Hajdú-Bihari Napló, 1992. október (49. évfolyam, 232-257. szám)

1992-10-31 / 257. szám

­ HAJDÚ-BIHARI NAPLÓ ILLYÉS GYULA: Félelmetes és varázslatos Láttam rendkívüli lényeket, ember­ alakban isteni tennivalót végezve - földi erővel mennybeli harmónián szorgoskodva közöttünk. Mások, ugyancsak, akár mi: halandók, jellemet és szépséget hordoztak rendkívülit, ilyenmód égbelit, itt lent. Szólhattam, anyanyelvemen is, velük és, mert férfiak és nők ugyanúgy rendeltettek e sorsra: volt, aki ágyamban nyúlt el pihenőre, kitárván testét, egyszerűen s feje vállamon ébredt, majd éppoly köznapian konyakot töltött, megfőzte a kávét, nem sejtvén maga sem bizonyára, hogy: ki, mi ő? Vagy nem leplezhetvén le magát, ahogy ők sem. Ábrahám angyalai... Félelmetes is, de néha varázslatos is volt élni. Veszélyes hitves Nem könyörületes hölgy a szabadság. A szabadság: jóllakhatatlan farkasanya. Az a hétszájú Szörny, mely kap minél többet, nyelne egyre többet. Az az olajtűz, mely olajtól égve olajért lángol, mint a féltékeny szerelem; az a szertelen, mely világrajöttekor emberevő még. Szülő- és gyermek-evő a szabadság; mindenfaló, tisztátlanul akár, mint az emle és a szerelem, (kinőve már tejkorszakukból.) Őrizkedjen is hát, áld tudja: nem adssza-nesze jog a szomj a szabadságra, s szerelemre, a tisztítva is szennyezőkre, a szennyezőn is tisztítókra! Választanod kellene hát (ha kapnál választást, férfi szív) hogy örökös lánglobogásban élsz-e vele vagy fölszarvaz az első sihederrel. Veszélyes hitves a szabadság: ő ledurrant, ha megcsalod. De te, te, ősz fővel is... Civódva követlek, vadóc leány. Becsüld meg, koszorúval síromat, özvegyem, örök szűz. Omlás előtt Az ősök, kik mögötted álltak, leomlanak. Mikhez hátad vetetted, ledőlnek a falak. Állsz­­ ember vagy­­ magadban. Dagály moraja nő. Árad az irgalmatlan, emberevő jövő. Ott, ott elöl - s nem hátul - tombol a pusztulás. Csibe sír, kanca száguld. Állsz. Vársz. Nincs tenni más. Fekete-fehér Utálom, persze, hogy amire tegnap azt mondtam, hogy fekete, ma azt mondom, fehér. Undorító köpönyegcsere. Hajam, a tegnap még fekete, idenézz, fehér. Ki velem így beszél,­­ vele beszélj -hogy szótartás, meg becsület! Vagy számold, ha tudod, hány ok­mánylevelet szaggat szét - micsoda név hitelével! - s dob a szél seprűinek, odanézz, csak egyetlen egy fáról csak egyetlen év! KULTÚRA 1992. OKTÓBER 31., SZOMBAT Illyés Gyula megítélése a múló időben Az író, költő­, drámaszerző és esszéista november 2-án, hét­főn lenne kilencvenesztendős. Az évforduló alkalmából ar­ra voltunk kíváncsiak (Arany Lajos és Erdei Sándor), ho­gyan változik az időben a hu­szadik század mindenképpen jelentős alkotójának megíté­lése. Az idős Illyést nagy tisz­telet övezte, ám halála után egyre szaporodnak azok, akik tépkedik a nimbuszt. Néhány irodalomtörténésznek föltet­tük a következő öt-öt kérdést, hogy a válaszok segítsenek az eligazodásban. 1. A magyar irodalom meg­határozó nagy értékei között tartja-e számon Illyés élet­művét? 2. Mely írói műfaját (műfa­jait), illetve mely konkrét alkotását (alkotásait) érzi a legmaradandóbb értékűsés­nek? 3. Melyiket (melyeket) ajánlja feltétlenül elolvasás­ra az ifjúságnak, az Illyéssel most ismerkedő tizenévesek­nek? 4. Hogyan értékeli Illyés­nek a volt pártállami hata­lomhoz való viszonyulását? (Amelynek egyes vonatkozá­sai okán számos támadás érte­­éri halála után.)­­ 5. Az életmű az ön megíté­lése szerint miben hozott leg­inkább újat a magyar iroda­lom számára? Bertha Zoltán 1. Természetesen igen. S kevés­bé meglepővé is csak akkor válik számomra a kérdés, ha Magyar­­ország kulturális, szellemi iden­titás- és talajvesztésének történel­mi folyamatára gondolok, amely­ben egyáltalán felmerülhet. 2. Talán a drámák, az esszék, a prózai művek az elsődlegesek, de ez mindenképpen szubjektív ízlé­sen alapuló, s a szintén korszakos rangú lírai életművel szemben esetleg méltatlannak is látszó ér­tékítélet. A Fáklyaláng, a Kegyenc, a Puszták népe, az Egy mondat a zsarnokságról, a Bartók és a többi mellett nekem különösen jelentős a Tiszták: a kollektív pusztulás erkölcsfilozófiai távlatú, megren­dítő, katartikus megjelenítése. 3. A Petőfi Sándort elsősorban, de más szociografikus, leíró, tár­­gyias darabokat (prózát, verset, eszszét) is ajánlanék - magyar­sággondokkal (nyelv, nép, meg­maradás stb.) jellegzetesen foglal­kozók közül: Magyarok, Ki a ma­gyar, Két kéz, Válasz Herdernek és Adynak, s másokat a Hajszálgyö­kerek, az Iránytűvel, a Szellem és erőszak gyűjteményeiből. 4. A még merészebb vagy de­­monstratívabb politikai kiállást valóban többen hiányolták, illetve igényelték volna tőle. Ma már azonban mindez legfeljebb az iro­dalomtörténet perifériájához tar­tozik. A személyiség és a hatalom konfliktushelyzeteiben a demok­ratikus lelkűlét és gondolkodás tá­maszait tökéletesen maradandó formában nyerhetjük alkotásainak morális üzeneteiből. 5. A nemzeti sorsirodalomban felhalmozódott etikai és közössé­gi problémák újabb szintézisét ő némileg másfajta hangvételben, „franciásan", könnyedebb, áttet­­szőbb, villódzóbb racionalitással és olykor modernebbül nyugtalan - bár klasszikus (neoklasszicista?) tisztaságú­­ intellektualitással teremtette meg. Bitskey István 1. írói teljesítmények nagyságát egzakt módon, számszerűen mér­ni nem lehet, a vélemény szük­ségszerűen szubjektív. Ezt vállal­va mondom, hogy Illyés élet­művét irodalmunk kiemelkedő értékeként tartom számon, őt az utóbbi fél évszázad öt legjelen­tősebb írója közé sorolom. 2. Noha a prózában és a drámá­ban is maradandót alkotott, én mégis a lírikust értékelem legtöbb­re. Számomra legkedvesebb A re­formáció genfi emlékműve előtt című verse, nem véletlen, hogy ebből való idézetet választottam köny­vem mottójául 1978-ban. 3. Néhány prózai műve (Puszták népe, Magyarok) és néhány verse (Koszorú, Egy mondat a zsarnokság­ról, Bartók) nézetem szerint szer­vesen hozzá kell hogy tartozzon a magyar középiskolások olvas­mányanyagához, ezek elolvasását javaslom. 4. „Van jó kompromisszum" - írta Illyés, s én ebben igazat adok neki. A pártállam idején sok tekin­tetben szemben állt a hatalommal, s a történelem végül őt igazolta. A hallgatás vagy a nyílt konfrontá­ció egyaránt a lehetséges etikus magatartásformák közé tartozott, számomra mégis rokonszenve­sebb az okos és becsületes komp­romisszum, amely értékek megő­rzésére és teremtésére adott neki lehetőséget. Szegényebbek len­nénk, ha nem ezt az utat válasz­totta volna. 5. Példaszerűnek tartom Illyés életművében európaiság és ma­gyarság ötvözetét, természetes szintézisét. A francia nyelv és kultúra mély ismerete, széles körű világirodalmi tájékozottsága, ma­gas szintű műfordítói teljesít­ménye mellett is magyar szemmel figyelte az életet, magyarként vált korszerű európai gondolkodóvá. Görömbei András 1. Igen, természetesen. 2. Mindegyik műfajában alko­tott maradandót, s gazdag élet­művéből minden kor, minden egyén mást tart majd igazi ér­téknek. Én most regényei közül a Puszták népét, drámái közül a Kegyencet és a Tisztákat, versei közül az Egy mondat a zsarnokság­ról címűt, a Bartókot és a Koszorút, esszéi közül a Válasz Herdernek és Adynak címűt tartom a legfon­tosabbaknak, de mikor ezt így leírom, szégyenkezem is a hiá­nyok miatt, hiszen minden ilyen kiválasztás nagyon esetleges. 3. Az egészen „kezdőknek" a Három öreg című elbeszélő köl­teményét, a Nem menekülhetsz, Ka­csalábon forgó vár és a Szekszárd felé című verseit ajánlom. Másoknak pedig a 2. kérdésre adott vála­szomban megjelölt műveket is. 4. Nem szeretek ilyen dolgok­ban ítélkezni. Mert ez nagyon könnyű - különösen utólag. Mérv­adónak tekintem Nagy Gáspár barátom tíz esztendővel ezelőtt Kodály és Illyés ünnepére írt ver­sének (Három megjegyzés - egy válasz) sorait: „És ha valamit hiányolnak / a hirtelen­ erősek / az olykor-bátrak?!... / majd fi­gyelem őket / mikor az idő átrak / vállukra is /­­ szívük fölé­­ / száz tonnákat!" 5. A tárgyszerű szemléletes­séget, pontos valóságlátást kö­nyörtelen racionalizmussal kap­csolta össze, s illúziók nélkül is, ám hatalmas kultúra birtokában életérdekű művészetet teremtett. Kiss Tamás Illyés Gyula életművét oly meg­határozó nemzeti szellemi érté­künknek tartom, hogy legna­­gyobbjaink értékrendjében láttam, ismertem még életében is. Idesto­va tíz éve álltam koporsójánál, s ő még ma is publikál, naponta él izgalmas naplójegyzeteiben: ott ül írógépe mellett, így vagyok vele. Versben, prózában egy érték­szinten alkotott. Verseskönyvei közül a Kézfogásokat emelném ki. Egyes versei közül a Hősökről beszélek, az Ifjúság, és Egy mondat a zsarnokságról vált véremmé. Pró­zájából a Puszták népe és a Hunok Párizsban. Nagyon szűkmarkúan mértem persze, és elfogultan, így az ifjúságnak, a műveivel most is­merkedőknek feltétlenül az összes verseit és összes prózai köteteit ajánlom, tetszés szerint és válo­gatás nélkül. Illyés Gyulával személyes kap­csolatban voltam, műveit jórészt még folyóiratokban első közlésben kaptam, személyiségének őszin­teségéről, nemzeti érzésének, em­beri tartásának egyenességéről, mélységéről sosem voltak két­ségeim. A volt „pártállami hata­lomhoz" való „viszonya" sem problematikus. Nem ő, hanem a hatalom próbált ő hozzá simulni. A Válasz köréhez tartozván (1946-49) meggyőződtem róla, hogy szakított nyugati ifjúmun­kás-mozgalmi múltjával, egész sú­lyával látta a nemzetre, s jövőjére rászakadt nagy veszélyt. Ma sem döntöttem el, hogy írófejedelem­nek vagy fejedelmi diplomatának volt-e nagyobb. Ez az ő Bethlen Gábor-i diplomáciája hallgató írótársait - még Németh Lászlót is - megtévesztette egy ideig. 1956­­ és az 1951-ben írt Egy mondat a zsarnokságról című verse, ez a világirodalmi remek őt igazolta. De igazolja egész művészete, amelyben egy sor romlandó anyag sincs. Az, hogy ma támadják, ab­ból ered, hogy nem ismerik, nem szeretik őt. Másrészt ma a tá­madások idejét éljük, s nemcsak politikai árnyékú szobrokat dön­tögetünk, hanem építő, nagy személyiségeink sírjeleit is. Ilyen időket élünk, elveszőben van, kaotikussá vált értékrendünk, köd ül szemünk fényén, fülünkben az ízetlenség kemény rockzaja dü­börög. Mindez azonban időleges, majd elül, az ülyési életmű él, ön­­erősítő hatalommal. Szuromi Lajos Illyés Gyula már életében klasz­­szikus nagysága volt irodalmunk­nak. Ezt még a változatos politikai időszakok sem merték kétségbe vonni. Életműve emberi és mű­vészi dokumentum. Teljes körben gondolkodott, viaskodott: nép, nemzet, emberiség harmóniáját kereste, a való világban folyvást megtöretve, ezt az összhangot építgette makacs hittel a messzi jövendőnek, mert tudta, hogy ez is emberi, tehát lehetséges. Egyet­len etalont ismert, az ember lénye­gét jelentő egyszerű, nemes erköl­­csiséget, a bennünk lakozó isten­séget hitelesítő mérceként. Áb­rándjairól tudta, hogy nem utó­piák, gyakorta zárt lelki magá­nyában is erőt adott neki hite az emberiség emberségében. Műnemek, műfajok tekinteté­ben is teljességet célzott, líra, drá­ma, epika egyaránt nyert tőle ma­radandó műveket. Nemzeti törté­nelmünk látván látható kegyetlen kálváriáját tiszta szavaival úgy segített átélni és elviselni, hogy megalkuvás nélkül mentette át népünk­ nemzetünk emberi önér­zetét, tisztességét, értékét. A tébolyig sodort botorkáló lelkes néma bánatát szólaltatta meg, feloldva az árvaság bénító élmé­nyét, az emberi helytállásról su­gárzóan hirdetve: megéri! Petőfi Sándor, A puszták népe, Malom a Sé­den - Esti dal, A panasz vigasza, A korosztály behajózása, Egy mondat a zsarnokságról, Bartók, Nem menekül­hetsz, A reformáció genfi emlékműve előtt­­ sorolhatnánk a műveket vég nélkül. A válogatás iskolás kény­szer, szükséges szemelvények csu­pán a vox humana életművéből. Illyés Gyula klasszikus íróink­­költőink sorában a szolgáló hi­vatás méltó folytatója. Petőfi radikális igazmondását ötvözi Arany János életbölcsességével, a hűséget a türelemmel - ez szá­momra az életmű eleven újsze­rűsége. Szinte a lehetetlennel bir­kózott, példaszerűen. A pártállam idején is. Remélem, tudom, hogy a méltó utókor hálájára, köszöne­tére árnyék nem borul. Tamás Attila 1. Igen. 2. Költészeté­nek legjobb alko­tásai­­t, prózájából a Puszták népét és a Kháron ladikjánt. 3. Nem tartom jellegzetesen a tizenévesek írójának, nem is is­merem a mai tizenéveseket­­, aki azonban komolyan érdeklődik egy kiemelkedő életmű iránt, bizo­nyára tizenévesként is talál a ma­ga számára jelentőset az élet­művében. 4. A pártállam okosabb képvi­selői (amikor lehetőségük nyílt rá) ismételten igyekeztek őt a maguk oldalára állítani, figyelembe véve országos és nemzetközi tekintélyét­­ felhasználva szocialista múltjá­ból adódó személyes kapcsolatait is. Illyést írásműveiben az igazság kimondásának elemi erői ösztö­nözték és irányították, ha azonban esélyt látott jó ügyek eredményes szolgálatára (értékes emberek bör­tönből kiszabadítása, munkahelyi elbocsátások, kitelepítések, fo­golyelhurcolások megakadályo­zása, intézmények létesítése, fo­lyóirat támogatása, nemzetközi kapcsolatok ápolása stb.), társa­dalmi kapcsolatainak síkján ismé­telten bizonyos engedmények té­telére is kész volt. (A segítést sokan el is várták tőle.)­­ Nem volt még olyan ember, aki számára megadatott volna kizárólag jó kompromisszumok kötésének a lehetősége. 5. Erre nem tudok röviden vá­laszolni. (Számos vonatkozásban hozott újat, viszont nem elsősor­ban újítóként értékes a szerepe.) Illyés Gyula (1902. november 2.-1983. április 15.)

Next