Hajdú-Bihari Napló, 1992. november (49. évfolyam, 258-282. szám)

1992-11-07 / 263. szám

1992. NOVEMBER 7., SZOMBAT 22 HÉTVÉGE ÉLŐ MÚLT VOLT EGYSZER EGY... ...fürdő a város határában Kiapadt, majd pótlódott a víz... Szűcs Ernő Debrecen (HBN) - Telegdy K­ ovács­ László egy könyv­­kereskedőből nyomdatulaj­donossá vált család Debre­­cen-szerte kedvelt, példás buzgalmú leszármazottja, aki földbirtokossága mellett ügyvédként tevékenykedett, de ezeken felül több üzleti tevékenységet is (például likőrgyártás) létesített. Ké­sőbb fürdőt is nyitott a város határában. Szepesen lévő birtokán építtette fel városunk egyet­len tanyán üzemelő szél­malmát, számítva arra, hogy a közeli mikepércsi gazdák is abban fognak őrlelni. Ezt a malmát később gőzerőre sze­reltette át. A malom ugyan nem hozta meg a remélt hasznot, de annak gépeit a vállalkozó szellemű tulaj­donos más célra is felhasz­nálta. Telegdy ugyanezen a tanyáján 1876-ban megnyi­totta nagy kiterjedésű sziksós tavat, mint fürdőt. A tó mel­lé fürdőszobákat építtetett és azokat kádakkal szereltette fel. Ezeket valószínűleg a malom kevésbé kihasznált kazánjából gőzzel és meleg­vízzel is ellátta. Rövidesen vendégszobák és vendéglő is épült a telepen, amely a vá­rostól déli irányban 7-9 km­­re feküdt. Vonattal is A fürdő elég hosszú ideig csak szekéren vagy gyalog volt megközelíthető. 1894- ben azonban megépült a Debrecen-Léta vasútvonal, így Szepes néven állomáshoz jutott a fürdő. Csakhogy pa­nasz tárgyát képezte az akko­ri menetrend alkalmatlansá­ga. Debrecenből ugyanis dél­előtt 9 óra 35 perckor és dél­után 4 óra 31 perckor indult a vonat, visszafelé pedig reg­gel 6 óra 57 perckor és dél­után 2 óra 48 perckor, így szin­te lehetetlenné téve a dél­utáni fürdőzést. Ez nyilván nem felelt meg a közönség­nek, ezért a tulajdonos om­nibuszt járatott a városból és vissza, s ez akár két-három utassal is közlekedett. A szá­zadfordulóra javult a helyzet, mert áldozócsütörtöktől, te­hát a fő fürdőidényben min­den vasár-, és ünnepnapon (általában szeptember 15-ig) este kilenckor is járt Szepes­­ről egy külön fürdővonat Debrecenbe. A szezon rendszerint má­jus 10 és 20. között kezdődött és tartott szeptember 15-ig. Dr. Tegze Imre tekintélyes orvos szerint a Sóstó vize „idült bőr­kütegek és csúzos bántalmak" ellen volt hatá­sos. Az igazat megvallva, az ide látogatók nem annyira betegségeikre kerestek írt, hanem a polgárosuló társa­dalom szokásainak megfele­lően inkább szórakozásból keresték fel a fürdőt, legfel­jebb nem külföldre mentek, mint az arisztokrácia tagjai, vagy nem is a híresebb honi fürdőtelepekre (Tátrába), ahová a tehetősebb földbir­tokos és polgári rétegek jár­tak, hanem megelégedtek az azoknál sokkal szerényebb, de kellemes közeli fürdő­hellyel. A Telegdy Sóstó a deb­receniek és környékbeli fo­gattal rendelkezők kedvenc kirándulóhelye lett. Árnyas fákkal teli park tette kelle­messé az itt-tartózkodást, de az élelmes tulajdonos, az ál­tala évről évre bérbe adott vendéglőn túl még táncte­remről is gondoskodott. S bi­zony jó néhány házasság az e teremben történt ismerke­désből fakadt. A zenekar cifrázta így nem csoda, hogy nem csupán egy-egy családból és annak néhány tagú baráti köréből tevődött össze az it­teni vendégsereg, hanem egyletek, egyesületek sok százfős tagsága rendezett ide közös kirándulást. Különö­sen a századforduló után a debreceni Szent László dal­egylet évente többször is ki­rándult Szepesre. Ilyenkor - tekintettel a sokszáznyi rend­kívüli utasra - a vasúti sze­relvényt külön kocsikal tol­dották meg a Nagyállomá­son. Az énekkar kint kórus­művekből és szóló számok­ból (operettrészletek) műsort adott, a programot szavala­tokkal is színesítették. Kialakult az a szokás, hogy ide a hölgyek igen egyszerű­en öltöztek. Az itteni mulat­ságokat szépségversenyekkel fűszerezték, s a tánc éjfélig is eltartott. Legtöbbször annyi­ra jól érezte magát a társaság, hogy a visszainduló vonat­hoz nehéz volt összeszedni az ifjúságot. A kirándulócsoportok nem­egyszer saját zenekart is hoz­tak magukkal, de a mulato­záshoz, tánchoz a fürdőtelep­nek is volt állandó cigány­­zenekara. A Polgári Kerék­páregylet is szervezett ide kirándulásokat. Az egylet tagjai Debrecenben az akko­ri Dreher söröző előtt (Piac utca 29.) gyülekeztek (1901- ben) és délután 2 órakor in­dulva előbb Mikepércsre ke­rekeztek, majd onnan a Te­legdy Sóstóra. Közülük azon­ban a rossz földút miatt töb­ben nem mentek ki Szepesre, hanem Mikepércsről vissza­fordultak. Rendezett ide kirándulást sok más szervezet is. A für­dőzni akarókat azonban 1904. júliusban kellemetlen meglepetés érte. A hosszan tartó szárazság és a forró ká­nikula következtében a tó ki­apadt. Szerencsére a víz rö­videsen pótlódott és a deb­receniek még hosszú évekig élvezték a fürdő áldásait egé­szen addig, míg magában a városban ki nem alakultak a kedvezőbb feltételekkel ren­delkező más fürdőtelepek. Bocskai és a hajdúk, 1605, rézkarc Petőfi kardja talán a Dunában fekszik Az emléktárgy kalandos útja és a Rickl család újabb kori története Székelyhídi Ferenc Debrecen (HBN) - A Napló­ban augusztus 15-én megjelent A Rickl-ház történelmi doku­mentumai című írás kapcsán érdekes kiegészítésekkel je­lentkezett cikkünk szerzője. Petőfi Sándor 1848 nyarán Debrecenben jártában megis­merkedett a Rickl családdal. Rickl Józseffel baráti viszony alakult ki közöttük. Vendégül is látták a költőt, amikor is Pe­tőfi felajánlotta az akkor nem­zetőri főhadnagyi rangban lévő Rickl Józsefnek, hogy cserél­jenek kardot, ugyanis Rickl Jó­zsefnek szabványosított 1837. M. gyalogsági kardja volt, a költőnek pedig „civil" széles pengéjű, úgynevezett „fringiá­ja". Neki, mint honvéd tisztnek, egyenruhájához a­z ilyen kard volt a megfelelő. Cápa lógott a mennyezetről Rickl József készségesen be­leegyezett a cserébe, ami meg is történt. A Rickl család a kar­dot mint Petőfi személyéhez kapcsolódó tárgyat ereklyeként őrizte. A szabadságharcot kö­vető önkényuralom alatt az egyik szoba falába volt be­falazva. 1945-ben amikor a csa­lád otthonát elhagyni kénysze­rült, Petőfi kardját magához vette, útjuk a Dunakanyar egy faluján Leányfalun vezetett keresztül, ahol megpihentek, s mikor útjukat tovább folytatták úgy döntöttek, hogy a kardot tartalmazó ládát otthagyják, és ha visszafelé jönnek, azt ma­gukkal viszik. így is volt, visz­­szamenet a család egy tagja el­ment a ládáért, amely meg volt ugyan, de a kard nem. Mint a háziak elmondották, bement hozzájuk két szovjet katona fosztogatási szándékkal. Felfor­gatták a ládát, és megtalálták a kardot. Amikor elmentek, az egyik magával vitte a nemzeti ereklyét is. Az ablakból sokáig néztek utánuk és látták, hogy a fosztogató egy unott mozdu­lattal, nagy lendülettel bele­dobta a Dunába, így Petőfi kardja, amelyet a Rickl család egy évszázadon át kegyelettel őrzött, ott fekszik valahol a Du­na medrében. Ezeket nekem Rickl Sára az utolsó még életben lévő Rickl mondotta el. Amikor 1849-ben a kormány Debrecenbe menekült, Kossuth a debreceni városházán kapott elhelyezést. A szemben - közel­ben­­ lakó Rickl család ren­delkezésére bocsátotta egyik étkészletét, amelyet a kormány­fő mindennapi étkezésénél használt. Amikor Kossuth és a kormány visszaköltözött Pest­re, az étkészletet visszaadták a családnak. A Piac utcai házon kívül a családé volt (Rickl Antal és fe­lesége Sesztina Piroskáé) a Kos­suth utca 16. sz. alatti ház is. Az 1849. VIII. 2-i debreceni csata után ide szállásolt be Paskievics herceg tábornokot, kinek az ablakba kitett tábornoki csákó­ja jelezte, hogy a ház mente­sítve van a további beszállá­solás alól. Erdélyből az orosz futár idehozta a herceghez küldött értesítést arról, hogy Bem tábornok Segesvárnál csa­tát vesztett. A hírt, amit a futárt a házhoz elvezető városi hajdú elmondotta - nagy éljenzés és pezsgőspoharak összecsengése fogadta. A Gazdag István írásában említett, 1855-ben történt va­gyonfelosztást tartalmazó írás eredeti példányát a család kí­vánságának megfelelően bead­tam a városi levéltárba, máso­lati példányát magamnál őr­zöm. A kereskedés cégére az üz­letházban egy preparált cápa volt, amely a mennyezetről füg­gött alá 2 láncal odaerősítve. Ez egyben utalás is vét arra, hogy a kereskedésnek tengermelléki országokkal is voltak kapcso­lataik. Ezt a cápát az 1920-as években még én is láttam, Deb­recen városának első múzeu­mában, a Hatvan utcai „Csoko­nai házban." Rickl Lászlónak a család egyik utolsó férfi tagjának bé­csi aszony volt a felesége, vele mindig német nyelven beszélt. Nem is tanult meg a felesége magyarul, 50 év múlva is csak törte a magyar nyelvet. Rickl László 1947-ben a Hortobágyi Jóvátételi Hivatal Gazdaságá­ban munkatársam volt ahol egyetlen megmaradt vagyon­tárgyával, egy traktorral szer­ződéses talajmunkát vállalt. A park már elpusztult A gazdaság megszűnésével (a Hortobágyi Állami Gazdaság elődje volt) László, egy a Szé­chenyi utca végén lévő motor­­szerelő műhelyben vállalt munkát, onnan ment nyugdíj­ba. Már nem él. A kereskedés felszámolása után birtokaikat nagybirtoki szinten és terjedelemben Nagy­hegyes pusztán alakították ki. A mai Nagyhegyes község bir­tokaik egykori területén fek­szik. Kúriájuk, amely földszin­tes, szerény, és puritán megje­lenésű, ma is áll, a falu körül nőtte, jelenleg közcélokat szol­gál. Szobáinak mennyezete, kézzel festett, sarkaiban ma­gyar vezérek ábrázolásával. Parkja, amely egykor gondo­zott volt, elpusztult. Egy-két óriás­fenyő küzd még az el­múlással. A major udvarán a 40-50-es években még látható volt a „TUBUS" hengeralakú kétszintes gazdasági épület, zsindelyes tetővel. Ma már nincs meg. Kár érte, mert ezen a vidéken szokatlan épület volt. A 20-40 években a gazdaságot két testvér vezette, Géza és László. Géza a gazdaság köz­vetlen irányítását, László pedig a külső, adminisztratív ten­nivalókat látta el. A család­­ mint a római ka­tolikus vallás hívei, a debreceni római katolikus temetőben te­metkezett. Ott állott hatalmas, timpanonos, oszlopos, tornyos mauzóleumuk, amely a temető felszámolásakor megsemmi­sült. Fényképét még láttam. Emléküket idézi az a va­dászkürt is, amelyet 1978-ban ajándékként kaptam László öz­vegyétől. A Rickl család egykori otthona Fotó: Hapák József (Reprodukció a Rickl-ház történelmi dokumentumai című kötetből) Emlékek, hagyományok, történetek Tépéről Szőllősi Kálmán Tépe (HBN) - A Kék-Kálló melletti, Derecskétől délre található község története, múltja régi nagy idők emlékét idézi. „A folyók és erek kiöntéseitől keletkezett mocsaras tavak és par­ti erdők gazdag állatvilága régidő óta oda vonzotta az embert és an­nak nyomait már a kőkorszaktól kezdve napfényre került régészeti leletek igazolják." (Hunyady Fe­renc) Tépe is régen lakott hely, gaz­dag történelmi múlttal. A Pápai Tizedjegyzékben 1214- 1235 között említi először írásos dokumentum, mely szerint Thépe faluból való ember tüzes vaspróba előtt állott Nagyvá­radon. A faluba érkező számára messziről feltűnik a préposti kastély tornya. K. Nagy Sándor megemlíti Tépét a Bihar várme­gye földrajza című művében s mint írja: „A nagyváradi r. kath. nagyprépostnak csinos kastélya van itt. Az épület az 1850-es években barokk stílusban épült a nagyváradi káptalan préposti intézményeként. A kis torony­nyal, pincével és a hozzáépített kocsifeljáróval épült kastély, nyaraló és hivatal volt a régi időkben. Ma szociális otthon­ként funkcionál. A falu főterén - melyet vala­mikor víz vett körül - látható az igen impozáns református templom. A hányatott sorsot ért tépei templom a község főterén épült 1801-ben. Az 1700-as évek elején épült fatornyos kisebb mása fölé emelték a ma látható templomot. A torony erkélyes volt 1867-ig. Ekkor egy hatal­mas szélvihar leborította a fa­tornyot és ekkor épült fel kőből az új torony. Ennek históriáját írta le és helyezte el a torony gömbjébe - ami feltehetően ma is ott van - a falu akkori főbíró­ja. A toronyban két harang tel­jesíti szolgálatát 1832-től. A nagyobbikra az alábbi felirat került: „A tépei ecclésia megrendelé­séből készíttetett 1832-ben." A templom mellett hazánk második legrégebbi népi ba­rokk stílusban épült lelkészla­ka látható. A falu múltját kutatva ér­dekes történetet hallottunk 1849-ből. „A cári seregek 1849 nyarán a falu határában a Békás mezőn vertek sátrat. A sereg ve­zére megparancsolta a lépeseknek, hogy kötelesek élelemmel ellátni a sereget. A sereg vezérkara a főbíró házában lakott, mivel ez volt a leg­nagyobb ház a faluban. Az asszo­nyoknak minden nap teli tarisz­nyával és kosárral kellett menniük a Békásra a kapitány jóindulatát és kegyét keresni. Sokaknak nem tet­szett ez, és egyik alkalommal a tanító a kapitánynak nem tetsző módon köszönt, így az a falu főterén a falusiak szeme láttára 25 botütésre ítélte. Ez óriási fel­háborodást váltott ki a lépésekben. Mutatja az is, hogy a történetet a mai napig nem felejtették el." A faluban sok szokás-hagyo­mány volt. Közülük egyik ér­dekes szokás volt a pünkösdi csörgetés. „A falu fiatalsága már reggel lovas kocsiba ült és a háznál talál­ható kolompokat, csengőket, kari­kás ostort magukkal véve végighaj­tattak a falu minden utcáján. Mikor beértek egy utcába hangos kolompolással csengetéssel és ka­rikás csörgetéssel jelezték érke­zésüket." A pünkösdi szokás az ünnep ilyen üdvözlése, a jó­kedv és az öröm kifejezése volt a fiatalok részéről. A jószág ki­hajtásakor a csürhésnek, juhász­nak, gulyásnak kalácsot adtak minden háznál ahonnan jószá­got hajtattak. A hétköznapok nehéz munkája után vasárnap és ünnepnapokon a falu apra­­ja-nagyja együtt töltötte a dél­utánt bigéztek, kugliztak az asszonyok varrtak, a gyerekek játszottak, énekeltek. (Adatközlők: Solymosi János, Szabó Gáborné, Szőllősi Ernő nyugalmazott tanító) A református templom Fotó: Lugosi István

Next