Hajdú-Bihari Napló, 1993. március (50. évfolyam, 50-75. szám)

1993-03-01 / 50. szám

­­f/- £ | Elhúzódó ügyek, százmilliók az „ablakban” -■ jp|| H­HH |ffS |BaSS •■ % . „Amíg az adós él, addig az adósság is behajtható - de HfVp ffPfll BBS 3§HEf|f f§»|5| nem mindegy, mikor 5. oldal L. évfolyam, 50. SZÁM gjiBlliawW II. JÉN­ Ilii lllfc W&a H9 IBB ........... . 777 . 7­77. ... 77 ■ i p a. Önkorlátozás helyett kiterjesztett felügyelet ÁRA' 14 RD Ft BÉ • HBB SUB HM Pedig a kulturális bizottságban „majdnem teljes meg­h m IH lllll H 1993. in. 1., hétfő RB míg ?Iff! KS fi , fi ^ Tudatosan, hanyagságból, önző anyagi érdekből Wmmm .Bi Hiányzik a törvény - porlanak, omladoznak és ro­""l ' 7 '77^V - 7*7 gyadoznak műemlékeink 9. oldal (Majdnem) pokoli torony Washington (MTI) - Hét halottat és mintegy 700 sebesültet követelt a pénteki esti rob­banás a New York-i világkereskedelmi köz­pont épületében. Az állam kormányzója sze­rint pokolgép okozta a szerencsétlenséget. Az 1970-ben épült központ óriási tömbjében, a két, egyenként 110 emeletes toronyban és a többi, részben földalatti szinteken összesen mintegy 50 000 ember dolgozik. A detonáció színhelye a hatszintes földalatti garázs volt, mégpedig közel ahhoz a helyhez, ahol a kor­mányőrség gépkocsijait parkolják. A robba­nás erejétől beszakadt az épület alatt vezető helyiérdekű vasút alagútjának mennyezete, és tűz keletkezett, amely felhatolt az épület­óriás 96. emeletéig. A tűz hírére a hatóságok kikapcsolták az áramot - így vi­szont meg­bénult a tömb 250 felvonója, és a bent tartóz­kodók ezrei részben gyalog kísérelték meg a lejutást, részben mentésükre vártak, mivel a füsttel elárasztott lépcsőházakban nem lehetett közlekedni. A válságos helyzetben szerencsére nem tört ki pánik, és a tűzoltóságnak, illetve a fel­hőkarcolók tetejére leszálló mentőhelikop­tereknek pár óra után sikerült mindenkit ép­ségben kimenteni. • EMLÉKTÁBLALEVERÉS. Leverték Lu­kács György Budapest Belgrád rakparti em­léktábláját. Egyelőre nem lehet tudni, kik a tettesek, sem azt, mikor történt a vandál pusztítás. A rendőrség nyomoz az elkövetők után. • TESTVÉRNÉP. Ünnepélyes külsőségek között emlékeztek meg vasárnap Pécsett a finn kultúra napjáról. Az első finn-magyar partnerváros páros, Lahti és Pécs, csaknem négy évtizede kezdte meg együttműködé­sét, s Pécsett csaknem húsz éve működik magyar-finn barátsági klub, amely a napok­ban társasággá alakult. • BENZINSTOP: Ukrajnában hétfőtől nem adnak el üzemanyagot a magángépkocsi­soknak. Az állami készletek nyolcvan száza­lékát a mezőgazdasági üzemek rendelke­zésére bocsátják, hogy elvégezhessék a ta­vaszi vetést. A magángépkocsisok csak a magán-üzemanyagelosztóktól vásárolhatnak, az államinál lényegesen magasabb áron, vagy pedig áprilisig kivonják autójukat a forga­lomból. KRESZ-módosítás: „Lassan járj, tovább érsz!” Mától megváltozik hazánkban a közúti közlekedés néhány lényeges szabálya Petneházi Attila Debrecen (HBN) - A mai naptól lép életbe az a KRESZ-módosí­­tócsomag, amelynek rendelkezé­sei a közúti közlekedés - pon­tosabban az abban résztvevő­k­­ biztonságát hivatottak szolgálni. A változtatások egyik sokat vita­tott eleme a lakott területen be­lüli eddigi 60 kilométeres órán­kénti sebesség 50 kilométerre csökkentése. A jogalkotók állít­ják, hogy a sebességmódosítás és a további, mostantól érvényes szabályok a nemzetközi gyakor­latnak megfelelőek. Lakott területen a sebesség csökkentése mellett szólt, hogy ezáltal a forgalom homogénebbé válik, hiszen személygépkocsi, motorkerékpár és tehergépjármű azonos sebességgel haladhat. Ettől az intézkedéstől közlekedési szakemberek a balesetek számá­nak, illetve súlyosságának csök­kenését remélik. „Eddig hatvannal mehettem (volna) a városban, csakhogy a zöldhullám eléréséhez minimum 75-80 kilométeres sebességgel kellett haladnom" - mondja egy magát megnevezni nem akaró taxisofőr, a hírre pedig, hogy a közlekedési lámpákat is az új sebességhez igazítják, csupán kaján mosoly a válasza. A deb­receni Nagy Ferenc már tudhat valamit, hiszen mindkét hátul ülő utasa bekapcsolt biztonsági övvel utazik. Noha - legalábbis egyelőre - ez a megkötés csak lakott terü­leten kívülre vonatkozik. Ugyanez érvényes mostantól - autóúton és lakott területen kívül főútvonalon közlekedő - gépko­csik tompítottfényszóró-haszná­­latára. Kerek Lajos hivatásos gép­kocsivezető nem sok értelmét ta­lálja a nappali kivilágításnak, ta­pasztalatai ugyanis azt mondatják vele, hogy az „aszfaltbetyárok" lámpával vagy anélkül is ész nél­kül előzgetnek. „Legyen inkább több rendőr és technikai eszköz az utakon. Csípjék nyakon a tekergőt, és gondoskodjanak róla, hogy né­hány évig ne veszélyeztethesse mások testi épségét" - teszi hozzá indulatosan. A szakemberek ezzel együtt is fontosnak tartják a tompított fény­szóró nappali használatát. Baleseti elemzők például megállapították, hogy az előzéseknél hajlamosak vagyunk a közeledő vagy a távo­lodó jármű sebességét alá-, illetve túlbecsülni. Máris kész a baleset­­veszély, azonban nem mindegy, hogy az ütközés milyen véget ér. A jogalkotók reményei szerint a hátsó biztonsági öv használatának kötelezővé tételével az esetek jó részében halálos helyett súlyos vagy könnyű sérüléssel járó bal­esetekkel lehet számolni. Kiss Norbert debreceni úrve­zető nem érti, hogy miért csak la­kott területen kívül tették köte­lezővé a hátsó öv használatát. Mérnökember lévén ugyanis ál­lítja, hogy az öv éppen a városi közlekedésben, alacsonyabb se­bességtartomány mellett nyújt igazi biztonságot. „Biztos, ami biztos, én az uta­sommal városban is bekapcsol­tatom..." - teszi hozzá. Lakott területen 50 kilométer... Fotó: F. Szilágyi Imre Az állampolgáré a legfontosabb politikai szerep Debrecen (HBN - D. K. K.) - Az 1992-ben létrejött Civitas kör min­den pártpolitikától független, állampolgári kezdeményezés, amelynek az a célja, hogy az or­szágszerte működő vitatkörók egy-egy fontos közéleti kérdés megtárgyalásával javítsák a jelen­legi kommunikációs lehetősé­geket, erősítsék a helyi nyilvános­ságot. Február 27-én Debrecenben ren­dezett közpolitikai konferenciát a Civitas Köz Társaság Civil politi­ka - demokratikus állampolgári szerepek címmel, ahol egyebek mellett bemutatkozott a debreceni Civitas kör, ismertették az úgy­nevezett Jó polgár kerettantervet, szó volt arról, hogyan lehet Civi­tas köröket szervezni, majd két vi­taanyagról cseréltek eszmét a résztvevők (veszélyeztetett fiata­lok, munkanélküliség). A későb­biekben további fontos kiad­ványok látnak majd napvilágot, szolgálnak alapul a vitákhoz, nyújtanak segítséget az úgyne­vezett civil állásfoglalás elkészí­téséhez. Tervezik, hogy tavasszal parla­menti és önkormányzati kép­viselők számára szerveznek kon­ferenciát, ahol a vitakörök ered­ményeivel ismertetik meg a részt­vevőket. A szombati rendezvény­re is meghívták a helyi ország­­gyűlési és önkormányzati kép­viselőket, s aki ott volt, megismer­kedhetett a Civitas kör kezdemé­nyezéseivel: a vitakörök résztve­vői a mai közélet legfontosabb kérdéseivel szembesülve lehető­séget kapnak, hogy álláspontjukat kifejtsék, s azt a döntéshozók tu­domására hozzák. A nyilvános eszmecsere sokkal jobban tükrözi, hogyan vélekedik egy-egy fontos kérdésről a civil társadalom, s arra is alkalmas, hogy az állampol­gár ráébredjen: valójában az övé a legfontosabb politikai szerep. A röplapok aligha jutottak célba A magyar illetékes cáfolja, hogy a gépek hazánk felett repültek Frankfurt, Szarajevó, Budapest (MTI)­­ Vasárnapra virradóra megkezdődött a boszniai éhezők megsegítését célzó amerikai ak­ció első szakasza: két hatalmas, C-130 Hercules típusú amerikai szállítógép repült be a köztár­saság légterébe, s mintegy egy­millió röplapot dobott le a lakosság tájékoztatására. A gépek szombat este indultak a Frankfurt közelében lévő Rajna- Majna légit­ámaszpontról, s a sö­tétség leple alatt, több mint há­romezer méter magasból szór­ták ki rakományukat, hogy minél kisebb legyen az esetleges lelövés veszélye. A röplapokat Kelet- Bosznia felett dobták le. Ugyan­akkor az UPI hírügynökség helyi forrásokra hivatkozva azt jelen­tette, hogy a senki földjére hullot­tak a röplapok. Az ostromlott Gorazde városá­nak Szarajevóból rádión elért il­letékesei elmondták: a röplapok 20 kilométerre a városközponttól, semleges területen értek földet, s a városi hatóságok most szervezik a begyűjtést. A UPI-nak nyilat­kozó egyik illetékes szerint félő, hogy erre a sorsa jutnak maguk a segélycsomagok is, amelyekre pedig a puszta túléléshez lenne szükség. Két másik kelet-boszniai mohamedán településről, Zepából és Srebrenicából érkezett vissza­jelzés szerint ott sem találták meg a helybeli lakosok a leszórt röp­lapokat. Nem Magyarország felett rö­pültek át a Boszniába tartó ame­rikai szállítógépek - közölte az MTI-vel vasárnap délután Schmidt István alezredes, a honvédség egyesített repülési irányító fő­központjának vezetője. Német megfigyelők ugyanis a repülési idő hosszából arra kö­vetkeztettek, hogy a repülőgépek az Ausztria és Magyarország lég­terén át vezető rövidebb útvo­nalon közelítették meg célpont­jukat. Ugyanezt állította az az amerikai újságíró is, aki az egyik gépen utazott. Ezt azonban - az MTI munkatársának kérdésére válaszolva - a honvédség ille­tékese határozottan cáfolta. Az ellenőrzés és a röplapszórás után Frankfurtban arra számíta­nak, hogy a startjel megadása most már csak órák kérdése. Ré­szünkről az akció akár azonnal is elkezdődhet - közölte egy tiszt. Lapzártáig azonban nem kaptunk hírt az akció elindításáról. Egyébként az amerikaiak a saj­tónak is bemutatták, hogy milyen csomagokat állítottak össze a frankfurti nemzetközi repülőtér mellett elterülő légi bázison. Az amerikai hadseregben rendsze­resített, légmentesen záródó sötét­barna konzervcsomagok rizses csirkét, sült húst burgonyával, mo­gyoróvajat, kekszet, tartósított gyümölcsöket, gyümölcslőporokat és rágógumit tartalmaznak. A csomagokra rétegesen negy­ven centiméter vastag kartont erősítettek, hogy a rakomány a földre éréskor, az ütődéskor ne sérüljön meg. A küldeményt má­sodpercenként 26 métert zuha­nó ejtőernyőkre erősítve dobják majd­ ki háromezer méter magas­ból. Az amerikaiak szerint a nagy sebességű ejtőernyő viszonylag pontos „célzást" tesz lehetővé: az eltérés 500-1000 méter lehet a célpont és a célba jutás tényleges helye között. Vissza-visszatérő aggodalom, hogy a súlyos teher esetleg lakott területre zuhan. 9 ^ V: : : ' ^ ^ 1j Mikor lesz új telefonkönyv? - Jelenlegi információink szerint március végén je­lenik meg az új telefonkönyv - válaszolt Barabás Gáborné, a Matáv Debreceni Igazga­tóság szolgáltatási osztályá­nak csoportvezetője. - Napi­renden van, és sokan meg­kérdezik, hogy Budapesthez hasonlóan nálunk miért nem juthatnak hozzá ingyen az előfizetők a telefonkönyv­höz. Örömmel jelenthetem, hogy ettől az évtől kezdve nálunk sem kell majd az elő­fizetőknek az új telefon­könyvért fizetniük. Ahány távbeszélő-állo­mással rendelkezik az elő­fizető, annyi példányt kap - természetesen térítésmente­sen.

Next