Hajdú-Bihari Napló, 1992. augusztus (49. évfolyam, 181-205. szám)

1992-08-01 / 181. szám

I 31. hét A HAJDÚ-BIHARI NAPLÓ MELLÉKLETE 1992. augusztus 1., szombat Ha rád száll a füst, láma lehetsz „A világnak abból a szegletéből ho­zott híreket, amely talán a legkésőbbi korokig a találgatások, észveszejtő ba­bonák, féligazságok és ijesztő mágiák tárházaként rögzült a nyugati emberek tudatában. A rejtelmessé miszticizált Ti­­bet-fogalom talán érthető volt: mintha ezen a tájon nem lennének érvényesek a természettudományok örök törvényei, mintha a varázslat itt a mindennapok valóságává lépett volna elő." (18. oldal) Viktória szelleme „Az Államok polgárainak erkölcsére nagyon szigorú törvények mellett, igen emelkedett szokások is vigyáznak. A pornóáradat, ami minket az öreg konti­nensen elöntött, teljesen hiányzik. Nem mondom, hogy nincs meztelenség a cím­lapon, de ha van, azt be kell csomagol­ni. A hollywoodi filmipar természetesen centiméterre megtartja a távolságot, ameddig elmehet, és így van ezzel a sajtó is, amelyik nem vállalja a közmegvetést. A meztelenség tilos és szigorúan büntet­hető." (18. oldal) Szolgadiákok azért ne legyenek Az oktatás újabb kérdőjeleiről a tandíjak bevezetése kapcsán Már nem is rejtegetett titok: 1993 őszétől bevezetik a tandíjakat a közoktatásban. Legalábbis az egyetemeken és a főiskolákon. Ez felte­hetően együtt jár majd azzal, hogy a felsőoktatási intéz­mények kapui szélesre tárul­nak, mindenki tanulhat fel­sőfokon, aki akar. És aki meg tudja fizetni. A tandíjak háttere Ezzel a kormányzati dön­téssel nem áll szándékomban vitatkozni. Teljesen egyetér­tek vele, ha azt a célt akarja szolgálni, hogy a munkájukat hanyagul végző, bukdácsoló, nem tanuló hallgatók anya­gilag is bűnhődjenek. Ma­gyarul: aki nem tanul tisz­tességesen, az fizessen több tandíjat. Elképesztő volt év­tizedeken át látni, milyen alacsony szellemi teljesít­ménnyel jutottak néhányan diplomához, nemcsak hogy ingyen, hanem ösztöndíjak mellett. Ezt a gyakorlatot meg kell szüntetni. Ezzel párhuzamosan vi­szont ki kell dolgozni azt a rendszert, amely érdekeltté teszi a hallgatókat a jó tanu­lásban. Léteznie kell a tan­díjmentesség fogalmának ab­ban az értelemben is, hogy aki igazán tehetséges, kiváló­an megfelel az egyetemi kö­vetelményeknek, az ne csak tandíjat ne fizessen, hanem kapjon munkájához, fejlő­déséhez megfelelő támoga­tást is. Ösztöndíjat, persze. Éppen ezért át kell alakítani a jelen­legi ösztöndíjrendszert. Min­denekelőtt a végzett munka alapján kell osztani és ter­mészetesen annak figyelem­­bevételével, hogy az anyagi­lag nehéz helyzetben lévők tehetséges gyermekei meg­kapják a támogatást, anyagi segítséget is. Mert ennek az új, tandíjköteles rendszernek az az óriási veszélye, hogy fennáll a lehetősége a tár­sadalom szellemi kategori­­zálódásában egy új szelek­ciónak: a szellemi gyarapo­dás az anyagi helyzet függ­vényévé válhat. Segíteni pedig kell Emlékszem a csodára, amikor a mi falunkból elő­ször indult el egy lovas sze­kér, hogy a tokaji állomásra vigye az első diákot, aki ma­gasabb iskolába került, vagy a sárospataki vagy a Deb­receni Református Kollégi­umba. És tudjuk: a faluban csak egy-két család engedheti meg magának, hogy a gye­reke ott tanuljon. Hiába te­hetségesebbek mások, a tanu­lás sokba kerül. Pedig akkor főként az egy­házi iskolákban igen komoly tehetségmentő és tehetség­védő munka folyt. Papok és tanítók kilincseltek azért, hogy valamilyen segélyből, támogatásból, akár ingyenes diákként az igazán tehetsé­gesek iskolába kerülhesse­nek. Csakhogy ez a pedagó­gustársadalom már nem lé­tezik. Kiöregedett, kihalt. A felnövekedett új pedagógus­réteg pedig nem szokott hoz­zá ahhoz, hogy tehetséges szegény tanítványainak ala­pítványokért kilincseljen. Nos, hozzá kell szoknia, ha hivatását igazán be akarja töl­teni. És meg kell indulnia egy mozgalomnak, amely az egyes iskolatípusok mellett alapítványok, szerződések, ösztöndíjak széles körét te­remti meg. Tudjuk például, mennyit adott és áldozott Debrecen városa és annak polgárai azért, hogy a Kollé­gium fennmaradjon és olyan­nak maradjon fenn amilyen volt: a legkisebb falvakat Európával összekötő intéz­ménynek. Erre az áldozat­­készségre, erre a szellemiség­re különösen nagy szükség lesz azután, hogy a beveze­tendő tandíjrendszer felte­hetően bizonyos rétegek gye­rekei elől elzárja a felsőok­tatáshoz vezető utat. Mert a kapuk hiába nyílnak ki, hiá­ba törlik el a felvételit, sokkal keserűbb akadályok tornyo­sulhatnak a diákok egy része előtt. Már­pedig a régi kollégiu­mi rendszerből bizonyosan nem kellene megtartani és felújítani a szolgadiákok in­tézményét. Nem azért, mert a munka, a másik ember szolgálata szégyen. Hanem mert kizárólag anyagi javak alapján osztályozza az em­bereket. Ez pedig nem lehet végleges és meghatározó szempont ott, ahol a szellem javait osztják. Rendelettel nem lehet Ezért nem hiszem, hogy a tandíjrendszer bevezetése egyetlen rendelettel elintéz­hető lenne. (Bár ha egy főis­kolát egyetlen tollvonással meg lehet szüntetni, miért ne lehetne megtenni ezt is?) úgy gondolom, a rendelet megal­kotása előtt szükséges lenne a társadalom felkészítése az új rendszerre. Szükséges len­ne az új támogatási formák kialakítása, a pedagógusok szemléletének átformálása, a tehetségmentes formáinak, feltételeinek biztosítása min­den alsóbb szintű iskolatí­pusban. Naiv vagyok, persze, nem is értek hozzá. Hiszen jósze­­rint krétára sincs pénz az is­kolákban, nemhogy igazi te­hetségvédelemre. Csakhogy attól félek, ha nem készítjük elő megfelelően a nyitott, ám tandíjköteles egyetemi-főis­kolai oktatás bevezetését, az eddigi kontraszelekció he­lyett egy újat állítunk „rend­szerbe". A politikai, szár­mazási szempontok helyett most meghatározóvá válnak az anyagi, gazdasági szem­pontok és olyanfajta társa­dalmi polarizáció indul meg, megint nem a tehetség ha­nem másodlagos kritériumok alapján alakítja ki azt a bi­zonyos szükséges és hiányzó középosztályt. Nem a legte­hetségesebbekből épül majd fel, hanem azokból, akiknek stabil anyagi hátterük van (lesz) a gyerekek tanítta­tásához. Nem vagyok az amerika­­nizálódás híve. Általában sem, ebben a konkrét esetben sem. Talán mégis érdemes lenne a készülő rendszerbe beépíteni az ottani tapaszta­latokat, s olyan képzési for­mákat, támogatási rendsze­reket teremteni, szervezni, biztosítani, amelyek szűkítő kényszerszempontok helyett valóban demokratikussá, nyi­tottá és minden anyagi fel­tételtől mentessé tehetik a fel­sőoktatási intézményekben való tanulást. Mindazoknak, akik képességeik és munká­juk alapján erre alkalmasak. A „természetes” szövetségesekről „A debreceni SZDSZ sohasem tudta megbocsátani a Fidesznek, hogy csak a segítségével juthasson kulcsszerephez az ország második legnagyobb városában. A Fidesz által javasolt végrehajtó hatal­mon belüli megosztást (szabad demokra­ta polgármester, két Fideszes és egy MDF-es alpolgármester, a jegyzői poszt nem lehet része pártpolitikai alkuknak), a frakció ezt sohasem fogadta el, s 24 órán belül kétszer is felrúgta a megkötött megállapodást."­ö " (19. oldal) „Az én házasságom az én váram” „Kit vennék el? Azt a nőt, akit sze­retek. Mindegy, miért szeretem, ha sze­retem. De hát ez csak kutyafuttában adott válasz. Egy üveg sört vennék feleségül. Már senkit se vennék el. Nős vagyok. »Nem kell valami öreg feleség! Húszéves­nél idősebb ne legyen, a vén halat s a friss húst kedvelem« (Chaucer). Ez a kérdés derült égből a villámcsapás. Nem nő­sülök." (19. oldal) Zsámbéki képek Fotó: Nagy Gábor

Next