Hajdú-Bihari Napló, 1992. szeptember (49. évfolyam, 206-231. szám)

1992-09-17 / 220. szám

10 HAJDÚ-BIHARI NAPLÓ KÖNNYŰ HASÁBOK 1992. SZEPTEMBER 17., CSÜTÖRTÖK Röhögtetve zenélnek Debrecen (HBN - v. f.) - Jó nevű hu­moristákból alakult februárban az Alad­din és a Skodalámpa elnevezésű rock­zenekar. A Nádas György, Lehr Ferenc, Maksa Zoltán, illetve a Showder duó és Simly Show tagjaiból verbuválódott csapat augusztus 14-én országos turnéra indult, melynek utolsó állomása szep­tember 6-án Debrecen volt. A zenekar basszusgitárosával, Nádas Györggyel a koncert előtt sikerült szót váltanom. - Az Aladdin és a Skodalám­pa hob­bizenekar vagy komoly vállalkozás? - Ez a dolog komolynak indult és egyre komolyabb lett, após. Ezt a sajnost azért mondtam, mert menet közben kiderült, hogy ki az, akivel együtt tudunk dolgoz­ni, és ki az, akivel nem, így meg kellett válnunk Weber Tamástól (Showner-duó), s a nyíregyházi koncerten elbúcsúzott tőlünk Maksa Zoltán is. Más csapatban dolgozni, és más külön-külön. - Tudomn­om szerint Markos György is remekül puh - az ő neve nem jött szóba a zenekar-alavít­ásnál? - Markos Gyúr, az, aki abszolút nem csapaton e­gy egy pillanatig sem gon­­dolko­i, -szól, hogy ő beszálljon. - Ki kerítitek a távozók helyére? - Új zseniális barátom, Lugosi László gitáros , Pálmai Zoltán dobos, ők profi zenészek, nem olyan rég a Beatricében muzsikáltak. - Sok helyen megfordultatok, hogyan reagáltak t ■­­rhé során a műsorotokra? - S­rrrog­atnunk úgy áll össze, hogy a műsor els­­ejében mindenki bemutat egy „szeletet" saját humorából, az est másik részébel pedig zenélünk. Nos, volt egy réteg, ak az első részből szeretett volna többet látni, de volt olyan előadás (például Salgótarjánban), ahol valóságos rock­hangulat alakult ki a nézőtéren. A turné ebből a szempontból is nagyon tanulságos volt, illetve abból is, hogy végre összeállt az a csapat, amelyik egységes, és ez azért is fontos, mert októberben felvesszük el­ső nagylemezünk anyagát. - Humoristaként nagyon sikeres vagy, nem félsz attól, hogy a rockzene a már elért siker rovására lehet? - Az ember prostitúciód­ik akkor, ami­kor azt csinálja, amiért fizetnek, s ugyan­akkor nincs kedve hozzá. Ezért találtam ki ezt az együtt zenélést, mert ez felhőtlen, és nagy­on-nagyon jó! Szuperkoncert a Budai Parkszínpadon Budapest (HBN)­­ Nem biztos, hogy a Budai Parkszínpad szomszédságában lévő Hotel Flamenco lakói örültek annak a Szu­­perkoncertnek, amelyet a Magyar Rock­szövetség szervezett szeptember 12-én. Az érdeklődők remekül szórakoztak, 14 ze­nekart láthattak-hallhattak, valamint a honi rockzene színe-javát, akik jelenlétük­kel megtisztelték a koncertet. Nem akár­kikről van szó, hanem élő rocklegendák­ról: Frenreisz Károlyról, Schuszter Lóránt­­ról, Závodi Jánosról, Benkó Lászlóról. A Prosectuxa, a Blokád és a Jezabel után a debreceni Tankcsapda lépett színpadra. A trió blokkját óriási siker fogadta, az igazi elismerést azonban az jelentette Lukácséknak, mikor Kraft­­Tamás, a kiváló roadból lett hangmérnök gratulált. Tudni­való, hogy Kraft öt-hatévenként ráz kezet zenekarokka­l ki kell emelni a másik deb­receni résztvevőt, a Szfinx együttest is. A Prognózis után léptek fel, s profi kiállá­sukkal bizonyították, van keresnivalójuk a legjobbak között. Színpadra lépett még a Pál utcai fiúk, a Sing-Sing, a Vidámpark, a Lady Machbeth, valamint az osztrák Ball­orr Bitz a vége felé pedig a Beatrice. A nagy dobás a legvégére maradt Döme Dezső dobossal és Szekeres Tamás gitárossa ►neeészüit a P. Mobil. A közön­ség egy emberkert fújta a régi nótákat Tu­nyog­ P­.-e- énekessel, akin nem lát­szik meg a­r6 múlása, a hangja jobb, mint valaki. A Fiatal előadók klubjának estjei Szeptember 17., 2fl óra: Dr. Valter and the Lowbreakers. Szeptember 24., 20 óra: Félre a tréfát című koncertfilm vetítése. Október 1., 19 óra: Papp István gitár­művész előadóestje:' Nemcsak a testük nagy, hanem a hangjuk is Nevetésbe fúlt beszélgetés a nagylemezét készítő XL SISTERS tagjaival Váradi Ferenc Budapest (HBN - váradi)­­ Szeptember végén kerül a bol­tokba az XL Sisters első nagyle­meze, címe: Nagy test, nagy élvezet. Akik ismerik a csapat két frontemberét, Demeter Györgyöt és Vértes Attilát, azok számára nem igazán meglepő a cím, hiszen a két fiatalember egy kisebb medencéből kiszorí­taná a vizet Testsúlyuknál már csak a hangjuk a nagyobb, il­letve a humoruk, így várhatóan sok újságírót megrémisztenek majd válaszaikkal.­ ­ Legutóbbi koncerteteken a deb­receni Krakatau együttes billentyűse játszott veletek, ő állandó tag lesz a később­iekben? D. GY.: Valószínűleg más fog billentyűzni, még keressük a ... V. A.: Ez egy olyan dolog, mikor megkóstolsz egy lányt, és reggel még kávét is főz, akkor úgy ébredsz föl, hogy ilyet az életedben nem éltél meg, és vég­leges. D. GY.: Hülyeség, amit Attila mond, ő azt akarta mondani, együtt kell élni valakivel, mert minden embernek vannak negatív és pozitív dolgai... V. A.: Tudod, mint a mágnes. Egyébként mit kérdeztél? - A színpadon is jól érzitek ma­gatokat, vagy csak koncert után vagytok ennyire feldobva? V. A.: Én jól érzem magam a színpadon. Egymásra nézünk és már röhögünk... (óriási neve­tés) D. GY.: (Valamit mondani akart, de ő is nevetni - bocsánat - röhögni kezdett.)­­ Hogyan ismertétek meg egy­mást? V. A.: Úgy kezdődött, hogy én visszaütöttem. D. GY.: Nem igaz, te kezdted. V. A.: Amúgy ezer éve is­merjük egymást. Én a Dance együttesben, Gyuri a Rózsaszín bombázókban játszott. Az Enye­­di Stúdióban gyakran összefu­tottunk, és egy bizonyos lemez kapcsán, amit most nem árulunk el... D. GY.: Azért se mondjuk meg, hogy a Csuka Mari le­mezéről van szó. V. A.: (néhány perc nevetés) Szóval azon vokáloztunk. Ezután Vértes Attila hozzákezdett egy vicc meséléséhez, melynek után a kérdező is elvesztette maradék komolyságát. „Kelet-európai rocksámán vagyok” Válaszol: Petőfi Velorex Uhlmann Mónika Waszlavik Gazember László Váradi Ferenc Budapest (HBN)­­ Már egyete­mi évei alatt zenélt amatőr zenekarokban. 1976-ban elekt­romérnökként végzett a Szov­jetunióban. 1980-ban alapító tagja volt a Bizottság együttes­nek, később játszott a Vágtázó Halottkémekben és a korai Beatricében. Amikor 1981 táján Nagy Feróék rövid időre disz­­szidáltak, saját zenekart hozott létre Csiga-Biga néven. A Beat­rice hazatérése után zenei pá­lyája párhuzamosan futott Nagy Feróékéval,­­ közben egyre inkább erősödött a saját pro­dukciója is. - Az olyan típusú emberek, mint te, nyilván nehezen viselték el a 70- es, 80-as évek kultúrpolitikáját. Sokan disszidáltak, mint például Baksa Lóos János vagy Orszáczky Jackie... Te itthon maradtál. - Ez most szemrehányás? - Arra lennék kíváncsi, mi tar­tott M Magyarországon, mikor éveken át a hivatalos kultúra nem vett rólad tudomást? - Miután hosszabb időt töltöt­tem a Szovjetunióban, volt némi rálátásom, mi van Keleten, s mikor hazajöttem, úgy éreztem magam, mintha Nyugaton len­nék. Aztán mikor 1982-től rend­szeresen járhattam Nyugat-Eu­­rópába, akkor is azt éreztem: nagyon jó, hogy itthon vagyok. Én itt jól érzem magam, ennyi az egész. - Nem zavar, hogy megmosolyog­nak, hogy akik nem ismernek téged - ne haragudj, hogy ilyet mondok -, hülyének néznek? - Én nem tudom, mi itt a vi­szonyítási alap, ugyanis mindig azt feltételeztem: én vagyok az, akinek kellene lenni. Most lehet, hogy ez egyfajta önzés, de az én ars poeticám erre van föltéve. Gyerekkoromban apámtól tan­góharmonikán népdalokat és magyar nótákat tanultam. Azt éreztem, hogy nekem ezekből a gyökerekből kell dolgoznom, s immár tíz éve ezt csinálom. Lehet, hogy az átlag ettől elütött, szerintem azonban ennek kellene lennie a nagy magyar átlagnak. Meg kellene ismerni, időnként vissza kellene térni a gyöke­rekhez és csak utána következ­zen Amerika, meg a Coca-Cola, meg a hamburger. - Nem igazán rajongsz ezekért... - Nem szimpatikusak. Vala­hogy a helyükre kellene kerülnie azoknak a dolgoknak, amik értékek, s azoknak, amik itt nem állják meg a helyüket. - Rocksámánnal hívnak. Ez egy­fajta imágó, vagy mióban foglalkoz­tat a sámánizmus, a pogány kul­túra? - Sokat gondolkodtam, mit je­lent a zenében a rituálé, mi ez a pogány ceremónia. A zenét a nyugatiak is innen származ­tatják. Tűz körül táncoló ősem­ber kultúrájából származtatják a mai komolyzenét, a rockzenét, egyáltalán a teljes zenei spektru­mot. Ha ez így van, amit én csinálok, az valamilyen értelem­ben - persze csak egy igen szűk értelemben - folytatása az ere­deti pogány kultúrának. A sá­mán a saját korának a pogány papja volt, ő csinált mindent. A sámán örökítette meg a tudást. Az én lehetőségeim persze na­gyon leszűkültek, hiszen én nem lehetek egyszerre orvos meg me­teorológus, mert mindez ebből a pogány kultúrából hasadt ki. De lehetek egy transzcendens figura, hiszen minden komoly művészet - szerintem - transz­cendensen működik. Ezen túl­menően volt még egy olyan gondolatom, hogy ha a nyugati­ak ide címzik a saját kultúrájuk­nak az eredetét, akkor nekünk keletieknek sokkal több közünk van a gyökerekhez. Ezt akartam én tulajdonképpen mondani az­zal, mikor kijelentettem, hogy én egy kelet-európai rocksámán vagyok. Az Egyszólam együttes (Fábián Éva, Juhász Zoltán, Berecz András, Sáringer Kálmán) egyik fő­szereplője lesz a debreceni „Folkmásfélnap”-nak, amelyet pénteken 20 órától rendeznek a Perényi utca 1. szám alatt Két ország - szerelem Két ország vagyok, és nem engedlek el és nem engedlek hozzám, ha jönni akarsz! Hozzád szólok még, de szögesdrótot húzok, és lövészárkokat ásatok a lelkek alatt. Félek. Igen, félek tőlük is - hiába hullnak el, és könnyük is hull hazáink sorsa felett... Két ország vagyok, és büszke századom végén megteszem azt, amit nem tehetek! Két ország vagyok, és nem érdekel, ha kérdik, mi lett velük, és nézd csak veled mi lett?! És félek, és félek tőlük (is) hiába hullnak el, és könnyük is hull, hazáink sírja felett. PG-csoport - Jantyik Zsolt dalszövege „Mr. Magic Feet” halála Berlin (MTI) - Szombaton 75 éves korában Berlinben elhunyt Camell Lyons, a világhírű ame­rikai sztepptáncos - közölte ked­den az „Etage" tánciskola, ahol még néhány nappal halála előtt is dolgozott. „Mr. Magic Feet" - mert ez volt a beceneve — a dzsessz­­korszak bálványainak egyike volt. A Kansas Cityből szárma­zott néger - a „varázslatos lábú" - a negyvenes években Judy Gar­land, Jerry Lewis, Dean Martin és Louis Armstrong zenés mű­soraiban lépett fel. De együtt steppelt Josephine Bakerrel és Rökk Marikátal is. A „Szerelem, tánc és ezer sláger" című film forgatása Európába hozta őt, ahol végül is Berlinben tele­pedett le.

Next