van és sertéstartással fog­lalkozik. Ebben az évben 120 hízott sertést adott le. Két hatalmas farkaskutya kísér bennün­ket a hirladá­­hoz. Hat koca és egy kan van az ól fiaztató rész­ében, valamennyi törzskönyvezett. Eze­k biztosítják a malacsza­­porulatot. A hizlaldában 60—70 darab 100 kiló körüli hízó található. De vannak 40—50 kilósok, amelyek a folyamatos hizlalást garan­tálják. Rizánók egyébként bérhiz­lalást is vállalnak. A terme­lőszövetkezet­­megveszi tőlük a malacokat, ellátja őket ta­karmánnyal, majd ezeket a költségeket a vételárból le­vonják. — A napokban volt leadás, s úgy számoltunk — mondja Rizánné —, hogy egy bér­­hizlalt sertésen 1500 forint hasznunk volt. Természete­sen a munkadíjat nem szá­moltuk fel. — Kiszámolták-e már, hogy évi átlagban mennyi a jövedelmük? — Mintegy 150 ezer forint. De nincs egy ünnep­, vagy vasárnapunk sem. Nagyon sok munka van az állatok­kal. Az egyetlen jó, hogy a pénzt nem havonta, felap­rózva, hanem egy-egy leadás után egy összegben kapjuk meg. * * * Váradi László mintegy összegzi beszélgetésünk vé­gén a látottakat, hallottakat. — Ezeknek az emberek­nek még megéri a háztáji­ban állatot tartani — mond­ja. De egyre kevesebb ember tud állattartásra be­ruházni ma ebbe a pénztele­­len Világban. A szabályzók is egyik napról a másikra változnak, ki tudja, milyen lesz a piac, ha szabadáras lesz a hús. S azt sem tudjuk, hogyan változnak majd a felvásárlási áraik. Ezért az­tán a parasztember bizony­talanságban él, csinálná is, meg nem Sis. Tatár Éva egyzet A „négyes fogat” és az MSZMP Négy, korábban magas beosztást be­töltött politikus ült az első sorban, a magát MSZMP-nek nevező kollektíva november 7-i emlékünnepélyén: Ri­­bánszki Róbert, Berecz János, Puja Frigyes, Grósz Károly. Ahogy a tele­vízió képernyőjén láttam, mögöttük idős, 60—70 éves, őszes férfiak — köz­tük az 1956-ot követő, megtorló perek egyik vérbírája, Vida Ferenc — ültek, ő ismert ember, a többiek nem. De jelenlétük jelezte számomra, milyen politikai gondolkodású emberek jöttek össze erre az ünnepségre. Tévedés ne essék, egy demokratikus jogállamban lehetnek különböző szervezetek — te­hát működhet egy demokratikus cent­ralizmusra épülő, bolsevik szemléletű, úgy is mondhatnám, ortodox kommu­nista párt. Az is természetes, hogy megemlékeznek az 1917-es októberi forradalom évfordulójáról. Biztos va­gyok abban is, hogy az ő színrelépé­sük megkönnyíti a volt MSZMP-tagok dilemmáját. Mert, ha akarnak, csatla­kozhatnak az immár színre lépő né­gyes fogathoz, illetve tőlük elhatáro­lódva vállalhatják a múlt terheiről szabadulni törekvő MSZMP-t. Az alap­vető kérdés: mit képvisel ez a „né­gyes”? A jelenlévők arcát nézve, azok né­melyikét felismerve, egyértelművé vált számomra, erre az ünnepségre azok jöttek el, akik magasabb pozíciókban voltak az elmúlt évtizedek során, s azt tették, amit tettek. Az eredmény is­meretes: az ország katasztrofális gaz­dasági és bizonytalan politikai helyze­te. De mit akarnak ők négyen? Hogy is kerültek össze? Ribánszki Róbert, akit megnyilatkozásai alapján én még az MSZMP-n belül is szélső­baloldali­nak tudok minősíteni. A reformkom­munistákat likvidátoroknak nevezte, az 1988-as pártértekezletet pedig puccs­­nak, Grósz Károlyékat puccsistának. Berecz János igazi reformernek vallja magát, és élesen elhatárolódott koráb­bi nyilatkozataiban Ribánszkitól. De hogy tarthatná magát reformkommu­nistának az, aki árulónak minősítette híres-hírhedt könyvében az első ma­gyar reformkommunista nemzedéket, Nagy Imrééket? Puja Frigyes, aki kül­ügyminiszterként felvállalta és képvi­selte a magyar kisebbség feladását, az önállótlan nagyhatalmi érdekeknek alárendelt külpolitika szolgálatát. Grósz Károly, aki korábban még az ötvenes éveket is magáénak tudta egy budapesti pártértekezleten mondott beszédében. Aztán egyik elindítója volt a változásoknak, kilépett az arcátlan, funkcionárius rétegből, népszerűségre tett szert, de később hetente egymás­nak ellentmondó nyilatkozataival fo­kozatosan vesztette el népszerűségét Ezért hallgattam figyelemmel hétfőn este a rádió Első kézből című adását. Szerettem volna tudni: ők valóban egy platformra kerültek, és mi kész­tette őket összefogásra, színrelépésre? S egyáltalán mit akarnak? Ami egy­értelmű volt számomra: van nézetel­térés közöttük néhány kérdésben. Ri­bánszki Róbert szerint nincs válság, Berecz János szerint van. Grósz Ká­roly híve a demokratikus centraliz­musnak, Berecz János túlhaladottnak tartja. Paja Frigyes: nincs itt semmi baj, s az a terület, ahol ő dolgozott, a külpolitika problémamentes volt. Ami­ben egyetértenek: folytatni kell a ko­rábbi politikát, vissza kell menni a ’88-as pártértekezlethez. Voltak hibák, azokat ki kell javítani. Nem ismerik el a kongresszus döntéseit. És, mint mondják, vállalják az MSZMP-t, múltjával együtt. Hangsúlyozom, természetesen mind­ehhez joguk van. Sok mindent azon­ban nem értek. Például azt, hogy Be­­recz János és Grósz Károly miért nem állt fel a kongresszuson, és miért nem mondta el ott ellenvéleményét? Most hivatkoznak arra, a tagságot nem kér­dezték meg. De hát ők valaha is meg­kérdezték? Aztán az is furcsa, amit Berecz János mondott: aki elkövette a hibákat, annak kell kijavítani. Csak­hogy, sorozatos hibákról van szó, s korábban volt lehetőség bőven a kor­rekcióra. De nem folytatom. Ennek a négyes­nek a jelentkezésében a hatalomhoz való ragaszkodást, a realitásoktól való elszakadást érzem. Egyszerűen, mint­ha nem is abban a gazdaságilag össze­omlott társadalomban élnének, mint mi. És nem látják, mi történik Euró­pában? Persze, értem az egzisztenciá­lis fenyegetettséget, a hatalom elvesz­tésének kellemetlen érzését. De az megdöbbentő, hogy a felelősséget nem akarják érezni! Mert nem szavakban, tettekben kell ennek megnyilvánulni. Vagyis belátni, a politikában veszíteni, megbukni is lehet. És az általuk irá­nyított MSZMP veszített. Az új párt azért jött létre, hogy megmentse a baloldali politikai értékekből azt, ami menthető az MSZMP politikai útvesz­­tése után. Tudom, lesznek sokak, akik a né­gyes fogatot támogatják, talán többen is, mint ahányan az új pártot. De a politizáló nemzet színpadán remélhe­tőleg csak mellékszerep juthat nekik. Mert ők, négyen, valami olyasmit kép­viselnek, amin túljutott a történelem. Filep Tibor ÍGY ÉLÜNK (?) A zálogházba betérők Átható a naftalinszag. Tán még a rideg fényű neoncsö­vek is naftalint árasztanak magukból. Nem kellemetlen, meg lehet szokni, csak rög­tön jelez az orr. A debrece­ni zálogháznak mindig is jellegzetes szaga volt, miért ne lenne most is, ezen a szerdán, kora délután. Töpörödött néni vackoló­­dik. Hat hónap után most váltotta ki nélkülözhetőnek vélt holmiját. Kockás, elvé­konyodott plédjét, pulóve­rét, két törülközőjét, hálóin­gét, egyneműhuzatait. A néni, aki a nevét röstellte elárulni, Hajdúböszörmény­ben él a férjével, kétszer 2800 forintból. Vontatottan beszél, valami zavarja. — Sajnos ide járok. Ke- Csön-csön gyűrű Sok embernek­ a zálogház adja a végső reményt. Még ma is. Ugyanúgy, mint 4—5 levélhullással ezelőtt. A forgalom nem szökött föl, de nem is apadt. Annyi vál­tozás viszont történt, hogy az emberek erősebben ra­gaszkodnak személyes tár­gyaikhoz, s nem hagyják veszni azokat. Kiváltják a félesztendős kényszerpihenő­ből, legyen az ékszer, ruha, technikai eszköz vagy éppen szőnyeg. A naponta körül­belül ötszáz beadott tárgy javát, mintegy kétharmadát ékszerek teszik ki. Hatvan­­nyolcvan a műszaki ter­mék, a többi ruhanemű. Ez az arány se moccant az évek során. Legföljebb akkor bil­lent a műszaki cikk javára, amikor „népvándorlás” bel­yés a pénz. Nyugdíjasok va­gyunk az urammal, kell egy kis gyógyszerre való — mondja hirtelen, mintha zsilip szakadna föl benne, s közben indulatosan göngyöl­­geti értékeit, egy fehér zsír­­papírszerűségbe. — Mennyi kölcsönt ka­pott fél esztendeje? — Kétszáznegyvenet. — Nem sok. — Nem! Most meg akar­tam hosszabbítani, hogy a gyógyszerre való pénzem megmaradjon. De nem hosz­­szabbítottak. — Miért nem? — Hát, nem tudom. — Most mihez kezd? — Hova lehet menni ilyenkor? Sehova. Én seho­va nem tudok... dogította a mariahilferes elektroshopokat. A vezető cikk most is az ékszer. Aranygyűrűit váltot­ta vissza­­ Teleki Istvánná pedagógus, aki két gyerme­két egyedül neveli. Ezerhat­­száz forintot kellett leszá­molnia ékszereiért. Sem a bemutatkozást, sem a ténye­ket nem szégyelli, mit is szégyellne rajta ... — Körülbelül három éve tart ez az állapot. Hó végén megszorul az ember, külö­nösen, ha egyetlen, pedagó­gusfizetésből kell eltartania családját — mondja, s mu­tatja gyűrűit, nagymamától örökölt fülbevalóit. Míg beszélgetünk, az idős böszörményi néni toporog. Tétován felém fordul, szin­te tanácsot kér, mit tegyen — Mi lenne, ha újra meg­próbálná beadni? — kér­dem, de látom, ezt ő is ki­találta, csupán bátorításra vár. Indul is az „ingó és műszaki becsüs feliratú ab­lakhoz. Gyorsan, rutinosan zajlik a becslés: egy ide, egy oda, kétszáz forint, amit kölcsö­nözni tudnak. Nincs szükség egy törülközőre, mert fol­tos, fakult. Nem kell a pár­­nahaj sem, használt. Vissza­kerül egy abrosz is, pecsét virít rajta. Györfi Sándorné becsüs — harmincéves ta­pasztalattal a háta mögött — készségesen magyarázza: — Ha ezek ittmaradnak, mert a néni nem tudja visz­­szaváltani, nekünk el kell adnunk. Úgy, hogy ne le­gyen ráfizetésünk. Azt is megmondom, miért vehet­tük be annak idején a fol­tos, használt ruhákat... Mert általában annyian van­nak, hogy a sorok összeér­nek. Olyankor nincs idő ilyen alaposan szétbontogat­ni a holmikat. Sietünk, hogy minél gyorsabban haladjon a sor, minél előbb megkap­ják az emberek a pénzt. — Harminc év alatt mi változott? — Az emberek anyagi helyzete. Általában jómódú­ak. Most itt forgatják a tő­kéiket. Volt például ez a „füstös akció”. Megvették a ruhákat hatszáz helyett két­százért, itt kaptak rá száz­húsz forint kölcsönt, de megmaradt a ruhájuk is mint „tőke”. Nem jellemző az a régi, nagy szegénység. Vagy forgatják az emberek a tőkéjüket, vagy olyanok térnek be, akik még nem voltak itt soha, kifutottak a pénzükből. Nyomorúságos tőkék le­hetnek ezek — gondolom, s h­átrahúzódom, csendesen fi­gyelni a „tőkeforgatókat” és a hirtelen rászorultakat. Lambada AIKO sztereó rádiós mag­nót hoz egy nem szegény kinézetű nő. A magnórész működik: a hozott kazettán a gondnélküliséget árasztó „Lambada" szólal meg — a helyzethez nem igazán illő­en. A rádió is szuperál: ko­mor muzsikát recseg. Két­ezer forint jár érte, hat hó­napra. — Az utolsó bőrkabátom, jövőre megfázom — viccelő­dik társának egy fiatal fér­fi... Nyolcszáz forinttal se­gítette ki a bőráru. Két pár, alig nyűtt cipőt rak az asztalra egy nő. Két­száznegyven a kölcsön. For­dul, perdül egyet maga kö­rül ugyanaz a rászoruló, s a pultra terít egy vadonatúj pulóvert és egy nadrágot — mindkettő tetszetős, sőt még az árcédula is rajtuk fityeg. Vajon honnan származhat­nak a kétszáz és kétszáz­­negyven forintos kölcsönt ki­érdemlő ruhák? Íme a tőke­forgató, s a rászorult egy személyben! Idősödő, markáns férfi lép bátortalanul az ablakhoz. Úgy nézem, hegyet bírna el­hordani, olyan erőben van. Érdeklődik, bőrdzsekivel fog­­lalkoznak-e, s mutatja. Nem kell! A férfi némán megfordul, s kifelé tart a teremből. Utána ballagok és a sötét kapualjban utolérem. Nem szólítom meg, mert meglep, hogy magára ölti­­az imént kínált dzsekit. Megdöbbent, mert befelé jövet a karján hozta. Biztosan emlékszem, jobb alkarján volt keresztbe vetve. Elegánsan, mintha csupán fölös tőkéjét kíván­ná kissé megforgatni... Barna Attila „Hó végén megszorul az ember (Fotó: Tóth Gábriel) HAJDÚ-BIHARI NAPLÓ — 1989. NOVEMBER 17.

Next